Hoppa till innehåll

parachute-tips??


Guest Sipp

Recommended Posts

Guest Högås

Som Betis skriver, så vill man ha en stabil fot att linda hacklet kring. Jag brukar använda en vinge av polygarn. Med andra material kansake inte min metod fungerar? Så här gör jag, noggrant beskrivet:

1) Jag binder in garnet som på övre delen av bilden. Jag tar bara hälften så tjock bunt med garn som jag behöver för vingen, eftersom jag sedan reser upp båda ändarna av garnet. Jag fäster det med ett par varv, som helst ligger rakt över varandra - dvs jag vill inte låta garnet ligga jäms med kroken längre än nödvändigt.

2) Jag lindar sedan bindtråden ett varv framför vingen, och ett varv bakom. Sedan lindar jag tre varv runt vingens rot, på det sätt som den röda pilen visar i nedre delen av bilden. Från det här momentet och framåt, så underlättar det att man använder båda ändarna av garnet, eftersom tråden enklare styrs ner mot kroken, och ligger kvar vid vingens rot.

3) Jag binder in hacklet genom att först fästa det med ett varv bakom vingen, sedan två-tre varv framför vingen, och slutligen med två-tre varv runt vingen - med likadana varv som den röda pilen visar. Då får du hacklet att tills vidare stå rakt upp.

4) När det är dags att linda hacklet så ska du, precis som några redan har påpekat, se till att lägga varje varv nedanför det föregående varvet. Det blir ganska enkelt om du drar hacklet lite nedåt när det befinner sig "bakom" och "framför" kroken, sett från ditt håll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det funkar oavsett om jag använder poly, hjorthår eller brända vingar.

När jag använder poly brukar jag dra isär vingen lite efter att jag bundit färdigt hacklet.

Detta för att få ett hackel som pekar nedåt så mycket som möjligt.

Den blanka sidan på hacklet uppåt på flugan vid inbindningen.

Har man en något sämre kvalitet på hacklet med tjock och oval hackelstam så är ett användbart knep att lägga ett mycket tunnt lager med dubbing på underlaget som hacklet skall lindas på.

I detta fallet då "foten".

Det gör att hacklet inte vrider sig lika lätt.

Detta knep funkar även på tradionellt inbundet hackel.

Det skall bara vara några strån dubbing.

Min uppfattning är att det går mycket snabbare och går åt mindre med hackel med Parachut-hackel.

Enda abert är att just dagsländorna fiskar något sämre, särskilt när man inte lyckas trycka ner hackelspetsarna så att flugan vilar på dem istället för thoraxen.

Generellt blir det ett mycket bättre avtryck med en dagslända med uppbundet hackel.

Man binder ungefär tre paraflugor på samma tid som en med uppbundet hackel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...