Jump to content
Guest JohanPier

Havsörings rapporter från Stockholms skärgård. Fyll på här.

Recommended Posts

På 11/27/2017 at 22:13 paloma sa:

Aja osv etc etc.. 

Kan iallafall rapportera två landade och flera plogar och kontakter på ett pass i veckan. Besor i förårstiden väldigt fint skick. Båda vilda vilket är jävligt roligt. En 64a och en 62a den längre vägde 2,9. 

Ena fisken: Klartvatten, mjukbotten och sydvästlig vind. Frånlandsvind ca 6 m/s kolla aldrig tempen men skulle gissa på ca 7-8 grader 

andra fisken:  kraftigt färgat vatten, stenig udde, sne pålandsvind ca 8m/s och runt 6-7 grader 

Bra där paloma! två vilda över 60 cm på samma pass är ju grymt.
Inga skador?

• Thanks 1

På 2017-11-26 at 21:48 Silverbågen sa:

De platser som levererat fisk o kontakter i slutet på augusti har i första hand varit uddar, kanter o grynnor med relativt kort 3-meterskurva o närhet till större djup.

Fiskar i områden där det finns närhet till flera tillrinningsvatten/lekbäckar/åar och spekulerar själv i att fisken i slutet av augusti samlar sig i väntan på lek... Inte sällan ses flera individer på samma platser o ytterligare en observation är det är vanligt med vad jag kallar Jolly Jumpers..dvs hoppande fisk.

Bedriver mitt eget fiske i huvudsak från båt men det handlar i huvudsak om landnära platser där flera alternativ lätt är nåbara från land alt vid fiske från flytring.

Tror vi här i Sthlms skrg borde kunna lära oss en del o hämta inspiration från det flugfiske som bedrivs sommartid på västkusten....där man kör en hel del sjunk på lite större djup (har för mig att det ligger nån bra artikel om detta här på Edge).

Tror också definitivt att det är läge att slå hål på myter såsom att man måste vänta in de första frostnätterna o vattentemperatur under 10 grader innan det är idé  att ge sig ut på silverjakt i skärgården.... De egna erfarenheterna är att fisken är där långt tidigare...vem vet..kanske betydligt tidigare än jag själv varit ute o gjort de första försöken på sensommaren....

/S

Lite OT då det kanske inte hör hemma under rapporter, men när man pratar om som i ditt inlägg "3-meterskurva" så antar jag att man avser där grundare partier snabbt går ner ca 3 meter, rätt eller fel?

Stämmer detta kommer ju nästa fråga, är det endast via sjökort man kan se dessa områden, sitter ju själv som många andra på nätterna med febrilt scoutande på Eniro mm efter nya platser men det ger ju inte den här infon.

På eniro kan du skifta över till sjökort och där är allt som oftast 3-meters kurvan (och 6-meters) tydligt utmärkta. Om det inte står några siffror så är alltid den inre-(första från land) kurvan 3-meters kurvan.

Edited by HALster
  • Thanks 1

1 hour ago HALster sa:

På eniro kan du skifta över till sjökort och där är allt som oftast 3-meters kurvan (och 6-meters) tydligt utmärkta. Om det inte står några siffror så är alltid den inre-(första från land) kurvan 3-meters kurvan.

Aha, se där..perfekt, det här kommer ju kunna vässa (och det behövs, tro mig) möjligheterna till framgång.

Jag var ute ett par timmar i söndags och en heldag igår vid norra fastlandet. Jag hade ett par misstänkta hugg båda dagarna men ingen fast fisk. I söndags hade jag känningarna i en grop väldigt nära land innan solen gick upp. Igår var jag ute med flytringen och hade kontakt alldeles vid en friliggande sten, det var vid elvatiden. Pålandsvind vid båda tillfällena (även om det mest var frånlandsvind igår, utöver när det kom snöbyar från öster). 

Vattentempen i söndags var 3 grader. Igår glömde jag termometern hemma men jag gissar att det var ca 3 grader då också.

Jag fiskade med streamer och märlupphängare båda dagarna men vet förstås inte vad fisken eventuellt tog på. Huggen var inte klockrena men jag tror inte att det var bottenkontakt.

Jaja, på't igen bara.

• Like 1

15 minutes ago MathiasL sa:

Jag var ute ett par timmar i söndags och en heldag igår vid norra fastlandet. Jag hade ett par misstänkta hugg båda dagarna men ingen fast fisk.

Fanns/hittade du nån skyldig?

• Like 1

Fick en liten men blank öring häromdagen i norra. Den tog på en ljusrosa märla i en för vinden skyddad vik. Klockan var åtta så det var fortfarande ganska mörkt. Skönt att spräcka nollan för höstterminen . 

20171226_111900.jpg

• Like 3

Äntligen liv!

Norra.

Tre fångade, om 55, 59 & 63 cm.

Två tappade. Den näst största fisken hade oturen att ha blivit attackerad av skarv men kommit undan med skada på ryggen. Länk till klipp på det längst ner.

CYMERA_20171230_122033.jpg

329b00a0-e66c-40ee-a9da-49a2e0795c70.jpg

image4-1.JPG

skarvskada_SD.mp4

Edited by ÅLice
  • Like 7

33 minutes ago Sakamoto sa:

Grattis! Kul med så mycket fisk på ett pass.:)

vad tog ni dom på för flugor?

Tack!! 

Alla togs på en ny fluga som HALster gjort nyligen. Detta var ett lyckat testpass. Jag vågar inte berätta för mycket om den utan det får nog han göra :)

• Like 1

20 minutes ago ÅLice sa:

Tack!! 

Alla togs på en ny fluga som HALster gjort nyligen. Detta var ett lyckat testpass. Jag vågar inte berätta för mycket om den utan det får nog han göra :)

Hohoho! Hemligt vapen alltså!?:D

1 minute ago Sakamoto sa:

Hohoho! Hemligt vapen alltså!?:D

Än så länge :) fortfarande i teststadiet

22 minutes ago ÅLice sa:

Än så länge :) fortfarande i teststadiet

3 upp å några tappade. Hur kan man vara säker på att flugan funkar?:huh: (Hehe)

grymt kul iaf

Edited by Sakamoto
  • Haha 1

På 12/31/2017 at 00:28 ÅLice sa:

Äntligen liv!

Norra.

Tre fångade, om 55, 59 & 63 cm.

Två tappade. Den näst största fisken hade oturen att ha blivit attackerad av skarv men kommit undan med skada på ryggen. Länk till klipp på det längst ner.

CYMERA_20171230_122033.jpg

329b00a0-e66c-40ee-a9da-49a2e0795c70.jpg

image4-1.JPG

skarvskada_SD.mp4

Helskotta vilken revansch! Grattis!

• Like 1
  • Haha 1

Snyggt @ÅLice, måste varit en förlösande känsla;)

Själv startade jag nyårsafton med bompass som jag följde upp med ytterligare ett igår:)

Men 2018, det måste vara mitt år, det har jag jobbat ihop till vid det här laget!!

• Like 2
  • Haha 1

Hur ska man tolka tystnaden i denna tråd, lagt utrustningen på hyllan för en tid eller helt sonika att det inte finns något att rapportera? Inser nu att ena alternativet liksom ger det det andra:)

Blir att hålla handen med @Carlsson imorrn och nöta vidare på det nya året, ryktas om gofika så bara det är ju en anledning att masa sig ut. 

• Like 1

Joliet; var fiskar du? Vi bor ju nästan grannar och där jag fiskar, i norra, där ligger isarna. Och varför vill du ha is? Är du som jag, en galen Abborrpimplare? 😎

(Som råkar bygga splitcanespön och älskar att fiska HÖ 😀)

Det har varit för varmt i vattnet de senaste åren utan is.
Sen är det en upplevelse av rang när isen lossar i vikarna och man kan köra flytring mellan flaken och jaga silver :)
Nuför tiden har jag dock veknat lite och börjat tänka för mycket på vad som händer om jag kantrar mellan isflaken, får bli vadning istället :)

Du bor ju i Täby så det är förmodligen samma sträckor, men inte på isen...

Hej, 
Jag är ny här och har aldrig fiskat havsöring. Men nu är flugfiskeabstinensen så stor så det kanske är dags att börja med havsöring också för att förlänga säsongen ännu längre. Finns det några tips på platser för att testa på det i stockholmstrakten? Har ingen båt (dock flytring) så jag föredrar om det finns några lämpliga ställen för vadning eller så. Jag kan inte havsöringskulturen så det kanske är som med svampplockning att folk inte vill berätta var man ska vara. Men om det inte är så blir jag jätteglad för lite tips eller ett PM med ledtrådar för vad jag ska leta efter :) 

/James

Edited by Legobiten