Jump to content
Guest JohanPier

Havsörings rapporter från Stockholms skärgård. Fyll på här.

Recommended Posts

Jag har lagt ganska många timmar sedan i slutet av september på att försöka hitta fisk, bland klippor och tång, sandvikar och färjesvall, från land och med flytring. Vid två tillfällen har jag sett vak men ingen fisk ville hugga på vare sig WB, baitfish, märla eller tobis. Det är inte värt tiden jag har lagt ner. Om jag hade haft båt skulle det vara en annan historia men det lär inte hända. Så även om man skulle kunna hitta öring på midsommarafton så kommer jag inte lägga ner så mycket energi under sommarhalvåret framöver. Jag måste prioritera så oavsett blir det start i november framöver.

11 minutes ago Silverbågen sa:

Det är lite som han som aldrig vinner på Lotto....för att han aldrig köper lotter..

Man måste ha grejerna i vattnet om det skall bli något...

/S

Bra tips.

Mitt underlag är nog för klent för att dra alltför långtgående slutsatser men de två senaste åren har det känts som att det efter en period med mycket kontakter i slutet av augusti så har det kommit en svacka...en period med mindre kontakter...

Om det beror på att fisken då varit upptagen med lekbestyr, att det varit perioder med extremt lågt vattenstånd, rena tillfälligheter eller något annat vet jag inte....

Men är det ett återkommande fenomen som har någon naturlig förklaring så är det ju inte fel att ”tidsoptimera” genom att avstå då o vänta in kallare väder o svalare vattentemperatur.

Bortsett från sista veckan av augusti så har december varit den period som gett bäst utdelning för egen del. För 3 år sedan så var jag ute 10 pass i dec o hade fisk i båten alla turerna...

/S

Edited by Silverbågen

47 minutes ago MathiasL sa:

Jag har lagt ganska många timmar sedan i slutet av september på att försöka hitta fisk, bland klippor och tång, sandvikar och färjesvall, från land och med flytring. Vid två tillfällen har jag sett vak men ingen fisk ville hugga på vare sig WB, baitfish, märla eller tobis. Det är inte värt tiden jag har lagt ner. Om jag hade haft båt skulle det vara en annan historia men det lär inte hända. Så även om man skulle kunna hitta öring på midsommarafton så kommer jag inte lägga ner så mycket energi under sommarhalvåret framöver. Jag måste prioritera så oavsett blir det start i november framöver.

Egentligen inte så konstigt att öringfisket är bättre på våren. Havsöring leker under hösten. Så i September - November är en stor del av öringen fokuserad på detta. Antingen är de uppe i åarna och vi kan alltså inte fiska på dem eller så lekvandrar de och har annat i huvudet. Den fisken som inte ska leka har jag fått för mig ofta går längre ut/djupare och söker sig först in grundare när det blir kallt. Kanske söker de sötvatten vid kyla på grund av det är energikrävande med osmotiska balansen eller så är det lättare att jaga små räkor och spigg än feta strömmingar. 

• Like 1

Den stora anledningen till att "blänkarfisket" med flugspö är i princip obefintligt i Stockholms innerskärgård mellan aug-nov är på grund av varma fjärdar. Det måste ske ett skifte med kalla fjärdar och lite varmare grundområden för att en blänkare ens ska fundera på att gå in grunt. Utomskärs är det en annan melodi med större mångfald i tångskogarna. 

Stockholmsfisket har många olika nyanser och varje årstid kan brytas ner i olika delar och varje skärgårdsavsnitt kan brytas ner i olika delar. 

Mao, Stockholmsfisket går inte att jämföra med något annat. Att Stockholms skärgård ano modern tid har ett gäng duktiga flugfiskare hade aldrig existerat om Halster valt att hålla sin kunskap och koder för sig själv. 

Sen får man aldrig glömma att öringen är extremt anpassningsbar till sin omgivning och förändras omgivningen så förändrar den snabbt beteende vilket såklart kan ändra riktning på fisketaktik. 

Edited by karki
  • Like 2

Det har varit min erfarenhet också, sen 90-talet och framåt, att det är en liten topp i aktivitet från slutet av augusti och en bit in i september.
Lekfisken rör sig tidigt in mot de områden där de leker och i deras följe finns en del blank fisk.
Varför de hakar på kan bara dom svara på men det är verkar vara samma beteende som hos de öringar
som hakar på de stora laxarna som vandrar förbi i juni.
Överhoppare fortsätter förmodligen beta strömming långt in på hösten (kanske hela vintern om den är mild) och kommer in och stryker grunt först när det blivit riktigt kallt i vattnet (<5).

• Like 1

@karki: Snällt sagt, du är ju själv med och för utvecklingen framåt.
HÖ-ninjan Zonker har bidragit med mycket också, han hittade en hel del vinklar som var "utanför boxen" när det begav sig.

• Like 2

53 minutes ago Lill-Niklas sa:

Egentligen inte så konstigt att öringfisket är bättre på våren. Havsöring leker under hösten. Så i September - November är en stor del av öringen fokuserad på detta. Antingen är de uppe i åarna och vi kan alltså inte fiska på dem eller så lekvandrar de och har annat i huvudet. Den fisken som inte ska leka har jag fått för mig ofta går längre ut/djupare och söker sig först in grundare när det blir kallt. Kanske söker de sötvatten vid kyla på grund av det är energikrävande med osmotiska balansen eller så är det lättare att jaga små räkor och spigg än feta strömmingar. 

Nej det är inga konstigheter men som andra har sagt före mig, man får ingen fisk (eller kunskap) om man sitter hemma. Hur det än är så är det vettigare för mig att ta avsevärt färre pass på hösten och istället lägga tid på fiske under vintern. Det har jag lärt mig nu men jag har haft trevligt på sjön ändå, sett nya platser och sträckor. Inget av det är bortkastat. 

1 hour ago Silverbågen sa:

Det är lite som han som aldrig vinner på Lotto....för att han aldrig köper lotter..

Man måste ha grejerna i vattnet om det skall bli något...

/S

Du menar alltså att man måste fiska för att få fisk? Då måste i princip en hel vår, sommar och höst av tappra försök ha utspelat sig i min fantasi ;) Nä, men skämtåsido, jag tror att man får ta folks upplevelser på allvar. Det är kul att det har gått bra för dig, (jättefina fiskar på bilderna!) men med alla som menar att säl och skarv (mfl andra problem) inte har påverkat oroväckande mycket, undrar jag om vi alla befunnit oss i samma skärgård. Man ser dem överallt.  

• Like 1

Idag blev det *trumvirvel* en bomtur. Har passerat minst 30 bomturer nu. Aldrig ens sett en hö i havet...

• Sad 1

Den stora hemligheten med bra fiske är att man fiskar där det finns fisk. Det känns som de jag känner som fiskar från båt lyckas rätt ofta. Är de bästa platserna längre ut i skärgården kanske?

31 minutes ago Carlsson sa:

Idag blev det *trumvirvel* en bomtur. Har passerat minst 30 bomturer nu. Aldrig ens sett en hö i havet...

Vet hur det är men snart kommer den första. Statistiken talar till din fördel, du kan snart inte undvika att träffa på en öring. 

• Like 1

1 hour ago Jonas sa:

Den stora hemligheten med bra fiske är att man fiskar där det finns fisk. Det känns som de jag känner som fiskar från båt lyckas rätt ofta. Är de bästa platserna längre ut i skärgården kanske?

Det absolut största hindret för att "komma åt" öringen i Sthlm skärgård är framkomligheten pga. tomt och strand exploateringen, strandskyddslagarna är ju helt ur spel sen långt tillbaks. Söker du som markägarne dispens så får du det. Mao. ytterst få sträckor är obebyggda och det gäller även ute på de större öarna. Endast på Skärgårdsstiftelsens marker och de få Naturreservaten kan man röra sig någorlunda vettigt från land.
Så det får allt som oftast bli bilkörning på enskild väg, fulparkering på utkanter av privat mark och klättrande över staket och brygganlägningar. Man bör heller inte vara känslig för arga tillrop från gåslever-stinn lokalbefolkning.

• Like 1
  • Haha 6

2 hours ago Jonas sa:

Stockholms skärgård är tyvärr rätt bebyggt. Från land är man rätt begränsad på platser och kan vara ganska trångt på dessa. Från båt finns oändligt med platser och lätt att flytta sig till andra sidan fjärden om vinden blåser åt det hållet. Så med båt har man stora fördelar, tycker trotts detta ändå bäst om landfiske. 

@HALster det låter hårt. Lite gerillafiske över det med andra ord:DB)

28 minutes ago Jonas sa:

@HALster det låter hårt. Lite gerillafiske över det med andra ord:DB)

Haha vi fick "smyga" under någons brygga och förbi deras villa utifrån vattnet. Lite vardagsspänning! B)

• Like 1
  • Haha 1

22 hours ago ÅLice sa:

Du menar alltså att man måste fiska för att få fisk? Då måste i princip en hel vår, sommar och höst av tappra försök ha utspelat sig i min fantasi ;) Nä, men skämtåsido, jag tror att man får ta folks upplevelser på allvar. Det är kul att det har gått bra för dig, (jättefina fiskar på bilderna!) men med alla som menar att säl och skarv (mfl andra problem) inte har påverkat oroväckande mycket, undrar jag om vi alla befunnit oss i samma skärgård. Man ser dem överallt.  

Absolut skall man ta folks upplevelser på allvar (med en nypa sund skepsis)...det är också därför jag väljer att dela med mig mina upplevelser.

När jag själv började fiska havsöring för 6-7 år sedan så var budet man hörde/kunde läsa sig till att det inte gick att få havsöring längs kusten förrän den första frostnatten hade kommit och vattentempen sjunkit under 10 grader...gärna ännu lägre. Skulle man få kontakt med fisk tidigare var det precis som flera redogjort här ovan ytterskärgård som gällde.

När jag då förra året i slutet av augusti fick ett ryck och med lågt ställda förväntningar åkte ut i shorts och kortärmat i slutet av augusti och fick uppleva ett fantastiskt fiske med våra mått mätt så valde jag att hålla tyst om det....tänkte att det kanske var en ren slump eller tillfällighet då det gick helt stick i stäv med den gängse uppfattningen.

När detta så upprepade sig även denna sensommar så börjar jag skönja ett möjligt mönster...det kanske inte var någon tillfällighet. Det var t.o.m. så att avstämning mot guidernas erfarenheter i ytterskärgården pekade på att det var lättare att få fisk inomskärs.

Låter dock det dock vara osagt om det faktiskt var så eller om det bara var slump o tillfälligheter.

Min uppfattning är att det inom sportfiskevärlden finns en tendens att det uppstår "sanningar" / "myter"....och att genom många sedan anpassar sitt beteende efter dessa blir de också till viss del självuppfyllande.

Om man t.ex. läser att man bara får fisk när tempen sjunkit under 10 grader i vattnet, eller att man bara skall fiska uddar och grynnor på hösten och långgrunda sydvända vikar på våre och sen anpassar sitt fiske efter det så kommer man också få en positiv bekräftelse att dessa "sanningar" gäller eftersom man inte väljer att gå utanför boxen.

Jag har inga ambitioner att få folk att överge sina egna teorier om vad som ger ett framgångsrikt öringfiske....jag bara redovisar mina upplevelser och lite om vilka tankar o funderingar de väcker hos mig. Sen är det upp till var och en att avgöra om det är värt att ta notis om eller ej.....

...men måste samtidigt erkänna att lite kul vore det att kunna slå hål på en del myter....

//S

Edited by Silverbågen
  • Like 2

4 hours ago Jonas sa:

Delar uppfattning att fiske från båt ger ökade möjlighet att snabbt beta av flera lokaler. Fiskar dock själv, trots tillgång till båt, mest fastlandsnära och på sträckor där det trots bebyggelse ändå finns relativt goda möjligheter till landbaserat eller flytringsbaserat fiske.

Känner oftast att det inte finns anledning att gå över ån efter vatten och bege mig långt ut i skärgården. Har själv en hypotes om att närhet till flera tillrinningsvatten bidrar till att det finns fisk i området och då inte bara i anslutning till själva leken utan från tidig höst till sen vår...

Rätt eller fel?....vad vet jag.....men upplever att det ändå känns lättare om man tror på det man pysslar med...

/S

Aja osv etc etc.. 

Kan iallafall rapportera två landade och flera plogar och kontakter på ett pass i veckan. Besor i förårstiden väldigt fint skick. Båda vilda vilket är jävligt roligt. En 64a och en 62a den längre vägde 2,9. 

Ena fisken: Klartvatten, mjukbotten och sydvästlig vind. Frånlandsvind ca 6 m/s kolla aldrig tempen men skulle gissa på ca 7-8 grader 

andra fisken:  kraftigt färgat vatten, stenig udde, sne pålandsvind ca 8m/s och runt 6-7 grader 

• Like 1
  • Thanks 2

Flugfiske/spinnfiske från båt kontra fiske från flytring/land är egentligen 2 helt olika grenar.

Från båt har man så otroligt många fördelar.

Du täcker ofantligt mycket mer vatten. Fisket är inte lika fysiskt jobbigt som det är att fiska från framförallt flytring (flytta sig mellan/ta sig till platser). Efter en heldag med flytring i skärgården är man ju oftast helt slut. Sen den mentala aspekten i att fiska från land finns där, iaf för mig även fast jag har hyfsat pannben. Det är så mycket lättare att hopplösheten smyger sig på när man fiskar från land och vet att man är ganska låst till vissa områden. 

Sen vet jag ju givetvis att vissa medlemmar här har fantastiska fisken från flytring, (Karkki bla).

Utövade själv flytring samt landfiske under början av 90-talet innan båt införskaffades.

Edited by John Silver
  • Like 2

Jag vågar nog påstå att fiskar man från båt så har man betydligt större chanser att hitta fisk. Själv tittar jag på väder, vind och årstid kvällen innan jag ska ut. Därefter väljer jag ett ställe som passar för dagen och fiskar där. Skulle det kännas helt åt pipan, så får jag ta mitt pick och pack och flytta mej till nästa ställe. Det är ofta en ganska omständig procedur, ofta långt att gå och mycket fisketid går till spillo.

För några år sedan så tog jag mej en heldag och åkte runt och rekade (vadade) nya fiskeplatser som jag under veckan tittat ut på sjökort och Eniro. Av ca. 10 platser jag kollade så hittade jag 3-4 nya favoritplatser. Nu har jag ca. 8-10 platser jag fiskar under olika förhållanden (årstid, temp, vindriktning osv.)

Visst önskar jag ofta att jag hade båt, men känslan av att vada runt tyst och försiktigt och kasta på fisk inom 15 meter och sedan få drilla och se fisken i vattnet framför mej, det slår känslan av bensinlukt, motorljud och båtslammer...tycker jag.

• Like 3

Jag håller med båda ovanstående.

Visst är det lättare med båt. Går inte att jämföra. Det hade varit skitkul att ha båt av många anledningar men i nuläget har jag varken plats eller råd. Eller båtkörkort. Jag har bara en kaptensmössa men den lurar ingen!

Även om det är lättare så tycker jag som Wickhams fancy att det är mysigare att vada. Sen även att det är ett ordentligt träningspass att gå några kilometer i vatten...! Betydligt mycket roligare än att gå till gymmet ^^

Edited by ÅLice
  • Like 1

Är tyvärr inte riktigt villig att hålla med, i alla fall inte i dagsläget.  Alla mina riktigt bra fisken är från land. Problemet vid båtfiske är att man ofta bara tar några kast per plats och sedan vidare till nästa, mycket tid läggs på båtåkning. Visst man fiskar av många fler platser och sannolikheten att träffa på fisk ökar men tycker det är ganska vanligt att man får ett följe eller ett par kontakter sen är de borta. Får för mig att de blir skrämda av båten eller att man driver bort från fisken.  Med flytring eller i vadare så skrämmer man inte på samma sätt och kan man ta många kast och fånga många fiskar på ett stim. Kan tillägga att jag haft en öring som högg flugan mellan mina ben en gång i flytningen. Skulle kolla om jag hade skräp på flugan och drog in den sista biten för hand när en liten öring kom underifrån och högg flugan, sparkade på den med simfenorna när jag försökte sträcka linan. Snacka om oväntat!

Min egna strategi vid öringsfiske är ofta att vänta ut öringen. Fiska av en väl vald plats. Ta en fika, spana efter vak och gå en vända till. 

Min uppfattning om båt kan mycket väl ändras då jag nyligen skaffat en båt med ipilot, detta kommer helt klart ge andra förutsättningar att faktiskt hålla position vid havsöringsfisket och kanske jag blir frälst båtfiskare. Ska även försöka nöta mer på platser än vanliga running and gunning taktiken som är rådande. 

52 minutes ago Lill-Niklas sa:

Är tyvärr inte riktigt villig att hålla med, i alla fall inte i dagsläget.  Alla mina riktigt bra fisken är från land. Problemet vid båtfiske är att man ofta bara tar några kast per plats och sedan vidare till nästa, mycket tid läggs på båtåkning. Visst man fiskar av många fler platser och sannolikheten att träffa på fisk ökar men tycker det är ganska vanligt att man får ett följe eller ett par kontakter sen är de borta. Får för mig att de blir skrämda av båten eller att man driver bort från fisken.  Med flytring eller i vadare så skrämmer man inte på samma sätt och kan man ta många kast och fånga många fiskar på ett stim. Kan tillägga att jag haft en öring som högg flugan mellan mina ben en gång i flytningen. Skulle kolla om jag hade skräp på flugan och drog in den sista biten för hand när en liten öring kom underifrån och högg flugan, sparkade på den med simfenorna när jag försökte sträcka linan. Snacka om oväntat!

Min egna strategi vid öringsfiske är ofta att vänta ut öringen. Fiska av en väl vald plats. Ta en fika, spana efter vak och gå en vända till. 

Min uppfattning om båt kan mycket väl ändras då jag nyligen skaffat en båt med ipilot, detta kommer helt klart ge andra förutsättningar att faktiskt hålla position vid havsöringsfisket och kanske jag blir frälst båtfiskare. Ska även försöka nöta mer på platser än vanliga running and gunning taktiken som är rådande. 

Jag har också haft bra fisken från land. Men jämför jag antalet fisk-kontakter totalt när jag fiskar från båt mot land/flytring så krossar statistiken som jag har fiskandes från båt. Antalet bom-turer är enormt många fler från land.