Hoppa till innehåll

Kvoterade vatten i norrbotten


Chisel

Recommended Posts

Tjena! Är i planerartagen för att söka kvoterat vatten för sommarfisket och undrar om någon fiskat eller har tips/råd för följande partier. Om det finns någon som är bevandrad med de kvoterade områdena i västerbotten är dom hjärtligt välkomna att bidra med något så sommarens turer inte blir helt lottlösa.

1. Råstoätno från Vutnusjåkkå till Biggusjohka

4.Tertojåkka från hängbron till Kaitum älv.

5. Svartijåkkå från Skuokejaure till Sårkåjaure.

Undrar om fördelningen öring/röding/harr samt vilken fiskmängd och storlek man kan förvänta sig att få drilla i respektive vatten. Tacksam för den hjälp som ges!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Nu är ansökningstiden ute. Nu kan ni avslöja vilka vatten ni ansökte om  ;)

Ringde och hörde med Länsstyrelsen i Norrbotten och tydligen så är de flesta vatten "översökta" med 3ggr så många sökande per kvoterat vatten än vad det finns licenser. Och på sättet som lotterisystemet är utformat så känns 2a och 3e-alternativen helt onödiga. Vinner man inte på sitt 1a-alternativ så vinner man inte överhuvudtaget.

Borde väl bara vara nån vecka innan man får besked. Eller, vad säger ni som har ansökt förut, när får man besked?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Tjena! Är i planerartagen för att söka kvoterat vatten för sommarfisket och undrar om någon fiskat eller har tips/råd för följande partier. Om det finns någon som är bevandrad med de kvoterade områdena i västerbotten är dom hjärtligt välkomna att bidra med något så sommarens turer inte blir helt lottlösa.

1. Råstoätno från Vutnusjåkkå till Biggusjohka

4.Tertojåkka från hängbron till Kaitum älv.

5. Svartijåkkå från Skuokejaure till Sårkåjaure.

Undrar om fördelningen öring/röding/harr samt vilken fiskmängd och storlek man kan förvänta sig att få drilla i respektive vatten. Tacksam för den hjälp som ges!!

Finns Sitoätno kvar som kvoterat vatten eller har det strukits ? Fick tilldelning och vandrade ensammen pga av att polarna inte fick tilldelning  fran sourvadammen för ca 12 ar sedan. Vandringen genom Stora Sjöfallets nationalpark tog nog nästan 8 timmar och pga av värmeböljan  var älven full med smältvatten fran Sareks glaciärer. Vattnet var som svagt grönfärgad mjölk, med siktdjup lika med noll. Snacka om misslyckande. Lärde mig efter det att först kolla in pa kartan om det finns glaciärer i närheten. Det var i slutet pa Juli som jag kommer ihag, sadana vatten kan man förmodligen bara fiska i pa hösten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Fiskedan
Finns Sitoätno kvar som kvoterat vatten eller har det strukits ? Fick tilldelning och vandrade ensammen pga av att polarna inte fick tilldelning  fran sourvadammen för ca 12 ar sedan. Vandringen genom Stora Sjöfallets nationalpark tog nog nästan 8 timmar och pga av värmeböljan  var älven full med smältvatten fran Sareks glaciärer. Vattnet var som svagt grönfärgad mjölk, med siktdjup lika med noll. Snacka om misslyckande. Lärde mig efter det att först kolla in pa kartan om det finns glaciärer i närheten. Det var i slutet pa Juli som jag kommer ihag, sadana vatten kan man förmodligen bara fiska i pa hösten.

Sitoälven finns kvar som kvoterat vatten, dock inte den övre sträckningen från Sitojaure och till Vuores selet som idag är helt undantagen från fiske. Den sträcka som finns ligger mitt emellan utloppet från Sitojaure och cykelbron till Aktse, det är inte speciellet besvärligt att ta sig dit man kan gå från bron och uppströms...

Vattnet i älven blir snabbt mjölkfärgad om det blåser kraftiga västliga vindar men det äs finsediment från Sitojaure, det går över på ett dygn om vinden avtar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Hur kommer det sig att ett turistföretag kan gå ut och erbjuda sina kunder access till kvoterade sträckor? Ja, naturligtvis har de fått tillstånd från länsstyrelsen såklart, så som de skriver, på sin webbsida. Men lite märkligt tycker jag allt att det är att det erbjuds guidade turer på kvoterade vatten. Alla deras kunder kan få en dags fiske på kvoterade sträckan i Kaitumälven. Så skriver de själva. Möjligen gäller även deras Tavvaätno-erbjudande den kvoterade sträckan i Tavvaätno?

http://www.vildmarksservice.com/fisketurer.html

Hur ordnas sånt där? Eftersom de uttrycker sig som de gör så verkar det ju som att företaget fått tillstånd att ta dit Alla sina kunder till dessa kvoterade vatten med enda begränsningen 1dag/kund...men de kan ju ändå bli en hel drös med extra fiskedygn på en kvoterad sträcka, och guiderna lär ju ta sina kunder till bästa platserna...och då känns ju inte exklusiviteten i ett "kvoterat vatten" lika exklusiv längre, om man kan köpa sig access via svindyra guide-turer. Det börjar vattnas ur...

Väldigt många fiskare har fått avstå från att fiska i vattnen under många år många år, just för att det är viktigt att värna om bestånden. Och sen dyker det upp turistföretagare som kan åka snålskjuts på att vissa vatten har reglerats väldigt hårt under flera år. Jag tycker det är lite märkligt.

Vet inte om hela kvoten som funnits för allmänheten att söka behålls oförändrad för de aktuella vattnen. Ur värna-om-bestånden-perspektivet så kanske det är bäst att den sänks (annars får man ju ett ökat tryck), men isåfall så blir det ju färre licenser att söka (och ännu svårare att få dem). Möjligen har företaget fått en viss tilldelning, men då är det ju lite märkligt att de utlovar ju att alla deras kunder kan få access till sträckorna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vad gäller det kvoterade fisket i Kaitum, Lietik så sänktes väl de kvoterade dygnen för allmänheten en del när fiskeföretagen fick en egen kvot. Men visst blev det nog så att totala belastningen på vattnet ökade om jag inte minns fel?

Information om fördelningen kvoterade resp avsatta dygn till turismföretagen bör finnas på nätet någonstans, har då läst det.

Personligen fiskar jag sällan på kvoterade vatten numera.

Anledning?

Oftast mer folk!!! :o :o

Fisket inte bättre än på andra ställen. :P

Problemet med de kvoterade vattnen är att folk tror att det är bättre där(gräset är alltid grönare...) när det ofta handlar om att stället är känsligt,utsatt för hårt tryck, eller ett viktig reproduktionsområde.

Detta leder till ökat fisketryck framförallt med tjufiske tror jag?

Vi fiskade tex. i ett kvoterat vatten för några år sedan.

På de 3 dagar man har tillstånd mötte vi 26 andra fiskare som fiskade där, då vi var 3 st. så innebar det 87 fiskedygn!

Lyckades vi verkligen pricka av så otroligt att på dessa 3 dagar så var över hälften alla de 150 fiskedygn där??

knappast, de 150 fiskedygnen var nog passerade samma vecka, vi var där i början på juli, folkinvasionen brukar ju komma i slutet på juli..

Så jäkla exlusivt var det inte..

Mao så tjuvfiskas det nog ortentligt eller så är nåt galet med tillstånden...

Vad vet jag men funderingar har nog många... ??? ???

Ett problem till är de max. 3 dygnen som utdelas, mindre kul att flyga ut 3 dagar, då det i vissa fall finns nästan inga alternativa vatten i närheten. tippar att många fiskar 5-6 dagar?

Och vad gäller den kvoterade sträckan i Taavaätno så kan man ju tro att tillstånden utdelas i tusental då halva sverige verkar ha varit där i fjol... 8) 8) 8) 8) ;) ;)

Men visst finns det undantag, tex. i Svartijåkk har man ju begränsat till 60 dygn och där härjar nga turistflottar vad jag vet, där hade vi lugn och skönt i en härlig miljö, fast fisket var ganska pissigt... ::) ::) ::)

Men så är det i fjällen och på 3 dagar är det inte lätt att pricka gofisket, men det är en annan femma... ;D

Vore ju bra om någon som visste mer precis kunde informera om just hur stor kvot turismföretagen har i de kvoterade vattnet?

Go kväll. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fiskat i kvoterat vatten och haft kanonfiske, men har haft minst lika bra fiske i vanliga vatten. Jag har utforskat rätt så många vatten

och hittat ställen där jag fiskat i 15-20 år utan att träffa en själ, där kan man njuta och ha ett otroligt fiske ibland. Det konstiga är att flera av dessa vatten är väldigt lättillgängliga, max nån km. att gå. Mång tror att ju längre bort ju bättre, men så är det inte alltid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fiskat i kvoterat vatten och haft kanonfiske, men har haft minst lika bra fiske i vanliga vatten. Jag har utforskat rätt så många vatten

och hittat ställen där jag fiskat i 15-20 år utan att träffa en själ, där kan man njuta och ha ett otroligt fiske ibland. Det konstiga är att flera av dessa vatten är väldigt lättillgängliga, max nån km. att gå. Mång tror att ju längre bort ju bättre, men så är det inte alltid.

Har du uppfattningen att fisket har blivit bättre i de lättillgängliga vattnen pa senare ar ? Jag är född och uppvuxen i Pitea , men flyttade för mer än 20 ar sedan. Da fiskades det med langspö och plastkassar hängde i bältet hos fiskare längs de norbottniska älvarna  där det var lättillgängligt. Sedan jag flyttade har jag mest fiskat pa mer otillgängliga ställena när jag fiskat däruppe eftersom jag inte velat slösa bort tid. Kanske genarationen med rovfiskementaliteten har dött ut och man inte behöver ga över an efter vatten längre . Eller sa är det sa att jag och mina kompisar aldrig hittade de bra och lättilgängliga vattnen i Norrbotten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att ett turistföretag kan gå ut och erbjuda sina kunder access till kvoterade sträckor? Ja, naturligtvis har de fått tillstånd från länsstyrelsen såklart, så som de skriver, på sin webbsida. Men lite märkligt tycker jag allt att det är att det erbjuds guidade turer på kvoterade vatten. Alla deras kunder kan få en dags fiske på kvoterade sträckan i Kaitumälven. Så skriver de själva. Möjligen gäller även deras Tavvaätno-erbjudande den kvoterade sträckan i Tavvaätno?

Lite sent kanske men jag hittade denna.

Länsstyrelsen beslutar att den trädalagda sträckan i Tavvaätno åter öppnas för fiske. Sträckan har varit trädalagd sedan 1999 eftersom fisket försämrats på grund av hårt fisketryck.

Sommarens provfiske visar att harrbeståndet återhämtat sig och fiske åter kan öppnas. För att inte överfiske skall upprepas

minskas fångstbegränsningen till en harr eller öring per fiskare och dag.

Eftersom stora fiskar är viktigast för bevarandet av fiskebeståndens struktur läggs ett maximimått på 45 cm till för både harr och öring. All fisk större än 45 cm skall ovillkorligen återutsättas. Företag som bedriver fisketurism skall erbjudas möjlighet till fiske för sina kunder på den kvoterade sträckan med 90 av de 240 fiskedygnen och skyldighet att utföra fisketillsyn i området.

Glömde denna:

http://www.bd.lst.se/rennaring/Files/10001443/040928.pdf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo på vissa ställen har det blivit bättre på dom lättillgängliga ställena. Nuförtiden ser man sällan bäckmetare i dessa vatten, jag gissar att dom är i put and taketjärnar och bottenmetar eller nåt sånt ;D

Jag tror att det inte är så många fiskare idag som utforskar nya vatten, utan fiskar mest på säkra/kända vatten. Nu flyger ju dessutom väldigt

många, å då glöms väl dessa vattten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo på vissa ställen har det blivit bättre på dom lättillgängliga ställena. Nuförtiden ser man sällan bäckmetare i dessa vatten, jag gissar att dom är i put and taketjärnar och bottenmetar eller nåt sånt ;D

Jag tror att det inte är så många fiskare idag som utforskar nya vatten, utan fiskar mest på säkra/kända vatten. Nu flyger ju dessutom väldigt

många, å då glöms väl dessa vattten.

Det är bara och lyfta på hatten och tacka då  :)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo på vissa ställen har det blivit bättre på dom lättillgängliga ställena. Nuförtiden ser man sällan bäckmetare i dessa vatten, jag gissar att dom är i put and taketjärnar och bottenmetar eller nåt sånt ;D

Jag tror att det inte är så många fiskare idag som utforskar nya vatten, utan fiskar mest på säkra/kända vatten. Nu flyger ju dessutom väldigt

många, å då glöms väl dessa vattten.

Later väldigt bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo på vissa ställen har det blivit bättre på dom lättillgängliga ställena. Nuförtiden ser man sällan bäckmetare i dessa vatten, jag gissar att dom är i put and taketjärnar och bottenmetar eller nåt sånt ;D

Exakt så tror jag det är också. Nåt jag tycker mig märka är att antalet sjöar i norrlands kustland, med

inplanterade bestånd av ädelfisk, har ökat dramatiskt på sistone. Och när jag testat såna sjöar sitter det alltid några gubbar och metar/kastmetar vid sjöarna. Vissa tycker genuint illa om inplantering av fisk i sjöar, men jag kan tycka att det ändå är rätt bra, om det har effekten att trycket minskar på andra håll, på naturliga bestånd. Att jag sen tycker det är tråkigt att fiska sönderavlad regnbåge är en annan sak.

Men nåt som fortfarande är vanligt i fjällen är vinterpimplandet som fortfarande är nåt som idkas på ganska bred folklig front, av främst skoterfolket. Jag tycker man kan höra om folk då och då som har haft hur bra pimpelfiske som helst i fjällen, någon 'behålla-ytterst-måttligt-med-fisk-mentalitet' verkar inte vara särskilt utbredd bland vinterpimplarna.

Annars tycker jag som många andra, det kryllar ju med icke-kvoterade vatten som är bra, och att fisket på flera håll sakta verkar bli bättre är också nåt som jag tycker mig märka, och hör andra prata om också. Undantag finns ju alltid dock.

Yr> Stort tack för att du letade fram uppgiften om antalet fiskekort på turistföretagen! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp vi hade turen att få fiska i de kvoterade delarna av Taavaätno. Någon som vet vad det kan vara för kläckningar på gång där i början av Juli?

Jag var uppe i sommras, den sena sommaren gjorde att det fortfarande fanns gott om bäcksländor (gula och bruna). sen finns det en kanel färgad nattslända som bäst imiteras med streaking caddis st 14.

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men nåt som fortfarande är vanligt i fjällen är vinterpimplandet som fortfarande är nåt som idkas på ganska bred folklig front, av främst skoterfolket. Jag tycker man kan höra om folk då och då som har haft hur bra pimpelfiske som helst i fjällen, någon 'behålla-ytterst-måttligt-med-fisk-mentalitet' verkar inte vara särskilt utbredd bland vinterpimplarna.

Huvudet på spiken!

Pimpelfisket är en folkrörelse i norrbotten och de (pimpelfiskarna) skördar stort under vårvintern.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...