Jump to content
Guest JohanPier

Havsörings rapporter från Stockholms skärgård. Fyll på här.

Recommended Posts

1 hour ago Joliet sa:

Hur går det? Ingen som kommit igång med höstens silverjakt ännu?

Jodå...säsongen började tidigt i år.. 30+ kontakter sofar.. har varvat fluga o spinn...ingen upp på fluga ännu.....men skam den som ger sig...det kommer

/S

• Like 1

3 hours ago Silverbågen sa:

Jodå...säsongen började tidigt i år.. 30+ kontakter sofar.. har varvat fluga o spinn...ingen upp på fluga ännu.....men skam den som ger sig...det kommer

/S

Vart fiskar du? Vattentemp?

47 minutes ago JSC sa:

Vart fiskar du? Vattentemp?

I Stockholms skärgård. Fisken har varit i farten sedan tempen låg på 13-14 grader. Vad den ligger på nu vet jag inte exakt då senaste turerna skett från land...o utan termometer....

/S

• Like 1

Nu när det snöar kan det vara rätt hett! Ut o stångas med vinden! körde ett pass i helgen, vart mest kaosfiske i flytringen, riktigt svårt med vind och sjö, man blir liksom inte så alert på ev hugg. Lyckades iaf bända upp en middagsfisk, stod 2 m från land i stenskravel. Bra fart på den rackarn, fina luftsprång innan den landade i håven. Vart jag fiskade? Jaadu...

/Leif

• Like 4

Tog en liten pajsare igår. Den högg på en svart Woolly Bugger vid klockan åtta i en lite för vinden skyddad vik. Den var nog lika chockad som jag, det var som att hala in en tångruska. ;)

• Like 1

Hej, helt novis när det gäller HÖ och sthlm.

När på året brukar ni komma igång när vädret är som det är så här års? Någon som brukar utgå från centrala sthlm?

När tiden närmar sig och någon vänlig själ vill få sällskap så hojta till! Småbarnsförälder som ser fisket som bästa avkoppling :)

Mvh

Jim R 

Hann med ett kort pass igår kväll i norra. Underbart att vara ute tills det blir mörkt och klockan inte är fem... Inget öring den här gången men en strömming högg på upphängaren nära land. Klympen levererar igen. :)

• Like 2

På 3/29/2017 at 15:24 Wickhams fancy sa:

Körde första passet med fluga förra helgen. En upp (58 cm) och två tappade. Körde norra från land.

Nu i helgen som var, vart det bom...

20170319_113022.jpg

Bra gjort!

Jag var med om något ganska så osannolikt förra veckan. Större delen av vintern har jag fiskat med upphängare, märlan Klympen, i starka färger. Så också den här gången. Som huvudfluga hade jag en ljusrosa WB. Jag kände ett svagt hugg på ett ställe men inget mer hände. Jag återkom en halvtimme senare och kände återigen ett nyp. Kan inte vara botten tänkte jag. Så ut med flugorna igen och då hugger två öringar. Jag har fullt sjå att få i båda i håven trots att de inte var så stora. Kul grej som jag tvivlar på att jag får vara med om i den här skärgården igen.

2 öringar.jpg

Edited by MathiasL
  • Like 9

En liten fenklippt knallblank rackare blev det på eftermiddagen idag. 

Sedan åkte jag till favorit viken och invänta kvällsfiske. Allt var perfekt. Varmare vatten, vinden mojna, perfekt gung på vattenytan. Jag kasta och spana efter vak, kasta och kasta, säkert två timmar gick. Under samma omständigheter förra våren plocka ja öring var kväll. Jag gick iland och fortsatte att spana. Då visa sig sälen. Stort svall och plask, mitt i en av de bästa hotspotsen i viken. Fan va surt!!! Samma grej i fredags. Då visade den sig 15 meter från min kompis och fanimej titta på min kompis i ren nyfikenhet. Inför skyddsjakt för i helvete :ph34r:

IMG_20170409_160531.jpg

• Like 1

17 hours ago BoobieNewbie sa:

Snart är det vår igen... bara en vinter emellan... 

Det är ju på vintern det händer! ;) 

30 minutes ago MathiasL sa:

Det är ju på vintern det händer! ;) 

Jag har blivit så adjävla lat.. Blir inte så jättemånga pass under kallaste vintern längre... :) Men kanske i år... Har ju flyttat norr om stan, så nu ska de delarna utforskas :)

1 hour ago BoobieNewbie sa:

Jag har blivit så adjävla lat.. Blir inte så jättemånga pass under kallaste vintern längre... :) Men kanske i år... Har ju flyttat norr om stan, så nu ska de delarna utforskas :)

Jag håller mig gärna hemma om det är mer än ett par minusgrader ute men annars går det bra tycker jag. 

Säg till om du vill ha sällskap någon gång, jag håller bara till i norra nu för tiden.

Hur går det? Någon fisk upp. Själv nyinflyttad till 08 så ska lära mig fisket här. Kommer från Åland från början så det ska väl vara samma sak? Någon får gärna ta med mig ut på fiske då nya fiskekompisar sökes med ljus och lykta :) kan ha ögonbindel på väg mot vattnet ;)

Välkommen till 08:a!! Jag bor numera norr om stan så kommer nog lägga en del timmar vid kusten där  senare i år!!

Fan va härligt. Vill du ha sällskap så hojta till bara. Har ingen bil men åka buss nån timme är inget problem om det vankas fiske :) är på väg hem till holmen nu, ska bli gött å dänga lite! 

Så, hur går det för er? Hörde vittnesutsagor om glada öringar från båtfiskare under ett besök i min lokala fiskeredskapshandel. Har varit ut två ggr o plaskat runt i vikarna på värmdö utan att se ett liv i vattnet...