Jump to content

Recommended Posts

• Replies 99
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Okej!

Har du vart ut med någon av Djuphavsfiske/Charter-båtarna i området eller?

Verkar finnas ett par stycken när man googlar, Hajfiske b la..

Jo, jag har varit på djuphavsfiske också. Den absolut värsta turistfällan jag varit med om!

Telefonstolpar till spön riggade med stora haspelrullar som var igenrostade med 1,5 mm nylonlina.

Vi åkte ut och metade agnfisk i 1-kilosklassen och trollingfiskade en halvtimme på hemvägen.

Båten tog 8 personer och skepparen var väl medveten om att det kommer nya turister nästa vecka...

Jag gör aldrig om det igen!

Posted

Åker till Fuerto Ventura om några dar, ska jag ta med mig spöt? Någon som fiskat där? Håkan?

Gott Nytt på er!

VH

Staffan

Fuerto Ventura är en jäkla blåshåla. Vindsurfarnas paradis står det i katalogerna - tacka fan för det!

Nu har jag bara varit i Corralejo och fiskeplatserna synes vara ganska begränsade.

Hittade ett intressant rev med Vulkanblock och sluttande botten.

Flugspöt funkade inte för mig så jag skruvade på hasplerullen. Brukar faktiskt ha med en haspel i reserv som jag monterar på flugspöt. Funkar hyfsat bra :)

Hade tre häftiga påslag som varade ett par sekunder för att sedan veva in en avbiten gäddtafs.

Jag hade bara med mig tre vobbler med tre gäddtafsar. Jag fick med andra ord vandra hemåt igen. Lite moloken men med en del adrenalin i blodet!

Södra delen känns intressant för mig i fiskesynpunkt men jag har aldrig testat.

Min summering av Kanarieöarna är ändå nöjet med småfisk i hamnarna och pirarna. En spole med tafsmaterial i badshortsen med en påknuten nymf är det som gäller!!

Posted

Åker till Fuerto Ventura om några dar, ska jag ta med mig spöt? Någon som fiskat där? Håkan?

Gott Nytt på er!

VH

Staffan

Jag var på Fuertoventura - Corralejo ifjol en vecka, trevlig liten by tycker ja. Hade en jättetrevlig vecka där!

Jag fiskade ingenting när jag var där och jag tror inte att de är någon flugfiskemeteroepol direkt, men vi såg en del folk antagligen bybor som bottenmetade i hamnen på dagarna och även nätterna i kolmärkret, vet ej vad dem fiskade efter..?

Men vi var även över till Lanzarote, går färja från hamnen i Corralejo dagligen. Där i hamnen vi klev av i på Lanzarote kryssade de runt fiskar som uppskattningvis var mellan 2-4kg, några var Multar och de andra var grövre typ nån rovfisk-aktigt?!

Match-spö med liten haspelrulle och några räkor som bete hade förmodligen vart perfekt där :)

Posted

Jo, jag har varit på djuphavsfiske också. Den absolut värsta turistfällan jag varit med om!

Telefonstolpar till spön riggade med stora haspelrullar som var igenrostade med 1,5 mm nylonlina.

Vi åkte ut och metade agnfisk i 1-kilosklassen och trollingfiskade en halvtimme på hemvägen.

Båten tog 8 personer och skepparen var väl medveten om att det kommer nya turister nästa vecka...

Jag gör aldrig om det igen!

Okidoki, tyvärr är de väl antagligen allt för vanligt.

Den dagen man smackar på en fet fisk så glömmer man antagligen turistfällevarningen, men de gäller att bråka om att ta spöt före de andra 8 ombord förståss :(

Jag själv var ute med en Charterbåt i Spanien på Medelhavetm, gick ut från Estepona som ligger rätt nära Gibraltar.

Vi bottenmetade/pimplade på botten ute på ett rev, jag var själv ombord tillsammans med skepparen och hans son och hade en kanon-dag!

Räknade ihop 8st olika arter när dagen var slut, så de var spännande. Inga jätte bamsefiskar man några Red Snappers på 2-3kg som störst, drog på bra på haspelutrustningarna.

Håkan >> Har du nån resturang/krog att rekommendera i Playa del Ingles? ;)

Posted

Jag var på Fuertoventura - Corralejo ifjol en vecka, trevlig liten by tycker ja. Hade en jättetrevlig vecka där!

Jag fiskade ingenting när jag var där och jag tror inte att de är någon flugfiskemeteroepol direkt, men vi såg en del folk antagligen bybor som bottenmetade i hamnen på dagarna och även nätterna i kolmärkret, vet ej vad dem fiskade efter..?

Men vi var även över till Lanzarote, går färja från hamnen i Corralejo dagligen. Där i hamnen vi klev av i på Lanzarote kryssade de runt fiskar som uppskattningvis var mellan 2-4kg, några var Multar och de andra var grövre typ nån rovfisk-aktigt?!

Match-spö med liten haspelrulle och några räkor som bete hade förmodligen vart perfekt där :)

Det bottenmetas friskt i princip överallt på Kanarieöarna!

Ingen aning vad de får faktiskt, de jag sett har fått ett fåtal småfirrar.....

Mycket multe i perfekt storlek kryssar omkring i de lugna bakvattnen. Prova att gå ut i vattnet till midjan och mata firrarna med bröd en stund. Du kommer att ha tusentals omkring dig :)

Tittar du noga så kommer även de större fram, men de håller sig under stimmet!

Posted

Är på Lanzarote i talande stund har varit här en vecka hittills skall ge mig ut i gryningen på måndag, har med mig gott om flugor flyt, sjunklina fluorcarbon 0,35 nåt bör väl bita i flugan...Gott nytt år på er!

Posted

Okidoki, tyvärr är de väl antagligen allt för vanligt.

Den dagen man smackar på en fet fisk så glömmer man antagligen turistfällevarningen, men de gäller att bråka om att ta spöt före de andra 8 ombord förståss :(

De hade lottdragning på vår båt. Men det gjorde inget för det nappade inte!

Posted

Håkan >> Har du nån resturang/krog att rekommendera i Playa del Ingles? ;)

Det finns massor!!! :wub:

Frågan är vad du är ute efter?

God lyxmat kan du i princip glömma. Då behöver du åka ut på landsbygden för att inte bli blåst....

För övrigt; Underhållning? Nattklubb? Ungdomar? Har du barn med dig?

Posted

Det bottenmetas friskt i princip överallt på Kanarieöarna!

Ingen aning vad de får faktiskt, de jag sett har fått ett fåtal småfirrar.....

Mycket multe i perfekt storlek kryssar omkring i de lugna bakvattnen. Prova att gå ut i vattnet till midjan och mata firrarna med bröd en stund. Du kommer att ha tusentals omkring dig :)

Tittar du noga så kommer även de större fram, men de håller sig under stimmet!

Jag fiskade en morgon med en tysk från turkiet som bodde permanent på gran canaria :blink: . Han bottenmetade med agn som var större än de fiskar jag fick. Han fick två mindre rockor, jag tror det är det de fiskar efter. Han sa att det går in mängder med rockor just i bukten vid playa del Ingles på nätterna, om jag inte minns fel så tar de rockor på mellan 50 och 100kg då och då!

Posted

Så, nu har jag snot ihop några enklast tänkbara haröron oxå.

Det jag kommer på mer är några stora svarta streamers om man går ner någon sen kväll för att fiska barracua. De verkar ju kunna bli rätt stora!

post-5820-0-85908600-1325340412_thumb.jp

Posted

Så, nu har jag snot ihop några enklast tänkbara haröron oxå.

Det jag kommer på mer är några stora svarta streamers om man går ner någon sen kväll för att fiska barracua. De verkar ju kunna bli rätt stora!

Det där blir bra! :)

Posted

Det finns massor!!! :wub:

Frågan är vad du är ute efter?

God lyxmat kan du i princip glömma. Då behöver du åka ut på landsbygden för att inte bli blåst....

För övrigt; Underhållning? Nattklubb? Ungdomar? Har du barn med dig?

Lyxmat behöver de kanske inte vara, utan "vanlig" bra mat gärna fisk o skal-djur.

Nå lite rockigare ställe med bra drag nattetid är också intressant, inga piano-barer alltså tack ;)

Inga barn, åker ner med två tjejer! Den ena är min flickvän och den andre e syrran min.

Posted

Jag fiskade en morgon med en tysk från turkiet som bodde permanent på gran canaria :blink: . Han bottenmetade med agn som var större än de fiskar jag fick. Han fick två mindre rockor, jag tror det är det de fiskar efter. Han sa att det går in mängder med rockor just i bukten vid playa del Ingles på nätterna, om jag inte minns fel så tar de rockor på mellan 50 och 100kg då och då!

Djävlar, íntressant!!

Man kanske skulle släpa med sig ett par karp spön ner och förlägga nätterna på stranden ;)

Posted

Lyxmat behöver de kanske inte vara, utan "vanlig" bra mat gärna fisk o skal-djur.

Nå lite rockigare ställe med bra drag nattetid är också intressant, inga piano-barer alltså tack ;)

Inga barn, åker ner med två tjejer! Den ena är min flickvän och den andre e syrran min.

Det finns massor med god mat! Vi är ganska matintresserade och blev riktigt nöjda varje kväll vi var där. Jag käkade den godaste fisken och den godaste paellan jag ätit någonsin på "turistrakan" vid stranden.

Posted

Med risk för "planket"-tråd ...... Men det är ju bara Nyår en gång. I år i alla fall :)

Strandpromenaden har de bästa restaurangerna i mitt tycke. Helst på eftermiddagen. Rest Roma är nog absolut bäst. En hel del gratisunderhållning också. Skickar med ett klipp där jag hade svårt att hålla mig för skratt. "Gubben" kom förbi och fixade sin alldeles egna underhållning :wub:

Restaurangerna runt Kasbah har mycket att erbjuda. Inkastarna är aggresiva men ge dessa lite tid så guidar de dig rätt!

De har koll på vart "barrundan" går. Ja, det heter så även där. Ett jäkla drag men de strömmar från bar till bar så det vill till att hänga på. Kommer du i otakt så möter du bara tomma barer.

Karaoke kan ibland vara riktigt kul och då är det väl den irländska puben Molly Malones som gäller....

Gamla Venice Bar är helgrym. Ligger i källaren till hotel Koka. Men det är ingen ide att gå dit för kl 4 på morgonen. Grym House/Techno. Grymmare än vilken rockbar du än kan tänka dig

C.C. Cita vänder sig till något äldre publik. Men mer åt allsång/dansband. Några krogar där, Come Back Bar bland annat, vänder sig till sökande par. Dvs swingers. Kan vara fantastiskt kul det också! Syrran kan ju vara med på ett hörn också :)

Vi brukar sova mellan 6 och 9, både morgon och kväll :) Då missar man inte så mycket!

Posted

Så här när den är klar känns det lite tokigt med en halvtrasnsparent fluga som nattfluga. Vitsen är ju en tydlig silhuett. Får nog ta med några svarta Zonkers oxå...

Det där blir bra framåt kvällen. Kör hårt på vågbrytarna som ligger år San Augustin-hållet!

• 6 years later...
Posted

Väcka liv i gamla trådar är ju fantastiskt kul! MEN! Nu har det blivit så att jag ska till Arguineguín två veckor i sommar, så det kan vara lönt att ta med sig en #7 eller #8? Jag har ju mina hardy Deamon smuggler så dom går ju ner i handbagaget :)  Kasta lite från vågbrytarna och stenstränderna där inne ser väl ok ut från googlemaps? Finns ju ett gångområde där det ser ut att kunna vara lite djupare här och var :) #8 med gäddtafsar borde väl fungera hyffsat? eller #7:an med lite schyssta streamers :)

Posted
18 minutes ago BoobieNewbie sa:

Väcka liv i gamla trådar är ju fantastiskt kul! MEN! Nu har det blivit så att jag ska till Arguineguín två veckor i sommar, så det kan vara lönt att ta med sig en #7 eller #8? Jag har ju mina hardy Deamon smuggler så dom går ju ner i handbagaget :)  Kasta lite från vågbrytarna och stenstränderna där inne ser väl ok ut från googlemaps? Finns ju ett gångområde där det ser ut att kunna vara lite djupare här och var :) #8 med gäddtafsar borde väl fungera hyffsat? eller #7:an med lite schyssta streamers :)

Jag hade valt #7 om du nu inte har någon extra förkärlek för 8:an!

Ta med några tunga Crabfish-imitationer och dra  på sandbottnarna. Kan ge grym utdelning! Grov fisk, 40-50 cm, går och bökar i sanden på grund vatten ända in till ankeldjupt. Riktiga snabbsimmare och emellanåt kommer de i stora stim!

Posted
2 hours ago HåkanViskafors sa:

Jag hade valt #7 om du nu inte har någon extra förkärlek för 8:an!

Ta med några tunga Crabfish-imitationer och dra  på sandbottnarna. Kan ge grym utdelning! Grov fisk, 40-50 cm, går och bökar i sanden på grund vatten ända in till ankeldjupt. Riktiga snabbsimmare och emellanåt kommer de i stora stim!

Nejdå 7:an är min största kustkärlek :) Tänkte bara om jag behövde det lilla extra i 8:an :) Lämpar sig sjuklina bäst till krabbfisket då eller hur gör man det bäst?

Posted
1 hour ago BoobieNewbie sa:

Nejdå 7:an är min största kustkärlek :) Tänkte bara om jag behövde det lilla extra i 8:an :) Lämpar sig sjuklina bäst till krabbfisket då eller hur gör man det bäst?

Jag skulle välja flytlinan och en väl förtyngd fluga. De går på såpass grunt vatten så du kan med lätthet få den att hasa omkring i sanden :)

Det största bekymret är badgästerna! Kan kännas lite olustigt att stå och veva med fluglinan mellan ungarna i vattnet... 
Fisken bryr sig inte - den finns där hela tiden, hela dygnet! Självklart har den huggperioder som all annan fisk men då är vi inne på ett annat kapitel

Posted
12 hours ago HåkanViskafors sa:

Jag skulle välja flytlinan och en väl förtyngd fluga. De går på såpass grunt vatten så du kan med lätthet få den att hasa omkring i sanden :)

Det största bekymret är badgästerna! Kan kännas lite olustigt att stå och veva med fluglinan mellan ungarna i vattnet... 
Fisken bryr sig inte - den finns där hela tiden, hela dygnet! Självklart har den huggperioder som all annan fisk men då är vi inne på ett annat kapitel

Blir nog mest tidiga mornar och på kvällen det blir fiskande (Ska väl badas lite också :)) Så ska försöka undvika badare.. :) ska bli intressant, får köpa in lite krabbflugor från gubbarna på Sameo då.. :)

• 2 weeks later...
Posted

Ja då jag är sådär toknojjig med fisketillstånd och sånt (Skulle jag bli av med min Danielsson och spö skulle jag sitta och grina på stranden i en vecka...) Så har jag kollat runt lite på Gean canaria och visst ska man ha ett "kustfisketillstånd" kostar inte mycket och gäller tre år. Men kan bara utställas i Las Palmas och verkar lagom krångligt... Så;

1. Någon som har erfarenhet av att göra det själv?

2. Någon som köpt via tex; https://www.gran-canaria-beaches.com/gran-canaria-fishing-license.html ?