Jump to content
Sign in to follow this  
Bass

Chernobyl Ant.. bindbeskrivning?

Recommended Posts

Tjenare =)

Nån som har bindbeskrivning på Chernobyl ant? Hur man klipper foamen osv.

Mvh Bazz

Guest hnd

tjena Bass.

När jag har bundit tjernobly ants så har jag använt mig av två foam remsor, en orange/gul och en svart. Börja med att limma ihop båda färgerna med super lim och sen när du ska klippa remsorna så klipper jag dom så dom blir rundade i ändarna men har raka sidor. Börja sen med att täcka hela krokskafter med bindtråd och bind in det bakrebenparet. Jag binder dom med 8 ben sammanlagt (se nedan)   :P .

/    /

__/_____/__

/        /

/        / 

Och sen börjar jag binda in foamen i det "V" som blir mellan dom bakrebenparen och lämmnar ungeför 4-5 mm kvar bakom där du binder in dom och gör sen samma prucedur med frambenen och fäster ner foamen på samma sätt i det främre benparet :)

Blev kanske lite rörigt men jag hoppas det kan hjälpa  ::) Och den gul/oranga sidan av foamen ska vara uppåt bara för flugan ska synas bättre även när det börjar skymma.

//MvH Anders

Guest Jesper Møller, DK

Hej Bass,

Jeg har et par kommentarer til ovanstående:

I stället for snablim användar jag själv Loop Knotpreserver for at lima ihop två olika remsar foam (tycker det er best med en lim der er flexibel efter den har hærdet).

Jag gør vanligvis såhär vid en foamfluga för havsröding:

Två remsor foam (eks. pink och röd) 15 cm långa och ca. 5-7 mm breda limmas ihop. Krok str- 4 eller 6

1) Fäste tråden ved öget och kør til krokböjen.

2) Dubba med lite rød dubbing et pr. mm.

3) binda ner foamremsan så ändan sticker ut til eller lidt över, krokböjen.

4) Ta två rubberlegs och bind dem ind på var sin sida af foamkroppen i den "midja" som du har skabt der (du skal binda in dom på midten, så du med 1 rubberleg skapar 2 ben på varje sida). Binder du dem ind helt på sidan af kroken bliver vinklen inte så stort - binder du dem ind på den allernederste del af foam-kroppen komme benen til at sidde tæt - dette tycker jag er bedst

5)dubba det meste af kroppen til  ungefär 3 mm. före krokögat och gentag steg 4.

6) Dubba lite mellem midjan och krokögat, så remsan får lite extra stödd til at stå i en vinkel på ungefär 45-60 grader upp.

7) Klippa af remsan, så du har en "omvendt wobler-sked" i den storlek du vil ha´ och runda den med saksen.

8) du kan lacka midjarna för holbarhet, men foam ryker för end lindingerne i midjarna - färdig.

Kolla din mail, der kan du foto af fluga jag har skickat.

Jesper

Vet inte vilken Chernobyl ant de två föregående svaren hänvisar till men den jag binder gör jag så här

http://www.flyanglersonline.com/flytying/f...080299fotw.html

Och den funkar klockrent.

Hittade en annan variant av chernobyl ant. Bara bild dock verkar inte ha några likeheter med den myr-imitation som jag förknippar namnet chernobyl ant med.

http://www.argentinachileflyfishing.com/tr...rnobyl-ant.html

Hittade en annan variant av chernobyl ant. Bara bild dock verkar inte ha några likeheter med den myr-imitation som jag förknippar namnet chernobyl ant med.

http://www.argentinachileflyfishing.com/tr...rnobyl-ant.html

Verkar finnas många varianter

http://hipwader.com/2004/chernobyl-ant-pattern

Jag brukar dock använda den som myrimitation i strl 12-16 men många binder dem från strl 6 (vilket jag aldrig gjort för då kan ju fisken inte gärna tro att det är en myra... väl?)

Verkar finnas många varianter

http://hipwader.com/2004/chernobyl-ant-pattern

Jag brukar dock använda den som myrimitation i strl 12-16 men många binder dem från strl 6 (vilket jag aldrig gjort för då kan ju fisken inte gärna tro att det är en myra... väl?)

En myra från Tjernobyl däremot skulle det kunna vara i strl 6  :D

/cobol

Guest Ola P

Så här blev min första chernobyl ant, hade inte tyvärr så bra gummisnuddar men men

Så här blev min första chernobyl ant, hade inte tyvärr så bra gummisnuddar men men

Du har alltså bundit den varianten jag brukar binda.. dvs den som liknar en myra.. (och inte den alien lika amfibie saken på ca 4-5 cm)

Tipps om gummiben. Köp i syberhörsaffären eller på din lokala butik resårband (runda) innuti dessa (finns svarta och vita) är det ett antal små gummiben. Funkar kanon att klippa av en decimeter bit sen klippa upp änden så det går att dra i den fukta med vanligt vatten (höljet) och dra ut gummisnoddarna  :) Billigare gummiben får man leta efter.