Hoppa till innehåll

Lackning av klinga


mackanII

Recommended Posts

Hejsan vänner!

Jag har byggt några spön nu men jag tycker att lackningen inte blir 100%-ig. Det blir små dammpepplor här o var. Kan ju bero på att jag stryker på lacken med mjuk svamp. Jag brukar slipa ner dessa efter några lager med fint våtslippapper och lacka ett par lager till. Jag funderar på det här med att dopplacka istället. Är det ett dyrt alternativ? Tänker då på hållbarheten på att ha lacken liggandes i ett långt rör ist för att ha denna i burk? Det går ju dessutom åt lite om man vill dopplacka, sen så är polyuretanlacken inte den billigaste lacken. Hur många lager brukar Ni dopplacka?

mvh

/mackan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har lindat en sån där ljus-slang runt röret (metall rör med 50mm innerdia) som jag tänder en timma innan jag ska lacka. Det blir en 30-35 grader och lacken får ett bättre flyt när den är varm. Jag använder (International) Goldspar och så har jag lite gammal hederlig Fabi de Luxe som jag lackar träinlägg till rullfästen i direkt i burken.

Jag spär också 10-15 procent. Funkar bra.

// Matte

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En del dopplackar enbart klingan först (med holkarna monterade), lindar sen och lackar lindningarna separat, vilket jag  först nu begriper att du menade... :-X ... ;)

Andra lindar silket (och mättar det) och dopplackar alltihop sen. Jag gör det sistnämnda och det verkar vara den metod som är vanligast bland byggare, men det är inget som säger att det är "rätt"... Det vet man ju sen när man provat på båda varianterna, vad man gillar bäst.

// Matte

Edit; Ändrade en tvetydig formulering så det inte blir nåt missförstånd. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det funkar fint att doppa alltihopa och så spar man ju in några arbetsmoment.

Kruxet med att doppa alltihopa är när man använt Color Preserver (vilket jag helst undviker), eftersom det är lätt hänt att få "genomblödningar" med lack genom preservern som gör silket mörkt där lacken trängt in, om man inte lyckats täta till lindningen ordentligt innnan man doppar. Rätt så otrevlig överraskning när spöt kommer upp ur lacken och lindningen blir flammig och ful... >:(

Då kan det vara läge att doppa enbart klingan först som du menade mackan, och lacka lindningarana separat efter preservningen, som när man bygger ett kolfiberspö. Inte like snyggt, men bra mycket säkrare.

// Matte

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många tips!

Först skall jag lösa problemet med takhöjden i källaren, men ev. blir det nån konstruktion i trappan ner. Vill inte gärna bila hål i golvet även om spöbyggnad är väldigt viktigt  ;D

Tack iaf för tipsen än så länge. Nu skall bar det praktiska lösas..

Skitfiske på er

/mackan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en (ev.) dum fråga, men kan man verkligen doppa hela klingan med ringar och allt? Måste man inte maskera ringarna då? Eller gör det inget att ringarna blir lackerade? Jag föreställde mig att lacket på en ring slits av (av linan) med tiden, och att det blir flagigt och fult. Jag undrar eftersom jag nyss renoverade ett spö och då var noga med att inte få lack på ringarna, vilket var ganska pilligt. Vore skönt att spara jobb nästa gång... En sista fråga: Holkarna, de monterar man väl inte förrän lacken är gjord, eller?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Anders Johannesson

Personligen föredrar jag att lacka klíngan före lindningarna. Använder 1K från Bollebygd utan värme. Det räcker med två lager lack. Utan mellanslipning kan man få en verkligt blank yta. Glans 90 på lacken. Har spön som gått stenhårt under mer än 20 år utan problem.

Skall man driva resonemanget vidare så är det egentligen inte antalet lager som gäller. För att bygga upp en riktigt prålig juvelfinnish så kan det krävas 15-20 lager lack. Dessa slipas kraftigt mellan gångerna så det totala lackskicktet är jämförbart. På så vis bygger man upp ytan det allra sista. Enligt mitt förmenande är klibbduken det allra viktigaste och ingen "trafik i lacklokalen förståss.

Om man mattar med tex gullfiber eller fin stålull (inte svinto...) så ser ett spö rakare ut om det skulle han någon liten utsvängning.

Om man verkligen vill slipa med kloss och 2000 papper av industrikvalitet (samma kornstorlek men tätatre med korn än hobbypapper) rekommenderar jag fotogenslipning för ett värstingbygge. Om man då inte har någr öglor så blir det enklare. (Öglorna vill jag ha så tråden känns, supertunnt men genomträngt) . Det tar längre tid att bygga upp en sån lack på klingan än att bygga ett spö: Totalt bortkastad tid, men ibland så...finns fina små stjärnformade självhäftande papper som används av billackerare för att slipa bor ett damkorn. Diameter som en femkrona. De är underbara. Polera med tex 3M handglaze. Svindyr literflaska men det bästa du kan ha såvitt jag vet. Vaxas sen med carnuba(vax från palmen)

Glöm inte bort kolfiberborsten för grammofonskivor om du vill bekämpa dammet. Allra bäst när man jobbar med plastspön men inte dumt även på cane.

För övrigt har jag ett plaströr diameter 40 mm. När lacken börjar bli lite gammal så slår jag över den i en burk och lackar årorna till båten!

//Johannes

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Anders Johannesson

Klibbduken är en trasa med lite klister i. Den tar bort dammet på klingan innan lackeringen. Tack rag heter en modell, köps i färgaffaren. En dammtrasa av microfiber fungerar inte lika bra, men är ett steg i rätt riktning.

Borsten jag nämnde motarbetar statisk elektricitet. Bra altrnativ.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Hej.

Jag har provat att hälla på lacken på samma sätt som på tvprogramet om spöbyggen,

det gick bättre än jag trodde, var man inte snål med lacken som man hällde på, såg till att den flödade ner utmed klingan,

tunnade första lika del, upprepade det tre gånger med torkning, sista två ytterst lite förtunning.

Ska nu linda ringar sedan göra om proceduren 2 gånger med lite förtunning.

Annvände schooner båtlack.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har en annan metod nu som kompisen använder sig av. HAn tar en medicinkopp som han i botten har en ballong påträdd. Sen drar han på konkarongen på klingan o häller i lacken. Drar sen ner koppen hyfsat sakta ner till botten. Dopplackning lightversion och resultatet blir mkt bra!! Bra att göra om man inte har 3 meter i takhöjd.

/marko

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...