Jump to content
Sign in to follow this  
Guest charlie

Nygammal fråga om klasser?! #5 eller #6

Recommended Posts

Guest charlie

Hej den här frågan har varit uppe på tapeten hur många gånger som helst men eftersom servern är bytt kan jag inte hitta trådarna.

Vilken klass är bäst lämpad för regnbågsfiske? Det ska också funka till fjälls och till en och annan aborre; #5 eller #6?

Jag har inhandlat ett Sameo Classic #6 och har blivit helt förälskad i detta spö... MEN jag funderar lite över klassen och känner att en #5 kanske är lite nättare ändå?

Nån som kör med detta spö? Hur funkar det med t.ex. en Wolly Bugger eller Zonker på? Jag fiskar mest med nymfer och torrt men om man måste dra iväg en streamer ska det helst funka också dock ej på bekostnad av det "fina" ;) fisket...

Alla synpunkter är välkomna...

/Magnus

Från 6# till 5# ?

Varför inte till 4# för finliret i små vatten och 6# till sjöfisket ,så det blir någon skillnad ?

Eller...

Guest charlie

Har bara råd med ett spö  :( och det ska funka till det mesta... Men inte för bra som sagt till det tunga men perfekt till det fina

/M

Jag körde förrut med #6 men har gått över till #5 (mest pga av ett rea fynd sen så har alla spön blitt #5 sen dess)

Jag fiskar mest RB men även Harr/Öring med min #5. Funkar bra med streamer som zonkers i #8 eller Muddler minnow #8 även om de är lite på gränsen. Även guldhuvud nymfer i #10 går bra.

Tycker det är en bra allround klass. De moderna snabba spöna klarar även av relativt blåsiga förhållanden med #5.

Jag använder i #5 Vision 3zone, Vision Extreme och Vision GT4 alla funkar med ovan nämda flugor och drillar stor RB lätt.

Hej den här frågan har varit uppe på tapeten hur många gånger som helst men eftersom servern är bytt kan jag inte hitta trådarna.

Vilken klass är bäst lämpad för regnbågsfiske? Det ska också funka till fjälls och till en och annan aborre; #5 eller #6?

Jag har inhandlat ett Sameo Classic #6 och har blivit helt förälskad i detta spö... MEN jag funderar lite över klassen och känner att en #5 kanske är lite nättare ändå?

Nån som kör med detta spö? Hur funkar det med t.ex. en Wolly Bugger eller Zonker på? Jag fiskar mest med nymfer och torrt men om man måste dra iväg en streamer ska det helst funka också dock ej på bekostnad av det "fina" ;) fisket...

Alla synpunkter är välkomna...

/Magnus

Grattis till ett underbart spö som klarar allt som du vill! av det du beskriver!

Att många faktist väljer klass 5 idag e pga att många tillverkare inte  följer AFTM systemet längre.. så många 5 or ute på marknaden e klass 6 eller till och med 7...

Det spöt är en dröm att smeka allt från torrt till båga nymper.. klarar stor fisk och ja e underbart!!

min åsikt.. har 7 Sameo spön nu...(sameos) klass 5 e lite vekt om man skall dänga streamers..

mvh

JOcke