Jump to content
Guest JohanPier

Havsörings rapporter från Stockholms skärgård. Fyll på här.

Recommended Posts

Kärt återbesök till gamla havsöringslokaler i norra skärgården. Ett par timmars morgonfiske igår och idag gav utdelning över förväntan, 10 öringar dag ett och 6 st (många tappade, skyller på enorm trötthet) idag. Fick tyvärr inte kroka av något stort, 45-50 cm var nog samtliga. Kl 07 har jag suttit båda morgnarna med vilt jagande öring åt alla håll.... man kan allt ha det sämre!!

Typiskt att en GBGare ska komma hit å visa hur man ska göra för att få fisk  :D Underbara morgnar du måste haft därute!!!

Tackar! Kunde nästan tro att man var i Göteborg med alla vak och fiskar i storlek small.

Fiskade med en lite lagom färgglad spiggimitation, behövde aldrig byta men är rätt säker att det var bytet, fullt av dom längre in i baljan...

Äntligen kontakt!

5 års sporadiska försök (ca 30) vid sommarstället på Väddö, resulterade i morse äntligen i ett hugg. Såg fisken i ytan, och när min räkimitation gled förbi, vände den ner och högg. Den satt inte i krokningen, men jag blev ruggigt nöjd ändå.

Det var en riktigt fin öring!

Släppte fram Peppe (sonen) med en spiggimitation, medan jag försökte stryka bort gåshuden från armar och ben. Det var allt som hände...

...men det räckte för mig. : )

En riktigt lyckad dag!

.. åtminstone om man var öring :) 12h fokuserat fiske tillsammans med barkarby på välbeprövade senvårställen. Ett par gäddhugg och en öringkontakt vid skymning var das alles. Minsta uppmätta temp 10 grader. Det börjar bli klurigt på sina ställen. Men i gengäld ökar chansen på drömfirren. Ännu får spöt stå färdigriggat.

Gjorde ett första pass i Torsdags, hittade inte vägen till plats x ( har bara kört här när det är snö) blev plats y (som vinner på ring) landade en godkänd i första kastet, drömde om 80-90talet, blev inget mer :( men en ca godkänd på 3 timmarspass känns ok. Ångrar att jag lämnade ring dock.

• Like 1

Gjorde ett första pass i Torsdags, hittade inte vägen till plats x ( har bara kört här när det är snö) blev plats y (som vinner på ring) landade en godkänd i första kastet, drömde om 80-90talet, blev inget mer :( men en ca godkänd på 3 timmarspass känns ok. Ångrar att jag lämnade ring dock.

Fan va gött Tony! Kobben å jag körde tolv timmar utan nåååååt igår. Så en i första kastet måste kännas nice :) Du måste nog ut oftare så du kommer ihåg dina spots....

Även denna morgon fanns öringen på plats, hittade dom lite här och var, både lugnt ätandes strax under ytan och aggressiva chockplask, djupgrop intill grundområden var säkraste kortet, krokade av 6 fiskar med topp om ca 55 cm, tappade många innan jag upptäckte att kroken var rätad men vad gör det en morgon som denna. Flytring har varit a och o under dessa morgonfisken...

Fridens

Edited by herrhellman

Snyggt "rallykalle"! Bara att lyfta på hatten. Sett någon grövre fisk i farten?

Tack! Fånigt roligt med vakande fisk  :)  Inga bumlingar i farten tyvärr, nötte en bra stund idag ute vid en storstenig grundplatå som försvinner ut i Ålands hav, osar stort och blankt lång väg men det hjälpte inte denna gång.... Har fått tips om ett par öar som ska leverera i mellanskärgården, ska se om man kan avsätta en morgon, med lite tur kanske man hittar en tjock strömmingsjägare som vill leka lite

Flög in rakt över Stockholms skärgård i fredags när jag kom hem från en utlandstripp, klart väder och man kunde skönja så många grynnor runt öar och skär och insåg att man inte en ens varit i närheten att fiska av mer än 0.00000001% av alla möjliga "heta" platser och även om man skulle lägga varje dag av resten av sitt liv kring fisket på kusten så insåg jag att man inte skulle hinna med mer en någon halvannan procent, men jäklar vad vackert det var vid inflygningen, otroligt vackert!!

Fan va gött Tony! Kobben å jag körde tolv timmar utan nåååååt igår. Så en i första kastet måste kännas nice :) Du måste nog ut oftare så du kommer ihåg dina spots....
kommer ihåg dem gör jag allt, den högg där den skulle ;) men oftare skriver jag under på. Lurar på ett gryningspass till veckan. Kurser kvällstid dock...

En vacker men trög och kylig morgon, lågt och väldigt klart vatten. Krokade av två öringar strax under måttet, några nafs och tappade, kom helt enkelt inte igång ordentligt men ändå en härlig morgon, snopen när man var tvungen att skrapa rutan i morse

Fick en liten inne i stan i söndags morse. :)

En av rävarna där sade för övrigt att när tempen går från 13 till 14 grader så försvinner sälarna ut till kallare vatten. Någon som har hört liknande?

Fick en liten inne i stan i söndags morse. :)

En av rävarna där sade för övrigt att när tempen går från 13 till 14 grader så försvinner sälarna ut till kallare vatten. Någon som har hört liknande?

Sett massor av säl mitt i sommaren, och haft säl vid flytringen mitt i sommaren med, så nje.

• Like 1

Sett massor av säl mitt i sommaren, och haft säl vid flytringen mitt i sommaren med, så nje.

Är med på Jm´s noter där. Har suttit och spanat säl där i juli. Oftast syns de på natten eller tidig morgon. Förra sommaren huserade tre sälar regelbundet utanför Skeppsholmen bland vakande vandringsöring och lax. . . . .

Ang säl så fick jag för första gången, på många år, fisk som klev på i samband med att sälen låg precis utanför mig i ringen och spanade. Annars brukar sälnärvaro vara lika med skygga öringar. I alla fall i skärgården.

Edited by karki
  • Like 1

Nys alltså :D

Apropå Skeppsholmen förresten. Är det någon som har provat riktat laxfiske från flytring i Saltsjön. Känns som att vi borde försöka ge de där lantisarna som fiskar i Vättern på näsan... ;)

Du har rätt Martin men lantisarna behöver inte se upp för djurgårdsfärjor när de blir bogserade av en tolvkilos. ;)

Skickat från min telefon.

Nys alltså :D

Apropå Skeppsholmen förresten. Är det någon som har provat riktat laxfiske från flytring i Saltsjön. Känns som att vi borde försöka ge de där lantisarna som fiskar i Vättern på näsan... ;)

Tanken är ju fantanstiskt intressant.

Skillnaden på Vättern och Strömmen är ju att i Vättern jagar laxen regelrätt efter spigg och sånt. Medan strömmen är deras "slutdestination" för lek. Men helt klart borde man kunna hetsa någon till att hugga. Det tas ju på trolling i mälaren i alla fall då och då. En popper kanske om jag får spekulera fritt.

Runt Djurgårn ska det enligt rykten finnas ett par platser där laxen verkar vilja bita.

Edited by karki

Jag vet en båtdocka därikring som har hyst lax vid torrläggning...

Just det, så är det förstås. Jag satt just och funderade på skillnaden. Och det är väl för mycket att hoppas på att övervintrande lax går så långt in för att jaga småfisk, eller?

Öringen gör väl det, men det säger inte så mycket.

Däremot kanske de är aggressiva mot konkurrens?

Det tar emot att hetsa dem till hugg om de ska leka.

De blir ju hur som haver inget av leken i strömmen. Ett klassiskt betongfiske med reglerat vatten. Samt att allt laxfiske i älv bedrivs på fisk i lekkammaren. Att ta dem på större ytor kan jag tycka är mer sportsligt. Även om jag fiskat i älv någon gång.

Öringen äter även under lekvandringen samt att honorna äter i tidigt stadium i bäcken som i det här fallet är strömmen.

Laxen är vad jag förstår, i alla fall när den kommit upp i älven, matvägrare. Någon laxfanatiker får gärna rätta mig.

Aggressiva mot konkurrens tror jag på. Frågan är vad som krävs för att ta dem på "frivattnet". Mycket tålamod och troligtvis någon fluga som tilltalar extra mycket. Frågan är vilken.

Hur skiljer sig strömmen med oändligt med bytesfisk precis bakom hörnet från lek jämfört med en naturlig älv?

Frågorna är många. Svaren är få, hittills. Vi får testa helt enkelt.

Edited by karki

Nej, jag vet att det inte är så mycket med den leken, men det känns fel att rikta sig mot fisk i det stadiet. Tänker som du där.

Kanske ska kolla på en gigantisk ally's shrimp  :ph34r:

post-9582-0-03646500-1369123771_thumb.jp

Nej, jag vet att det inte är så mycket med den leken, men det känns fel att rikta sig mot fisk i det stadiet. Tänker som du där.

Kanske ska kolla på en gigantisk ally's shrimp  :ph34r:

Skills that kills i redigeringen av den bilden :D