Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjare.

Featured Replies

Okej, man är ju en utpräglad puppmetare. Men! är jävligt sugen på Lax och havsöringsfiske.

Tänkte mig mest enhands, på sommaren.

Har ett spö, 9,6 fot klass 9. Men då är det extremt styvt tänkte jag överbelasta det lite för att få lite mer känsla i det.

Vilken rulle och vilken lina bör jag skaffa? (Klass 10)

Så billigt som möjligt då jag inte ens vet om jag gillar det.

Och flugor, vilka mönster bör jag binda upp? Låt oss säga t.ex. 5 - 10 grundmönster som man sedan kan modda lite. Gärna förenklade varianter med material som inte är omöjliga och svindyra att få tag på! Både krok och tub. Och vilka storlekar?

Ok, lågbudgettips är jag bra på, ska försöka!

Som rulle så behöver du inte hosta upp mer än 900 pix för en Loop Evotec CLW 8-12, vilket jag nog skulle tycka var mest prisvärt. Guideline Reelmaster håller också bra kavlitet för priset. Vill du gå ännu billigare så funkar Okuma Integrity 10/11 för 600-700 kr också! Eller den största Okuma Airframe för 400!

Vad gäller lina så är väl en sinktip (eller flyt/int eller vad de heter numera) så allround det kan bli... En äldre WF i klass 10 (finns säkert i nån reakorg nånstans) funkar väl om du inte vill investera i skjutlinor och klumpar. Det senare är väl kanske lite smidigare i längden dock.

Det där med flugmönster beror lite på var du tänkt fiska... Jag kan ge dig tips för västkuståarna!?

• Author

Ett härligt svar! Tack!

Så det funkar med en vanlig lina utan krusiduller? Vill helst slippa massa klumpar och skjutlinor och öglor som pajar och bla bla.

Är lite sugen på en integrity eller faktiskt en BFR magnum  :)

Tänkte faktiskt prova i nyköpingsån då den ligger ganska nära. Och eftersom att jag främst tänkt fiska sommartid så tänkte jag köpa typ ett hundrapack krok storlek 8 och storlek 10 och binda utifrån det!

En vanlig WF funkar utmärkt. Sätt ett litet märke där skjutdelen av linan för över i "runningline" så blir det nästan som att fiska med klump. Sen drar du bara in dit varje gång (eftersom man ofta fiskar passivt vid laxfiske) så har du alltid rätt längd ute.

BFR magnum är väl samma som gamla Leeda Magnum antar jag!? Har nog landat 80% av mina laxar med den rullen, bland annat två över 10 kg, så den funkar alldeles utmärkt. Frågar du mig så är ruillen nog den minst viktiga delen av utrustningen. Magnum bromsar man ju med näven vid behov! Kolla bromsen lite då och då bara, den har en tendens att ändra lite grann när rullen blir uppvärmd.

Vet inte hur Nyköpingån är i färgen, men är den sydsvenskt humusbrun så är ju färgerna svart, orange, röd och gul i olika kombinationer ofta bra.

• Author

Jepp, det är samma som Leeda. Har bara hört bra om den rullen!

Skönt, så man slipper klumparna och krånglet  ;D

Okej, men vad jag har läst skall svart också funka bra. Kanske orange och svart i kombination?

Svart/orange är i mitt tycke den absolut bästa färgkombinationen, men har även haft mycket framgång med gula inslag. Å andra sidan fiskar jag nästan bara med svart-orange-gula flugor, så...

• Author

Men svart orange är alltså ett fungerande allround mönster?

Helsvarta borde ju funka fint också?

Men om vi pratar storlekar nu då.

Vid närmare eftertanke kom jag fram till att storlek 6 8 och 10 skulle vara en bra start?