Jump to content
Sign in to follow this  
Paul

Varberg

Recommended Posts

Hej!

Tänkte prova nattfiske efter havsöring i trakterna kring Varberg. Nattfiske är något nytt för mig, har bara provat någon enstaka gång utan någon framgång. Nattfisket verkar ju vara riktigt häftigt när man läst några trådar här på Edge :)  Jag hade tänkt prova Getterön. Finns det någon som har erfarenhet av fisket kring Varberg och som vill dela med sig av bra platser?

Tack på förhand!

Mvh

Paul

Guest höggeröd

Mellan frillesås och åsa finns en bra vik, där jag varit vid ett flertal tillfällen, jag vet inte exakt var den heter men det finns en liten ö mitt ute i viken,går att vada ut, där är det giftigt.För att inte skrämma fisken med allt för mycket vadande så kan man fiska ifrån ön, fördelen är att man nårde grunda delarna och de djupare delarna.

skitfiske på dig?

Ute på södra näs är det bra. På södra sidan finns ett strömsatt sund som är bra, men funkar inte vid lågvatten som det är nu. Då är norra sidan bättre, där finns en lång sträcka med storsten i anslutning till djupare vatten

Ute på södra näs är det bra. På södra sidan finns ett strömsatt sund som är bra, men funkar inte vid lågvatten som det är nu. Då är norra sidan bättre, där finns en lång sträcka med storsten i anslutning till djupare vatten

Hej och tack för tipsen!

Vill minnas att vi prövade södra näs en gång. Vi ställde bilen vid stugorna och gick över en äng. därifrån gick vi ut på en halvö och fiskade längst ut . Jag har för mig att man fick balansera på stenar på vägen ut till ön.

Mvh

Paul

Jag var ute i natt. Nere vid gårda brygga i åsa. Kom ner vid 23 tiden. Spegelblankt, solen hadde gått ner och det började bli mörkt! Otroligt vackert. Riggade två spön, ett med flöte och en stor fet svart fluga, och ett med viking herringdrag med upphägningsfluga. Såg redan vid parkeringen hur det vakade i det stilla vattnet. Allt verkade vara helt perfekt. Jag tänkte här skall jag få min första havsöring!!!!!! Jag går ut på bryggorna, kastar ut flötet med den svart feta flugan fäster spöt i en ögla i bryggan och tar fram mitt andra spö. (Det vakar runt omkring mig, ha här skall det fiskas. )  Kastar ut och vevar sakta in draget. Det vakar runt omkring mig. Kastar ut igen, vevar sakta in. 3e kastet, vevar in skakta och oj ja där satt den. Jag känner hur det rycker till i spöt och rullen börjar vina, jag gör ett mothugg och linan bara fortsätter löpa medans jag försöker veva in. Jag ser en stor firre hoppa i vattnet. Den försöker fly. Fan bromsen är för lös. Måste dra åt slirbromsen innan linan tar slut tänker jag. Går ett steg bakåt samtidigt som jag släpper handen från veven och skall dra åt bromsen, då kliver jag på fiskeväskan som jag ställt bakom mig. Fisken vänder samtidigt i vattnet och simmar mot mig. Linan slakas. Jag försöker hinna sträcka linan, men innan jag hinner det har fisken släppt. Fan tänket jag!!!!!! Men skam den som ger sig. Det vakade ju bra så jag tänkte det kommer mer fiskar. Men icke sa nicke. det fortsatte att vaka men inte ett napp till. Det slutade vaka vid 3 tiden. Och jag gick hem vid 4 tiden, trött och lite moloken.

Felet jag gjorde vid nappet skall inte upprepas!!!!!!!!!!!!

Men vad kan det bero på att det inte nappade mera ? Eftersom det vakade så. Hadde jag bara tur som fick napp på draget eller upphägningsflugan?

Är det bara fluga med flugspö som gäller vid natt fiske?

Snälla ge mig lite tipps!!!!!!!!!

Tänte testa igen lite senare i sommar nere vid varberg. någon som vet om det är bra runt apelviken?

Hälsningar från en trött förvirrad revanchlysten nybörjaröring fiskare.

Hej och tack för tipsen!

Vill minnas att vi prövade södra näs en gång. Vi ställde bilen vid stugorna och gick över en äng. därifrån gick vi ut på en halvö och fiskade längst ut . Jag har för mig att man fick balansera på stenar på vägen ut till ön.

Mvh

Paul

Det är alldeles rätt! Nordsidan - mot Apelviken - är helt OK vid lågvatten. Sundet jag berättade om ligger på Sydsidan, men då skall du inte ut på halvön. Du ser det från övergången till halvön - 150 meter söderut mot Träslövsläge...

Passa på när högvattnet kommer. Det är hetare där när vattnet stiger än när det sjunker

Det är alldeles rätt! Nordsidan - mot Apelviken - är helt OK vid lågvatten. Sundet jag berättade om ligger på Sydsidan, men då skall du inte ut på halvön. Du ser det från övergången till halvön - 150 meter söderut mot Träslövsläge...

Passa på när högvattnet kommer. Det är hetare där när vattnet stiger än när det sjunker

Tackar för tipsen! Skulle tagit en tur dit igår, men jag fick tillfället att följa med en kompis ut med båt istället och fiska av några kobbar och skär norr om Varberg. Fiskade från kl 23 till 02.00. Endast ett påslag och en hel del vakande fisk som inte ville vara med och leka :-

Mvh

Paul

Är tvingad att spendera en del av kommande helg i Varberg och då på kurhotellet. Då jag inte har någon bil med mig och inte kan besöka de i gamla inlägg angivna "hotspotsen" bland annat Getterön undrar jag om det är någon idé att försöka sig på fiske i anslutning till hotellet. Kollade något på kartan och det verkar finnas något som kallas "Subbeberget" i anslutning till hotellet. Att tillägga är att det max blir ca 2 timmar att fiska på (tidig morgon alt sen kväll).

Frågan är om jag skall lämna grejorna hemma eller göra ett försök?

Tack på förhand

Lars

Hej, Strax söder om kurhotellet ute på udden vid fyren (det kan vara subbeberget!?) var jag förra sommaren och en Tjeck med noll koll tog en mycket fet och fin havsöring på spinnare. Hela sträckan (norr och söder om hotellet) är full med klippor och hyffsade bakkast. Varför inte vada ut i den lilla sandviken nedanför hotellet och prova på natten ut mot djupet vid mötet mellan klippor och sand!? Jag skulle lätt tagit med grejerna och kört på naturliga färger typ vit/grå zonker/deciever och räkor.

-Lämna gärna rapport oavsett hur det går för jag är själv i de krokarna med jämna mellanrum men aldrig riktigt haft tillräckligt med tid för en riktig flugsatsning.

Lämna gärna rapport oavsett hur det går för jag är själv i de krokarna med jämna mellanrum men aldrig riktigt haft tillräckligt med tid för en riktig flugsatsning.

Tack - Det lät ju lovande! Det blir definitivt en fisketur. Rapport kommer!

Mvh

Lars

Sedan har du hela getterön, träslövsläge och galtabäck.. bra vatten hela vägen.. norranäs och tångaberg mm .. det e bara att leta ställen..

Kan ju höra av dig om du vill ha sällskap!

Men just nu e det algblomning och jag har inte sett eller kännt nått.. inte heller hört att nån fått nått heller..

så just nu e det inte bra!

Guest MADMOOSE
Sedan har du hela getterön, träslövsläge och galtabäck.. bra vatten hela vägen.. norranäs och tångaberg mm .. det e bara att leta ställen..

Kan ju höra av dig om du vill ha sällskap!

Men just nu e det algblomning och jag har inte sett eller kännt nått.. inte heller hört att nån fått nått heller..

så just nu e det inte bra!

Precis!! Som vattnig havregrynsgröt i Klosterfjorden igår....din arbetsgivare bjöd på klarare vatten men han hade glömt av att plantera in fisk som vanligt..!!  >:( >:(

Hej jag va nere vid viken vid Kurhotellet i sommras en natt. Såg några vak och hadde en på, men fick tyvärr inget då. Men nu har det ju blivit lite kallare i vattnet så jag tror att det skall kunna vara bra där nere nu.

Precis!! Som vattnig havregrynsgröt i Klosterfjorden igår....din arbetsgivare bjöd på klarare vatten men han hade glömt av att plantera in fisk som vanligt..!!  >:( >:(

Inte min arbetsgivare.. dom hyr in min expertis ;)...

Ne men du vet Vattenfall gör dom nått bra för fisken??

Ja får du upp den blir du rikskändis sedan och kan glassa runt i hela värdlen med flugspö och vadare och göra fina TV produktioner om fliske med trut!

Då kommer en sen rapport.

Området kring kusthotellet var helt ok. Fiskade under eftermiddagen och hade ett hugg och ett flertal efterföljande plogvågor. Dock var det rätt mycket algblommning så vad det var som skapade plogarna var svårt att se. Fiskade på morgonen, mindre algblommning men helt dött. Ostlig vind hela tiden.

Mvh Lars

Guest _anden_

Hallo,

Tänkte dra mig ner till Varberg i helgen för att prova lyckan där...

Har någon tips om var man ska hålla sig för att se några öringar? Jag tänkte mig Getterön, men har någon något annat ställe att tipsa om??

Sket fiske på er!

// Andreas

Fiska såklart!  ;D

....men med tanke på väderprognosen så gör du det bäst från nordsidan av udden vid Södra Näs eller vid Ringhals :)

Guest Mange_VBG

Tjena!

Har varit ute och försökt få lite öring nu på kvällarna. Ser fina öringar hoppa vid ca kl20:00 till kl23:00 ute vid 5:e vik på gettrön men de vill inte hugga på något jag erbjuder.

Har testa lite olika varianter med alla möjliga färger på drag, samt upphängar flugor. Kör spinnfiske. Så har ni några tips på lite olika varianter som kan får dem att hugga så skriv gärna en rad. Gärna lite olika märken på drag, storlekar, färger och olika tekniker.  ???

MVH Mangan

inget jag rekommenderar men:

1 fånga tångräkor med leksakshåv...

2 försök få dem att sitta fast på metkrok...

3 dynga iväg skiten med kastflöte, och kolla om det funkar...

om inte, köp/önska dig ett flugspö...  ;D :P

Det är bara att glömma spinnfisket till sommarnätternas havsöringar!

Vill du ändå använda spinnspöt så köper du ett Bombarda-flöte och ett gäng flugor.

Tre-fyra meter tafs under flötet sen blir det "nästan som flugfiske"

Bombardan finns i lite olika utföranden. Intermediateflötet funkar fint. Det håller sig lite under vattenytan och stör inte lika mycket som ett flytande kastflöte.