Jump to content

Säveåns öringfiske (Floda/Hedefors)

MIKAC

Recommended Posts

1 hour ago jirka sa:

Hej! 
Förstår jag dig rätt att du ändå fick 5 fiskar snabbt? Förstår att det inte var några stora men ändå kul att det finns aktivitet? Jag har varit där 3 dagar förra året och lika många föregående säsong. Förutom några små abborrar såg jag inte en fisk. 

Var det torrt/nymf eller streamer du fiskade med? Tacksam för tips. Hade velat ta med mig sonen (9 år) som börjar lära sig flugfiske och det vore kul om han kunde lyckas få sin första fisk på fluga i just Säveån då vi bor i Lerum. Storlek är inte så viktig, det är en upplevelse oavsett i den fina miljön. 

Alla tre brukar jag köra, i söndags blev det bara nymf eftersom jag alltid börjar nedanför reningsverket med det. Stora klinkhammers brukar vara rätt bra där i Juni och framåt.

Streamerfisket i säveån är väldigt underskattat och är helt klart det bästa i jakt på dem riktigt stora ;) 

• Thanks 1

3 hours ago, leijonflies said:

Helt magiskt torrflugefiske igår, kläckte nattsländor i mängder och öringen frossade. En av alla de fina öringarna som kom upp igår!

ACE44E29-D010-407F-9A73-D94D64E2F5E2.jpeg

Spännande, jag var uppe vid vår klubbsjö ca 7 mil norr och blåste helt iväg 😂

• Like 1

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
3 minutes ago, leijonflies said:

Årets sista pass avklarat, var en sväng på förmiddagen med ett par småfiskar och sedan en timma på kvällen som resulterade i denna godingen 

F30E4D0F-7552-4DAF-8C05-2FCEDE81693A.jpeg

Snyggt! 👌 Synd att jag inte lyckades komma loss någon dag vattnet var öppet i sommar.
Nästa år kör vi en repa!