Hoppa till innehåll

Ogströmmen eller älvdalen?


Schizo

Recommended Posts

Ogströmmen kanske inte har världens största fiskar men vill man vara ifred och ha ett fiskeretreat i världsklass så tycker jag Ogströmmen är kanon. Kombinerat med någon av stugorna man kan hyra ( ju enklare desto bättre ) så är några dagar i Ogströmmen allt man behöver som stressad arbetsmyra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter riktigt trevligt, har blivit tipsad att kontakta flinken när jag kommer upp.

Har inte ens funderat på sjöfiske, fast det är klart kan vara roligt som avbrott. Någon speciell sjö att rekommendera?

jovars, nog finns det en del fina sjöar. Var uppe i helgen och fick röding och öringpå strax under kilot och hade känning på bra mycket större fisk. Stortjärn är ett litet tips..du gör helt rätt i att dra till Älvdalen..är du riktigt snäll så kan du få flinken att hänga med och han har koll på vad som gäller för dagen. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ogströmmen kanske inte har världens största fiskar men vill man vara ifred och ha ett fiskeretreat i världsklass så tycker jag Ogströmmen är kanon. Kombinerat med någon av stugorna man kan hyra ( ju enklare desto bättre ) så är några dagar i Ogströmmen allt man behöver som stressad arbetsmyra.

Att vara i fred är ju rätt högt klassat faktiskt. Och storleken på fiskarna spelar inte så stor roll.

Huvudsaken är att man får fisk. Skadar iofs inte om man får upp en eller annan stekpanneharr. Färsk harr är mumma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Schizo:

Jag tycker du kan prova båda (det är ca 7-8 mil mellan om man kör över Öje/Hiselen/Venjan/Evertsberg). Det är ganska skilda vatten så man kan inte direkt jämföra dem heller.

Ogströmmen är en ganska liten och hyffsat snabb fors med ett tekniskt och ett som jag ser det, jämförelsevis roligare fiske. I Älvdalen är det en stor älv med ett ganska okomplicerat selfiske. Chanserna till att få många fiskar över 35-40cm är större i älvdalen men du har absolut chans på större fisk i Ogströmmen med, skillnaden är att man får kämpa mer för de största i Ogströmmen.

Fisket i Ogströmmen är just nu på absolut topp, perfekt vattenstånd, mycket bra fiske och varmt och skönt i vattnet. Shortsfiske med 22-23 grader i vattnet är inte att förskasta... 8)

Enzo: Jag ska försöka hänga med dig, farsan och brorsan på en tur i morgon eftermiddag/kväll. :)

Här är senaste rapporten: http://www.ogstrommen.se/info/fisketjustnu.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter frestande. inte alls omöjligt att det blir ett dygn på varje ställe.

Vad ska jag släpa med mig för flugor för sländorna?

små sländor är viktigt som f-n. 16 krok bör det vara...rusty olive, svart, gul bör du ha. Sen är det inte fel med ett par pheasant tail för rödingen i tjärnen..det funkade alldeles utmärkt för oss i helgen.

en svart streamervariant om du känner för att jaga lite öring på kvällskvisten.

Hör dig för med flinken, han vet vad som kläcks för tillfället. Lycka till!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det skulle förvåna mig om du behöver köra med nymfer!

det kläcker järnet där just nu.. ;D

Jo men som jag brukar säga underskatta aldrig vädergudarna. SMHI är dock alltid överskattade.

Är säkert -2 och snöstorm när jag sätter fötterna i vattnet. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha, nej det snöade inte men regnet vräkte iaf ner när jag anlände.

Åkte till snipdalen och hann väl fiska i 1 timme kanske. Under den tiden hann jag missa bra många harrar och var rätt förbannad när jag vadade in mot stranden för att göra kaffe och lugna nerverna.

Klev då på en sten som inte ville ligga till vilket gjorde att jag fick parera rätt häftigt, vilket i sin tur fick mina glasögon i en fin båge att äntra vattnet.

Så jag gjorde det enda "rätta" och "dök" ner efter dom.

Inte f*n fick jag tag i dom.

Måste ha varit min absolut kortaste och dyraste fiskeresa hitills om man räknar timpris.

Var påväg att lämna vadare, spö och hela klabbet på plats.

Får väl försöka glädja mig i att de som stod uppströms säkerligen fick sig ett gott skratt för det måste ha sett grymt roligt ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...