Hoppa till innehåll

Maltwhisky tips -600kr


Guest P-A

Recommended Posts

Nu står det en Caoli Ila Chieftains 10Y på hyllan hos mig, vilken kommer att avsmakas i afton... :D

Den skulle egentligen fått sällskap av en 18-åring oxå, men då alla talar så väl om 12:an så får det bero så länge. väntar tills att jag provsmakat den myndiga innan det blir köp.....

Istället så kommer Caol Ilan att ackompanjeras av en ny bekantskap på måndag, nämligen Glenfarclas 12-årig som har säljstart på Systemet då (och som många talat så väl om). ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 191
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kul läsning!

Konstigt att ingen dratt till med Oban som är ett jävligt fräsch val.

När det gäller skotsk saft vill jag ödmjukast lyfta fram dessa tre:

Highland Park 12 (elegans mognad, fet stil)

Bowmore 12 (stöddig surfwhisky, har man ingen brasa får man dricka framför datorn...)

Macleod 8 Isley (Billig och bra. R'n'R-varning, åker alltid fram på efterfest, är alltid slut dan efter.)

Dessa köper jag inte mer:

Drumgiush (oljig, konstiga bismaker)

Macallan 12 (blev besviken - hade väntat mig mer av denna)

Ni som vet mer än jag om whisky; systemets egna stoltheter Black Ribbon och Old Glen, är det några kända maltsorter som blandas i dessa?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tar på mig den första.

Springbank 10 years/400kr

Underbar fiskewhisky

Mvh P-A ;D

Köpte den idag, och den stackaren hade ju förväntningar att leva upp till, eftersom den 21-åriga är det godaste jag smakat. Dyrare har jag aldrig haft råd att testa. ;D

Så - var den 10-åriga 10/21-delar så god? Eller var den ungefär hälften så god, eftersom den kostar ungefär hälften?

OK, den frågan lär väl inte få något svar med matematisk precision. Men jag kan säga att med min ekonomi, så kommer jag att vara nöjd varenda gång jag köper den 10-åriga, även om den 21-åriga är godare. Om jag köper den 21-åriga så är jag ännu mer nöjd, men i dagsläget så kommer jag i så fall inte att förstå hur jag fick råd med den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu står det en Caoli Ila Chieftains 10Y på hyllan hos mig, vilken kommer att avsmakas i afton... :D

Den skulle egentligen fått sällskap av en 18-åring oxå, men då alla talar så väl om 12:an så får det bero så länge. väntar tills att jag provsmakat den myndiga innan det blir köp.....

Istället så kommer Caol Ilan att ackompanjeras av en ny bekantskap på måndag, nämligen Glenfarclas 12-årig som har säljstart på Systemet då (och som många talat så väl om). ;)

Kul kväll som väntar dig...Flisan... ;D

Ja äntligen...Glenfarclas är kalas...den gillar du nog...det är ju "bara" i Svedala som inte 12:an funnits att köpa tidigare...

Du som är Caol Ila fan...här kommer ett litet lockbete...på 0,14 tafs...Har 3 st 10-åriga Caol Ila...man tappade 97 flaskor vid ett speciellt tillfälle för några år sen...Tar med en sån på Cane-träffen i Älvdalen...Ifall du nånsin tvekar om att åka eller inte... ;)

Slår nu upp en "liten" Quarter Cask...Slainthe..!!

Mvh Stefan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul kväll som väntar dig...Flisan... ;D

Ja äntligen...Glenfarclas är kalas...den gillar du nog...det är ju "bara" i Svedala som inte 12:an funnits att köpa tidigare...

Du som är Caol Ila fan...här kommer ett litet lockbete...på 0,14 tafs...Har 3 st 10-åriga Caol Ila...man tappade 97 flaskor vid ett speciellt tillfälle för några år sen...Tar med en sån på Cane-träffen i Älvdalen...Ifall du nånsin tvekar om att åka eller inte... ;)

Slår nu upp en "liten" Quarter Cask...Slainthe..!!

Mvh Stefan

Ila fan är nog för mycket sagt, har provat den ett par gånger och den är en mycket trevlig bekantskap (men det är ingen Ardbeg.....)

Det var med stor förväntan som den första slogs upp.....

Doften var kraftig, nästan stickande........smaken var rök och ek......kan låta märkligt, men lite väl "spetsig" för min smak......men bara ett par droppar vatten i så ändrade den karaktär och de värsta "spetsarna" försvann och kvar blev en riktigt njutbar bekantskap....... :D

Älvdalenträffen är inget jag tänkt på, men blev faktiskt i dagarna ägare av en bambusticka så det är inte omöjligt att jag hakar på.....och med såna lockbeten......... ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul läsning!

Konstigt att ingen dratt till med Oban som är ett jävligt fräsch val.

När det gäller skotsk saft vill jag ödmjukast lyfta fram dessa tre:

Highland Park 12 (elegans mognad, fet stil)

Bowmore 12 (stöddig surfwhisky, har man ingen brasa får man dricka framför datorn...)

Macleod 8 Isley (Billig och bra. R'n'R-varning, åker alltid fram på efterfest, är alltid slut dan efter.)

Dessa köper jag inte mer:

Drumgiush (oljig, konstiga bismaker)

Macallan 12 (blev besviken - hade väntat mig mer av denna)

Ni som vet mer än jag om whisky; systemets egna stoltheter Black Ribbon och Old Glen, är det några kända maltsorter som blandas i dessa?

Tjena!

Oban ja....håller med dig om att den är riktigt bra...

Highland Park klassar jag som en av världens absolut bästa whiskysorter...har varit en av favoriterna i 20 år...! ;) Kul onödigt vetande: H.P. 18 years blev, på världens största spritmässa, förra året utsedd till: Världens bästa sprit...ALLA KATEGORIER..!! De du... ;D

Bowmore 12...fortfarande bäst av deras otaliga varianter...

Jag och min ren har sagt det förr...Drumguish kan döda vad som helst...tom i liten mängd...

Intressant med Macallan...Den är ju så j...a berömd så man förväntar sig nog en hel del...o så är det ju rätt mycket sherry-fat i den...Tycker den är ok...förutom den där tonen av "innerslang"...Men det finns bättre "sherry-malt"...

Har tyvärr ingen jättekoll på "svenskarna"...men B.R. 10 blandas i alla fall på 15 olika malts...Highland-Lowland-Islay....och 21:an på 10...Highland-Islay...Vi bör lätt kunna fastställa att Lowlanden är Auchentoshan... ::)

Mvh Stefan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ila fan är nog för mycket sagt, har provat den ett par gånger och den är en mycket trevlig bekantskap (men det är ingen Ardbeg.....)

Det var med stor förväntan som den första slogs upp.....

Doften var kraftig, nästan stickande........smaken var rök och ek......kan låta märkligt, men lite väl "spetsig" för min smak......men bara ett par droppar vatten i så ändrade den karaktär och de värsta "spetsarna" försvann och kvar blev en riktigt njutbar bekantskap....... :D

Älvdalenträffen är inget jag tänkt på, men blev faktiskt i dagarna ägare av en bambusticka så det är inte omöjligt att jag hakar på.....och med såna lockbeten......... ;D

Kul att se att du öppnade flaskan först...och tog kort sen... ;)

Grattis till träbiten...! Och välkommen till "ligan"...

Lådan med lockbeten blir nog mycket större än så... 8)

Stefan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att se att du öppnade flaskan först...och tog kort sen... ;)

Grattis till träbiten...! Och välkommen till "ligan"...

Lådan med lockbeten blir nog mycket större än så... 8)

Stefan

Prioritering Stefan, prioritering.......... ;D

Skall bli skoj att prova "träbiten"......men den är helt ren från text och markeringar så jag har inte den blekaste om vad det är för klass.....får väl prova mig fram på gräsmattan......

Det där med Älvdalen låter bara bättre och bättre...... ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, de här med whisky är alltid intressant.

När ja började dricka de här finkelfulla dryckerna så var det först i Blended form.

Ja tror jag malde mig igenom allt var där var, även sånt skamligt som amerikansk och canadensiska sorter.

Till å med Skitwhiskyn Cheavas Regal.

Sen fick jag en svåger, en fattig sådan fast mycket glad i maltwhisky.

Vårt knep var att lära svärfar att gilla... :D :D 8)

Mobba lite om de blev fel sort och lägga ihop till någon vettig för å bygga smaksinnet.

Under denna något fattigare period lärde jag mig uppskatta Black Ribbon.

Senare började jag fatta att finwhisky kunde man nöja sig med ett glas, berusningen fixade man med att andas i en påse eller dricka hembränt eller nåt.

Under denna tid lärde jag även känna ett flertal "expretter" , de tyckte bara Lagavuolin dög å ju rökigare å tjärigare desto fränare var det att tycka om.

Sällan vågade man säga att det smakade faan om än den ena sorten å än den andra.

Detta var för omkring 20 år sedan.

I denna början så vågade man heller inte ha någon allt för tydlig åsikt om vad som man tyckte var gott eller inte.

Gud va mobbad man kunde bli för att man tyckte en Grants var god eller än värre en Black Ribbon.

Nu fattar jag att jag aldrig kommer bli någon expert å självförtroende har jag så det räcker för att ha en egen smak.

Mina favoriter kommer i osorterad ordning.

Caol Ila 18 år, den 12-åriga är för "yxig" å kantig.

Ardbeg 17 år , även 10-årig är drickbar och god.

Tallisker 10-årig, perfekt brukswhisky som smakar gott varenda gång till motsats till Lagavuolin som man får hälla tillbaks i flaska nästan vid vart tredje smaktillfälle.

Skulle jag dock bli under mordhot tvingad att bara ha en spritsort hemma så valde jag en Gammeldansk..... 8) 8) 8)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, de här med whisky är alltid intressant.

När ja började dricka de här finkelfulla dryckerna så var det först i Blended form.

Ja tror jag malde mig igenom allt var där var, även sånt skamligt som amerikansk och canadensiska sorter.

Till å med Skitwhiskyn Cheavas Regal.

Sen fick jag en svåger, en fattig sådan fast mycket glad i maltwhisky.

Vårt knep var att lära svärfar att gilla... :D :D 8)

Mobba lite om de blev fel sort och lägga ihop till någon vettig för å bygga smaksinnet.

Under denna något fattigare period lärde jag mig uppskatta Black Ribbon.

Senare började jag fatta att finwhisky kunde man nöja sig med ett glas, berusningen fixade man med att andas i en påse eller dricka hembränt eller nåt.

Under denna tid lärde jag även känna ett flertal "expretter" , de tyckte bara Lagavuolin dög å ju rökigare å tjärigare desto fränare var det att tycka om.

Sällan vågade man säga att det smakade faan om än den ena sorten å än den andra.

Detta var för omkring 20 år sedan.

I denna början så vågade man heller inte ha någon allt för tydlig åsikt om vad som man tyckte var gott eller inte.

Gud va mobbad man kunde bli för att man tyckte en Grants var god eller än värre en Black Ribbon.

Nu fattar jag att jag aldrig kommer bli någon expert å självförtroende har jag så det räcker för att ha en egen smak.

Mina favoriter kommer i osorterad ordning.

Caol Ila 18 år, den 12-åriga är för "yxig" å kantig.

Ardbeg 17 år , även 10-årig är drickbar och god.

Tallisker 10-årig, perfekt brukswhisky som smakar gott varenda gång till motsats till Lagavuolin som man får hälla tillbaks i flaska nästan vid vart tredje smaktillfälle.

Skulle jag dock bli under mordhot tvingad att bara ha en spritsort hemma så valde jag en Gammeldansk..... 8) 8) 8)

Jävligt kul läsning..!

Det mesta stämmer nog in, i viss mån, på oss alla...

Än en gång...alla har vi ju olika smak...tack o lov...annars räckte det ju med en sort... ::) Och hur kul vore det...??

Håller med om att det finns för många så kallade "experter", som hela tiden försöker tala om för alla andra vad som är bra och inte bra...Fuck them..!! 8)

Klockrena favoriter...precis min smak...Synd att det är sån brist på Ardbeg 17...

Helt på din linje vad gäller rävgiftet Chivas... :P

Skål Betis!

Mvh Stefan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jävligt kul läsning..!

Det mesta stämmer nog in, i viss mån, på oss alla...

Än en gång...alla har vi ju olika smak...tack o lov...annars räckte det ju med en sort... ::) Och hur kul vore det...??

Håller med om att det finns för många så kallade "experter", som hela tiden försöker tala om för alla andra vad som är bra och inte bra...f**k them..!! 8)

Klockrena favoriter...precis min smak...Synd att det är sån brist på Ardbeg 17...

Helt på din linje vad gäller rävgiftet Chivas... :P

Skål Betis!

Mvh Stefan

Skål på dig!!!!

Epretterna kan fara, men experterna med gott självförtroende skall vi vara rädda om.

De kan hjälpa en att nå oanade höjder i smakhimelen. :D :D 8)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skål på dig!!!!

Epretterna kan fara, men experterna med gott självförtroende skall vi vara rädda om.

De kan hjälpa en att nå oanade höjder i smakhimelen. :D :D 8)

Yepp..!! Helt på din sida...

Jag har kallats "expert"...men jag hoppas man menar det du säger...En hjälpande hand på väg mot himlen... 8)

Stå på dig..!! ;)

Skål igen..!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Yepp..!! Helt på din sida...

Jag har kallats "expert"...men jag hoppas man menar det du säger...En hjälpande hand på väg mot himlen... 8)

Stå på dig..!! ;)

Skål igen..!!

Klart!! :D

Fick träffa på en duktig kille hos den lokala Mc-klubben.

Där fanns många goa :D ( och äckliga :P) flaskor i barhyllan.

Det handlar om att plocka bort snobberiet runt omkring och våga smaka utan att veta om prislappen.

Men nu skall ja inte spamma din tråd mer.(Eller P-As var de visst... :-[)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart!! :D

Fick träffa på en duktig kille hos den lokala Mc-klubben.

Där fanns många goa :D ( och äckliga :P) flaskor i barhyllan.

Det handlar om att plocka bort snobberiet runt omkring och våga smaka utan att veta om prislappen.

Men nu skall ja inte spamma din tråd mer.(Eller P-As var de visst... :-[)

:D

Rätt inställning...välkommen tillbaka..!! 8)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart!! :D

Fick träffa på en duktig kille hos den lokala Mc-klubben.

Där fanns många goa :D ( och äckliga :P) flaskor i barhyllan.

Det handlar om att plocka bort snobberiet runt omkring och våga smaka utan att veta om prislappen.

Men nu skall ja inte spamma din tråd mer.(Eller P-As var de visst... :-[)

Tjena Betis

Jag håller med Stefan, mycket trevlig och rolig läsning

som mer eller mindre stämmer in på dom flesta av oss.

Snobbighet i alla former är ett av mina favorit hatobjekt

då jag ofta råkar på det i de "fina" kretsarna här ute

i Saltsjöbaden.

Självklart så finns det billiga malts som smakar nästan lika

bra som de dyrare sorterna. Ex Springbank 10y som overklig för 400kr.

Men om man som jag och kanske stefan också tycker

om olika sherrylagrade whiskeysorter så blir det tyvärr

jävligt dyrt på grund av flera anledningar.

Faten är dyrare, längre lagringstid och fler snobbar som vill ha

dom pga av åldern i sig.

Detta är självklart ett djävla gissel, men vad fan man är ju

i alla fall lite självplågare som fjällfiskare!! ;)

Ha en trevlig kväll och läpja gärna på någon av dina favoriter.

Mvh P-A ;D

Ps. Så här spam gillar vi Betis!! ;D Ds.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I denna början så vågade man heller inte ha någon allt för tydlig åsikt om vad som man tyckte var gott eller inte.

Gud va mobbad man kunde bli för att man tyckte en Grants var god eller än värre en Black Ribbon.

Mina två första favoriter på whiskyhyllan var Lauders och Bells. Allra helst Lauders.

Jag måste ta mig f-n köpa en flaska, och se vad jag tycker om den idag. ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hell´s Bells?

Jag ryyyyser!

Upstream

Instämmer, just nu har jag stora goosebumps över

hela jävla kroppen!!! :o :o

Bells är ju den sämsta sorten av blended, men Lauders

med Ginger ale är min absoluta favoritdrink!!! ;D

Mvh P-A

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Minus tre år? Inte undra på att det smakar märkligt?

Angående Lauders & Ginger Ale - Lauders har nog den rätta typen av sötma. Jim Beam är också god till den groggen.

Yepp.

Mvh P-A

Nytt tips:

Longmorn 15y 350kr

helt djävla underbar.

Tar en just nu!!!

Mvh P-A

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker det är lite synd att Macallan inte verkar vara helt rumsren nuförtiden. Den 12 åriga är faktiskt helt anständig och har en alldeles egen personlighet. Precis som den klassiska 10åriga Ardbeg. För min del så var resan till SingleMalt lång och kantad av diverse underligheter men Chivas? Nä så djävligt blev det aldrig. Men resan var ungefär sisåhär:

Black Velvet, Canadian Club, Tullamore Dew, Bushmill´s Black Bush (som jag faktiskt tycker piskar Famous), Dalwhinnie, Macallan, Ardbeg å efter det total anarki. 32 rig Port Ellen och annat som man inte ens vill tämka på priset för.

Upstream

Morrn!

Jag må säga att många vägar till Single Malt har nog varit både krokiga och guppiga...med div katastrofala snedsteg...Men...utan dom...så lär man sig ju inget... ;)

Även min första helbutelj här i livet (vilket känns som en evighet sen...) var faktiskt en Black Velvet... :P

Är det inte så att Macallan har varit så sanslöst uppskriven dom sista åren...du vet...med titlar som: The Rolls Royce of Single malt Whisky....osv...Tror att många förväntat sig ett "Gudarnas elixir" i flaskan...

Anser oxå att den är riktigt bra...

Vad gäller Ardbeg...anser jag dock  att det är fan en "Gudagåva"... ::)

Mvh Stefan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon som testat "The Glenlivet 12year" ? En av mina personliga favoriter!  :)

Yepp! Självklart.... :D

Alldeles utmärkt...mild, fruktig och allmänt trevlig...och en gång i tiden ansedd som den absolut bästa whisky som fanns att uppbringa...på 1800-talet ville ju varenda höglandsdistilleri ha tillnamnet "Glenlivet"...

Dessutom...det första lagligt registrerade destilleriet...1823...(hmm...lite onödigt vetande...)

Mvh Stefan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Instämmer, just nu har jag stora goosebumps över

hela jävla kroppen!!! :o :o

Bells är ju den sämsta sorten av blended, men Lauders

med Ginger ale är min absoluta favoritdrink!!! ;D

Mvh P-A

Minus tre år? Inte undra på att det smakar märkligt?

Angående Lauders & Ginger Ale - Lauders har nog den rätta typen av sötma. Jim Beam är också god till den groggen.

Mina två första favoriter på whiskyhyllan var Lauders och Bells. Allra helst Lauders.

Jag måste ta mig f-n köpa en flaska, och se vad jag tycker om den idag. ;D

Go´morron!

Grabbar...nu blir jag riktigt, riktigt, riktigt, riktigt orolig... :o

M bekymrade h Stefan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...