Hoppa till innehåll

Säveåns öringfiske (Floda/Hedefors)


MIKAC

Recommended Posts

Efter två veckors studentliv med två tentor. Urschhh! Vart det en tur till säveån i söndags. Säsongens sista dag :wub: och mitt första fiskepass i ån :P .

Vart några timmars fiske som slutade med 4 tjeckade öringar alla över 30 med en topp på runt 8-9 hekto. Kul!

Längtar till 15:e maj! Då "#¤%&/)!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag nu summerar den gångna säsongen i Säveån kan jag bara konstatera att det varit den bästa någonsin för egen del. Enda smolket i glädjebägaren, förutom att fisken under en tid var väl hårt ansatt av den höga vattentemperaturen för att fiskas på, har varit att jag kunnat konstatera revor och ärr på en del fisk som jag till stor del tror hänger ihop med "tjecknymffiskets" ökade utbredning.

Det är inte samma massiva dagsländekläckningar i ån nu som det var för 15 år sedan men man hittar nästan alltid ätande fisk i bra storlek som gärna tar en torrfluga eller ytnära nymf om man tar lite tid på sig och vandrar genom sträckan. Skillnaden i tillfredställelse mellan att ta sig tid att observera, välja ut, smyga sig på och, i bästa fall, vackert kroka en svårt placerad 2-kilos på torrt i första eller andra försöket, gentemot att helt blint släppa i en svärm nedblyade flugor i en håla där det borde stå fisk förefaller så stor att jag har svårt att förstå att man frivilligt gör detta val.

Det blir väldigt lätt elitistiskt och bakåtsträvande när man förordar klassikt torrflugefiske framför "modernare" metoder, valet är naturligtvis helt upp till individen så länge inte fiskereglerna säger annat. Om man istället tänker i banorna att man riskerar att skada småfisk och kanske gå miste om en mycket större fiskeupplevelse kanske man väljer en annan fiskemetod nästa gång man är vid ån. Hur roligt är det egentligen med ett dussin 25-centimetare när det går mer fisk i 1,5-3-kilosklassen än vad det gjort på länge i ån.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Underbart. Säveån är ett av mina absoluta favoritvatten så här långt. Fantastisk natur och bra och utmanande fiske, och detta bara en halvtimme hemifrån (GBG). Jag har sett fram emot att fiska i ån igen sen september 2008. Jag var där med fru och barn i januari för en vinterpromenad - väldigt vackert och trevligt även för en sådan aktivitet (vi såg ett par väldigt fina och ståtliga hägrar).

Säveån is the shit!

Redigerad med Mr. Smith
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är ju också där nere ibland, vi kunde ju göra gemensam sak några stycken, ljuga å fiska ihop.

U

Det låter trevligt. Fiskade säsongens sista dag och hade kanonfiske med mina mått mätt på de få timmar jag var där.

Nu när man har fastnat här permanent så är det risk att sommaren kommer att spenderas vid denna lilla å. Inte mig emot iaf :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag nu summerar den gångna säsongen i Säveån kan jag bara konstatera att det varit den bästa någonsin för egen del. Enda smolket i glädjebägaren, förutom att fisken under en tid var väl hårt ansatt av den höga vattentemperaturen för att fiskas på, har varit att jag kunnat konstatera revor och ärr på en del fisk som jag till stor del tror hänger ihop med "tjecknymffiskets" ökade utbredning.

Det är inte samma massiva dagsländekläckningar i ån nu som det var för 15 år sedan men man hittar nästan alltid ätande fisk i bra storlek som gärna tar en torrfluga eller ytnära nymf om man tar lite tid på sig och vandrar genom sträckan. Skillnaden i tillfredställelse mellan att ta sig tid att observera, välja ut, smyga sig på och, i bästa fall, vackert kroka en svårt placerad 2-kilos på torrt i första eller andra försöket, gentemot att helt blint släppa i en svärm nedblyade flugor i en håla där det borde stå fisk förefaller så stor att jag har svårt att förstå att man frivilligt gör detta val.

Det blir väldigt lätt elitistiskt och bakåtsträvande när man förordar klassikt torrflugefiske framför "modernare" metoder, valet är naturligtvis helt upp till individen så länge inte fiskereglerna säger annat. Om man istället tänker i banorna att man riskerar att skada småfisk och kanske gå miste om en mycket större fiskeupplevelse kanske man väljer en annan fiskemetod nästa gång man är vid ån. Hur roligt är det egentligen med ett dussin 25-centimetare när det går mer fisk i 1,5-3-kilosklassen än vad det gjort på länge i ån.

Håller med Peter, Denna Å skall fiskas "Torrt" Inte en massa vadning för att få kontakt med en "Blyskalle" Ingen kritik mot detta fiskesätt... men i denna lilla "Pärla" NEJ!!! Har varit där 30- tal gånger (Min bror är medlemm) Har suttit och väntat på vak hela em. Och så kommer det nånn och skall svinga "Bly" Inte kul. Nu fan får jag väl skäll :):P;)

Mvh Felix Gabrijelcic Ni kan ringa 0550-12751 eller 070-6977870 eller till arb. 0550-84638...

Tight lines with dry-flies...

Redigerad med Felix
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Jag drar också till med en fråga till er som "bor" där uppe! Har fiskat i ån under ca 15år men bara runt 5 pass per säsong! När jag började som 15-åring fiskades det bara på den nedre sträckan tillsammans med min kusin bla. och där är ju så otroligt vackert, bara det en anledninge till ett besök! Under dom senaste åren har jag bara varit på den övre sträckan och där är också vackert men framförallt har jag fått uppfattningen att det går större fisk där!?!

Vill gärna fiska nedre sträckan om ett par veckor, gul forsslända i brittanniadammen kanske, men spelar det någon roll vilken av sträckorna jag väljer om jag vill ha chans på fisk över 30cm?? Jag vet också att det blir "en sträcka" fram i juli nångång och då kan man ju traska av hela ån men jag vill ha skillnaden av sträckaorna förklarade lite närmare om någon har tid och lust med detta!

Hilsen Andreas som är gött sugen på en kväll i Säfveåns dalgång snarast! :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så har jag inte fått ett riktigt "monster", jag vet att flera fångats bl.a den som Patrik fick några timmar efter jag åkt hem på Nationaldagen för två år sedan.

Den var 69 centimeter lång! Jävla Patrik!

Några, i mina ögon ansenliga fiskar har jag dock fått med två stycken strax under 60 på topp.

Ett gäng 50+ har det blivit, tre förra året.

Inte ett fantastiskt facit men jag är nöjd som den för varje öring jag får i ån.

U

Storleken har har ringa betydelse, det var underbart att bara ströva längs Säveåns strand och dess underbara natur under fiskeförbudet förra sommaren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så har jag inte fått ett riktigt "monster", jag vet att flera fångats bl.a den som Patrik fick några timmar efter jag åkt hem på Nationaldagen för två år sedan.

Den var 69 centimeter lång! Jävla Patrik!

Några, i mina ögon ansenliga fiskar har jag dock fått med två stycken strax under 60 på topp.

Ett gäng 50+ har det blivit, tre förra året.

Inte ett fantastiskt facit men jag är nöjd som den för varje öring jag får i ån.

U

Fasen vad glad man blir när man läser sånt här, då förstår man hur fina vatten vi ändå har kvar här nere, och att vi verkligen har nått att kämpa för att bevara och restaurera. Själv har jag aldrig fiskat i säveån, men det får snart bli ett besök. På nåt vis känns det ändå som att framtiden ser lite ljus ut för våra vatten här nere (hoppas jag ändå), även om kraftverk o annat lurar bakom knuten.

mvh dojan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tog en tur till Säveån för att kolla läget, var där mellan 12 och 16

Vattenståndet strax under 5 på stickan, vattentemperatur 9 grader. Såg enstaka åsländor, men runt halv tre blev de fler och jag fick en känsla av att de började kläcka. Dock var det väldigt ont om vak och de jag såg verkade komma från småfisk.

Verkar som om bävern fortfarande finns kvar i ån, flera stora stammar var rejält gnagna på, såg en mink också.

post-6363-1241982777_thumb.jpg

post-6363-1241982802_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill gärna fiska nedre sträckan om ett par veckor, gul forsslända i brittanniadammen kanske, men spelar det någon roll vilken av sträckorna jag väljer om jag vill ha chans på fisk över 30cm??:P

Generellt håller fisken på övre sträckan lite större medelmått, men å andra sidan är fisken på nedre sträckan inte lika påbankade. Men stor möjlighet till fisk över 30 cm har du på bägge sträckor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Generellt håller fisken på övre sträckan lite större medelmått, men å andra sidan är fisken på nedre sträckan inte lika påbankade. Men stor möjlighet till fisk över 30 cm har du på bägge sträckor.

åh! ett svar! närå, skoja bara! Jag får väl se vilken sträcka jag väljer!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...