Hoppa till innehåll

Isbjörn?


Doj@n

Recommended Posts

Sitter och kollar lite i wittlocks flugbindningskatalog. Där hittar jag bl.a hår av isbjörn. Kan detta stämma, trodde isbjörnar var utrotningshotade. Står även varghår och liknande. Man undrar ju lite över vad det är för en jäkla bransch

Föhoppningsvis ett substitut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo men skulle inte priset vara löjligt högt då? Å andra sidan så borde det ju då stå att det är ett substitut.

I och för sig men vad kostar en liten bit? Jag menar slår man ut det på hela skinnet så blir

det väl en slant. Är helt övertygad om att det är äkta vara(kanske inte helt). Det är

väl många laxflugor som har isbjörn som recept.

/cobol

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo kanske dör det isbjörnar och kanske jagas den av inuiter. Men är det någon som vet fakta var det kommer ifrån? Tycker hela flugbindningsmaterialmarknaden verkar jäkligt skum ju mer jag tänker på det.

En aningen knepig kan jag helt klart hålla med om... Lite fishy är den allt.

/cobol

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att inte tala om den nu så populära tempelhund.

Dessa avlivas väl under allt annat än humana former i bla kina... (även om den inte är utrotningshotad så är det ju inte så etiskt kanske.)

Sedan knappt en vecka tillbaka har EU-kommisionen satt stopp för all handel av Katt och hundpäls inom EU... BYE BYE "Tempel"hund.. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett mycket bra beslut kan man väl konstatera

Jo, men snacka om att handlarna kommer att kunna ta duktigt betalt för "de sista bitarna". Men om 2-3 så finns det väl något likvärdigt material ute. Syntetiskt skulle inte förvåna mig. Ska bli intressant att se hur det blir.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, men snacka om att handlarna kommer att kunna ta duktigt betalt för "de sista bitarna". Men om 2-3 så finns det väl något likvärdigt material ute. Syntetiskt skulle inte förvåna mig. Ska bli intressant att se hur det blir.

om 2-3 år lär det väl finnas en massa hår som är smugglat in, en stor smuggelmarknad säkert  :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, men snacka om att handlarna kommer att kunna ta duktigt betalt för "de sista bitarna". Men om 2-3 så finns det väl något likvärdigt material ute. Syntetiskt skulle inte förvåna mig. Ska bli intressant att se hur det blir.

Ja kanske det. :) Men annars har vi ju "föregångaren" som i mina ögon alltid varit bättre, Räv.. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och räven som slaktas under så "humana" förhållanden som helst, vad ska vi gå över till i stället, ekorre kanske, ja visst ja den får man inte jaga i dec då pälsen är som finast.

Kanske man får krypa till korset och börja köpa flugor på nätet för 15:- styck, " garanterat bundna av bästa ekologiska material och högavlönade svenska flugbindare" ....inte.

Hur vi än vrider och vänder på det så måste vi flugbindare inse att vi binder flugor av djur,fåglar som enbart föds upp för flugbinderiets skull, och dödas för vår skull, etiskt riktigt eller ej får väl var och en ta på sitt ansvar, likaså det faktum att vi med dessa flugor leker med fiskars liv för vårt höga nöjes skull, etiskt eller ej?.

Vi har skinnjackor, skinnskor, ungarnas fotbollsskor o skridskor tillverkas av skinn mm mm.

Jag fiskar allt som finns och tycker allt är lika kul, men när djurrättsaktivister stääler frågan åt mig på sin spets så får jag ofta svårt att svara, är det nån som känner igen sig.

Jag dömer ingen, var och en tar ansvar för sina handlingar och sitt samvete, och än så länge så har jag både tänkt fortsätta med både flugbindning o fiske

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...