Jump to content

Sveriges bästa harr vatten

Guest Nicklas_H

Recommended Posts

Jag tror att jag besökt åtminstone ett av Sveriges, kanske Nordens bästa harrvatten, om man nöjer sig med sjöfiske. Iförd mental ögonbindel i den Norrländska storskogen en bit från Vindelälven fick jag se och fiska en sjö med stor harr. En halvmetersfisk var liten..... :-X

Tack för det äventyret! :D

• Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag tror att jag besökt åtminstone ett av Sveriges, kanske Nordens bästa harrvatten, om man nöjer sig med sjöfiske. Iförd mental ögonbindel i den Norrländska storskogen en bit från Vindelälven fick jag se och fiska en sjö med stor harr. En halvmetersfisk var liten..... :-X

Tack för det äventyret! :D

Wow... :o

Guest öringen

Jag får nog säga att Älvdalen är ett av sveriges sydligaste och bästa vatten.. En riktigt trevlig liten by med trevliga människor, jag undrar om det är därför man är där några veckor varje år??

Det är......  därför att...  och det bästa är att det är bara mitt.  ;D  ;)

Vi har åxo samma favvo ställe har hittat ett ställe där i krokarna utan spår av fiskare, inga eldstäder, ingen stig inget skräp och grymt stor harr ;D

Vi har åxo samma favvo ställe har hittat ett ställe där i krokarna utan spår av fiskare, inga eldstäder, ingen stig inget skräp och grymt stor harr ;D

Hoppas att vi inte möts där v26...........då går fiske bilen dit.........storharr o gädda (någonstans i Arjeplog kommun)

Guldskallen

Guest Nicklas_H

Det är väll nästan bara i Lappland man kan hitta harr vatten i bäckar.

Käner en som jobbar på tjuonajokk som guide fast han föredrar att vanndra upp på fjället och hitta egna harr bäckar.

Käner en som jobbar på tjuonajokk som guide fast han föredrar att vanndra upp på fjället och hitta egna harr bäckar.

Du hittar även fina bäckar i Jämtland och Härjedalen med. Även i Landskapen Västerbotten och Norrbotten, även om de inte är lika många.

Erik

Guest Nicklas_H

Visst finns det lite,brukar du fiska harr i bäckar föresten.

Det finns en bäck i härjedalen som en gubbe råkade berätta för mig om när han pratade på i farten där fanns det både öring, röding, och harr.Det är ganska ovanligt med dom till samans.och det är väll inte så mycket bäckar med röding i.

Guest FFMaestro

Tycker att det är ganska vanligt med harr i bäckar (och när jag säger bäck menar jag inte å). hela Västerbottens fjällvärld och större delen av Norrbottensfjällen ingår ju i "Lappland"... men man måste inte alls upp på fjället för att hitta harr i mindre strömmar. Då är skogslandet nästan bättre, däremot ska man tänka till innan man fiskar småströmmar som ju är oftast barnkammare!

I Jämtland har vi ett par outbyggda eller bara delvis outbyggda älvar med stor harr. Det gäller bara att hitta sträckor där fisketrycket är lågt. Idsjöströmmen har färre storharrar än vissa delar av Långan och Hårkan. Som bonus kostar ett årskort hälften av vad L-Å Olsson tar per dag.

Det gäller bara att hitta dessa hotspots. Skit i vad fisketidningarna skriver och leta efter lågt fisketryck eller fungerande fångstbegränsning! Där finns de feta damerna i strömen. ;D

Guest Nicklas_H

hur påverkas harrarna av vädret igentligen?jag har fångat en harr som högg precis innan det började spöregna.Jag tror att dom blir huggvillligare under väderväckslingar.Vad har ni för erfarenheter då ;D

Min erfarenhet är att harren kan hugga i stort sett vilka väder som helst, men mitt i svartnatten har jag sällan upplevt bra harrfisken. Dock tycker jag ana ett mönster med de större harrarna att de i kommer fram när det är lite mulet. De gånger luften känns elektisk och ett oväder är på ingående kan man ha riktiga storupplevelser med harrfisket.

/Bullet

Tycker den brukar hugga som vildast i solsken  8) men den största jag fått var uppe i Tjirtjam(Kaitumälven) under en av de regniga blåsiga dagarna på en stor grönaktig nymf med guldskalle :)

Kan tänkas att de riktigt stora skygga vågar mer med lite mulet väder och regn som river upp ytan  :-

Guest Nicklas_H

jag måste köra mera med nymf då.Många säger att det är bettre med våtflugor och liknande eftersom fiskarna äter typ 90% under ytan fast det är fel för när det väl kommer något på ytan så bruckar dom hugga.Men jag tror på dig att man tar dom stora fiskarna lite djupare.