Jump to content

Recommended Posts

Guest Torskungen
Posted

skall till kanarie öarna på höstlovet, vet inte exakt vart.

Tänkte ta med mig fiskegrejjerna om det nu är någon ide, kommer bara bli fiske från stränderna i så fall.

någon ide? om i så fall vad för drag?, röd-vita rapala?

:D ;D

• Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Klart du skall ta med fiskegrejerna!!

Det är ju som att fiska i ett akvarium :-)

Multe till förbannelse, men även fisk i alla färger och sorter. Främst rovfisk och jag brukar ha med lite streamers, räkimitationer och krabbimitationer

Guest Torskungen
Posted
Klart du skall ta med fiskegrejerna!!

Det är ju som att fiska i ett akvarium :-)

Multe till förbannelse, men även fisk i alla färger och sorter. Främst rovfisk och jag brukar ha med lite streamers, räkimitationer och krabbimitationer

ok, glömde säga att jag bara kan ta med mig spinn grejjor :-

Men vad skall man ha för drag då?

Multe lär man ju inte kunna ta med drag men.

Hade tänkt köpa några wobblers från Fishit snart...

vore bra o veta ungefär vad för sorts man skall ha...

Posted
ok, glömde säga att jag bara kan ta med mig spinn grejjor :-

Men vad skall man ha för drag då?

Multe lär man ju inte kunna ta med drag men.

Hade tänkt köpa några wobblers från Fishit snart...

vore bra o veta ungefär vad för sorts man skall ha...

;D  Drag ??!!!!!!  ;D ;D

Några Rapala blir nog bra. Glöm för guds skull inte flöte och metkrok. De kan du ha till multarna - agna och mäska med vitt bröd. Stooooora bitar på kroken. Flötmetas och bottenmetas.....

Guest Torskungen
Posted
;D  Drag ??!!!!!!   ;D ;D

Några Rapala blir nog bra. Glöm för guds skull inte flöte och metkrok. De kan du ha till multarna - agna och mäska med vitt bröd. Stooooora bitar på kroken. Flötmetas och bottenmetas.....

vadå drag  ;D  Drag ??!!!!!!  ;D ;D

??? :-, asså jag vet att man inte fångar multe med drag, tänkte mer på ryckfiske ;) :-*

det var till gran canaria, bahaia feliz som jag skulle...varit där?

Posted
vadå drag  ;D  Drag ??!!!!!!   ;D ;D

??? :-, asså jag vet att man inte fångar multe med drag, tänkte mer på ryckfiske ;) :-*

det var till gran canaria, bahaia feliz som jag skulle...varit där?

Bahia Feliz har jag varit på!  Bamseklubben är kanon  ;D

Men okej... Multefiske finns alldeles intill utefter ett par pirarmar som fungerar som vågbrytare. Men i området är det ändå mest "Rapala-fiske" som gäller!

Eller varför inte ett Bombardaflöte med några elaka streamers??

Det finns mängder av sorters fisk och roligast av alla är en fet variant av makrill i storlek upp till ett par kilo!!

På natten går det in småhajar på grunt vatten och även dessa går att ta på en wobbler. Använd gäddtafs!

Multen går att mäska fram med mängder av bröd, även ivid den grunda sandstranden. Helkul nöje att stå där i vattnet med hundratals multar som äter ur handen  :)

Guest Torskungen
Posted
Bahia Feliz har jag varit på!  Bamseklubben är kanon   ;D

Men okej... Multefiske finns alldeles intill utefter ett par pirarmar som fungerar som vågbrytare. Men i området är det ändå mest "Rapala-fiske" som gäller!

Eller varför inte ett Bombardaflöte med några elaka streamers??

Det finns mängder av sorters fisk och roligast av alla är en fet variant av makrill i storlek upp till ett par kilo!!

På natten går det in småhajar på grunt vatten och även dessa går att ta på en wobbler. Använd gäddtafs!

Multen går att mäska fram med mängder av bröd, även ivid den grunda sandstranden. Helkul nöje att stå där i vattnet med hundratals multar som äter ur handen  :)

så du har varit där, kanon!:D

bamseklubben måste testas :P

E de nån storlek på multen då?

Jag gissar på att du inte menar abus gäddtafsar 23cms gäddtafsar va eller hur långa dom nu är? :- :D    säg ja ;D

Får se hur mycket fiske grejjor man får med, får nog börja packa idag...och sen e de bara o börja skära ner ;D

får väll köpa några wobblers också då...rekomendation?

Posted
Låter som ett spännande fiske!!!!!!!!!!!

Är det fritt att fiska där? Eller skall man ha kort?

Funkar detta fisket även på Spanska solkusten tror ni ?

Ärligt talat så har jag inte ens funderat på om det är fritt fiske eller ej. Tar för givet att det är fritt!!

Har aldrig varit på spanska solkusten men självklart funkar det att fiska där fisken finns  ;D

så du har varit där, kanon!:D

bamseklubben måste testas :P

E de nån storlek på multen då?

Jag gissar på att du inte menar abus gäddtafsar 23cms gäddtafsar va eller hur långa dom nu är? :- :D    säg ja ;D

Får se hur mycket fiske grejjor man får med, får nog börja packa idag...och sen e de bara o börja skära ner ;D

får väll köpa några wobblers också då...rekomendation?

Multen är rätt så kul att mata utvadad till midjan. De är lättlockade och först kommer det mängder med småmultar runt 15 cm. Efter en stund kommer även de större men de cirkulerar under småfisken. De största jag sett i dessa stim är väl runt 50 cm....

Du behöver gäddtafs till de där småhajarna men inget märkvärdigt faktiskt. Går också med lite grövre nylon. Det är mest skinnet som skaver sönder tafsspetsen.

Vi pratar om fisk i storleksordningen upp till ett par tre kilo. De är långsmala och i längd handlar det nog om upp till 80-90 centimeter.

Glöm bara inte all annan sorts fisk som finns längst ut på vågbrytarna i bakströmmen . Det är kalaskul!

Wobblers i rött och vitt är alltid säkra kort i såna här vatten  :)

Jag brukar packa med mig flugspöt med diverse flugor och standarduppsättning klass 6. Har också en haspelrulle som jag kan sätta på flugspöt. Lite knepigt att kasta haspel med enhandsspö men det funkar när man kommit på knepet!

Med denna utrustning är du fit for fight för allt möjligt fiske från kusten!

Posted

Hej Torskis

Jag har fiskat på Gran Canaria i puerto rico, Bahia felic, Arguinguin och mini venedig.

Håller med håkan om multen, på flytande bröd är det hur roligt som helst!!

Lika snabba som bonefish, och jag har sett upp till 75cm taget av en lokal fiskare.

Har själv fått på ungefär 2kg och dom är det också drag i!! Men tog ett par på fluga

och det var bland det roligaste som jag upplevt på fluga.

Prova gärna vid branta klippor med djup vatten utanför.

Där finns bluefish,små bonitos och barracuda.

Om du kör med drag skall du veva hem dom så fort att dom stutsar på ytan.

Ju fortare desto bättre, men håll i grejorna ordentligt!!!!

Om du vill prova på djuphavsfiske, så åk till puerto rico och hyr en plats på dos barracuda.

Trevlig personal och bra fiske efter haj,rocka,tonfisk och kanske en legendarisk wahoo om du har tur.

Mvh P-A

Guest Torskungen
Posted
Hej Torskis

Jag har fiskat på Gran Canaria i puerto rico, Bahia felic, Arguinguin och mini venedig.

Håller med håkan om multen, på flytande bröd är det hur roligt som helst!!

Lika snabba som bonefish, och jag har sett upp till 75cm taget av en lokal fiskare.

Har själv fått på ungefär 2kg och dom är det också drag i!! Men tog ett par på fluga

och det var bland det roligaste som jag upplevt på fluga.

Prova gärna vid branta klippor med djup vatten utanför.

Där finns bluefish,små bonitos och barracuda.

Om du kör med drag skall du veva hem dom så fort att dom stutsar på ytan.

Ju fortare desto bättre, men håll i grejorna ordentligt!!!!

Om du vill prova på djuphavsfiske, så åk till puerto rico och hyr en plats på dos barracuda.

Trevlig personal och bra fiske efter haj,rocka,tonfisk och kanske en legendarisk wahoo om du har tur.

Mvh P-A

Låter bra :D

Ärligt talat så har jag inte ens funderat på om det är fritt fiske eller ej. Tar för givet att det är fritt!!

Har aldrig varit på spanska solkusten men självklart funkar det att fiska där fisken finns  ;D

Multen är rätt så kul att mata utvadad till midjan. De är lättlockade och först kommer det mängder med småmultar runt 15 cm. Efter en stund kommer även de större men de cirkulerar under småfisken. De största jag sett i dessa stim är väl runt 50 cm....

Du behöver gäddtafs till de där småhajarna men inget märkvärdigt faktiskt. Går också med lite grövre nylon. Det är mest skinnet som skaver sönder tafsspetsen.

Vi pratar om fisk i storleksordningen upp till ett par tre kilo. De är långsmala och i längd handlar det nog om upp till 80-90 centimeter.

Glöm bara inte all annan sorts fisk som finns längst ut på vågbrytarna i bakströmmen . Det är kalaskul!

Wobblers i rött och vitt är alltid säkra kort i såna här vatten  :)

Jag brukar packa med mig flugspöt med diverse flugor och standarduppsättning klass 6. Har också en haspelrulle som jag kan sätta på flugspöt. Lite knepigt att kasta haspel med enhandsspö men det funkar när man kommit på knepet!

Med denna utrustning är du fit for fight för allt möjligt fiske från kusten!

ok, så det är inte tänderna på hajarna som har sönder linan då, då kanske det räcker med abu tafs ;D

har inte tillräckligt kort fluspö för att kunna ta med, så jag får se...kanske blir bombarda flöte då...

nej tror bara jag kör mete och wobbler/skeddrag

• 1 month later...
Posted

Synd att jag inte fick syn på den här tråden tidigare.

Jag har nämligen bott där i tre år.

Från land är fisket ganska trixigt.

Jag föreslår att du testar multefisket framför allt i hamnarna eller djupt

inne i dom grunda vikarna. Vid utsatta stränder kommer du att få

problem med bränningarna annars.

Kör lätta lätta kastflöten med flötes-stopp på linan. Liten krok och deg

om du fiskar djupt eller flytande bröd om dom går i ytan.

Ha tålamod.

Bottenmete efter olika arter med räka lönar sig bara på djup mer än 8-9 meter.

Fiskar du på ett par meters djup tuggar akvariefiskarna i sig agnet i ett huj.

Det finns mycket muräna där nere vilken är god att äta. Men det

är nästan bara nattfiske som gäller.

Rapalan ska du nog lämna hemma. Den enda fisk som skulle ta den

vid landfiske är baracudan och den skulle nog göra sågspån av dom.

Det finns en hel del barracuda i vissa av hamnarna där nere.

Men inte i alla.

Men prova att dra en liten fiskfile med enkelkrok förbi dom i hög

fart om du ser dom. Det funkar på dagen.

På kvällarna tar dom även på skeddrag och spinnare.

Om du redan är hemma vilket jag förmodar kan du väl berätta hur

du haft det.

Mvh,

John

Guest Torskungen
Posted
Synd att jag inte fick syn på den här tråden tidigare.

Jag har nämligen bott där i tre år.

Från land är fisket ganska trixigt.

Jag föreslår att du testar multefisket framför allt i hamnarna eller djupt

inne i dom grunda vikarna. Vid utsatta stränder kommer du att få

problem med bränningarna annars.

Kör lätta lätta kastflöten med flötes-stopp på linan. Liten krok och deg

om du fiskar djupt eller flytande bröd om dom går i ytan.

Ha tålamod.

Bottenmete efter olika arter med räka lönar sig bara på djup mer än 8-9 meter.

Fiskar du på ett par meters djup tuggar akvariefiskarna i sig agnet i ett huj.

Det finns mycket muräna där nere vilken är god att äta. Men det

är nästan bara nattfiske som gäller.

Rapalan ska du nog lämna hemma. Den enda fisk som skulle ta den

vid landfiske är baracudan och den skulle nog göra sågspån av dom.

Det finns en hel del barracuda i vissa av hamnarna där nere.

Men inte i alla.

Men prova att dra en liten fiskfile med enkelkrok förbi dom i hög

fart om du ser dom. Det funkar på dagen.

På kvällarna tar dom även på skeddrag och spinnare.

Om du redan är hemma vilket jag förmodar kan du väl berätta hur

du haft det.

Mvh,

John

Ja jag har varit hemma i 4 veckor, har glömt att skriva (antagligen för den dåliga fångsten  :D)

Tack för matnyttig information, även ifall jag redan har varit där men det blir säkert fler gånger.

Jag fiskade väl kanske en, 30 minuter sammanlagt >:(.. ;D

varav 29 var från stranden och 1 minut vid en strand som hete anfi delmar en bit efter san agustin.

det största hotell jag sett..hur jävla mybcket lägenheter som helst, runt ett helt jävla berg sträckte det sig :o

och inte var det billigt och snobbigt var det, stod 2 säkerhets vakter utanför varje ingång (var 3 meter hög mur)

i alla fall hittade jag en kanal som delade av landet och en liten ö, kanalen var kanske 2 meter bred och väldigt strömsatt.

Helt jävla smockfull med multe och akvarie fisk, multen var över allt :o

och när jag hade stått och kollat i en 5 minuter glider det fram en jefla barracuda (eller nått ;D) på 70 cm meter fram och fiskarna bara hoppar över allt.

jag tänke bara här skall det fisks! :D, men sedan såg jag en skylt vid kanalen med ett stopp skylt eller nått på, gissade förbud mot fiske, men jag vet inte kan ej spanska ;D

men så hämta jag spöt och börja fiska, på med kroken, vart fan är brödet, jag hittar det och agnar på...

tjong i medaljongen, var är största fisken...där! och jag slänger i, direkt kommr en jefla trekantigfisk som strax skall uppskatas till 300 g och tar brödet...mothugg och den flyger upp på pappa som star bakom mig ;D

den släpps i och alldeles efter kommer säkerhets vakten fram, säger något på spanska...sedan på dålig engelska: you cant fish here sir, sorry

och jag kan säga att det var inte den minsta säkerhets vakten jag sätt, och jag packar ihop och sticker fort som fan... ;D

och ja det var enda fisken >:(..men det var väll kul ändå :-.. :)

Posted

Verkar som om du hittade ett riktigt bra ställe direkt i alla fall.

Det är inte så lätt att hitta ett vid land. Helst ska man ha båt

där nere. Då kan man ha riktigt sjysst fiske efter bonito, tonfisk, dolphin fish,

muräna och annat gött.

Guest Torskungen
Posted
Verkar som om du hittade ett riktigt bra ställe direkt i alla fall.

Det är inte så lätt att hitta ett vid land. Helst ska man ha båt

där nere. Då kan man ha riktigt sjysst fiske efter bonito, tonfisk, dolphin fish,

muräna och annat gött.

Jodå, riktigt bra ställe, synd att man inte fick fiska bara >:(... :D

nästa gång blir det guidad tur.. :)

• 3 years later...
Posted

Jag drar till Gran canaria vecka 43. Det måste finnas många som provat flugfiske där!

Jag behöver alla tips jag kan få eftersom jag aldrig fiskat utomlands.

Jag tar nog med ett #6spö med intermediate-lina och havsöringaskarna. Jag har förstått från tidigare trådar att crazy charlie´s är heta. Lämplig storlek? Färg?

Är det någon som har tips på bra ställen?

Finns det giftiga fiskar som man ska akta sig för?

• 3 weeks later...
Posted

Jag åker vecka 45, double action - du får rapportera och skicka med några tips då jag som du aldrig fiskat i saltvatten utanför sverige.

Tänkte ta mig ut på en guidad havstur iafall, finns goda chanser så plockar jag med #7-spöt också och testar från land. Är ju lite olika bud på hur fisket är enligt denna tråd...

Posted

För ett tag sedan googlade jag typ "fly fishing gran canaria" och har för mig att någon intressant ström dök upp.

Kanske inte bara saltvatten alltså. Någon som vet mer?

/Martin

Posted

För ett tag sedan googlade jag typ "fly fishing gran canaria" och har för mig att någon intressant ström dök upp.

Kanske inte bara saltvatten alltså. Någon som vet mer?

/Martin

Jag har också googlat efter "flyfishing gran canaria" eftersom jag ska åka dit i Januari. Verkar finnas en del bass att flugfiska efter i sjöarna. Har sökt efter sidan igen men kan inte hitta den nu :wacko:

Posted

Jag åker vecka 45, double action - du får rapportera och skicka med några tips då jag som du aldrig fiskat i saltvatten utanför sverige.

Tänkte ta mig ut på en guidad havstur iafall, finns goda chanser så plockar jag med #7-spöt också och testar från land. Är ju lite olika bud på hur fisket är enligt denna tråd...

Hej!

Jag hade med helt fel grejer!

Jag hade med ett 7 fots #5-spö för det var lätt att packa. Det var inte så lätt att kasta med i blåsten...

#7-spö med flytlina blir bra. Det finns massor med fisk av olika sorter som man lätt kommer åt med flugspöt. Största missen jag gjorde var att inte ta med ståltafs eller liknande. Jag hade med fluocarbon 0.20, och den verkade bara klara fisk upp till 25cm... Jag hade några riktiga hugg strax innan soluppgången, men de bet av linan ganska snabbt så det har jag ingen aning om vad det var. Jag hade oxå turen att se jagande seabass i storlek upp till ett par kilo, men de lyckades jag inte lura.

Fiskarna verkar lite kinkiga med flugvalet. Crazy charlie i färgen Tan var outstanding och även juletraet med brun minkvinge. Jag tror det fúnkar med samma flugor som till havsöring. Åker jag tillbaka kommer jag oxå ta med några rejäla streamers. De lokala fiskegubbarna hade större fiskar som agn än de jag fångade! Ta med många flugor, firrarna har vassa tänder!

Observera att det är förbjudet att fiska på stranden. Jag fick tipset av en lokal fiskare att fiska före 09.30 och efter 18 för då är inte polisen där. Det funkade för mig...

Någon som har tips på en bra sida med bilder på fiskar så jag kan ta reda på vad jag fick?

Posted

Grymt bra rapport - tack double action!

Förstod jag rätt, man fiskar alltså på stranden, inte vid klippor eller liknande? Hur långt ut behöver man komma för att ha chans på någorlunda stor fisk (kilot och uppåt)?

Ståltafs ska inhandlas och #7-spöt packas ner.

Posted

Grymt bra rapport - tack double action!

Förstod jag rätt, man fiskar alltså på stranden, inte vid klippor eller liknande? Hur långt ut behöver man komma för att ha chans på någorlunda stor fisk (kilot och uppåt)?

Ståltafs ska inhandlas och #7-spöt packas ner.

Jag var lat och gick bara rakt ner på stranden. Jag fiskade på längst ut på en vågbrytare. Havsabborrarna gick 2-10m ut från stranden så man måste inte ut långt. Däremot märkte jag när jag snorklade att det var mest fisk precis där vattnet blev lite kallare och det var kanske 50m ut, det var därför jag gick ut på vågbrytaren.

Posted (edited)

Tackar!

Det var visst inte så lätt ändå.

545 olika arter. Bara barrracudor finns det 26 olika...

Jag fick helt enkelt fisk... :lol:

Tyvärr blev inte inte bilderna så bra heller då de flesta huggen var före soluppgången...

Edited by double action