Hoppa till innehåll

Fisketaktik vid svårflörtade regnbågar.


Sasko1

Recommended Posts

Byt strategi, vädja till fiskens instinkter, häng på nåt färgsprakande och streama hem. Har hjälpt mig flera gånger. Eftersom jag är rätt traditionellt skolad så har jag börjat jobba på mitt streamerfiske, har alltid kört insektsimitation tidigare, men det ger bra resultat, särskilt vid regnbågsfiske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Byt strategi, vädja till fiskens instinkter, häng på nåt färgsprakande och streama hem. Har hjälpt mig flera gånger. Eftersom jag är rätt traditionellt skolad så har jag börjat jobba på mitt streamerfiske, har alltid kört insektsimitation tidigare, men det ger bra resultat, särskilt vid regnbågsfiske.

Ja, och låt den sjunka mycket först och dra så fort du bara kan så det blir som en tryckvåg i ytan. Jag lovar de smäller på. De kommer komma som en plog bakom, så bli inte för nervös, det är lätt att rycka flugan ur mun på dem när de hugger.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Streamerfiske och Booby-fiske är två väldigt effektiva metoder på svårflirtad båge. Men om jag uppfattar frågan rätt så handlar det en sjö som kokar av Regnbåge. Jag tolkar det som att det tokvakar men ingen vill ha din imitation....

Mitt knep i dessa fall är att knyta på mindre och mindre flugor. En liten, liten spider brukar ge resultat. Jag använder dessa i storlekar från 16 till 24. Fiskas alldeles under vattenytan och det brukar funka oavsett vad bågen äter för dagen.

Påfågelherl runt krokskaftet och ett tunt svart hackel från höna....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Ephemera

Om det är soliga varma dagar kan små små svarta flugor som tex en liten Klinkhammer eller fjädermyggspuppa/larv fungera bra. Samma för öring i åar och sjöar. Ibland är dom dock bara för jäkliga och det spelar ingen roll vad man än gör. Då kan kaffet och smörgåsen fungera bättre och en inväntan på "sämre" väder alt. mörker vara melodin. :(;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vakande båge skall tas på torrt och inget annat. Först måste man veta vad de vakar på sen är det bara undanröja alla möjligheter till att det är en själv som gör fel...

Kortare/längre tafs

Smalara/bredare tafs

Större/mindre imitation

Ljusare/mörkare imitation

Högt/lågt flyt

Snyggt/fult bunden

Färre/fler kast

Vänta brukar sedan bli enda utvägen......hellre det än streamer ;) ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får tacka för alla snabba svar, sist jag var ute så vakade fisken hela tiden ibland var fiske vid mina fötter och simmade trots det så ignorerade dom mina flugor måste ha bytt säkert  25 olika flugor.

Måste dock påpeka i samband att jag kom till sjön så släppte man i precis fisk, kan den nya fisken påverka den som har varit i sjön en längre tid ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vakande båge skall tas på torrt och inget annat. Först måste man veta vad de vakar på sen är det bara undanröja alla möjligheter till att det är en själv som gör fel...

Kortare/längre tafs

Smalara/bredare tafs

Större/mindre imitation

Ljusare/mörkare imitation

Högt/lågt flyt

Snyggt/fult bunden

Färre/fler kast

Vänta brukar sedan bli enda utvägen......hellre det än streamer ;) ;)

En sanning med modifikation tycker jag.

Även om bågen vakar är det väldigt ofta den tar nympher eller myggpuppor strax under ytan, detta ser man ganska snabbt på vakets karaktär. Och då ratar den oftast allt som ligger på ytan. Det är min erfarenhet vad det gäller bågar, specielt kvällstid.. På med en liten myggkläckare eller nån liten puppa som ligger strax under ytfilmen. Ha tålamod så kommer oftas påslagen efter en stund..

mvh doj@n

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En sanning med modifikation tycker jag.

Även om bågen vakar är det väldigt ofta den tar nympher eller myggpuppor strax under ytan, detta ser man ganska snabbt på vakets karaktär. Och då ratar den oftast allt som ligger på ytan. Det är min erfarenhet vad det gäller bågar, specielt kvällstid.. På med en liten myggkläckare eller nån liten puppa som ligger strax under ytfilmen. Ha tålamod så kommer oftas påslagen efter en stund..

mvh doj@n

Därav skrev jag "Först måste man veta vad de vakar på sen är det bara ....."

Puppor är för mig lågt flytande torrflugor.... ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får tacka för alla snabba svar, sist jag var ute så vakade fisken hela tiden ibland var fiske vid mina fötter och simmade trots det så ignorerade dom mina flugor måste ha bytt säkert  25 olika flugor.

Måste dock påpeka i samband att jag kom till sjön så släppte man i precis fisk, kan den nya fisken påverka den som har varit i sjön en längre tid ???

Nysläppt fisk är svår att få på kroken. De plaskar och lever likt kossor som släpps på årets grönbete :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då är det bara vänta tills på kvällen sen knyter du på en lite liten svart fluga vaddennuheter :P som du kastar hem och tar hem den ubersakta  ::)

först kasta hem den och sen ta hem den efter det ?  ::) ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får tacka för alla snabba svar, sist jag var ute så vakade fisken hela tiden ibland var fiske vid mina fötter och simmade trots det så ignorerade dom mina flugor måste ha bytt säkert  25 olika flugor.

Måste dock påpeka i samband att jag kom till sjön så släppte man i precis fisk, kan den nya fisken påverka den som har varit i sjön en längre tid ???

De skulle jag vilja säga är ett stort fel. Byt inte fluga efter 3 kast om dom inte tar, fisken går runt i sjön o letar mat och har du otur så går fisken förbi dig medans du bytar fluga. Så fiska häldre med samma fluga lite längre och vänta på att fisken kommer dit du står  :) Lycka till //MvH Anders

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
  • 2 months later...
En sanning med modifikation tycker jag.

Även om bågen vakar är det väldigt ofta den tar nympher eller myggpuppor strax under ytan, detta ser man ganska snabbt på vakets karaktär. Och då ratar den oftast allt som ligger på ytan. Det är min erfarenhet vad det gäller bågar, specielt kvällstid.. På med en liten myggkläckare eller nån liten puppa som ligger strax under ytfilmen. Ha tålamod så kommer oftas påslagen efter en stund..

mvh doj@n

Har varit med om det där. Det kläckte sländor i sjön och fisken vakade på bra. Jag hade väldigt svårt att se vad de tog och försökte med slända men de vägrade. Självklart var det nymferna de gick efter. Jag fick ingen båge därför att för sent insåg jag att de inte skulle ta min slända. Skulle gissa att en helt oförtyngd nymf nån cm under ytan eller en kläckare med cdc skulle ha tagit fullt kort på nån halvtimme/timme. Det misstaget gör jag inte om igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fiskar iof inte båge så ofta men om jag träffar på griniga fiskar så kör jag det vanliga, små svarta, streamers mm.

Funkar inte det så blir det en 8-10 muddler med lysande färg i butten, tex grön eller rött och det har sällan svikit mig.

Varierar intagningen mellan jämna långa drag som gör att den plogar med poppersdrag så den gurglar och skvätter.

Har funkat på vilda åbågar i 10c vatten till sjöbågar i 23c vatten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...