Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ljusnan - Fortum och länsstyrelsen..

Featured Replies

Ljusnan är ett riktigt sorgebarn... otrolig potential ruvar där dock. Hoppas kommunalpolitikerna här i glesbygden förstår det.

• Replies 54
  • Views 11.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det som irriterar mig mest är att fortum inte ens följer det beslut/regler som galler i dagsläget.

Det gör mig så jävla förbannad att ett företag vars ända syfte är vinst får utplåna en naturresurs som vi alla har på lån av framtida generationer..

Frusterande är också att man inte vet vad man ska göra av frustrationen.. var börjar man.. man försöker ju så klart bilda opinon i den mån man kan men det känns rätt hopplöst när man vet vilken lobbyism som bildar opinon i andra änden..

Att Fortum endast ser till sina egna intressen kan man ju inte annat än se som en självklarhet, men någon som sitter på makten i dessa frågor borde ta dom i örat och tala om att så här ska det vara, och det ska ske nu! Annars kommer kommer vi använda fortums tillstånd som skithuspapper..

Edited by Nordström

Ljusnan är en av sveriges vackraste skogsälvar, åtskilliga timmar har lagts där.

Det är en redig synd att detta sker.

Enligt gammla böcker och möjligtvis även sägner sas det att drängar och pigor för i tiden som arbetade på gårdar med anslutning till Ljusnans vatten fick inskrivet i sina kontrakt med bonden att man endast kunde tänka sig att äta lax 4-5 ggr i veckan.

Detta borde säga en del om det bestånd som en gång fanns i denna vackra älv.

-"It takes 2 to lie, 1 to lie and 1 to listen"

Det stämmer, min morfar berättade att på hösten vid karlundsbadet i bollnäs centrum kunde man inte se botten för all lax.. säkert en övedrift men det ligger väl säkert någonting i det han sa..

Det finns ju en sådan enorm potential i detta vatten ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.. Fattar inte att man inte tar till vara på detta, men våra kommunpolitiker är väl inte dom vassaste knivarna i lådan när det gäller sammhällsekonomi, finns ju några exempel på det tex. "olles öken" mm mm

Edited by Nordström

Kan tänka mig det, har aldrig varit nere i Bollnäs och "undersökt" Ljusnan där närmare, men jag har sett och hört hur det påverkat sträckningen längre upp Järsvö FVO, Ljusdal FVO & Färila FVO.

Ovanför Färila är det ju Laforsen som står som en stor grå koloss och blockerar älven.

-"It takes 2 to lie, 1 to lie and 1 to listen"

Verkar som Länsstyrelsen verkar mer som en skyddad verkstad, både här samt frågan om Rolfsån, så undrar man verlkigen vilken kompetens (eller brist på) personalen på länststyrelsen har , ett enda stort skämt, att länststyrelsen får härja vilt med våra skattepengar.

Verkar som Länsstyrelsen verkar mer som en skyddad verkstad, både här samt frågan om Rolfsån, så undrar man verlkigen vilken kompetens (eller brist på) personalen på länststyrelsen har , ett enda stort skämt, att länststyrelsen får härja vilt med våra skattepengar.

Rolfsån?Har kontaktat Länsstyrelsen för att få hjälp att rätta till Viskan norr om Borås.Är det någonting man få ångra? Vad blev fel med Rolfsån?

Thomas, du kan ju glädja dig med att staten kommer att försumma sötvatten allt mer under de kommande åren.

Catch & Relapse

Rolfsån?Har kontaktat Länsstyrelsen för att få hjälp att rätta till Viskan norr om Borås.Är det någonting man få ångra? Vad blev fel med Rolfsån?

Felet med Rolfsån var att Naturvårdsverket stoppade in 3 MKr och Länstyrelsen mer än det dubbla, för att förbättra vandringen för lax o havsöring, upp till Storån. det som hände var att SSG fiskeklubben för inbördes beundran i Rolfsån var de som fick nytta av detta och de är de enda som stoppar allmänheten för att fiska där om man inte har känningar som vissa här på forumet har, då är det fritt fram med fiske, och ingen av de stora markägarna uppe i Rävlanda har en aning ännu om detta , men de skall bli informerade om att de satsat för SSG och ingen annan.Detta har länsstyrelsen gladeligen stått till tjänst med.

Thomas, du kan ju glädja dig med att staten kommer att försumma sötvatten allt mer under de kommande åren.

Jag glädjer mig inte att något vatten blir försummat, men jag blir förundrad över hur länsstyrelsen kan stoppa in miljoner kronor av våra skattepengar till en enda klubbs väl och ve, då kan man ifrågasätta både det ena och andra. Sedan kanske de anställda som vill visa vilket kunnande de har skulle lobba internt, men det kräver jnu också en insats och det verkar ju inte finnas alls.

I fallet Rolfsån är det väl snarare den unika Rolfsåstammen av lax överlevnad man har prioriterat högt, inte möjligheterna att fiska efter den. I normala fall prioriterar annars länsstyrelserna arbetet för vatten där fiske för allmänheten upplåtes med fiskekort (Finns väl dock en kort kortsträcka i Rolfsån?) och skall så göra. Jag tror det är ett vettigt projekt att släppa upp laxen i Storån (utan att vara inläst på detaljer i fallet). SSG har väl arrenderat till sig fiskerätten på sina sträckor enligt gällande lagstiftning, detta är inget länsstyrelsen kan påverka.

När jag själv bodde i Göteborg ansökte jag om medlemsskap i SSG, jag tror inte de ens bemödade sig med att svara nej, utan ignorerade ansökan blankt, som det säkert brukar göra med folk de inte känner. Jag kan förstå det, även om det gjorde mig sur såklart.

Länsstyrelsernas fiskefolk är generellt både duktigt och drivet folk som kämpar på så gott de kan med krympande budgetar och ett allt mer krympande juridiskt utrymme, men det finns säkerligen undantag.

Catch & Relapse

undrar hur detta kommer gå då

helahalsingland.se/ljusdal/jarvso/1.4102559-fortum-vill-ta-mer-kraft-ur-edeforsen

Yttrande över Fortums tillståndsansökan, uppförande av ny kraftverksbyggnad vid Edeforsen, Ljusdals kommun
...
Kommunstyrelsens yttrande
Enligt 4 kap 6§ miljöbalken (1998:808) står det att vattenkraftverk samt vattenreglering eller vattenöverledning för kraftändamål inte får utföras i älvsträckan mellan Laforsen och Arbråsjöarna om inte vattenverksamheten endast förorsakar obetydlig miljöpåverkan.
Länsstyrelsen i Gävleborg har tagit ett beslut om att Fortums ansökan om förnyelse av kraftverket vid Edeforsen är betydande miljöpåverkan enligt 6 kap 5§ miljöbalken
(1998:808).

Med stöd av ovanstående lagstiftning och länsstyrelsens beslut om betydande miljöpåverkan, anser kommunstyrelsen att det ökade uttaget av vattenkraft inte är förenligt med miljöbalken. Kommunstyrelsen anser även att om kraftverket är i ett alltför dåligt skick bör det utrivas i sin helhet och älvsträckan återställas.

För övrigt anser kommunstyrelsen att hela älvsträckan från havet till Laforsen bör omprövas med avseende på vattenkraft samt bör fiskvandringsvägar byggas så att lax, havsöring, ål m.m. åter kan vandra upp längs älven för reproduktion/tillväxt. Fram tills att det är möjligt bör inga åtgärder vidtas som ökar utnyttjandet av Ljusnans vattenföring för kraftproduktion.

Redogörelse för ärendet
Fortum har inkommit med en ansökan till mark och miljödomstolen vid Östersunds tingsrätt om uppförande av ny kraftstationsbyggnad samt dammsäkerhetshöjande åtgärder och ändrade vattenhushållningsbestämmelser m.m. vid Edeforsens kraftverk i Ljusnan. Ärendet har skickats på remiss till Ljusdals kommun, den 10 december 2012.

Fortum har för avsikt att öka uttaget av vatten som går genom kraftverket.
Idag:
20 kbmeter/s, turbineffekt 0,8 MW, produktion av 3 GWh, 4 m fallhöjd
Planerad utbyggnad:
110 kbmeter/s, turbineffekt 4 MW, produktion av 23 GWh, 4 m fallhöjd

Kraftverket planeras att byggas om och tilloppskanal breddas och fördjupas. Fortum vill också ersätta befintlig dammkonstruktion med tornkranar med ny överfallsdamm med överströmningsbara klaffluckor. Klaffluckorna ska reglera vattenföringen i forsen säsongsvis. Mer vatten kommer att gå i forsen under sommarperioden än under vintern. Vatten kommer dock alltid att gå i forsen men beroende på klaffluckornas lägen kommer fiskvandring kunna ske i olika grad beroende på säsong.

Karin Hansson Stig Olson

så jävla bra!!

Så länsstyrlesen och kommunen säger alltså nej och vill istället att befintlig dam skall rivas och tillstånd på några fler befintliga anläggningar skall omprövas? 

Häftigt!

There's never enough time to do all the fly fishing you need!

Så länsstyrlesen och kommunen säger alltså nej och vill istället att befintlig dam skall rivas och tillstånd på några fler befintliga anläggningar skall omprövas? 

Häftigt!

jajamän!!!!

och nästa kommun nedströms är vi, Bollnäs kommun och vi driver på hårt här och har kommunen mfl. med oss. Det börjar röra på sig!

jajamän!!!!

och nästa kommun nedströms är vi, Bollnäs kommun och vi driver på hårt här och har kommunen mfl. med oss. Det börjar röra på sig!

Stort grattis!

Hoppas nu ribban sätts och att fler kommuner tar efter!

Jesper

Fortum kör ett sånt fult spel så ni anar inte, kan inte "droppa" det här  än,men dom är nog lite oroliga för utgången i detta ärende.

tex:

http://helahalsingland.se/ljusdal/1.5514692-politiker-anklagas-vara-partisk

Hmm om de får igenom den jäv-anklagelsen så borde ju Östersunds kommunstyrelse få det hett om öronen...

Ett medlemsskap räcker ej för jäv, man har ju föreningsfrihet och åsiktsfrihet även som Politiker.

Jag ser Fortums agerande som positivt, dels  tror jag att detta blir kontraproduktivt för dem i oppinonen och att dom greppar efter halmstrån tycker jag tyder på att dom är byxis =)

Edited by Nordström

Ett medlemsskap räcker ej för jäv, man har ju föreningsfrihet och åsiktsfrihet även som Politiker.

Jag ser Fortums agerande som positivt, dels  tror jag att detta blir kontraproduktivt för dem i oppinonen och att dom greppar efter halmstrån tycker jag tyder på att dom är byxis =)

Precis det är som om en person på länstyrelsen skulle bli anmäld för jäv för beviljade av skyddsjakt på varg bara för att han är centerpartist.

Precis det är som om en person på länstyrelsen skulle bli anmäld för jäv för beviljade av skyddsjakt på varg bara för att han är centerpartist.

exakt!

Trodde det var skyddsjakt på centerpartister.. ;)  :P

;-))

Trodde det var skyddsjakt på centerpartister.. ;)  :P

Nä för de börjar bli extremt fridlysta. ;)