Hoppa till innehåll

överreklamerat skitfiske se upp !!


Guest normalfiskare

Recommended Posts

Nja höga fiskekortspriser bra för fisken men skulle vara mycket jobbigt för många.

Med ett studiebidrag på 950 som ska räcka till kläder m.m vore ett pris på 300 rikigt saftigt, 500 skulle betyda att många bara har råd att fiska max någon dag i månaden.

Har man en lön så är det en annan sak...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 229
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Feta och feta... Jag ser inget problem med dagkortspriser i femhundrakronorsklassen. Det gör en enorm skillnad med 3 fiskare på en sträcka gentemot 15 á 100 kr dagkortet. Det är 400% ökning i fisketryck.

Men det tusentals och åter tusentals kronor som folk slänger ut på fiskegrejor, stadsjeepar och gud vet vad så blir det knappast något knösusfiske. Man får väl prioritera...

Jag fattar inte varför folk betalar 500:- för att fiska på sträckor där det konstant går 3-4 fiskare(eller mer) per dag, när det kryllar av strömsträckor & åsträckor i norrland där fiskekorten kostar 50:- och där det går  0-0.5 fiskare per dag. Och där fisket är bra.

Folk är för lata. Folk borde inte vara så fega och bara följa lämmeltåget och dra till ställena som det skrivs spaltmeter om, av journalister som självklart lockats dit av givmilda turistentreprenörer som är ute efter PR.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hallo igen Josef!

Njae...

Har man råd med en stadsjeep för 500000, så

har man nog en ganska fet plånbok.

(eller bra kredit i banken)

Jag vill nog inte se en utveckling där vi

har kortpriser som Du nämner.

Höj kortpriset till 10000/dag, så sänker

Du verkligen fisketrycket.

Nej, stryk ovan nämnda.

Att "skrämma bort" folk från fisket med

höga kortpriser är inte rätt.

PeGe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ibland skriver du så korkade saker så att jag tvivlar på att du själv förstår vad du menar.... :-

Du gör det helt bevisligen inte.

Nånting får mig att känna att du aldrig har gjort det och att du heller aldrig kommer att göra det.

Som väl är så finns det ganska många andra som förstår precis.

Fast troligen vet du exakt varför "normalfiskaren" blev avstängd bara det att du är lojal mot den idiotpolicy som gäller här att ingen nånsin skall få reda på varför folk blir avstängda för då går det att ifrågasätta.

Det som fattas här nu är väl att man skall bli anklagad för att stå på "normalfiskarens" sida.

Säg något klokt å redigt själv i frågan för övrigt.

Istället för att kasta skit på mig.

Klart man reagerar när betalningviljan är tusentals % högre för inköp av en massa skitpryttlar, men när det gäller att betala för ett fiske så är det noll och inget.

Gällde det sedan en microskopisk avgift till fiskevården då börjar folk klättra på väggarna av irritation.

Det är väl lika självklart att de fria marknadskrafterna skall gälla lika väl för fiskekort som för falukorv.

Debatten är annars bra här, synd att den som startade inte får vara med.

Håller med om att det var en ohyffsad och ouppfostrad typ.

Men han tillhör "den andra sidan".

Den som det är skitviktigt att vi pratar med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du gör det helt bevisligen inte.

Fast troligen vet du exakt varför "normalfiskaren" blev avstängd bara det att du är lojal mot den idiotpolicy som gäller här att ingen nånsin skall få reda på varför folk blir avstängda för då går det att ifrågasätta.

Det som fattas här nu är väl att man skall bli anklagad för att stå på "normalfiskarens" sida.

Säg något klokt å redigt själv i frågan för övrigt.

Istället för att kasta skit på mig.

Klart man reagerar när betalningviljan är tusentals % högre för inköp av en massa skitpryttlar, men när det gäller att betala för ett fiske så är det noll och inget.

Gällde det sedan en microskopisk avgift till fiskevården då börjar folk klättra på väggarna av irritation.

Det är väl lika självklart att de fria marknadskrafterna skall gälla lika väl för fiskekort som för falukorv.

Debatten är annars bra här, synd att den som startade inte får vara med.

Håller med om att det var en ohyffsad och ouppfostrad typ.

Men han tillhör "den andra sidan".

Den som det är skitviktigt att vi pratar med.

Men han vet precis varför han fick 48 timmar i "skämmes båset" jag berättade det för honom! (svimma inte nu Betis)

"Skiten jag kastade" var för att jag inte kan för mitt liv begripa varför ska det snackas prylar såfort du blir sur?? Jag fattade det hela som att det var fiskerätt å fiskevård som var problemet?? (men jag är inte insatt)

Jag tycker också att det var en mycket intressant debatt, den här typen av problem kommer vi (ännu mer våra barn) att ställas inför framöver. Vilka ska ha råd, vilka ska få fiska vad...

Men den måste föras på ett hyffsat sätt!! Med gap å skrik å okvädningsord så är det omöjligt att få folk med sig.. det borde fler förstå..om de verkligen vill...

Vi får väl se om det blir nått mer, å nått vettigt sagt framöver...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du gör det helt bevisligen inte.

Nånting får mig att känna att du aldrig har gjort det och att du heller aldrig kommer att göra det.

Som väl är så finns det ganska många andra som förstår precis.

Hoppsan du var tvungen att sätta på stålhättorna å sparka lite extra....

Nåväl Betis.. jag tål det där med :-*

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppsan du var tvungen att sätta på stålhättorna å sparka lite extra....

Nåväl Betis.. jag tål det där med :-*

En som anser att man skall undvika okvädningsord borde väl knappast förvänta sig en puss på kinden om han tycker att någon annan säger korkade saker som han inte ens själv fattar.

Skaffa dig en spegel och ställ dig där och säg dina söta Jesusuttryck.

Så kanske du lär dig leva efter dom själv.

Nu skall jag till Jämtland och fiska i ett vatten ni aldrig kommer komma nära.

Förra gången fick jag en 2 kilos öring där.

Jämtland har bra fiskevatten. 8) 8)

Och helt värdelösa........... :D :D :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En som anser att man skall undvika okvädningsord borde väl knappast förvänta sig en puss på kinden om han tycker att någon annan säger korkade saker som han inte ens själv fattar.

Skaffa dig en spegel och ställ dig där och säg dina söta Jesusuttryck.

Så kanske du lär dig leva efter dom själv.

Nu skall jag till Jämtland och fiska i ett vatten ni aldrig kommer komma nära.

Förra gången fick jag en 2 kilos öring där.

Jämtland har bra fiskevatten. 8) 8)

Och helt värdelösa........... :D :D :D

Va?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej på er.

Jag har inte tid att sätta mig in hela er debatt men jag kan gärna diskutera frågan om fiskekortspriser i glesbygd på ett mera allmänt plan.

Jag tycker inte att man ska "kvotera" ett fiskevatten i glesbygden genom att höja fiskekortspriserna generellt vilket drabbar lokalbefolkningen hårt. Framförallt inte i inlandsdelarna från Klarälven och norrut.

Vattenägandeförhållandena skiljer sig ofta markant från de i södra Sverige i de här delarna av landet. Befolkningen i glesbygden har alltid haft tillgång till fiske och jakt till en billig peng i de här områdena och så tycker jag det ska fortgå även framöver. Det är ett av de priviliegerna jag tycker man bör få ha kvar när man väljer att bosätta sig i de mer avfolkade områdena.

Jag tycker däremot att turister som besöker ett vatten kan få betala mer, ibland till och med mycket mer än de som bor vid vattnet. Låt turisterna vara med och finansiera ett bättre fiske genom att det kommer in mer pengar till fiskeföreningarna. Och fiskevårdsföreningarna måste självklart även de ta sitt ansvar och se till att de ökade intäkterna går tillbaka till vattnena i form av undersökningar och arbeten som bidrar till att förbättra miljön för fisken i respektive vatten.

Självklart måste man ha beståndsanpassade regler och i vissa fall även en spökvotering av ett vatten som exempelvis Stavre. Men jag tycker samtidigt att det måste finnas en hållbar lösning som gör att de som växt upp vid vattnet inte ska behöva "ruinera" sig för att besöka sina hemmavatten bara för att de råkar ha blivit populära bland fiskare söderifrån som är vana att betala mycket pengar för att fiska vid bra vatten?

------------------------------

Ännu en fundering:

Kan man begära att en fiskevårdsförening uppbygd av ideella krafter och ofta låg kompetens inom fiskevård ska klara av att ansvara för att ta vara på ett vatten på ett sätt som gynnar fisken och sportfisket på samma gång?

Jag tror det är svårt att begära det och jag tycker att man skulle vika mer skattemedel för att skapa bättre stöd för fiskevårdsföreningarna från Länsstyrelsens sida.

Det vore exempelvis självklart att en sakkunnig representant från respektive Länstyrelse alltid medverkade på årsmöten och under andra möten där viktiga fiskvårdsrelaterade beslut fattas. Jag tror att en långsiktig lösning av den här typen skulle vara välkommen hos samtliga parter och jag är även övertygad om att det skulle ge oss ett mycket bättre fiske på längre sikt.

/Jonas Nordigårds

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det bli mycket OT men, men.....Såg att Jonas tagit tråden tillbaks till delar av kärnfrågorna...

Jag fattar inte varför folk betalar 500:- för att fiska på sträckor där det konstant går 3-4 fiskare(eller mer) per dag, när det kryllar av strömsträckor & åsträckor i norrland där fiskekorten kostar 50:- och där det går  0-0.5 fiskare per dag. Och där fisket är bra.

Folk är för lata. Folk borde inte vara så fega och bara följa lämmeltåget och dra till ställena som det skrivs spaltmeter om, av journalister som självklart lockats dit av givmilda turistentreprenörer som är ute efter PR.

Hur skall de veta vart skall de åka då?

Folk som är relativt färska inom flugfisket kanske aldrig har vart i Jämtland eller ens norr om Gävle. Hur menar du att de skall hitta ett bra fiske som det aldrig har skrivits en rad om? Ska man kasta pil på fjällkartan och hoppas på det bästa eller hur hade du tänkt?

Jag kan berätta lite kort om hur jag & de jag fiskar med resonerat:

Alla är barn i början och tillrättalagda sträckor med mycket fisk i är ett ypperligt ställe att börja fiska i.

Jag har tack vare dessa lättillgängliga fiskevatten sedan 4 år t.ex. fått min gamle far att börja flugfiska. Men aldrig att jag skulle ta med honom på någon av de årliga turerna till Kaitum, det pallar inte en 70-plussare med.....inte den här i alla fall ;)

Visst finns det säkert de som är lata.  Det finns säkert ännu fler som glatt betalar 500:- / dag bara för möjligheten att ta en stor harr de få gånger de fiskar.  Kan ta en liknelse med USA där de flesta har begränsat med semester och vill få ut maximalt av de dagar de fiskar varpå man gladeligen slänger upp 3-500 $ om dagen för bästa möjliga förutsättningar...tillgång & efterfrågan styr priserna.

Vidare finns det också de som är födda bekväma eller har blivit det med åren. Jag har ett antal äldre fiskebröder av det senare slaget som åker till Idsjöströmmen 2 ggr / år mycket tack vare att det är just bekvämt. Förhållandevis kort resa för oss 08:or, bilen parkeras 10 m från vattnet, tälten placeras däremellan, vindskyddet blir basläger / full bar och ur eldstaden serveras diverse läckra rätter....att ha chans på bra fisk är viktigt för dessa herrar men 1:a prioritet är god mat & trevligt umgänge (vi hinner sällan ses utöver dessa träffar). 

Detta får i mitt fall inte utesluta det andra du påtalar, jag har lite benet i bägge världar.

Jag utforskar gärna nya vatten och fiskar mer i övriga Gimån / år än jag gör i Idsjöströmmen....Hårkan & Långan är också trevliga vatten och Kaitum / Kiruna får ett besök / år.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej på er.

Jag har inte tid att sätta mig in hela er debatt men jag kan gärna diskutera frågan om fiskekortspriser i glesbygd på ett mera allmänt plan.

Jag tycker inte att man ska "kvotera" ett fiskevatten i glesbygden genom att höja fiskekortspriserna generellt vilket drabbar lokalbefolkningen hårt. Framförallt inte i inlandsdelarna från Klarälven och norrut.

Vattenägandeförhållandena skiljer sig ofta markant från de i södra Sverige i de här delarna av landet. Befolkningen i glesbygden har alltid haft tillgång till fiske och jakt till en billig peng i de här områdena och så tycker jag det ska fortgå även framöver. Det är ett av de priviliegerna jag tycker man bör få ha kvar när man väljer att bosätta sig i de mer avfolkade områdena.

Jag tycker däremot att turister som besöker ett vatten kan få betala mer, ibland till och med mycket mer än de som bor vid vattnet. Låt turisterna vara med och finansiera ett bättre fiske genom att det kommer in mer pengar till fiskeföreningarna. Och fiskevårdsföreningarna måste självklart även de ta sitt ansvar och se till att de ökade intäkterna går tillbaka till vattnena i form av undersökningar och arbeten som bidrar till att förbättra miljön för fisken i respektive vatten.

Självklart måste man ha beståndsanpassade regler och i vissa fall även en spökvotering av ett vatten som exempelvis Stavre. Men jag tycker samtidigt att det måste finnas en hållbar lösning som gör att de som växt upp vid vattnet inte ska behöva "ruinera" sig för att besöka sina hemmavatten bara för att de råkar ha blivit populära bland fiskare söderifrån som är vana att betala mycket pengar för att fiska vid bra vatten?

------------------------------

Ännu en fundering:

Kan man begära att en fiskevårdsförening uppbygd av ideella krafter och ofta låg kompetens inom fiskevård ska klara av att ansvara för att ta vara på ett vatten på ett sätt som gynnar fisken och sportfisket på samma gång?

Jag tror det är svårt att begära det och jag tycker att man skulle vika mer skattemedel för att skapa bättre stöd för fiskevårdsföreningarna från Länsstyrelsens sida.

Det vore exempelvis självklart att en sakkunnig representant från respektive Länstyrelse alltid medverkade på årsmöten och under andra möten där viktiga fiskvårdsrelaterade beslut fattas. Jag tror att en långsiktig lösning av den här typen skulle vara välkommen hos samtliga parter och jag är även övertygad om att det skulle ge oss ett mycket bättre fiske på längre sikt.

/Jonas Nordigårds

Så om jag bor nära ett bra fiskevatten så ska jag få fiska billigare menar du. ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag tycker att man skulle vika mer skattemedel för att skapa bättre stöd för fiskevårdsföreningarna från Länsstyrelsens sida.

Håller med...kan vi Flugfiskare få tillbaks lite av det Göran tar av oss så skulle det (citat Mona Sahlin) plötsligt "vara häftigt att betala skatt"..... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låt mig bemöta det som jag tycker är viktigt:

*Jo jag vet att det finns vatten som knappt någon fiskar och fisket är bra. Och jag fiskar där. Inte för att det billigt, utan för att slippa folk. Tänk om det kunde vara så i alla vatten? Det kunde det är jag övertygad om och det är jag beredd att betala för...

Vad gäller "fiskejournalistik" så skriver jag en del sådana repotage och det gäller alltid att göra en överslagsberäkning om vattnet tål den anstormning som en artikel skulle ge upphov till. Väldigt få vatten gör det och t.ex. skulle jag aldrig drömma om att lämna ut mina nämnda "hemliga" vatten. Därför är det bättre att skriva om större områden, mer ospecifikt, men jag vet att få skribenter resonerar så, tidningen måste sälja lösnummer och man som skribent måste få uppmärksamhet.

Jag fattar inte varför folk betalar 500:- för att fiska på sträckor där det konstant går 3-4 fiskare(eller mer) per dag, när det kryllar av strömsträckor & åsträckor i norrland där fiskekorten kostar 50:- och där det går  0-0.5 fiskare per dag. Och där fisket är bra.

Folk är för lata. Folk borde inte vara så fega och bara följa lämmeltåget och dra till ställena som det skrivs spaltmeter om, av journalister som självklart lockats dit av givmilda turistentreprenörer som är ute efter PR.

*Jo Kekke naturligtvis så är jag för subventionerade ungdomspriser, så länge de räknas in i fisketryckskvoten. Dock så klarade jag mig under gymnasiet med ett studiebidrag på 750 kr och fiskade under den tiden i Kaitum varje sommar och dessutom en massa Put 'n' Take som har de absolut dyraste fiskekort du kan uppbringa i Sverige. Man fick spara, försaka annat och jobba lite extra. Men det går, bara man är tillräckligt målmedveten.

Nja höga fiskekortspriser bra för fisken men skulle vara mycket jobbigt för många.

Med ett studiebidrag på 950 som ska räcka till kläder m.m vore ett pris på 300 rikigt saftigt, 500 skulle betyda att många bara har råd att fiska max någon dag i månaden.

Har man en lön så är det en annan sak...

*Varför är det fel exakt PeGe? Kan du motivera det? Vi har försökt med höjda minimimått nu i ett tjugotal år och inget har hänt. Det krävs en ny åtgärd och jag tror att skrämma bort mindre motiverade fiskare och minska fisketrycket med en ekonomisk press är en god väg. Jag fiskar hellre hälften så sällan i bra vatten än dubbelt så många i dåliga... Något som jag också tycker man ska ta med i beräkningen är att många, många fiskare är beredda att betala dyrt för Put 'n' Take, 200-300 kr. Då är det inget knussel med pengar.  Borde inte samma personer vara beredd att betala samma för ett bra vilt fiske? Vi vet båda svaret... Men varför är de inte det? Jo för att de inte är vana, tror jag.

Hallo igen Josef!

Njae...

Har man råd med en stadsjeep för 500000, så

har man nog en ganska fet plånbok.

(eller bra kredit i banken)

Jag vill nog inte se en utveckling där vi

har kortpriser som Du nämner.

Höj kortpriset till 10000/dag, så sänker

Du verkligen fisketrycket.

Nej, stryk ovan nämnda.

Att "skrämma bort" folk från fisket med

höga kortpriser är inte rätt.

PeGe

*Varför ska det fortgå? Lokalbefolkning har alltid varit en stor andel av de marodörer som under tid ha fiskat ut diverse fiskevatten. De har ofta en låg fiskemoral där kaggfiskementaliteten även idag är förhärskande. Rätten att fortgå med ej hållbart och direkt skadligt fiske skulle vara ännu ett missriktat glesbygdsstöd. Kanske håller attityder på att förändras hos kommande generationer, men som det ser ut nu är det för bedrövligt. Det kan jag säga med förstahandsinformation, då båda sidorna av min släkt är från och bor i s.k. glesbygd Jag tror dessutom att lokalbefolkning på sikt skulle välja extrainkomster från besökande fiskare än att dra upp matharr. Jag vet att många inte skulle svara jakande på ett eventuellt val om du frågade dem nu, men på sikt är jag övertygad om att en acceptans skulle nås.

Jag tycker inte att man ska "kvotera" ett fiskevatten i glesbygden genom att höja fiskekortspriserna generellt vilket drabbar lokalbefolkningen hårt. Framförallt inte i inlandsdelarna från Klarälven och norrut.

Vattenägandeförhållandena skiljer sig ofta markant från de i södra Sverige i de här delarna av landet. Befolkningen i glesbygden har alltid haft tillgång till fiske och jakt till en billig peng i de här områdena och så tycker jag det ska fortgå även framöver. Det är ett av de priviliegerna jag tycker man bör få ha kvar när man väljer att bosätta sig i de mer avfolkade områdena.

Jag tycker däremot att turister som besöker ett vatten kan få betala mer, ibland till och med mycket mer än de som bor vid vattnet. Låt turisterna vara med och finansiera ett bättre fiske genom att det kommer in mer pengar till fiskeföreningarna. Och fiskevårdsföreningarna måste självklart även de ta sitt ansvar och se till att de ökade intäkterna går tillbaka till vattnena i form av undersökningar och arbeten som bidrar till att förbättra miljön för fisken i respektive vatten.

Självklart måste man ha beståndsanpassade regler och i vissa fall även en spökvotering av ett vatten som exempelvis Stavre. Men jag tycker samtidigt att det måste finnas en hållbar lösning som gör att de som växt upp vid vattnet inte ska behöva "ruinera" sig för att besöka sina hemmavatten bara för att de råkar ha blivit populära bland fiskare söderifrån som är vana att betala mycket pengar för att fiska vid bra vatten?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här kommer lite fakta runt det som tråden gäller.

Fram till 2002 så var det ingen kvotering, minimått gällde, fiskekortspriserna var (det är ju ett tag sedan, så det får bli vad jag kommer ihåg, kan vara fel på någon tia).

Dygn 50:-

Säsong 600:-

i övrigt inga begränsningar i antal spön.

2003 så vara hela Stavresträckan stängd för fiske.och det beror helt på att det var konflikt mellan fiskare och Fiskerättsägare, det var nämligen prat om att införa dom regler som är genomförda nu + ut arendera, diskussionen var så infekterad på insändarsidorna att (som jag ser det) ån stängdes i ren protest från Fiskerättsägarna, jag var nämligen på årsmötet och jag drog den slutsatsen, ån stägndes altså ej med syftet att låta ån vila.

2004 så blev det kvoterat fiske, kommer ej ihåg antalet fiskare som gällde, men jag tror att det var max tiospön på hela sträckan.

2005 så blev sträckan indelad i tre områden med nuvarande regler, med max 8 spön per stäcka = 24 spön totalt vid fullbokat. Hälften av ovanstående kort är öppna för privatfiske medans den andra halvan har förtur för â€Âföretag†(guide). Men har â€ÂFöretag†ej bokat så blir dom platserna tillgängliga för â€ÂPrivatâ€Â.

Gimånsvänner klarade av att förhandla med Fiskerättsägarna att få ett antal säsongskort som gällde hela sträckan, som fick bokas inom föreningen.

2006

Bestämmelser Stavreströmmen säsongen 2006     

Säsong 29 maj – 31 augusti.

Fiskekort gäller mellan 06.00 – 06.00

Minimimått öring 40 cm, harr 35 cm

Bag limit 1 harr + 1 öring

Fiskeområde 1, omfattar Sjönacken, Bropoolen, Kanalen, Dammen.

200 kronor/dygn. Ortsbor 100 kronor. Ungdom t.o.m. 18 år 50 kronor.

Endast flugfiske. Stämmer inte riktigt, dom som har hus (6st) uppe vid sjönacken har rätt att fiska med spinspö.

Fiskeområde 2, omfattar Flaket och Strömmen.

Fiskekortspriser/dygn juni/juli 150 kronor. Ortsbor 75 kronor. Ungdom t.o.m. 18 år  50 kronor. Augusti 100 kronor. Ortsbor 50 kronor. Ungdom t.o.m. 18 år 50 kronor  .

Fiskeområde 3, omfattar Bodsjöpoolen och Gamla fåran.

Fiskekortspriser/dygn 100 kronor. Ortsbor 50 kronor. Ungdom t.o.m. 18 år  50 kronor.

Fundering:

Min tolkning är att själva kärnan till diskussionen/problematiken är att möjligheten till att åka och fiska när man har velat och vart, har försvunnit, men ingen är utestängd från fisket, alla har samma möjlighet att boka, rätt eller fel.

Skulle det bli bättre om ingen fick boka mer en ett dygn i taget, så när man har förverkat det dygnet så får man  boka ett nytt dygn, det skulle öppna möjligeten för fler att fiska under dom perioder som räknas till dom bästa?

När det gäller kortpriserna så är ortbefolkning förfördelad med lägre priser, vilket jag kan tycka är konstigt, för vi från Östersund då vi räknas ej till Locals;-)

och varför vågar man ej fullfölja "Endast flugfiske" när det fortfarande tillåts spinfiske uppe på nacken där all fisk ska passera?

Det kanske blev lite svamligt och några sakfel, men det hoppas jag att ni har överlåtelse med. Men jag räknar med att jag kommer att bli "rättad".

Länk till fisket det gäller, http://www.gimriver.org

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hallo "Normalfiskaren"!

Läste ett av Dina inlägg igen, som jag måste kommentera.

Angående att man i övre Gimån bara får ta två fiskar/dag

och att det ska vara en av vardera harr/öring.

"Ponera att du efter 5 min får en öring på 3 kg och har löst ett kort för 200 kr. Min fråga är då släpper du tillbaka den fisken för att kunna fortsätta fiska, eller behåller du den och hoppas på en harr. Sen går det 3 timmar och du får en öring på 5 kg, vad gör du då???"

Hallo!! är detta ett poblem.

Kan man inte vara nöjd med att ha tagit en fin öring och därefter

släppa tillbaka nästa.

Hur tokigt kan det bli??

Inte undra på att vi har ett och annat "utfiskat"

vatten.

PeGe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör ett varv till.

Det blevv inte så bra med gul text!

Hallo "Normalfiskaren"!

Läste ett av Dina inlägg igen, som jag måste kommentera.

Angående att man i övre Gimån bara får ta två fiskar/dag

och att det ska vara en av vardera harr/öring.

"Ponera att du efter 5 min får en öring på 3 kg och har löst ett kort för 200 kr. Min fråga är då släpper du tillbaka den fisken för att kunna fortsätta fiska, eller behåller du den och hoppas på en harr. Sen går det 3 timmar och du får en öring på 5 kg, vad gör du då???"

Hallo!! är detta ett poblem.

Kan man inte vara nöjd med att ha tagit en fin öring och därefter

släppa tillbaka nästa.

Hur tokigt kan det bli??

Inte undra på att vi har ett och annat "utfiskat"

vatten.

PeGe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hallo igen Josef!!

Anledningen till att jag är emot  "orimligt" höga fiskekortspriser

hittar Du nog i en slags mossig ideologi som handlar om demokrati,

allas rätt....bla,bla,bla...o.s.v.

Med "orimligt" höga kortpriser får Du inte bara bort de Du kallar

"mindre motiverade", utan också hängivna sportfiskare med

lite "tunnare" plånbok.

Men om vi benar upp det här så tror jag att vi vill samma sak.

För min del vill jag ha en sportslig chans att hitta fiskevatten

som är så bra som det är ekologiskt möjligt. Slipper jag sedan

trängas allt för mycket, är allt bra.

Hur når vi dit??

Säkerligen olika beroende på vilket vatten vi pratar om.

Men jag instämmer med din åsikt angående bemanningen

av FVO. Ibland är det nog inte rätt man på rätt plats.

Och lite sakkunnigt stöd från länsstyrelserna behövs nog

ibland. Biotopvård, pratade man om i början på den här tråden.

Säkert nödvändigt ibland.

Begränsning av fisket.

Hur gör vi det??

Färre antal kort,

Fångskvotering,

Höjda minimimått,

C&R,

Färre fiskedagar (varannandagsfiske).

Men höjda kortpriser då?

Marknadskrafterna ska gälla, skrev "Betis" (som jag i övrigt tror

har helt klart för sig) Jag tycker det är OK med högre kortpriser

till en viss nivå, om jag vet att pengar går tillbaka till fisket.

Men om marknadskrafterna fungerar som dom brukar kanske

pengarna hamnar på annat håll. I början av den här tråden

efterlystes biotopvård i Gimån. Detta trots att kortpriserna

höjts.

Slipper vi trängas vid vattnen om vi höjer kortpriserna?

De senaste fyra åren har jag och mina kamrater fiskat i Gimån

och varje år har vi varit nere vid Idsjöströmmen och kollat.

Och efter det kan jag konstatera att det finns ingen automatik

i att man får mer "svängrum" om man betalar mer för fisket.

De som fiskat i Tjuonajokks populäraste strömmar upplever

samma sak (fast där är det i.f.s. inte kortet som är dyrt)

Mörrumsfiskarna har inte många kvadratmeter för sig själv.

När Du säger att det inte funkar med höjda minimimått,

så är det inget man testat i Gimån i 20 år. Där är det

förhållandevis nytt.

Beträffande Idsjöströmmen, så är det väl så att L.Å.O.

grundade dagens fiske genom att successivt höja minimimåttet.

Och om jag ska bemöta Din jämföresle med put'n take fisket,

så har Du rätt i att en del av det fisket kostar en hel del.

På tok för mycket om Du frågar mig.

Men det är kanske så att man lägger 1 - 2 fiskedagar där

på ett år. Det blir tuffare om man åker på en veckas

harr/öringfiske och ska betala 500 kr/ dag.

Och ett påstående om att "lokalbefolkningen ofta har en

låg fiskemoral", tycker jag är att generalisera lite väl

våghalsigt. Även om jag vet att det finns en och annan

kaggfiskare uppe i skogarna (på slätten också om vi

pratar om Björkaån i skåne)Men man får inte automatiskt

högre fiskemoral för att man INTE tillhör "the locals"

PeGe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmmm..

Gimån är ju bara ett P/T vatten (det sätts massor med fisk i sjön uppströms)

Att prata om nokill o catch and release blir helt fel i detta vatten..

Sluta upp med inplanteringarna i sjön och beståndsbeskatta rätt på den riktiga stammen.

Då kommer vattnet inte att tåla samma uttag som idag...

Kör med hullinglöst sluta slarva(har sett hur fisk som återutsatts med hullingförsedd krok ser ut)

Att skylla på hullinglösa krokar för skadade käftar i Gimån Idsjöströmmen är ju som att låta fan läsa bibeln. När man tar sina erfarenheter ikring NOKILL från Idsjöströmmen så blir det missriktat och inte representativt. En nackdel om åsikterna baseras på egna erfarenheter och personen ifråga aldrig lämnat kommungränsen för fiske i ett vatten där folk kör med hullingfritt på grov öring.

Idsjöströmmen är i huvudsak en Harrström och Harrens mundelar är absolut inte lika tåliga som öringen och rödingens och alla kör inte hullinglöst.

Att säga C n R fungerar inte är helt fel det är bara att se den branta uppgången i beståndet sedan reglerna infördes hos Lars Åke Olsson. Men idag så är det tydligen inte lika stor fisk i Isjöströmmen

och anledningen kan ha och göra med mycket mer än NOKILL.

Vissa vatten har tex. bra uppväxt och lekområden och saknar platser för större fisk och andra har motsatt uppbyggnad. De första skapar inga storvuxna bestånd och de senare kan göra det om födan och vattenkvaliten är den rätta. Det senare blir oerhört känsligt för uttag och det första kan behöva en del beskattning för att skapa trofefisk vilket annars kanske inte blir naturligt.

Stavre vad det tål i uttag vet jag ej och det vet nog kanske ingen förrän den dag då men fiskar på ett 100% naturligt bestånd. Men att det är oerhört produktivt är det inget tal om och att det kommer att tåla en del beskattning nära de stora sjöarna är klart men hur mycket och av vem.

Har fiskat i liknande vatten, där fisken i mitten på ån varit stationär och inte klarat ett uttag men sjöfisken som kom från sjöarna till de översta och nedersta partierna har klarat ett uttag.

Men vad vill vi ha trofefisk eller matfisk och vem ska övervaka och hur ska det betalas..

Gimåns fiskevänner sätter sig lite på höga hästar när de vill ha reducerade priser på fisket.

Vad gör en turist till "miljonär" villig att betala tusentals kronor för sitt fiske, de flesta är ju vanliga arbetare med vanliga löner....

Flertalet av de turister som åker iväg på sitt semesterfiske fiskar faktiskt hemmavid i olika former under året och det minst lika mycket som de ortsbor i Gimåns omnejd. Antagligen fiskar de mer och på fler platser "hur ska dessa turister ha råd med sitt fiske".

Näe sluta gnäll vi "turister" åker långväga och betalar mer för vårt fiske under året än vad ortsborna gör.

Jag vill inte ha dessa höga kortfiskepriser som idag håller på att utvecklas i Sverige det är ju sjukt var ska det sluta. Snart blir det billigare att åka utomlands och fiska och upplevelserna blir ju desto större med vidgade vyer. Där har vi Gimåns vänner att tacka för sin del i kampen mot de skyhöga kortfiskepriserna som håller på att utvecklas.

Vad fan tänk på vad mycket arbete det ligger bakom att köra en skidanläggning och ett dagskort för skidåkning kostar som ett fiskekort där arbetsinsatserna är ringa. Det är väldigt lättförtjänta pengar att sälja fiskekort i Sverige...

Värst är att ännu finns inga krav på kvalitetsmärkning av vattnen. 

Hoppas att Gimåns vänner eller FVO tänker till när de tänker ge sig an och göra biotopåtgärder.

Har pratat med några Gimåvänner och DE JAG PRATADE MED har tydligen knappt fiskat utanför kommungränsen efter brunöring på olika former av vatten med stor fisk. Med deras ringa kunskap och avsaknad till vidsynthet både ifråga om beståndsbeskattning och biotopvård så är det stor risk att resultaten inte blir så bra.

Tyvärr !

En positiv sak är att Gimåns vänner kan vattnet otroligt bra och vet hur den stora öringen står i just det här vattnet. Men med erfarenheter från annat håll kan förbättra ån mycket mer vid åtgärder, att kasta i sten ger inte mer fisk det finns redan massor med sten i denna å. Bygg mer ståndplatser för större fisk och vandringsvägar som består vid lågvatten.

Gimåns vänner behövs även om jag ibland kan tycka att de är gnälliga...

endorfin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ett riktigt jäkla klandrande på Gimån.

Har en fiskekompis som är där nu ( Streamdans heter han här på forumet).

Fick detta sms utav han igår förmiddag.

Hallå Daniel.

Inatt hände det saker.

Landade en öring på 2,6 kg, flugan var Rackelhanen.

Fisken mätte 62 cm.

Bilder får du när jag kommer hem..

Mvh Christer.

Imponerande tycker jag :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ett riktigt jäkla klandrande på Gimån.

Har en fiskekompis som är där nu ( Streamdans heter han här på forumet).

Fick detta sms utav han igår förmiddag.

Hallå Daniel.

Inatt hände det saker.

Landade en öring på 2,6 kg, flugan var Rackelhanen.

Fisken mätte 62 cm.

Bilder får du när jag kommer hem..

Mvh Christer.

Imponerande tycker jag :)

Vad gött  :D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha!

Så nu ska man behöva höra på

när han tjatar om den där öringen!!!!!

Skämt åsido.

Kul för Christer.

Han är en duktig fiskare.(Jäkla turgubbe)

Sen är det ju bra att få in lite positivt om

det där "överreklamerade skitvattnet".

Ingen kommentar från "Normalfiskaren" antar jag.

PeGe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...