Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nästa fluga är. Frågor och kommentarer

Featured Replies

Citat från: GomaD skrivet idag kl. 10:45:06

Bästa tråden på hela edge , väntar bara på rätt tillfälle o glida in  hehe

Japp, håller med dig. :)  Gjorde en E-12:a i söndags p.g.a. denna tråd. Annars e motivationen just för flugbindning hel-kass nu. Men man tittar i denna tråd å det börjar hända saker. Snart ger jag mig åxå in i leken. ;D

  • Replies 191
  • Views 79k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Ber om ursäkt MagnusH inte mi mening o lägga den i fel tråd ..

Fick sådan glädjeyra bara över en så bra trådidé

:D :D ;D ;D :D :D

Ber om ursäkt MagnusH inte mi mening o lägga den i fel tråd ..

Fick sådan glädjeyra bara över en så bra trådidé

:D :D ;D ;D :D :D

Det är lugnt. Den här tråden fanns ju inte när du skrev det ;)

Kan inget annat än att hålla med Dig, GomaD!  :D

Tråden är lysande!!

En annan som fram till dags datum bara knypplat ihop h-ö och laxflugor (något enstaka "haröretroll" har det väl blivit).......kan ha den tråden som en fantastisk uppslagsbok på framtida mönster som skall göras inför bl.a caneträffen i Älvdalen (skall för första gången fiska harr och röding med fluga).

Och med bra bilder och bindbeskrivning så blir det hela lite lättare.... :D

"Att försöka är det första steget mot misslyckande"

Homer Simpson

Fiska med Flisan

  (skall för första gången fiska harr och röding med fluga).

Welcome to the darkside..... ;D

Skönt att äntligen få säga detta till en laxfiskare.... :D

Renodlad flugfiskebutik i hjärtat av Göteborg!

www.h2o-flugfiske.se

Vi finns på Ånäsvägen 19, välkomna in på en kopp kaffe!

Nå troutis in i tråden o bind lite eller sitter du på jobbet o tjötar med småglina  hehe

Welcome to the darkside..... ;D

Skönt att äntligen få säga detta till en laxfiskare.... :D

;D ;D ;D

Fast jag lämnar aldrig laxträsket....... ;)

"Att försöka är det första steget mot misslyckande"

Homer Simpson

Fiska med Flisan

Nej det är dumt ,laxträsket är ett skönt träsk..

Man känner de tunga gungen i linan, ser stjärtfenan klyva vattnet,mmmm

Jag har själv fastnat i

Laxträsket

Öringträsket

Harrträsket

Gäddträsket

Aborrträsket

Helt enkelt alla fisketräsk som finns .

Men jag har inte fastnat i whisketyträsket ännu...

Nej det är dumt ,laxträsket är ett skönt träsk..

Man känner de tunga gungen i linan, ser stjärtfenan klyva vattnet,mmmm

Jag har själv fastnat i

Laxträsket

Öringträsket

Harrträsket

Gäddträsket

Aborrträsket

Helt enkelt alla fisketräsk som finns .

Men jag har inte fastnat i whisketyträsket ännu...

Hög tid för ett träsk till Goma!! ;)

;D ;D

Väntar nog lite till, tror jag ...

Har en polare som äger sveriges minsta bar (celticbaren i tomelilla)  får väl åka o prova någon gång.

Men min erfarenhet av W..... e bara blää

Nej det är dumt ,laxträsket är ett skönt träsk..

Man känner de tunga gungen i linan, ser stjärtfenan klyva vattnet,mmmm

Jag har själv fastnat i

Laxträsket

Öringträsket

Harrträsket

Gäddträsket

Aborrträsket

Helt enkelt alla fisketräsk som finns .

Men jag har inte fastnat i whisketyträsket ännu...

Det är inget träsk......det är en lustgård!  ;D

"Att försöka är det första steget mot misslyckande"

Homer Simpson

Fiska med Flisan

Lustgården har jag redan här det är när man sitter 20cm från åkanten o ser 4-6kilos öringar leker...

;D :D ;D :D :D

Lustgården har jag redan här det är när man sitter 20cm från åkanten o ser 4-6kilos öringar leker...

;D :D ;D :D :D

Det är sannerligen ett skådespel...... :D

Brukar själv smyga runt vid denna tiden läng ån (Råån) och dess biflöden för att titta på leken, men än så länge har det varit ganska svårt att se och fota pga färgat vatten av de ständiga regnen......  :'(

Men leken är i full gång och i år har "vi" full besättning på i princip alla lokaler.... :D

Men förhoppningsvis skall det bli en tur i helgen...... :D

"Att försöka är det första steget mot misslyckande"

Homer Simpson

Fiska med Flisan

Då är det inte så långt mellan våra lokaler sitter själv o kollar ner i Nybroån(övredelarna)

:D :D

Relax & Release

Ja här var det mycket prat.. om flugorna  :)

"Det handlar inte om att kasta långt, utan att presentera flugan för fisken så den nappar."

IMAGO Flyfishing

Flugor.se

Kom igen nu då Blue Dun e nästa fluga........( har inget material till denna)

Lyfter den här och tjatar lite: Kan ingen förbarma sig över en Blue Dun?

Jag kan till och med bistå med bild och mönster:

http://www.danica.com/flytier/dbrandt/blue_dun.htm

Kan väl inte vara några problem? :D

Jag gissar i alla fall att Catskill här på forumet inte bara skulle klara av den, utan även binda den ovanligt stilrent och vackert. :)

Ok, förbarmar mig, ska bara åka ok köpa en bättre anka :-*

Ok, förbarmar mig, ska bara åka ok köpa en bättre anka :-*

Ja, här låter vi ju inga små hinder stå i vägen. Ut i skogen och skjut den om det behövs! Själv har man ju färgat en tuppnacke, bara för att binda "nästa fluga". ;D

Amatören här har inga grejer till att försöka sig på Blue dun. Bra det, så kanske den blir bundet på rätt sätt  ;D

Kommer inte att försöka, ni få göra den. :-*

>Gamt moso gedda<

Amatören här har inga grejer till att försöka sig på Blue dun. Bra det, så kanske den blir bundet på rätt sätt  ;D

Kommer inte att försöka, ni få göra den. :-*

Det går ju att skippa den traditionella vingen, och fortfarande kalla den en Blue Dun. För sjutton, om man har grå dubbing, grått polygarn till vingen, och en tuppnacke i dun-färg, så kan man väl få ihop något som kan kallas "Blue dun". ;D

Förresten - "Muskrat" som ingår i beskrivningen jag länkar till är bisamråtta. Underpälsen på bisamråtta är en underbar dubbing till torrflugor, och tillsammans med stickelhåren bindar den en fin dubbing till nymfer och våtflugor. Har man inte den, så ersätter man den med en kallt grå eller blågrå dubbing, och binder Blue Dun tills man blir blå i ansiktet! ;D ;D

...fast tanken är ju att man ska komma så nära original man bara kan ;)

Lite utmaning ska det ju va :D

...fast tanken är ju att man ska komma så nära original man bara kan ;)

OK, jag binder den väl själv då, om ett tag. Om jag nu inte har lyckats övertala någon annan dessförinnan.  ::)

Kommer :)

Ah! Så du gick ut i hagen och sköt dig en anka? ;D

(Tänker binda en själv, bara för att jag har ställt in mitt sinne på det. Fast lär nog inte komma på bild här. :) )

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Recently Browsing 0

  • No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.