Jump to content
Guest JohanPier

Havsörings rapporter från Stockholms skärgård. Fyll på här.

Recommended Posts

På 2017-10-22 at 08:48 Carlsson sa:

Så, hur går det för er? Hörde vittnesutsagor om glada öringar från båtfiskare under ett besök i min lokala fiskeredskapshandel. Har varit ut två ggr o plaskat runt i vikarna på värmdö utan att se ett liv i vattnet...

Fisk finns det och de går mycket grunt, om du smyger så kommer du se mer fisk. Vibrationerna i marken när du närmar dig vattnet skrämmer mer fisk än du kan ana:-)

• Like 1

3 hours ago Barkarby sa:

Fisk finns det och de går mycket grunt, om du smyger så kommer du se mer fisk. Vibrationerna i marken när du närmar dig vattnet skrämmer mer fisk än du kan ana:-)

varit ute 3 ggr senaste veckorna och inte sett ett liv, träffade några haspelfiskare som inte heller sett nåt ... klurigt att smyga när jag måste kasta ganska långt och inte har tomt bakom mig. de flesta ställen jag fiskar på kräver ett eller två steg ut i vattnet...

Dessvärre blev resultatet av hela våren, sommaren och hösten några små, deprimerade aborrar. Vi såg betydligt mer skarv än fisk. 

sälfrågan är jag totalt oinsatt i men för mycket av en art är ju aldrig bra. Speciellt inte om arten växer pga att vi matar den med hö smolt. 

Sälen är söt så folk gillar den och alla minns väl bilder på sälungar som klubbas ihjäl  av blodtörstiga norrmän. 

Skarven däremot borde man väl få skjuta bort. De verkar ju ha buffé på smolten när den placeras i. 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6796277

Den byråkraten som fått det till 200 000 ton på säl och skarv behöver lära sig använda miniräknaren. Skarven är ju också den mest dominanta fiskätande fågeln i Östersjön, så hur den skulle äta bara 40%? Det är inte bara en och två gånger man sett dem spy, så dem kan äta mera. Titta på deras öar, dem är ju inte just något nerspydda och nerskitna alls. Ser man någon annan fågel spy och skita i den mängden?

Det är ren dårskap att det inte är skottpeng på både säl och skarv och att det inte anställs en yrkesjägare eller ges bidrag till JVF för jakt på dem.

Vänta bara tills skarvarna lärt sig att bäckar och åar håller fisk.

• Like 1

Tyvärr har skarven redan lärt sig det. De fiskar just nu hårt i Dalävssystemet och är på väg allt längre in i inlandet. I mina trakter runt Värmdö fortsätter de att öka stadigt i antal. Tandlösa organisationen Sportfiskarna fortsätter blunda.

• Like 1

Havsöringsfisket i Stockholm är väl bättre än på många år, trotts sälar och skarvar. Jag blundar inte för problemet och tycker det borde finnas en handlingsplan för speciellt skarv men även säl långt inomskärs men än finns det fisk. Så ut och gnugga. 

Jag tycker att säl/skarvfrågan borde höra hemma i forumet fiskevård och inte  i det här. För mig: helt off topic. Frågan om antalet sälar och skarvar och skyddsjakt är definitivt värd att diskuteras, bara inte just här.

• Thanks 1

1 hour ago Matti sa:

Jag tycker att säl/skarvfrågan borde höra hemma i forumet fiskevård och inte  i det här. För mig: helt off topic. Frågan om antalet sälar och skarvar och skyddsjakt är definitivt värd att diskuteras, bara inte just här.

Vadå, ska man göra ett extra inlägg om varför havsöringsfisket blivit så dåligt dom senaste 15 åren? 

Läser väl hellre om folks vrede än om någon gnagare som varit ute och kört tre bompass från land i augusti.

• Like 1

1 hour ago Lill-Niklas sa:

Havsöringsfisket i Stockholm är väl bättre än på många år, trotts sälar och skarvar. Jag blundar inte för problemet och tycker det borde finnas en handlingsplan för speciellt skarv men även säl långt inomskärs men än finns det fisk. Så ut och gnugga. 

Vad baserar du detta på?

2 hours ago HALster sa:

Tyvärr har skarven redan lärt sig det. De fiskar just nu hårt i Dalävssystemet och är på väg allt längre in i inlandet. I mina trakter runt Värmdö fortsätter de att öka stadigt i antal. Tandlösa organisationen Sportfiskarna fortsätter blunda.

Vad ska Sportfiskarna göra? Dela ut klistermärken och bju på blandsaft och torra bullar?

Eller kanske korv och kaffe som snuten gör på Orten.

6 minutes ago Cazzo sa:

Vad ska Sportfiskarna göra? Dela ut klistermärken och bju på blandsaft och torra bullar?

Eller kanske korv och kaffe som snuten gör på Orten.

Ja det vore ju det bästa, om man kan sätta sig ner och prata om det här med en representant från skarvstammen. Förhandla fram en lösning medan man grillar lite, kanske bjuder på öl osv. Problemet är väl att skarven inte gillar korv. Eller?

• Haha 1

27 minutes ago HALster sa:

Vad baserar du detta på?

Egna och andras fångster. I våras hade jag ett pass utan fiskkontakt. I höst har jag inte kört någon öring själv men knipt en på gäddfiske. Kamraterna har senaste tiden haft bra med fisk. 

Personligen oroar jag mig mer över sjukdomar på öringfronten, vilket tyvärr verkar blivit mycket vanligare senaste åren. Skarv och säl går nog hårdare åt gäddorna där det ser mörkt ut. Så välkomnar verkligen en handelsplan. 

14 minutes ago Lill-Niklas sa:

Egna och andras fångster. I våras hade jag ett pass utan fiskkontakt. I höst har jag inte kört någon öring själv men knipt en på gäddfiske. Kamraterna har senaste tiden haft bra med fisk. 

Personligen oroar jag mig mer över sjukdomar på öringfronten, vilket tyvärr verkar blivit mycket vanligare senaste åren. Skarv och säl går nog hårdare åt gäddorna där det ser mörkt ut. Så välkomnar verkligen en handelsplan. 

Ok, det kanske är så lokalt men jag har inte märkt av något uppsving generellt i skärgårn, tvärtom, det ser allt sämre ut.
Sjukdomar nämner du, vad tänker du på då? Har du sett något?

Tänker mest på svamp som verkar blivit mycket vanligare i flera av våra älvar men även runt Stockholms innerstad. https://www.sportfiskarna.se/Om-oss/Aktuellt/ArticleID/5704

Ps. Bor också på Värmdö sen ett år tillbaka. Blir till framöver att jaga mer öring på mina nya jaktmarker, har hyfsat bra koll var det borde vara intressant och nu även en flugvänlig båt. Så har stora förhoppningar även här omkring. 

3 hours ago HALster sa:

Ok, det kanske är så lokalt men jag har inte märkt av något uppsving generellt i skärgårn, tvärtom, det ser allt sämre ut.
Sjukdomar nämner du, vad tänker du på då? Har du sett något?

Med andra ord har vi bara haft extrem otur eller så suger vi. Om man ska tro vissa här...

20 minutes ago ÅLice sa:

Med andra ord har vi bara haft extrem otur eller så suger vi. Om man ska tro vissa här...

Ja, kan så vara men det kan också finnas affärsmässiga skäl bakom "rykten" om bättre fiske.

7 minutes ago HALster sa:

Ja, kan så vara men det kan också finnas affärsmässiga skäl bakom "rykten" om bättre fiske.

Det var det jag menade. Tycker det känns lite orimligt att vi båda bara har haft otur hela jäkla året.

31 minutes ago HALster sa:

Haha, så nu blir man anklagad för konspirationsteori också. Har inte mycket att vinna på att sprida rykten. Bara att det blir större konkurrens om öringarna så borde kanske vara tyst. 

22 minutes ago ÅLice sa:

Det var det jag menade. Tycker det känns lite orimligt att vi båda bara har haft otur hela jäkla året.

Havsöringfiske är inte alltid lätt men har man platser (vilket tar tid att samla) så bättrar man på oddsen.

På tal om rykten: Själv hade jag inget super flyt i våras med topp på 3 fiskar på ett pass, körde visserligen som längst ett par timmar per gång,  men kollade upp några polare som verkligen fick in några fullträffar. Ena fick 22 fiskar på två man och en annan fick 30 ensam på ett pass och 16 på ett annat! Mycket smått men var längesedan det var såna mängder. Angående höstfisket är det senaste veckorna jag börjat få in rapporter så det är nu det är dags att börja. 

@Lill-Niklas; jag syftade inte på dig utan snarare på alla de professionella och semi-professionella aktörer som rör sig både runt detta forum och i fisketidningar och redskapshandel.

När jag började fiska öring i Sthlm skärgård var HÖ relaterade grejor såsom epoxidrag o dyl. big business för Fiskarnas, Berras m fl.

4 minutes ago Matti sa:

Cazzo, då är vi olika. På en tråd som heter havsöringrapporter vill i alla fall jag läsa om fångade havsöringar och fiske av havsöring.  Bompass också. Till och med om en djurgårdare gör tio bompass i rad i 30 graders värme i juli. Jag tycker att du ska starta en skarv och sältråd. Du får gärna länka en gång till denna när någon tycker att den blivit utfiskad av en säl eller skarv( vem kan tävla mot en säl i fiske?)

Matti; denna tråd startades som en ren rapport-tråd för över 10 år sedan men har med tiden utvecklats till den största, allmäna, tråden om HÖ fiske i Sthlm. Med tips, rapporter, funderingar och debatter. Läs den från början så förstår du vad jag menar.

10 minutes ago HALster sa:

@Lill-Niklas; jag syftade inte på dig utan snarare på alla de professionella och semi-professionella aktörer som rör sig både runt detta forum och i fisketidningar och redskapshandel.

När jag började fiska öring i Sthlm skärgård var HÖ relaterade grejor såsom epoxidrag o dyl. big business för Fiskarnas, Berras m fl.

Skriver själv en del i fisketidningar men har inget själv att vinna på att öringfisket är bra i Stockholm, ja förutom det är roligare när det nappar. Började själv fiska öring för 20 år sedan så har koll på att det var mycket större förut och omsatte en del pengar men samtidigt omsätter nog gäddfisket idag mångdubbelt med pengar.