Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Tackar!

Det var visst inte så lätt ändå.

545 olika arter. Bara barrracudor finns det 26 olika...

Jag fick helt enkelt fisk... :lol:

Tyvärr blev inte inte bilderna så bra heller då de flesta huggen var före soluppgången...

Det här är enda skarpa bilden...

post-5820-034423500 1288728646_thumb.jpg

Edited by double action
  • Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Det här är enda skarpa bilden...

Såna firrar fick jag en hel del på Kanarieöarna också.

Dorada sa dom att firrarna hette. Jag har inte dubbelkollat.

Jag fiskade strax utanför vågbrytningarna. Liggandes i avvtnet på rygg med handhållen rev och ett förtyngt haröra :)

Rätt häftigt när de nappade då mina var på cirka 1,5 kilo

Några kallsupar och ryggsim in till stranden för att kroka av!

Posted (edited)

Såna firrar fick jag en hel del på Kanarieöarna också.

Dorada sa dom att firrarna hette. Jag har inte dubbelkollat.

Jag fiskade strax utanför vågbrytningarna. Liggandes i avvtnet på rygg med handhållen rev och ett förtyngt haröra :)

Rätt häftigt när de nappade då mina var på cirka 1,5 kilo

Några kallsupar och ryggsim in till stranden för att kroka av!

Jag hörde något liknande "Palamito" men kan ha blandat ihop det...

1.5kg, det skulle jag vilja känna på! :) De här var snarare 1.5hg och det var sprutt i dem oxå.

Edited by double action
Posted

Finns det giftiga fiskar som man ska akta sig för?

På tal om giftiga fiskar så finns det en hel del.

Jag stog på en pir en gång och drog småfirrar. En gubbe som stog i närheten blev skogstokig när jag fick upp giftiga fiskar. Framförallt en röd rackare på mellan 15 och 20 cm. Två andra färggranna sorter var också giftiga tydligen.

Dessa fiskade som sagt från en båtpir med handhållen rev och haröra med guldhuvud.

Senast i grekland fick jag på samma rigg en liten giftig firre. Men det var ingen som talade om det för mig. Det var bara tummen som blev som golfboll :)

...skickar med en bild på den giftiga firren...

Även bläckfiskar tar på samma rigg. Men de är inte giftiga - bara trassliga att kroka av :)

post-1679-007066200 1288890283_thumb.jpg

post-1679-020162700 1288890297_thumb.jpg

Posted

Krokade du av de där? :lol:

Jag hade klippt linan! Det har jag fått göra på svenska västkusten oxå.

Man får ju hushålla med de få flugor man har med sig :)

Men jag passade mig jävligt noga för den giftiga fisken. Det fanns många och de var på hugget!

Tummen blev som en golfboll och blodet pulserade så tummen höll på att explodera. Som tur var så lugnade det ner sig efter ett par timmar...

Man får ändå tänka på att vara försiktig i främmande vatten. Tänker man efter noga så kan man nästan förstå att fisken på bilden är giftig. Även med tanke på hur de övriga giftiga fiskarna har sett ut.

Skickar med en suddig bild på ännu en giftig fisk från kanarieöarna...

post-1679-083455300 1288895028_thumb.jpg

• 3 weeks later...
Posted

Jag åker vecka 45, double action - du får rapportera och skicka med några tips då jag som du aldrig fiskat i saltvatten utanför sverige.

Tänkte ta mig ut på en guidad havstur iafall, finns goda chanser så plockar jag med #7-spöt också och testar från land. Är ju lite olika bud på hur fisket är enligt denna tråd...

Hur gick det?

Posted

Hur gick det?

Det gick väl sådär med flugfisket... Spöt var med en morgon men var helt omöjligt att fiska fluga i de vågorna som var - men det var kul att se surfarna ;-). Så vi testade att spinnfiska lite istället men utan någon lycka - skulle dock vara bra där vi fiskade enligt en av de som jag snackade med om havsfisket. Så jag skyller på vädret ;-)

Däremot var vi iväg på havsfisket, de var grymt ballt trots att vi även här hade riktig otur med vädret. Mäktigast var att se doradon jaga flygfisk och i nästa sekund smälla på ett av spöna. Otroligt vacker fisk!

Rekommenderar starkt den båt vi tog från Puerto Rico - Blue marlin 3. Glada och trevliga engelskmän som äger och jobbar på båten. Fördelen är att denna båt enbart tar med max 6 passagerare istället för 9-12 som de övriga båtarna.

Ligger ute en kort film från djuphavsfisket på bloggen för den som är intresserad (länk nere i min signatur).

Posted

Playa del Ingles.

Inget suveränt ställe för fiske förstås....

....men några försök får det nog bli!! :)

Det jagar sea bass upp till ett par kilo ända inne vid stranden! När man lärt sig att se dem upptäcker man dem lätt, det var däremot inte lätt att lura dem... Fiskefrossa på hög nivå!

• 10 months later...
Posted

Nu kan ni ju gissa om längtan till värmen blev ännu större.

Visste inte ens om jag skulle ta med flugspöt när jag började googla men nu börjar jag inse att jag kan få en jäkligt spännande vecka där nere om en månad. :)

Hur är det med utrustning som linor, tafsar och flugor? Omöjligt att hitta eller finns det några butiker som säljer flugutrustning?

Lång peang kanske man skulle köpa också, golfbollsfingrar kan jag vara utan. :D

Flugor tar jag med mig havsöringsasken + ett gäng lite större och färggladare streamers?

Mindre lockande med kyla, regn och fysikprov nu... :P

Posted

Visste inte ens om jag skulle ta med flugspöt när jag började googla men nu börjar jag inse att jag kan få en jäkligt spännande vecka där nere om en månad. :)

Hur är det med utrustning som linor, tafsar och flugor? Omöjligt att hitta eller finns det några butiker som säljer flugutrustning?

Flugor tar jag med mig havsöringsasken + ett gäng lite större och färggladare streamers?

Flugfiskegrejor kan du glömma att hitta där nere.

Däremot så är kastmete populärt så lite nylonlina går allt att hitta :)

Posted

Det finns en sportfiskebutik i Arguineguin mest spinn och tungt havsfiske men en del krok,flugor och tafsmatrial och så finns det en i Vecindario på köpcentret Correfur med hyffsat urval dock väldigt lite fluggrejor

Posted

Ta med havsöringasken, tan färgade Crazy Charlies och tunn ståltafs!