Hoppa till innehåll

Säveån!


Sasko1

Recommended Posts

För oss som bor i Lerums kommun går det nu att göra sin röst hörd vad gäller fria vandringsvägar för lax, öring, ål ja givetvis all fisk. Tycker man det är bra att frågan om fria vandringsvägar och att naturen återställs lyfts fram så kan alltså kommunbor via nedan länk lägga sin röst på att frågan diskuteras av politikerna i Lerum.

/Tobbe

 

https://sjalvservice.lerum.se/forslag/show/2795?fbclid=IwAR1_j7DEYjfMJlDSvfdpHvSgELOjruVksrACk0jCfSIBMJuKiGcd60Dhzeg

Beskrivning
I höstas såg jag det som jag har drömt om i snart 50 år. Säveåns laxar har kommit tillbaka och simmar förbi fallen och kraftverket i Hedefors.
De första "Lerumsborna" slog ju ner sina bopålar, under tiden för nomadvandringar för ett par tusen år sedan, i det vi idag kallar Skallsjö ängar. Där kunde de njuta av naturens rikedom i form av laxar som vandrade från havet upp i Säveån som de alltid hade gjort. I sådana mängder vi bara ser på naturfilmer från Alaska. Det var bara att ta för sig tillsammans med björnar, fåglar och andra vilda djur.
I höstas (2018) stod närmare 100 laxar, som hade summit upp i den nya fiskvägen förbi Hedefors kraftverk och hoppade mot dammluckorna i Hillefors! De kunde inte nå sina uråldriga släktingars lekplatser i Säveån vid Skallsjö ängar.

Nästa höst vill jag inte se samma misslyckande igen för laxarna. Därför föreslår jag att Lerums kommun lever upp till sitt åtagande till att vara en miljökommun. Jag anser, att bästa lösningen är att laxarna får passera i en avsänkt damm under någon eller ett par veckor, genom att man öppnar dammluckorna. Under tiden kan man ju passa på att utföra erforderligt underhållsarbete vid kraftverksdammen.
När man har denna temporära lösning, så kan man utreda vidare hur den permanenta fiskvägen (enligt gällande vattendom) förbi kraftverket skall utformas. Risken är annars, att det kan ta flera år innan en slutlig fiskväg är färdig. I annat fall upprepas det som hände i höstas under kommande år och det är därför viktigt att göra denna tillfälliga lösning redan i år.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

År efter år förhalar och förhindrar Lerums Energi alla tänkbara lösningar och åtgärder som skulle främja och berika flora och fauna.

För ett småskaligt kraftverk vid Hillerfors som genererar skit och ingenting väljer de istället att fortsätta sälja in sin slogan "med kraft från bygdens egna källor" som för gemene man uppfattas som ett naturvänligt sätt att få fram el. 

Lerums kommun som slår på stora trumman och går ut på bred front att man ska bli Sveriges ledande miljökommun borde nog se till att sälla sig till alla andra kommuner i Sverige som faktiskt förstått att den småskaliga vattenkraften inte är något som hör nutid eller framtid till.

Nu belyses även Lerums väg att gå på SVT. 

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/lerumlax?cmpid=del%3Afb%3A20201115%3Alerumlax%3Anyh%3Alp

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...