Jump to content
Guest JohanPier

Havsörings rapporter från Stockholms skärgård. Fyll på här.

Recommended Posts

Var säkert dig ja träffa vid hemgång. Bom som fan, men grymt skön dag ;)Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

så var det nog. :-) nästa gång åker flytringen med.

Morgondagen ser ta mig tusan perfekt ut! Jag pallar inte längre!

Det får bli halvdag på jobbet och sedan ut med ringen.

Jo, igår var soligt och fint, lite lagom syd sydväst, 2.5 grader i vattnet men tyvärr inget påslag :(

Fortfarande extremt lågvatten men lite högre har det blivit.

Körde ett kort AW-pass igår någon timme. Bom bom bom ;). Skönt att lufta grejerna i alla fall.

Edited by karki

Där ser man. Själv var jag nere i Skåne och vifta lite med stången. Även där väldigt lågt vatten och fisket kändes segt, ett påslag på 8 timmars fiske.

Får väl se vad Stockholm kan erbjuda.

Ni som haft några påslag, vilka flugor har det varit på?

I morgon blir det premiär!

Min flugfiske erfarenhet är begränsad till put & take sjöar, men i morgon ger jag mig ut på mitt livs första försök att fånga havsöring! Jag är ödmjuk inför uppgiften och inser att om jag lyckas hitta en strandsträcka där jag kan komma förbi isen, så ska jag ha tur om jag ens får se en havsöring. Men om vädret är som idag, så kommer det troligen att bli en underbar dag ändå!

Muskö, sol, -2 i ytan. N 4-6 i byarna. En Blanking tappad, några följare och en del vakande fisk av ansenlig storlek  :P

/Leif

• Like 2

Det låter fint Leif. Såg du vad de vakade på?

Utan att ha varit där är min spontana gissning märlor i ytfilmen eller om det var lite kraftigare vak, ythängande spigg. 

Norra innerskärgårn, underbar tur i solen! Inte ett liv dock, inga hugg, inga vak. 2gr i ytan på morgon sen runt 4. Imorrn då jäklar...

Edited by Barkarby

Norra innerskärgårn. Ostlig 4 m/s. Ett hugg på rödgul no name fluga. Flera stora vak. Kompisen en på 51 cm upp och en större tappad på papegoj färgad kustvobbler!!! Kändes inte helt rättvist. 

Muskö igår (lördag 6/4).

Körde mellan 9 - 17. Stendött fram till 14-tiden, därefter 4 hugg och två tappade fiskar (de tappade runt 1 kg), för polaren - för min del fortsatte det på inslagen, dvs stendöd, väg.

Lite intressant var att vi körde med samma flugor och fiskade samma vikar, t.o.m samma hot-spots inne i vikarna som vi turades om att fiska av. Enda skillnaden var att han hade en intermediatelina, jag körde flyt. Slump? Det handlar såklart inte om linan som sådan utan om var i vattnet flugan befinner sig, och hade jag tålmodigt väntat några minuter innan jag började intagningen kunde vi kanske fiska på samma nivå i vattnet. Men väntan är tråkigt.

Låter som att det är på Muskö eller i City man ska vara för att hitta fisk just nu?

La en hel del pass i norra under påsken, och utöver en följare så var det dött....

Bom igen, men det verkligen kryllade med borstmask och ett femtal simpor.

Några hade haft fest där innan ;)e8yvady5.jpg

Skickat från min LT25i via Tapatalk 2

• Like 1

Södra: En lördag som var sådär varm och skön inomskärs men trots solsken ack så bitig ute emot öppet hav. Som tur är har jag lärt mig något under 15 års flugfiskande på kusten så dunjackan var med. Likaså den sköna älvräddarbuffen (köp den på alvraddarna.se).  

Fisket då? Två prickiga blankingar över måttet kom upp efter ett sånt där vårtypiskt sanslöst race då det är kontakt i varje kast under en kort tid och sedan är det över. Stimmet har dragit vidare. Det var en vild och en odlad och de simmar vidare någonstans därute... 

/jamt

Kusinen (Goofy här på forumet) och jag körde lördag förmiddag på Gålö, helt dött för oss men en spinnfiskare hade haft kontakt med fisk. Tog lunch, sen drog vi ut på Muskö, lika dött där. Fint väder, lite blåsigt på eftermiddag/kväll, kändes som om förutsättningarna var rätt. Vilken tid på dagen tog du dina Jamtlander?

Södra: En lördag som var sådär varm och skön inomskärs men trots solsken ack så bitig ute emot öppet hav. Som tur är har jag lärt mig något under 15 års flugfiskande på kusten så dunjackan var med. Likaså den sköna älvräddarbuffen (köp den på alvraddarna.se).  

Fisket då? Två prickiga blankingar över måttet kom upp efter ett sånt där vårtypiskt sanslöst race då det är kontakt i varje kast under en kort tid och sedan är det över. Stimmet har dragit vidare. Det var en vild och en odlad och de simmar vidare någonstans därute... 

/jamt

Välkommen till forat! Trodde nästan alla stockholmsflugfiskare var edgare redan, men det finns alltså "newbies" kvar - kul. Roligt att du hade så mkt kontakter! Vad hade du på tafsen? Hur dags på dan?

" Nästa rusning kommer med besked. Fighten börjar om på nytt. Linan skär djupt ner i den mörka ytfilmen. Öringen går från sida till sida som ett tåg. Ett silvertåg för tillfället, ur spår, trodde jag."

Rapporterar in ett sinnessjukt öringrally. Efter fjorton timmars fiske lossnade det, öringkarma. Jag lyckas landa fem stycken. Polaren klipper en. Bra storlekar. 69-55-55-50-45 och ett mindre sprall. Flera tappade och ordentliga stötar i grejerna.

Brutala fighter med luftsprång och formula one rusningar.

Mer läsning, som vanligt på http://silverbums.com/

post-7189-0-65335600-1365413325_thumb.jp

Edited by karki
  • Like 1