Hoppa till innehåll

Har du Hardy så har du!


Sunray

Recommended Posts

Tja går och går- problemet är att om du använder en vanlig höger-vevat Hardy Perfect och vevar vänster så kommer spolen att lossna, eller riskens finns och det är inte bra. Du kan givetvis fixera spolen med något medel men då blir det jobbigt när du skall byta spole/ serva rullen - så svaret är nej det går inte.

Redigerad med Sovereign
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett tips om någon skulle vara intresserat av de äldre Hardy rullarna och inte kan /vill betala vad många av äldre t.ex. Hardy Perfect och Sgt. George kan kosta ( en liten varning här, det finns mycket därute som kan vara tveksamt så kolla ordentlig när du köper t.ex en äldre Hardy Perfect, trist att betala mycket för en rulle som är en mix av flera eller har blivit renoverat. Inga rullar från Hardy är billiga men de nyare är ofta inte så kostsamma att komma över. Av de gamla kan Hardys underbara Silex centerpin-rullar vara ett bra tips. Då, de första kom på marknaden 1899, och framåt var de Hardys dyraste fiskerullar och väldigt populära. från 1930talet blev mycket av fisket ersatt med multi och haspel-rullar, så idag går det att hitta dessa spännande och vackra Hardy rullar från 1899-1950 för en ganska så rimlig peng, 2-till 3.000 för en del av de.

Bilderna visar en Hardy Silex no.1 4" Modellen kom på marknaden 1899 och 1904/5 var den färdigutvecklat med tre olika bromsar + spolbroms som denna. Stämplat med rull-makarens initial, som denna C (troligtvis Clarke, dog i WW1 1915) Stämplingen började ca. 1908 (min gissning) och modellen försvann från marknaden 1910. Blev ersatt av den mycket enklare, att tillverka, Hardy Silex no. 2 (1910/11 - 1922). Den på bilderna tog det ca. 2 dagar att få färdig, allt tillverkat för hand. Ca. 450 st. pr år tillverkade Hardys rull-makare ( det fanns 8 storlekar, så få av varje storlek blev tillverkade. Hardy var och är en mycket liten men världsberömd tillverkare av fiskeredskap (fram till ca. 1950 för överklassen, sedan fick fler råd att köpa men fortfarande en liten produktion). Du kommer inte att ångra om du fastnar i samlandet av Hardy redskap, jag tror i alla fall inte det. Ps. bästa stället för "jakt" vill nog vara Ebay eller hos engelska försäljare(Ebay är nog billigare, men du måste kunna mer innan du bjuder) Kolla runt och ha inte för bråttom allt som glimmar är inte guld!

P1300234.jpg

P1300236.jpg

P1300235.jpg

P1300238.jpg

Redigerad med Sovereign
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 12/8/2022 at 2:42 PM, Asalan de' Artes said:

Snyggt Sovereign👍 är det samma knarr i de som Marquis mfl.? 

Det kan jag lova, det är både effektiva och låter mycket, utom spolbromsen förstås om inte fiskaren får skador på sitt bromsfinger. Här en bild av den minsta av de sista 31/4" (1904/5-1910) och den största 41/2" Extra Wide (1908-1910)denna byggd för fiske efter the "mighty" Mahseer i Indien ( 90 kg. + kunde Mahseeren vist växa sig till , då), nu finns det vist mest små kvar.

P1330999.jpg

Redigerad med Sovereign
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ABUs rullar och Hardys är inte riktigt jämförbara, inte så att ABU gjorde dåliga rullar men de gjorde många, riktigt många ! och priserna blir därefter.(ABU var under 1960talet världens största tillverkare av fiskeredskap, allt tillverkat i lilla Svängsta eller däromkring tror jag) Många blir ordentligt förvånade när de plockar fram farfars gamla rulle och får veta att den kanske är värd kr. 100-200 även om den är fin. En fin ask kan kosta mycket mer. Hardy var och är en mycket liten tillverkare. Från tiden 1925-1939 finns en bok över alla tillverkade Hardy rullar och det är förvånande i hur litet antal många av de var tillverkade i. Efter 1939 finns inte mycket siffror, under kriget (ww2) var produktionen mycket låg. En siffra från 1965 anger att 220 flugrullar tillverkades av Hardy i veckan, tror att det fanns 21 modeller /storlekar då. Från slutet av 1960talet och ända in på 1990 talet hade Hardy en ganska stor produktion av flugrullar åt andra, t.ex. Orvis, Sage, Scientific Angles Pezon & Mitchell m. fl. T.ex.( Många av Hardys rullar såldes alltså inte under Hardys eget namn vilket måste betyda att Hardy märkta rullar finns i mycket mindre antal än vi tror) Hardy Marquis och Hardy Viscount såldes inte i USA under det namnet för än någongång på 1980talet. I USA hette de, från 1969, System 1100 etc.  för Marquis och System One Hundra Thirty etc. för Viscount.

Ca. 1986 utkom en VSH från Hardy, en rundtur på fabriken i Alnwick. Här visas och berättas med stolthet om att i princip allt som behövdes i produktionen tillverkades där, i Alnwick, och många av de använda redskap/maskinerna var gamla, från långt bakåt i tiden. I princip handarbete för det meste- otroligt att det gick att få ekonomi i en sådan produktion så långt fram i tiden. Flugrullarna slutade att bli stämplade med rull-makarens initialer (om de blev stämplade, inte alla blev det) i början av 1950talet därefter var det mer arbetsdelning. Hardys flugspö var fram till början 2000talet alla numrerade med ett individuellt nummer och spöts namn och data var handskrivna (med färg och pensel) på klingen.

P1290299.jpeg

P1100341.jpeg

P1150273.jpeg

Redigerad med Sovereign
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 12/8/2022 at 5:27 PM, Asalan de' Artes said:

Sovereign, har du erfarenhet av Hardy Golden Prince? De verkar vara väldigt svåra att hitta…! Utseende mässigt passar de väldigt bra till splitcane tycker jag!

Tycker jag också, fiskar inte med mina, inte så kostsamma att köpa fast den minsta 5/6 kan kosta en del, jag tror att det har blivit lite av en kult-rulle för just splitcane-fiskare. God jakt! Ps: En ganska enkel flugrulle men vacker !

P1190466.jpg

P1190468.jpg

Redigerad med Sovereign
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oanvänd med ask skall det nog sökas lite efter en, men i bra skick tror jag inte det blir så svårt och inte speciellt dyra är de flesta av de. Tradera kan vara ett bra ställe att söka men också EBay.Uk ABUs rullar var väldigt mycket sålda I England under 70-90 talet.

Redigerad med Sovereign
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Imponerande att dina rullar alla verkar vara så gott som i nyskick👍 jag föredrar knarren i Golden Prince, det är enkla konstruktioner men väldigt bra rullar. Har ett par i storlekar 7/8 men haft svårt att hitta de i större storlekarna 9/10 och uppåt. På EBay är de rätt dyra men verkar inte heller bli sålda för de pengarna folk kräver för de.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De finns där men du får söka lite, jag tycker inte de brukar kosta mer än ca.$ 200,- och ok, till det får du räkna med tullen (trist att UK lämnade EU). Den lilla 5/6 kan kosta något mer. Tyvärr har många av rullarna i lax-storlek varit med om ett "hårt" liv. det ser lite annorlunda ut för de äldre Hardy-rullarna; de har ofta klarat sig bättre. En tanke kring detta: Förut var prylarna i förhållande till inkomst mycket dyra, man var rädd om de. Idag är det laxen som är mer sällsynt och därför mer värdefull. I många klipp med fightande laxfiskare tycker jag mig ha sedd att man nästan slänger iväg rulle och spö för att kasta sig över laxen.Ok många då, hade väl också en gillie tillhands så spö och rulle behövde inte lämna fiskarens händer. På bilden en av de första Hardy Golden Prince från 1985. Hardy satte ett individuellt nummer på de första av rullarna i en ny modell från kring denna tid, kanske var Hardy the Golden Prince och Hardy Ocean Prince de första. Antal med nummer var vist lite olika beroende av rullstorleken (läs populariteten) Denna 9/10 Hardy Golden Prince har kanske 750 st. med nummer (min gissning)

P1190296.jpg

Redigerad med Sovereign
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just den där är gjort för att sitta på ett tvåhands/switch splitcane spö👍 klarade de att fiskas lax med för 50-60 år sen då kan man göra det även idag. Med få delar som kan krångla borde en sån rulla hålla livet ut om inte längre! En annan Hardy rulle som jag ångrar bittert att jag sålde för några år sen  är deras Golden Sovereign. Även den i kombo med ett canespö oavsett klass och storlek vore en drömkombo! 
vad väger Golden Prince i 9/10? Är den i samma storlek som Marquis No 2? 
 

Redigerad med Asalan de' Artes
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skall kolla och återkommer. Beträffande Hardys Golden Sovereign då förstår jag dig. Jag har mina kvar och har sedan 20 år använt de! Jag anser att det är den bästa flugrullen Hardy någonsin gjort, ok jag har endast hårdtestat de två minsta och fiskat ibland med de två nästa storlekarna. // Steen Ps. Hardys storspole-rullar har jag inte provat och kommer nog aldrig att göra det, säkert bra rullar men....

P1350699.jpg

P1350700.jpg

Redigerad med Sovereign
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt Hardys Anglers Guide 1989, well guide och guide, katalog då. Från ca 1900 och till 1937 som var sista hela årgången innan kriget (WW2)var Hardys Anglers Guide på 400+ sidor och innehåll väldigt mycket av det en fiske-intresserad ur överklassen kunde tänkas att behöva. Från 1951, första Hardys Angles Guide efter WW2 ca 250 sidor, från 1960 ca 100 sidor och från ca. 1965 blir de tunnare och tunnare men ändå viktiga för inhämtning av information. En del finns skrivet om The House of Hardys och deras produkter fram till WW2. Från tiden efter WW2 finns inte mycket i bokväg och då blir katalogerna en extra och bra hjälpreda.

Ok nu till Hardy Marquis Salmon 2 och Hardy Golden Prince 9/10. Samma vikt, 273 gr. Hardy The Golden Prince rymmer en lina # 9 + 65-100 backing (dåtidens 27 p) Hardy Marquis Salmon 2 rymmer lina # 10 + 100-120 m? backing. Alltså klar mer spolutrymme på en Hardy Marquis Salmon 2 på samma vikt på rullen.  Ps. Hardy Tackle på Face Book kan vara ett riktigt bra ställe att besöka.

Redigerad med Sovereign
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt bra information, stort tack👍 

Då gissar jag Golden Sovereignen i samma klart bör väga lite mer än Golden Prince med tanke på att den är robustare och innehåller mer delar pga bromssystemet. 
Det som är fantastiskt med Hardy är att de har vågat gå tillbaka och satsa på de klassiska modellerna, dessutom tagit fram nya klassiska modeller som Duchess. Extra guldstjärna för made in England på rullarna numera.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tre Hardy Angles Guides från vänster: Hardy 1937 Coronation-ed. Bilderna på framsidan är just avlidna Elisabeth II s mamma och pappa. Årgången Hardy Angles Guide 1937 kom i två kataloger, innehållet är samma men framsidan annorlunda. Först kom en vanlig 1937, sedan när kung Edward den VIII, äldsta sonen till kung George V som dog i 1936, inte ville krönas till kung grundat att han inte fick gifta sig som han ville. Istället för att bli kung av England valde han att gifta sig med sin kärlek Amerikanskan Wallis Simpson. Hardy tryckte en special-utgåva, The 1937 Coronation number för att fira att lille brodern George  (motvillig)t fick ta över engelska tronen. George kröntes 1937 till kung George VI av England.

I mitten en Hardy Angles Guide 1957 och längst th. 1989 år Hardy katalog.

Ps. 1937 år Coronation number och 1957 års Angles Guide är dubbletter som skall säljes i fall någon är intresserad. Både är mycket bra och ger en bra överblick över den tidens Hardy-produkter. Mycket intressant läsning! Ps: Alla kataloger behöver du nödvändigtvis inte äga och de tidiga är mycket ovanliga och väldigt dyra att köpa.

P1350931.JPG

Redigerad med Sovereign
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Det kan du nog, lättast på Ebay. Denna höst kommer en ny utgåva av den första Hardy Golden Sovereign från Hardys. Hardy skryter med alla nya finesser denna rulle har, jag ser inga, utom möjligen färgsättning - allt annat fanns redan från början 1990-1997. Om du är smart så prova att hitta en av de originale från 1990-1997. Jag har sett annonser om de nya, hu vilka priser. Hardy prissätter sina nya introduktioner av gamla klassiker till mycket höga priser. Begagnatmarknaden är helt klart ett mycket bra ställe att börja leta ! Lycka till! Ps: Hardy Sovereign 2000 fanns 1999-2001. Båda modeller är i stort sett identiska, lite olika storlekar, färg och sedan är Hardy Sovereign 2000 endast fullframe i de största storlekarna. 

P1300609.jpg

P1300611.jpg

P1300619.jpg

P1300620.jpg

Redigerad med Sovereign
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago bruce sa:

Efter några år så säger jag hejdå till min Hardy sovereign. Nu flyttar den in hos någon lycklig från tradera. Se om man kan hitta den guldiga varianten.

 

Skärmavbild 2023-08-26 kl. 09.24.30.png

Skärmavbild 2023-08-26 kl. 09.24.12.png

https://www.flyfishingmarket.se/collections/begagnade-flugrullar/products/hardy-the-sovereign-7-8-med-2-extraspolar-begagnat

 

Här är en till salu, kanske större storlek än du var ute efter dock.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Brook said:

Tack tack men just nu avstår jag då alla pengar läggs på en flytt.

Men min gamla går nu till försäljning.

https://www.tradera.com/item/302197/605963807/hardy-sovereign-2000-nr-439

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...