Jump to content
Guest JohanPier

Havsörings rapporter från Stockholms skärgård. Fyll på här.

Recommended Posts

13 hours ago AngelShadow sa:

63cm är väl 2,5-3,5kg?just 63cm är något som är speciellt för mig🙂.bland min första h-öring på fluga var just 63cm och vägde 3,9kg,och vad gjorde jag en sten mellan ögonen på den romstinna damen som var på väg upp för lek.så här 12år senare så vet hur dum jag va.men efter det så har alla h-öring med nå år på nacken fått gå tebax.

63an var nog ca 3kg, de andra ca 2,5 kg och 2,0-2,2. Din måste ha varit väldigt välgödd 🐡 :)

• Like 1

1 hour ago ÅLice sa:

63an var nog ca 3kg, de andra ca 2,5 kg och 2,0-2,2. Din måste ha varit väldigt välgödd 🐡 :)

En mycket fin dag med ett bra fiske var det du fick vara med om🙂.den jag fick hade nog minst 5hg Rom i sig såg ut som en övergödd regnbåge.

• Like 1

Hej allihopa!

Precis blivit medlem här och letar för fullt efter tips för havsöringsfiske :)

Från början från Göteborg men bor numera här uppe på heltid. Har inte hunnit fiska efter havsöring ännu, enbart lite P&T vatten med regnbåge.

Någon som kan bidra med lite tips om platser, inom en timmes väg med bil, och eventuella flugor som kan rekommenderas? All info är till hjälp :) inte fiskat efter havsöring här ännu så undrar lite om flugor mm är samma som längs västkusten.

Mvh//Felix Gillkvist

På 2018-01-28 at 19:57 HALster sa:

Intressant!

jag funderar själv på ett switch i klass 8 för att kunna trycka igenom hård pålandsvind i höga bränningar vid pallkanterna på Öland.

Också alltid varit sugen på ett switchspö till kusten, just för dom tillfällen man kanske behöver trycka till lite extra... :) Men aldrig riktigt lyckats ta steget, ser så kul ut att kasta med 2-hands också.. (För dom som kan i alla fall :))

På 2018-03-12 at 08:59 ÅLice sa:

Satt å kollade på dina alster/bilder/teckningar!...djupt imponerad över dessa...sluta ALDRIG.:)

• Thanks 1

21 hours ago BoobieNewbie sa:

Också alltid varit sugen på ett switchspö till kusten, just för dom tillfällen man kanske behöver trycka till lite extra... :) Men aldrig riktigt lyckats ta steget, ser så kul ut att kasta med 2-hands också.. (För dom som kan i alla fall :))

jag har testat switchspöt på kusten och det är ju rätt så slitits att stå o dänga överhandskast med det. En duktig kastare kommer ju långt med "speykast" men jag kommer inte tillräckligt långt med de metoderna. Annars kan du ju köpa ett kort klumpsystem  till ditt enhandsspö. det är så jag fiskar på kusten just nu, 10 fots klass 6 spö med OPST commando head. funkar riktigt bra

5 hours ago Carlsson sa:

jag har testat switchspöt på kusten och det är ju rätt så slitits att stå o dänga överhandskast med det. En duktig kastare kommer ju långt med "speykast" men jag kommer inte tillräckligt långt med de metoderna. Annars kan du ju köpa ett kort klumpsystem  till ditt enhandsspö. det är så jag fiskar på kusten just nu, 10 fots klass 6 spö med OPST commando head. funkar riktigt bra

Hehe jag har precis suttit och tittat på lite Ed Ward filmer om Commandoklumpen.. Fiskar ju nästan uteslutande med streamers osv, så var lite nyfiken på den setupen :) Inte bara för kusten utan till lite annat också :)

Edited by BoobieNewbie

1 hour ago BoobieNewbie sa:

Hehe jag har precis suttit och tittat på lite Ed Ward filmer om Commandoklumpen.. Fiskar ju nästan uteslutande med streamers osv, så var lite nyfiken på den setupen :) Inte bara för kusten utan till lite annat också :)

En riktigt dålig fiskelina tbh. På kusten vill du ju ha något som är bra på presentationsfiske och inte syns så mkt i ytfilmen. 

Edited by Timmolajnen

Kör med commandoklumpen på mitt Switchspö ,den korta klumpen gör att man ser flugan o ev följare innan man sular ut flugan igen. Tycker den funkar utmärkt på kusten, o fisk får jag🤗

• Like 1

14 minutes ago hubbe sa:

Kör med commandoklumpen på mitt Switchspö ,den korta klumpen gör att man ser flugan o ev följare innan man sular ut flugan igen. Tycker den funkar utmärkt på kusten, o fisk får jag🤗

Vill inte deraila tråden med för mycket materialsnack.. Men där jag fiskar (80% runt Oslo) finns inte riktigt utrymme för riktiga bakkast, så möjligheten att kasta långt utan bakkast vore ett riktigt plus och den commandoklumpen verkar kasta riktigt långt på enhandare också.. Djupen där jag fiskar i Oslo ligger ju oftast mellan 2-30 meter så presentation är inte så viktigt har jag märkt.. :)

Men för att inte deraila tråden så här är en bild från min sista bomtur i söderort :) Stockholms skärgård kan allt vara fantastiskt vacker :)

fiske_12_5abb4574ddf2b31c9ac15ebd.jpg

• Like 2

Ja jag skulle inte använda linan till delikata presentationer men det den gett mig är möjligheten att kasta från alla sträckor på stranden. En annan poäng med den är ju även att du inte behöver vada lika mkt vilket ju också skrämmer fisken. Men att avgöra om linan skrämmer fisk eller ej får nån annan svara på. Fiskekompisen fiskar spinn och ingen av oss får nånsin nån HÖ från land ändå. Antar att jag måste börja fiska jämsides med en annan flugfiskare med samma fluga för att kunna göra en emipirisk analys av ”skrämmer en kraftigare klump fisken i kustbandet”. Enhands ”spey” är iaf jäkligt kul. 

Edited by Carlsson
  • Like 1

På 2018-03-30 at 16:02 Ismo sa:

Satt å kollade på dina alster/bilder/teckningar!...djupt imponerad över dessa...sluta ALDRIG.:)

Tack så mycket!! Kul att höra.

Jag jobbar med illustration och serier så lovar dyrt och heligt att fortsätta :) Lär lägga upp lite nytt snart

• Like 1

18 hours ago ÅLice sa:

Tack så mycket!! Kul att höra.

Jag jobbar med illustration och serier så lovar dyrt och heligt att fortsätta :) Lär lägga upp lite nytt snart

Uppmuntras!

:)

• Like 1

Kort bompass i city idag. 3,5 C i vattnet. Ingen av övriga fiskare jag sprang på hade sett eller fått något. Fortf lågvatten.

Mvh ME

• Like 1

Bra fart i vattnet igår och nu rör sig fisken! Såg både stim och enkilda individer av relativt stor form (3 kg) beta runt på grunt vatten. Även lite vakringar bjöds det på mitt på dagen i solskenet. Tyvärr verkade mina flugor inte passa menyn men en annan flugfiskare lyckades få ett fint hugg och fångst bredvid mig.

Lite mjölkigt vatten, B3bonker, 5 C i vattnet.

Grymt kul även om jag själv bara fick se fisken utan att böja på spöt.

mvh ME

D6950AE0-8282-47E2-BE61-E2FCFAEE4AE8.png

• Like 3

ME; var fiskar du? Inte exakt plats utan norra eller södra? Själv fiskar jag uteslutande norra och där ligger tempen på +1,5 och fisken har inte kommit igång än. Kan bara stoltsera med tre bompass än så länge...

47 minutes ago Wickhams fancy sa:

ME; var fiskar du? Inte exakt plats utan norra eller södra? Själv fiskar jag uteslutande norra och där ligger tempen på +1,5 och fisken har inte kommit igång än. Kan bara stoltsera med tre bompass än så länge...

Den här dagen var det väl det som jag tror kallas mellersta/södra här på Edge. Temp i vattnet är ca 3,5 C i vikarna och steg till ca 5 C på knädjupt vatten efter lunch. Det var även frånlandsvind så det hjälpte nog lite.

Den fina lördagen såg ut som vanligt,

Ställa väckarklockan löjligt tidigt och tvinga sig upp, köra bil i 40 min, promenera i 30 min, fiska i 8 timmar, inte se en fisk. en gång i halvtimmen kommer det in en båt i området och kastar några kast och kör vidare. 

Uppgiven och less promenera tillbaka till bilen, köra hem och se alla bilder på fiskar på fejjan samtidigt som jag inser att det snart är måndag igen.

Nu är det måndag igen.

Edited by Carlsson
  • Like 2
  • Haha 1

2 hours ago Carlsson sa:

Den fina lördagen såg ut som vanligt,

Ställa väckarklockan löjligt tidigt och tvinga sig upp, köra bil i 40 min, promenera i 30 min, fiska i 8 timmar, inte se en fisk. en gång i halvtimmen kommer det in en båt i området och kastar några kast och kör vidare. 

Uppgiven och less promenera tillbaka till bilen, köra hem och se alla bilder på fiskar på fejjan samtidigt som jag inser att det snart är måndag igen.

Nu är det måndag igen.

Känner igen känslan. Har fyra tips baserat på min enkla statistik från eget fiske nu när det är kallt i vattnet.

1. Fiska där det faktiskt förväntas finnas fisk, gärna där någon nyss fått fisk, nära ett vattendrag där fisken går upp och där det är långgrunt. Med grunt menas grundare än en meter, gärna med lite grumligt vatten (tänk gäddfiske). Inte ute vid udden i vinden.

2. Om du inte redan använder polariserande solglasögon så är det nästan lika viktigt som att ha flugan i vattnet. Det fångar inte fisken men gör att man ser den iaf. 

3. Ingen ide att nöta på samma plats om vattentemperaturen inte stiger under dagen. Under ca 2-3 C så står fisken still. Runt 5 C verkar de plötsligt cirkulera mer och kommer förbi lite oftare vid samma plats. 

4. Hugger det inte så är det kul att vada runt plaska lite, och det är då man oftast iaf får se fisk som ändå inte var sugen på fejkmat (flugor) just då.

För mig är det lika viktigt att se att det verkligen finns liv i vattnet som att kroka fisken. Det känns bättre att veta att det bara var mig det var fel på (eller att fisken var mätt) än att veta att viken var tom trots att jag hade den perfekta fisketekniken :) 

Med vänlig hälsning, ME

• Like 1

Äntligen! Min första havsöring efter otaliga bompass!

Söndag 15/4 norra, 58 cm. Kompisen tappade en som var i samma storlek :)

10.jpg

• Like 9

2 hours ago M E sa:

Känner igen känslan. Har fyra tips baserat på min enkla statistik från eget fiske nu när det är kallt i vattnet.

1. Fiska där det faktiskt förväntas finnas fisk, gärna där någon nyss fått fisk, nära ett vattendrag där fisken går upp och där det är långgrunt. Med grunt menas grundare än en meter, gärna med lite grumligt vatten (tänk gäddfiske). Inte ute vid udden i vinden.

2. Om du inte redan använder polariserande solglasögon så är det nästan lika viktigt som att ha flugan i vattnet. Det fångar inte fisken men gör att man ser den iaf. 

3. Ingen ide att nöta på samma plats om vattentemperaturen inte stiger under dagen. Under ca 2-3 C så står fisken still. Runt 5 C verkar de plötsligt cirkulera mer och kommer förbi lite oftare vid samma plats. 

4. Hugger det inte så är det kul att vada runt plaska lite, och det är då man oftast iaf får se fisk som ändå inte var sugen på fejkmat (flugor) just då.

För mig är det lika viktigt att se att det verkligen finns liv i vattnet som att kroka fisken. Det känns bättre att veta att det bara var mig det var fel på (eller att fisken var mätt) än att veta att viken var tom trots att jag hade den perfekta fisketekniken :) 

Med vänlig hälsning, ME

Tack för tipsen!

Tror jag följer dina råd redan, har fått väldigt många råd och tips av vänliga själar men än sålänge har de inte hjälpt. Jag tror aldrig att det varit ett problem att det funnits fisk men att de ej nappat, det är snarare så att jag aldrig lyckas vara där fisken är. Har aldrig sett öringar i vattnet. Är uppe i 40-50 bomturer nåt sånt och då är vi nästan alltid två som fiskar dessutom, jag kör fluga och han kör haspel. 

Han hade en följare en gång, tror det var 2016 och jag hade en fisk på i typ 2 sekunder i höstas. 

De ggr vi träffar på andra i området har de aldrig heller fått nåt så hittills verkar vi aldrig ha varit på rätt ställe vid rätt tidpunkt iaf.

Träffade en känd fiskeprofil i veckan som pekade ut en plats på kartan, band en fluga åt mig och sa "där är det fisk, garanterat" och "har ni inte fått fisk där på fem besök så kan ni sälja grejerna". Vi spenderade 8h i det området och varken vi eller de båtar som stannade till där fick nåt. 

Eftersom jag inte vill sälja grejjerna så lutar det väl åt en guidad tur snart... 

2 hours ago Carlsson sa:

Tack för tipsen!

Tror jag följer dina råd redan, har fått väldigt många råd och tips av vänliga själar men än sålänge har de inte hjälpt. Jag tror aldrig att det varit ett problem att det funnits fisk men att de ej nappat, det är snarare så att jag aldrig lyckas vara där fisken är. Har aldrig sett öringar i vattnet. Är uppe i 40-50 bomturer nåt sånt och då är vi nästan alltid två som fiskar dessutom, jag kör fluga och han kör haspel. 

Han hade en följare en gång, tror det var 2016 och jag hade en fisk på i typ 2 sekunder i höstas. 

De ggr vi träffar på andra i området har de aldrig heller fått nåt så hittills verkar vi aldrig ha varit på rätt ställe vid rätt tidpunkt iaf.

Träffade en känd fiskeprofil i veckan som pekade ut en plats på kartan, band en fluga åt mig och sa "där är det fisk, garanterat" och "har ni inte fått fisk där på fem besök så kan ni sälja grejerna". Vi spenderade 8h i det området och varken vi eller de båtar som stannade till där fick nåt. 

Eftersom jag inte vill sälja grejjerna så lutar det väl åt en guidad tur snart... 

Det låter som om det är lite för mycket trafik på platsen. Prova en veckodag när inga andra är ute om du har möjlighet.

Upplever inte havsöringen som lättskrämd om man inte plaskar rakt över den. Däremot verkar havsöringarna vara lätta att störa och till slut tröttnar de och drar.

Lite samma beteende som att försöka ställa sig framför en fiskmås/and utan erbjuda mat, dvs de flyttar på sig och vänder sig bort. Jagar man efter för länge så flyger de iväg.

Med andra ord vill du komma först till en fiskeplats, smyga fram och spana efter fisk, eller vänta tills platsen fått vila lite så fisken vågar sig in i viken igen. Betydligt större chans då (nu när det är kallt i vattnet). 

En krokad havsöring verkar dock aktivera fler snarare än skrämma bort trots plaskande.

Höga röster och hårda ljud fortplantar sig mer än man tror under vattnet, och man måste röra sig långsamt och föriktigt om man ska smyga sig nära fisken.

/mvh ME