Jump to content
Sign in to follow this  
Sasko1

Hur tvättar ni era vadare.

Recommended Posts

Mina vadare har blivit riktigt skitiga, gick ner i en liten lergrop ;)

Menar ni alltså, att man med Nikwax kan köra dom i tvättmaskin?, eller blir dom rena för hand??

Eller blir dom överhuvutaget renare, eller bara impregnerade?

Jag tvättar inte i maskinen. Utsidan sköljer jag av med duschslangen och lite tvål om det är nödvändigt.

Insidan tvättar jag i badkaret med senaste förvärvet NikWax. Detta märke har mängder med produkter och för vårat användningsområde är det tvättmedel för andningskläderna och impregnering för andningskläderna.

Så visst blir dom renare om du använder tvättmedlet. De blir också impregnerade om du använder impregneringsmedlet :)

Jag tvättar inte i maskinen. Utsidan sköljer jag av med duschslangen och lite tvål om det är nödvändigt.

Insidan tvättar jag i badkaret med senaste förvärvet NikWax.

Tjena!

Vet inte om jag fattat rätt, lite trög kanske :- men tvättar du insidan med  NikWax :- ???.

och på utsidan använder du impregnering så klart eller :- ??? ???

mvh/pette

Mina brukar inte leva så länge så att det har behövts ::)

Vet inte om det beror på mig eller på kvaliten  ;D

Varmt vatten och något tvättmedel. Efterbehandla med gore imp eller liknade medel.

Mvh Sasse

Nikvax Tech Wash använder jag i maskinen.

Efter tvätt sprayar jag utsidan med tx spray, väntar någon minut, torkar av vadarna med fuktig trasa, hänger på tork.

Har ett par vision extreme vadare som är 7 år gamla som får utstå den här behandlingen ett par gånger/säsong - fungerar ypperligt.

Andra plagg, såsom jackor o dyl kör jag helt i maskinen, alltså med direct tx wash in efter loft tech wash, dock ej om det finns foder av något slag, då får de kläderna samma behandling som vadarna.

Hoppas förklaringen hjälpte.

Mvh,

Jonas

Någon som har lust att sammanfatta denna tråd?

Märk rubriken SAMMANFATTNING ; )

Annars går det ju utmärkt att läsa den själv :)

Men OK, använd ett tvättmedel som är anpassat för andasmaterial och impregnera efteråt i tvättmaskin, kort och konsist :blush:

Eller så sköljer du bara upp dem och gnussar bort det värsta...

Jag försöker tvätta rent det värsta efter varje tillfälle vid vattnet för att så långt som möjligt minska den framtida smutsbeläggningen. Whiskyn får således vänta några minuter men det är det värt. När sedan säsongen går mot sitt slut tvättar jag dom med Y3 i maskinen enligt de tvättinstruktioner som tillverkaren har vilket oftast innebär låga temperaturer/hastigheter, ingen torktumling och inga sköljmedel.

Jag tänkte att jag ska tvätta mina vadare snart,någon som har tvätta vadare med dragkedja i maskin??(vision extreme zip vadare)

funkar det ??

har ju tyvär inget badkar -_-

om jag förståt rätt så ska man tvätta vadarna ut o in i kallt vatten(30 grader)???

/pette

Edited by pette

Jag tänkte att jag ska tvätta mina vadare snart,någon som har tvätta vadare med dragkedja i maskin??(vision extreme zip vadare)

funkar det ??

har ju tyvär inget badkar -_-

om jag förståt rätt så ska man tvätta vadarna ut o in i kallt vatten(30 grader)???

/pette

Jag kör mina zip-vadare i maskin. Rättvända!

Låter sedan torka i rumstemperatur.

En god vän torkade sina i torkskåpet på lägsta värmen - 40 grader. Det blev inget bra med neoprensockarna då......

Det är ju ganska varmt i torktumlaren också så jag skulle inte vilja utmana ödet.

Tänkt många gånger att jag ska tvätta dom....har dok aldrig hänt. funkar fint ändå. -_-

Jag kör mina zip-vadare i maskin. Rättvända!

Låter sedan torka i rumstemperatur.

En god vän torkade sina i torkskåpet på lägsta värmen - 40 grader. Det blev inget bra med neoprensockarna då......

Det är ju ganska varmt i torktumlaren också så jag skulle inte vilja utmana ödet.

hoppas att neoprensockorna tål 30 graders tvätten -_-:D men det ska väl dom göra.

Att tvätta vadarna i maskin är inga problem. Använd Nikwax. Impregnera dom när dom är fuktiga. Torka av. In i torktumlaren en liten stund. Dom behöver inte torka helt! Bara på ytan.

Häng dom sedan i rumstemperatur. Att torka i torkskåp har för mig inte varit några problem, det heller.

Att använda vanligt mild tvättmedel är inga problem. Får dock ej använda sköljmedel.

Att inte tvätta kläderna gör att dom slits fortare och att andningsförmågan försämras.

Stefan

Att tvätta vadarna i maskin är inga problem. Använd Nikwax. Impregnera dom när dom är fuktiga. Torka av. In i torktumlaren en liten stund. Dom behöver inte torka helt! Bara på ytan.

Häng dom sedan i rumstemperatur. Att torka i torkskåp har för mig inte varit några problem, det heller.

Att använda vanligt mild tvättmedel är inga problem. Får dock ej använda sköljmedel.

Att inte tvätta kläderna gör att dom slits fortare och att andningsförmågan försämras.

Stefan

om man inte har en torktumlare då?? :P

jag har tänkt andvända dom här http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=NIKWAXDUOTECHWASH

när jag tvättar.

mvh/pette

om man inte har en torktumlare då?? :)

jag har tänkt andvända dom här http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=NIKWAXDUOTECHWASH

när jag tvättar.

mvh/pette

Dom funkar kanoners. Har inte hittat något bättre själv!

Torkningen gör jag helst i rumstemperatur. Det tar inte så lång tid det heller :P

Dom funkar kanoners. Har inte hittat något bättre själv!

Torkningen gör jag helst i rumstemperatur. Det tar inte så lång tid det heller :P

Även jag använder dessa prudukter.

Jag fick små fläckar från Impregneringsmedlet kvar på plaggen, men de gick bort efter ett tag.

Annars är jag supernöjd.

Jag hänger dem också i rums-temp. dessa plagg torkar fort.

//Bärgh

Edited by Bärgh

Jag tvättar mina Simmsvadare för hand i badkaret med ett tvättmedel som heter Neutral Outdoor och finns

att köpa på dom flesta ICA affärer.

Det är ett tvålbaserat medel som är utvecklat för andaskläder och är inte dyrt heller 750 ml för ca 60kr tror jag. Funkar kanon.

Mina jacka tvättar jag i samma medel och där impregnerar jag med ett spray medel som hade med nanoteknik att göra (kommer inte ihåg vad det heter) men det

var ju riktigt bra för vattnet bara studsade av plagget.

Varför impregnera vadarbrallor kan man ju fråga sig när det försvinner ganska omgående och det är att kasta pengarna i sjön tycker jag.

Impregneringen är ju bara MER kemikalier som kommer ner i vattnet till ingen nytta..

Det enda är ju att vattnet inte får fäste på vadarna, och som någon skrev innan - Det försvinner ju efter ett par dagar ändå..

Impregnerings medel brukar ju innehålla någon typ av antingen teflon eller silikon.. Inget av dem är bra för vattnet (fiskarna)...

Om jag skulle tvätta mina vadare så låter grumme såpa som ett bra naturvänligt förslag som någon

skrev/rekommenderade tidigare.