Jump to content
Sign in to follow this  
rodwizard

Bambuspön vi byggt, tråd för alla att lägga upp bilder på sina alster i.

Recommended Posts

Tackar

Handtaget på den sista bilden är gjort av älghorn, mammutelfenben, stabiliserad/färgad lönn och knoppen bak är bärnsten, mellan de olika materialen ligger näver.

Första spöet i en ny taperingsserie med mycket snabba spön kallad "Vikingaserien"

Tirfing var Röde Orms svärd som ej kunde dras ur sin skida utan att bli någons bane...

Tirfing 8'1" #6

post-2148-0-64685900-1380447992_thumb.jp

post-2148-0-52368600-1380448009_thumb.jp

Du har så rätt, ska ju va  så här;

"Ett särdeles beryktat svärd var det dvärgsmidda Tirfing, som hade den magiska egenskapen att inte kunna dras ur sin skida utan bli någons bane. Det hamnade hos bärsärken Angantyr, den värste i en skara på tolv bröder"

Här är mitt senaste bygge, ett tvådelat Garrison 212E, byggt för fiske i saltvatten. Har använt enbenta, förhåjda ringar för att slippa att linan klibbar vid klingan, som den ju gärna vill efter några timmars fiske i saltvatten. När jag ändå började närma mig "the dark side of the force" gick jag hela vägen och lindade ringarna med metallic syntettråd, samt försåg spöet med ett handtag av kompositkork (recyclade ett gammalt grytunderlägg i kork, med hjälp av hålborr). Rullfästet är fjäderbelastat, och fighting butten gjord av en champagnekork.

post-3513-0-05741600-1450250803_thumb.jp

post-3513-0-71276900-1450250814_thumb.jp

post-3513-0-80200100-1450250823_thumb.jp

post-3513-0-01898700-1450250839_thumb.jp

post-3513-0-92869000-1450250872_thumb.jp

• Like 5

Tack!

Ringarna borde göra skillnad när vattnet är salt i alla fall.

Jag var ute och provkastade, och det gick rätt bra, fast det kändes konstigt nog en aning mjukare än mitt tredelade, trots att taperingen för tvådelat är några tusendels tum grövre, samt att jag använt bambu från nederdelen på en stock för både butt och topp. En extra holk lär ju styva upp klingan, och kanske också snakeringar ger mer styvhet än enbenta?

Nu har jag provfiskat spöet, en vecka på Fyn. Det fungerade alldeles utmärkt; kunde kasta lika långt som med mina andra spön, och även lika kort (=bara tafsen). De upphöjda ringarna funkade som de skulle; sköt lika bra hela dagen, trots saltvattensklibbig lina.