Jump to content

Recommended Posts

Posted

Just nu pågår nionde tävlingsperioden, v.22 måndag - söndag.

För att delta med en fisk måste den vara fångad under tävlingsperioden.

Bilder på fisk som deltar från vecka 22 ska laddas upp i angiven tråd senast måndag v.23. vinnaren v.23 publiceras senast onsdag kl 21:00 v.23.

Man kan delta med alla typer av fiskaarter och oavsett fångstland förutsatt att man är medlem i Edgeforumet och att man har fått fisken med flugspö på en bunden fluga.

Alla medlemmar på Edge kan delta, även juryn, moderatorer och ägare får med andra ord vara med och jaga en veckans fisk keps.

För att delta ska en tydlig bild på fisken laddas upp i tävlingstråden, samt att längd eller vikt, helst båda ska anges. Ange även vilken eventuell våg som använts, dvs är vikten ungefärlig eller säkerställd med en krönt våg godkänd för storfiskregistrering.

Juryn kommer bland annat att bedömma fångstvattnets potensial i förhållande till fiskstorlek. Det är med andra ord inte nödvändigtvis veckans största fisk av en viss fiskart som måste vinna.

Juryns består av åtta forummedlemmar och juryns beslut kan inte överklagas.

Vinnaren meddelas via mail och/eller IM och priset, en "Veckans fisk" keps skickas så snart vi fått vinnarens adress.

------------------------------------------------------------

För att delta i tävlingen vecka 22 ska deltagande bilder laddas upp i denna tråd.

Sista tid för uppladdning är måndag v.23 kl 24:00.

Vinnaren meddelas via mail och/eller IM och priset, en "Veckans fisk" keps skickas så snart vi fått vinnarens adress. Leveransen kan variera mellan 1-3 veckor beroende på omständigheter.

Lycka till!

Jonas Nordigårds

www.edgeflyfishing.com

Posted

Havsöring tagen strax söder om göteborg tisdagen den 29:e maj.

Jag tog den på en Superkaninen Beadhead (oliv,svart)

Vikt 3578 gram längd 67 cm. Vägd på en digital köksvåg av seriösare modell.

En kort berättelse om händelsen:

Parkerar bilen på det vanliga stället och tänker när jag går därifrån att ikväll känns det som att det ska hända.... Kan inte beskriva men jag hade en konstig känsla i magen.

Kommer fram till mitt fiske ställe gör i ordning grejerna och börjar svinga flugspöt. Ingenting händer förutom att jag har ett par små efterföljare som inte hugger. Vid klockan tjugo över åtta när jag har flugan ca fem meter från land så får jag ett påslag och jag gör mothugg och känner att det är helt stopp... 

Känner direkt att detta måste vara en skaplig bit. Fisken tar omedelbart ca 25-30 meter lina och placerar sig på det avståndet från land i cirka 15 minuter. Jag är så himla nervös för att tappa den så att jag törs inte pressa fisken hårdare (har inte sett hur flugan sitter). Efter ca en kvart så har jag den på kanske 15 meter men varje gång jag försöker att ta den närmare land så tokrusar den. Vid detta laget undrar jag vad det är för storlek på HÖ som har tagit flugan.....

Efter ca 25 minuter känner jag att nu är det dags att göra ett försök att håva den och börjar att ta in den mot land. Fisken är ganska trött vid detta laget så att den följer lugnt med och att håva den är inga problem. När jag sedan har fisken i håven så går tafsen av (ibland ska man ha extra flyt).

Får upp fisken på land och lägger upp den på en gräsplätt vid detta laget är jag helt slut och darrig i knäna av adrenalin kicken. FAN VAD DET ÄR ROLIGT ATT FISKA HÖ!

Väl hemma så stannar vågen på 3578 gram och den mätte 67 cm (gamla rekordet var på 1,6 kg). Detta firades med att ta en 12 årig bowmore medan fisken fileades...

10582659.jpg

10582661.jpg

Posted

snacka om att döda tävlingen, inte mycket som klår denna fisk. otroligt fin, jag är djupt imponerad och avundsjuk, bara att lyfta på hatten :D

Posted

Jag och en fiskekamrat till mig kom just tillbaka från en fiskeresa i Colorado, USA.

Fisket i Colorado var fantastiskt och människorna där var mycket intresserade av flugfiske och således väldigt vänliga och hjälpsamma.

Vi besökte bl.a floderna: Big Thompson, Blue River, Roaring Fork River, Colorado River och Ten Mile Creek. Det tog en stund att lära sig fisket i Colorado, fisken var oerhört selektiv och det var ingen ovanlighet att tvingas byta flugor 20-30 gånger innan man lyckades. Dock var alla mycket hjälpsamma och vi fick många tips och tricks från jänkarna.

Fisket efter regnbåge och brownies var sagolikt; vi landade mycket fisk, inga bjässar, men väl ett par som kunde pressa sig över 1-kilosgränsen.

Att fånga en vild regnbåge i Colorado skiljer sig markant från de fiskar som allmänheten Powerbait-metar ur en åkergöl på sommarsemestern. Bågarna i Colorado var helt tokiga och hoppade ofta 1,5 meter rakt upp i luften en 4-5 ggr när man hade krokat

dem. (Vi behöver inte ens diskutera eventuella fenskador ;)).

Nåväl sista dagen innan vi åkte hem begav vi oss till en sträcka av Colorado River som guider talat sig varma om, jag fiskade med en blue-winged olive strl 22, och hade tagit en del smått på den. Plötsligt ser jag den öring jag har haft i sikte ett bra tag röra sig mot flugan och ta den lugnt och försiktigt. Därefter kommer jag inte ihåg så mkt, men min kompis har sagt att jag betedde mig helt sjukt; skrek och svor åt höger och vänster. Kampen varade i ca 3 minuter och fisken landades och togs hem som matfisk tillsammans med några av dess mindre kamrater.

10602263.jpg

För er som funderar på att åka till USA eller andra ställen för att fiska kan jag varmt rekommendera detta. Amerikanarna var förvisso ibland  skräninga och högljödda men alltid trevliga och hjälpsamma.

För att fira fångsten korkades en flaska Martini et Rossi, samt en cigarr av tvivelaktig amerikansk kvalitet. ;D

10602265.jpg

Fakta:

Vikt: ?

Längd: 43cm

Fluga: Blue Winged Olive strl 22

Spö: Scierra Pico 5-6

Rulle: Vision Koma   

Datum: måndag 28e maj

10602264.jpg

Posted

En tung och grann fisk Joala! Man lyfter på hatten.

Apropå att tafsen gick av i håven... samma sak hände mig när jag fick min drömöring för några veckor sen.

När jag väl hade fisken i båten och hade fullt upp med att få den att somna in så hängde flugan i vattnet bakom båten, när jag lyfte upp flugan för att besikta tafsen och knyta om flugan så var det tomt i tafsänden... Dom har vassa tänder de stora!

//Surmetarn

Posted

Havsöringen lär vinna, en mycket fin fångst med tanke på vattnet och stället :)

Det där med att det kändes bra innan han började fiska är väl kroppen som bara har fattat att nu är det "rätta förhållanden", min teori iaf.

Posted

Harr: ca 48 cm, vällmatad.

Tid: Lördagen 2/6

Plats: Isterfossen, Norge

Spö: Harvest #5

Fluga: Torr, nåt streaking caddies liknande bundit vid tältet. #14 tror jag det var med oliv kropp/kroppshackel och hjorthårsvinge. (Flugan inte bunden av mig)

Det var runt 4 grader (kallt var det att stå utvadad i det i varje fall) i vattnet & ca 20 grader i luften. Fjädermygg kläckte, mycket sporadiskt med Bäcksländor & dagsländor vi tippade till åsländor. Finns ju en något större, blank fisk denna vecka. Men för mig var detta årets fisk.  :)

** Ny bild upplagd, ser mer storlek och helhet på denna. **    

Guest maxtreme
Posted

Regnbåge: 1.5 kg ca 50 cm

Tid: Torsdag 31/5

Plats: Maltträsk

Spö: Ron Thomson

Fluga: Skalbagge

Våg: Dyr digitalvåg

Fick 4 Regnbågar denna fina kväll. 1.4kg, 0,46kg, 0,58kg och sedan glömde jag att väga en innan jag släpte tillbaka den. Och sedan fick jag idag en till på samma fluga som landade på 0,50kg.

Posted
Regnbåge: 1.5 kg ca 50 cm

Tid: Torsdag 31/5

Plats: Maltträsk

Spö: Ron Thomson

Fluga: Skalbagge

Våg: Dyr digitalvåg

Fick 4 Regnbågar denna fina kväll. 1.4kg, 0,46kg, 0,58kg och sedan glömde jag att väga en innan jag släpte tillbaka den. Och sedan fick jag idag en till på samma fluga som landade på 0,50kg.

Vars i sjön fiskar du???

Posted
Jo man börjar ju undra..... :P

Juryn är klar och väntar lika spänt på resultatet.

Träffade Jonas förra fredagen och insåg snabbt hur jäkla mycket den mannen har, så håll ut bröder och systrar resultatet kommer :)

Posted
Juryn är klar och väntar lika spänt på resultatet.

Träffade Jonas förra fredagen och insåg snabbt hur jäkla mycket den mannen har, så håll ut bröder och systrar resultatet kommer :)

Nån av er i juryn måste väll ha "auktoritet" att gå ut med resultatet utan Jonas, om det är "stated"??

Posted

Oj... mitt fel. Jag trodde det var klart redan ::)

Vinnaren är Joala!

Som vann med stor majoritet med sin fina H-öring från Gbg.

Stort grattis! :)

/Jonas

Nån av er i juryn måste väll ha "auktoritet" att gå ut med resultatet utan Jonas, om det är "stated"??
Posted

aaaaaaaaaaa!!!!!!!!! den va fan grym den öringen!!!

Grattis återigen!!!! Hoppas den inte blir a-once-in-a-lifetime-firre.... och hoppas smäcken sitter som en smäck....  ;D