Jump to content
Sign in to follow this  
norway

Medalister

Recommended Posts

Hej

Klämmer in en fråga här (om det går bra) angående detta med modeller Medalist DA.

Är DA (dual action) en förklaring på att rullarna är omställbara för höger/vänsterhandsvevning.

eller cyklar jag nu ? Har inte så många att jag blivit säker på det ännu.

Men jag älskar min 1498 DA (USA) hursomhelst.

Norway

Hej Norway, svaret är ja eller nej beroende på vem du frågar. Men du är inte ensam om att tolka det som "double action", fast de lärde tvistar om detta.  :D

Även några tidigare modeller gick att vända, jag har för mig att de blev vändbara i mitten på 60-talet. Det står säkert mer i länken jag postade...

Hälsningar,

Martin

Hej vännen Marterius.

Jo den länken har man synat faktiskt även innan ditt tips. Medalister är för mumsiga

Nästan så att CJ och AK (japan och hongkong) rullarna är godkända med. Själen går väl möjligen saknad och således blir njutningen endast fullständig med made in USA.

Tur att fler i egen ålder inte har total koll på detta kring DA.

Vart hittar man en bättre broms än på en medalist ? vete fan om det går.

Inte saknar man utanpåliggande spole där inte.

Ha de.

Jo just en länk.  http://www.flyfishohio.com/pflueger_medalist.htm

Rättelse: hittade nyss detta, skall vara  dual action (fel av mig).

År 1966

Shakespeare Tackle Company acquired Pflueger. The letters DA, for “dual actionâ€Â, right or left hand retrieve, were added after the model numbers. Medalists were now made in Fayetteville, Arkansas. The Pflueger name, model# DA, Made in USA was now on the frame.

Medalister.....:wow)

Har inte riktig koll på när de började bli vändbara, men om den invändiga centrumskivan som sköter bomsverkan (ska vi kalla den bromsskivan?) är tillverkad av bakelit eller plastmaterial så är de vändbara, såvida de inte har den lilla nitade (eller runda) linföraren, som på 1492.

Om centrumskivan är av metall, så är den endast ursvarvad på den ena sidan för mässingsbrickan som håller den på plats och då kan den inte vändas.

Men Bill på OnePfoot löser det problemet åt oss:

http://www.onepfoot.com/

:D

Som ni vet så är det olika många "klick" vid invevning mot vid utdrag på orginalen, men OnePfoots "drag plates" har lika många klickspår på varje sida.

Underbara och outslitliga rullar!

post-1571-1156535138.jpg

1494.jpg_thumb

En sak till från mig bara. Brutalt trevliga blir Medalisterna med en rätt motvikt.

Himmlen öppnar sig nästan.

Även bättre än en bok när man skall sova, bara veva en stund och snark.

Tick tack.

Den där rullen har du väl inte kvar ::)

Står i hyllan och vilar sig efter sommarens fiskepass!

Och du får inte köpa den....... :P

:-*

Efter en lång resa, där den även passerat matsoberg, har denna klassiska skönhet hamnat i min ägo. Jag vårdar den ömt och räknar med att en vacker dag även kunna veva med vänster...

Matte, vilken goding på den bilden( får man säga så om en rulle) vad kostar en sådan.Jag ger mig,nu blir det nog Medalist istället för Hardy i fortsättningen.Skall nu göra ett byte med Rodwizard,sen får vi se vad det blir i fortsättningen.Trevligt är det i allafall. ;D ;D ;D

Matte, vilken goding på den bilden( får man säga så om en rulle) vad kostar en sådan.Jag ger mig,nu blir det nog Medalist istället för Hardy i fortsättningen.Skall nu göra ett byte med Rodwizard,sen får vi se vad det blir i fortsättningen.Trevligt är det i allafall. ;D ;D ;D

Visst är dom godingar. Jag har gjort mig av med de flesta (det var visst nån spöbyggare från Ängelholm som la beslag på ett helt gäng, med runda linförare... ;) ) men den här och en 1492 från slutet av -20 talet har jag kvar.  :-*  :-* Snacka om slitstarka grejor.

År 1966

Shakespeare Tackle Company acquired Pflueger. The letters DA, for “dual actionâ€Â, right or left hand retrieve, were added after the model numbers. Medalists were now made in Fayetteville, Arkansas. The Pflueger name, model# DA, Made in USA was now on the frame.

Jo, jag läste det där men jag såg någon diskussion, förmodligen på Classic Fly Rods Forum, där det fanns olika uppfattningar... Det är ett så underbart exempel på vad hängivet flugfiske innebär; en disussion om en bokstavsbeteckning på en gammal flugrulle egentligen betyder något särskilt!  :D

Den Medalist jag har nu köpte jag för att jag tyckte att jag bara borde ha en, har inte spolat lina på den ännu. Men den skäms inte för sig i sällskap med mina Hardyrullar...  :)

Hälsningar,

Martin

även här är det en canbyggande "rull-räv" som haft fingret med i spelet....    :P

Marquisen har jag dock införskaffat på annat håll...

;D

1492 - 1494 - 1495 - 1495½ - 1496½

Jo det där köksbordet känner man ju igen.!

Det brukar finns andra grejjer där också.....  ;D

;D

1492 - 1494 - 1495 - 1495½ - 1496½

Snart står där också en 1494 1/2

Mycket fina rullar Ulf,man blir faktiskt lite avundsjuk. ;) ;)

Jo, just det....jag måste inflika att den rullen som står uppe på kartongen på Ulfs bild, är ganska ovanlig. Det är en tidig 1494 som har double click-broms. Alltså en "hederlig" click check som på alla 1492:orna och inte som på de senare Medalisterna, den vanliga "tick tick" bromsen. Cool!

8)

En kopia (min första flugrulle)  :D  och ett orginal (Tack Mats  :-* )

Och ett vänstervevat original dessutom! När kom de första modellerna där man kunde ställa om vevhåll?

Och ett vänstervevat original dessutom! När kom de första modellerna där man kunde ställa om vevhåll?
Bör vara före 1977 eftersom min kopia är omstälbar och inköpt det året. Exakt när vet jag dock inte  :-

Bör vara före 1977 eftersom min kopia är omstälbar och inköpt det året. Exakt när vet jag dock inte  :-

Jag tänkte på originalet. Tror att det var mycket tidigare än -77.

De första vänstervevade kom 1931 o hette 1592, 1594 o 1596.

1592 o 1596 togs bort 1937.

1595 tillkom 1958.

1959 togs både 1594 o 1595 bort.

Beteckningen DA kom 1966 men under åren 1958 - 1966 gick rullarna (utom 1492) att vända vevningen på.

Det enklaste sättet att se om rullen är från före eller efter 1961 är; runt centrum på spolen sitter 6 nitar före 1961, efter detta år finns bara 3 nitar.

De första vänstervevade kom 1931 o hette 1592, 1594 o 1596.

1592 o 1596 togs bort 1937.

1595 tillkom 1958.

1959 togs både 1594 o 1595 bort.

Beteckningen DA kom 1966 men under åren 1958 - 1966 gick rullarna (utom 1492) att vända vevningen på.

Det enklaste sättet att se om rullen är från före eller efter 1961 är; runt centrum på spolen sitter 6 nitar före 1961, efter detta år finns bara 3 nitar.

Du är verkligen en källa av kunskap att ösa ur...

Tack för svaret!  :)