Hoppa till innehåll

Säveåns öringfiske (Floda/Hedefors)


MIKAC

Recommended Posts

En intressant tanke. I Lagan har det tidigare funnits harr. Rent teoretiskt skulle harr från Klarälven kunna nå Säveån via Göta Älv. Om det har funnits harr i Göta älv känner jag inte till men det är nog inte osannolikt? Kanske vet någon annan nåt om detta? Men någon utsättning finns det ingen tanke på och jag tror inte vi skulle få tillstånd till detta. I och med att systemet nu är öppet kan all fisk som finns i Götaälvs system ta sig upp. Asp har sannolikt fångats på åttiotalet nedanför Hedefors vid minst ett tillfälle.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Orsakerna till öringbeståndets nedgång kan knappast vara brist på ståndplatser eller mat, då ån ser ut som ett idealt öringvatten. Det återstår väl antagligen predation,överfiske (t.ex. tjuvfiske) , sjukdom eller problem med leken som orsaker. Överfiske är dock knappast orsaken till den drastiska minskningen av antalet mindre öringar, tror att det är något annat även om det på sikt säkert har en inverkan. Under 2013 tyckte jag förövrigt att jag såg oerhört mycket skrake i Säveån medans jag inte såg så många där under 2014. Detta är egentligen självklart då det inte fanns så mycket fisk kvar för dem att äta.

Som någon skrev så bör nog vattendraget undersökas av kunniga biologer för att finna problemet.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Läs och begrunda bifogad fil. Säveån har förmodligen samma problem som många åar på sydsvenska höglandet. Öringen har fått en överlägsen konkurrent om födan.

 

Hade Lennart läst lite på VISS kunde han konstatera att Säveån inte anses vara påverkad av främmande arter utöver laxparasiten Gyrodactylus salaris som har påvisats i vattendraget.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jesper borde nog läsa Findlays utredning noga. Egentligen är det bara sunt förnuft som står i den. Kommer det in en ny art som blir talrikare än öringen så tar födan slut och öringen söker andra jaktmarker, i fallet Säveån så vandrar den väl ut i havet. I VISS betraktar man inte signalkräfta som en främmande art, och anledningen till det är som vanligt pengar. I England finns det ingen kräftätartradition och därför inte någon marknad för kräftor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jesper borde nog läsa Findlays utredning noga. Egentligen är det bara sunt förnuft som står i den. Kommer det in en ny art som blir talrikare än öringen så tar födan slut och öringen söker andra jaktmarker, i fallet Säveån så vandrar den väl ut i havet. I VISS betraktar man inte signalkräfta som en främmande art, och anledningen till det är som vanligt pengar. I England finns det ingen kräftätartradition och därför inte någon marknad för kräftor.

Finns det överhuvudtaget kräftor i ån ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om någon medlem i fiskevårdsområdet är med i den här debatten vill jag rekommendera att ni gör ett provfiske efter signalkräfta. Finns det gott om signalkräfta i Säveån så är den spolierad som öringvatten. Jag var aktiv i Norra Nissandalens fiskevårdsområde från starten i början av 90-talet, några av de 60 delägarna ville plantera in signalkräftor, men en stor majoritet av delägarna hade så mycket kunskap i fiskebiologi att de insåg att vattnet inte kunde föda ytterligare en art. Vad som hänt är att illegala inplanteringar av signalkräfta uppströms fiskevårdsområdet har ödelagt öringbeståndet, som trots trädaläggning i 10 år fortsätter att minska, och idag är öringen i princip borta. Den fiskecamp som byggdes på 90-talet när fisket i Nissan var bra ligger öde och är till salu, men vem vill satsa på det? De övre delarna av Nissan är ett fantastisk område för öringfiske, där finns allt utom öring.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför skulle kräftor slå ut en öringstam? Det har med alla säkerhet funnits kräftor i ån för hundratals år sedan och ännu senare. Öringen är ju själv en predator och mumsar nog gott på kräftyngel. Vet en liten å som inte hade en endaste öring eller kräfta för 20år sedan och nu finns det riktigt gott om den båda efter god biotopvård. Hemma har vi också en å som har bra med öring och hyfsat bra med kräftor, i första ån vet jag att det är signalkräftor från vättern som har inplanterats.

 

Ån här hemma har jag ej kollat närmare på kräftorna men det är inte helt omöjligt att det fortfarande är flodisar som huserar då ån är ganska så undanskymd. Säveån kommer troligen inte få någon större stam med kräftor då det finns gott om ål i ån. Ålen och även Abborre är en tuffa predatorer på kräftorna där ålen alltid kommer åt dem med sin ormlika kropp. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Findlays  rapport ger alla svar på det. Vår inhemska flodkräfta som var anpassad i vår natur var inte aktiv på vinterhalavåret, och framförallt så förökade den sig inte i den omfattningen. Problemet som vi har i nästan alla åar på sydsvenska höglandet är att det är för gott om signalkräfta, i princip tusenbrödrabestånd, som äter allt organiskt som finns på botten. Då blir insektslivet lidande och därmed finns det för lite mat åt öringen. Läs Findlays kapitel "Competion of food",

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan finnas många orsker till minskningen och därför bör nog någon sakkunig göra en undersökning. I  Tyskland, Österrike och Schweiz har man t.ex. haft mycket stor dödlighet av öring i flera älvar under de senaste 20 åren. Öringar har blivit blinda, ändrat färg till svart (då de inte ser) och sedan dött då de inte kunnat fånga föda, men de har även haft skador på inre organ. Man vet inte riktigt vad det beror på, men det inträffar under sommaren med mycket solinstrålning,lågt vatten och nedströms reningsverk. Större delen av sträckan i Säveån ligger ju direkt nedströms ett reningsverk sedan finns det ju även ett i Alingsås. Det som talar bl.a. emot är kanske att älvarna i alpregionen oftast har klarare vatten än Säveån och att det inte observerats i Sverige innan, men vi spolar ner lika mycket kemikalier, hormoner och annat i våra toaletter som folk därnere. Har själv observerat eländet i  Gmundner Traun då fiskade i slutet på 90-talet där samt ett annat mindre vattendrag på annat håll i Österrike som rann genom en by där jag bara var och vandrade.

Redigerad med Isoperla
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Reningsverk kan vara en trolig bov i dramat för det är känt att det spolas ut allehanda hormoner och medicin rester i avlopp. Den biten snarare ökar än minskar i omfattning. Troligen så är det också en dramatisk ökning de senaste 30åren.

 

Signalkräftor är inte boven då jag vet att det finns vattendrag med talrikt bestånd av både öring och signalkräfta.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Idag fick jag information om fiskvandringen 2015 i Jonsered och Hedefors av länsstyrelsen.  I Jonsered har sju laxar passerat trappan. I Hedefors har 1 laxartad fisk passerat oklart om det var en lax eller öring. Samtidigt har man i Jonsered enligt tillgänglig statistik fångat 11 laxar varav man återutsatt 9. En hona och en hane i de större storlekarna har dödats och ytterligare 9 fiskar har störts i sin lekvandring.  Aspen-säveåns fiskevårdsområde har förbjudit allt fiske och fångst av lax i aspen/säveån. Säveåns övre fiskevårdsområde har också förbjudit allt fiske och fångst av lax. 

 

Fiskevårdsarbetet fortsätter på sträckan och hittills har större sten och mindre block placerats i ån för att öka antalet möjliga uppväxtplatser för fisk. Ett område där åtgärderna syns är nedanför badplatsen i Stenkullen.

 

Länsstyrelsen fortsätter arbetet med att projektera fiskvägen i Hillefors. De ligger i förhandlingar med Lerum energi. Förhoppningsvis skall det inte behöva ta alltför många år innan frågan är löst. Under tiden arbetar fiskevårdsområdet med att förbättra förutsättningarna för fisken. Om vattenföringen tillåter kommer området uppströms Tullängsbron att förbättras i höst. Lekgrus, sten och block kommer att läggas ut samt att höger fåra kommer att öppnas ytterligare.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Var i Säveån igår, vi hade rätt ok fiske, missade två större och en på 35-40 fångad av kompisen som var med. Har fiskat i området i evigheter och anser nog att jag har rätt bra koll var jag bör leta efter fisk när det är trögt. Det är mycket skriverier om hur dåligt det blivit och diverse teorier luftas.

Största orsaken tror jag ändå är fisketrycket, bara för att C&R bedrivs innebär det inte att det gynnar fisket. Många dör ändå pga att fiskare lallar runt med fisken utan att förstå innebörden av C&R. Sedan blir även C&R fisk skyggare för varje gång den blir fångad. Då det är ont om större fisk blir de fiskarna fångade gång på gång.

Har diskuterat detta innan men det känns som det är ett känsligt ämne i klubben som sköter vattnet. Stödutsättningar måste göras i ett sådant här vatten. Det finns ju en bas av stammen att odla på.

När man ser alla fantastiska vatten i USA så beror inte det på att fiskarna är som kaniner och vattnet producera fin fisk på kafferasten eller om vi kollar på vatten närmare oss. Stavreströmmen norrut planteras det in fisk runt om i området som sedan går ner i strömmen.

Hade varit intressant att veta varför detta inte diskuteras, man kan inte bedriva ett hårt fiske på vild öring år efter år och sedan inte tro att fisken påverkas. Eller är det så att all fokus ligger på laxen?

Redigerad med Mosbricka
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var i Säveån igår, vi hade rätt ok fiske, missade två större och en på 35-40 fångad av kompisen som var med. Har fiskat i området i evigheter och anser nog att jag har rätt bra koll var jag bör leta efter fisk när det är trögt. Det är mycket skriverier om hur dåligt det blivit och diverse teorier luftas.

Största orsaken tror jag ändå är fisketrycket, bara för att C&R bedrivs innebär det inte att det gynnar fisket. Många dör ändå pga att fiskare lallar runt med fisken utan att förstå innebörden av C&R. Sedan blir även C&R fisk skyggare för varje gång den blir fångad. Då det är ont om större fisk blir de fiskarna fångade gång på gång.

Har diskuterat detta innan men det känns som det är ett känsligt ämne i klubben som sköter vattnet. Stödutsättningar måste göras i ett sådant här vatten. Det finns ju en bas av stammen att odla på.

När man ser alla fantastiska vatten i USA så beror inte det på att fiskarna är som kaniner och vattnet producera fin fisk på kafferasten eller om vi kollar på vatten närmare oss. Stavreströmmen norrut planteras det in fisk runt om i området som sedan går ner i strömmen.

Hade varit intressant att veta varför detta inte diskuteras, man kan inte bedriva ett hårt fiske på vild öring år efter år och sedan inte tro att fisken påverkas. Eller är det så att all fokus ligger på laxen?

 

Vad jag har sett från USA är att stödutsättningar har lett till minskad produktion totalt sett, det fanns en dukumentär om det på youtube som jag inte hittar längre.

 

Sen tänkte jag fråga vad för sorts stödutsättnigar du hade tänkt dig? Små eller stora? Hur är rekryteringen i Säveån? är det där flaskhalsen är, eller är det brist på ståndplatser för större fisk som begränsar antalet stora fiskar, så kanske är det stödutsättning av större fisk du tänker dig?

 

Den stora frågan är ju varför det inte finns fler stora fiskar i Säveån än vad det faktiskt gör. I många av de strömmar med riktigt fina stammar av stor fisk inbillar jag mig att de har tillgång till stora sjöar? Dvs, en del fiskar näringsvandrar ut i sjön och kan sedan komma tillbaka till ån, antingen under perioder av stora kläckningar eller innan lek osv. Denna möjlighet finns ju inte i Säveån förrän nu, när vandrigsvägarna återigen är öppna. Men då kan man fråga sig om inte den stationära beståndet inte på sikt kommer övergå till havsvandrande? Så det är ju möjligt att vi kommer att se en stor förändring i Säevån i framtiden, inte minst med tanke på konkurrens från laxen också... kanske inte läge att börja joxa mer med ytterligare åtgärder. Väldigt synd, för Säveån är verkligen en oas i Västsverige för oss som gillar öringfiske i rinnande vatten...

 

Väldigt nyfiken på dessa frågor...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns teorier om stödutsättningar beroende på vem du frågar precis som allt annat där intressen är inblandade. De jag pratat med anser att fiskevården med utsättningar är ett måste och fisken har snarare ökat rent mängdmässigt, dels via insättningar men även pga att hårda restriktioner införts samtidigt så den tidigare fisken har även den reproducerat sig. Om man ser bakåt så var det aldrig problem som idag gällande storlek på fisk och även tillskott av ny fisk. Ån var inte då åtkomlig från någon sjö. Det som hänt sedan den tiden är att fisketrycket ökat markant. Stödutsättningar handlar inte alltid om stor fisk. Minsta och medelvikt är bättre. Troféfiskar passar bäst i P&T. I USA/Canada gör de även så att när ett vatten tagit för mycket stryk så stängs det upp till 5 år. Kanske vore något även om det vore tråkigt. Tror dock för många vill gå i ån och peta. Man ser mer till sig själv och sitt intresse än själva vattnets. Så vill man gå där så behövs hjälp om nu faktiskt fisken och dess miljö är viktigare så lätta på fisketrycket eller t.o.m. stäng ner det ett tag och då gäller det även för klubbmedlemmar

Redigerad med Mosbricka
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
  • 10 months later...

Någon som fiskat här i år?

Vi har ju diskuterat bestånd mm tidigare i tråden, men vore kul att höra från någon som fiskat denna säsong.

Inte för att jag tror att det plötsligt finns mängder med fisk, men alltid kul med lite uppdaterade rapporter :)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På sikt kommer det väl ett mer utförligt inlägg på bloggen angående min lilla fiskeroadtrip förra veckan. En av platserna som besöktes var hursomhelst Säveån.

Inledningsvis kan sägas att miljön sannerligen är makalös. Att den naturupplevelsen står att finna blott 20 min från Göteborg gör mig väldigt avundsjuk. Solnedgången i havet fick dom också, göteborgarna..

Den dagen jag var där bjöds på fint sommarväder. Var framförallt gott om nattsländor men även en och annan Danica och några gula forssländor. Vakade ytterst sparsamt så det var kämpigt för mig som hade bestämt mig för att bara köra torrt. En liten cigarr kom upp, det var allt. Sightfiskade på en öring, som kanske mätte 40-45 cm, som inspekterade flugan en gång men sedan dissade allt som kom i dess väg. Detta var vid ålkistan.

Jag var bortbjuden på middag så fick bryta runt 19 när det började kännas hetare.

Kan väl tillägga att jag "tjötade" lite med en local som sa att "en fin promenad brukar vara behållningen när man besöker Säveån..". Säger kanske något om fisket?

Oavsett så tycker jag att det var väl värt ett besök - till och med en omväg!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

42 minutes ago gurchan sa:

På sikt kommer det väl ett mer utförligt inlägg på bloggen angående min lilla fiskeroadtrip förra veckan. En av platserna som besöktes var hursomhelst Säveån.

Inledningsvis kan sägas att miljön sannerligen är makalös. Att den naturupplevelsen står att finna blott 20 min från Göteborg gör mig väldigt avundsjuk. Solnedgången i havet fick dom också, göteborgarna..

Den dagen jag var där bjöds på fint sommarväder. Var framförallt gott om nattsländor men även en och annan Danica och några gula forssländor. Vakade ytterst sparsamt så det var kämpigt för mig som hade bestämt mig för att bara köra torrt. En liten cigarr kom upp, det var allt. Sightfiskade på en öring, som kanske mätte 40-45 cm, som inspekterade flugan en gång men sedan dissade allt som kom i dess väg. Detta var vid ålkistan.

Jag var bortbjuden på middag så fick bryta runt 19 när det började kännas hetare.

Kan väl tillägga att jag "tjötade" lite med en local som sa att "en fin promenad brukar vara behållningen när man besöker Säveån..". Säger kanske något om fisket?

Oavsett så tycker jag att det var väl värt ett besök - till och med en omväg!

Håller med dig !  Det är en fantastisk fin miljö men fisket är inte bra, undrar vad som är problemet. // Steen

IMG_3039.pdf

Redigerad med Sovereign
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...