Hoppa till innehåll

vad ska man tänka på??


pette

Recommended Posts

Hejsan!

jag har funderingar på att börja flugfiske efter gädda,så vad ska man tänka på när man ska köpa sig en gädd flugfiske utrustning??

vad ska jag ha för spö?

lina m.m. m.m.??

vad rekomenderara ni för utrustning?

i vilken pris klass ska man lägga sig i för att få en hyffsad utrustning??

mvh/pette

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du ingen gammal klass 7-8 på ståendes i en garderob? Om du har det är det bara att skaffa en wf 9 lina som du kapar lite i toppen och en meter noll 50 och en ståltafs i änden. Vilka flugor du skall använda får du lista ut själv. Finn massa exempel här på Edge.

Skit fiske!  :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är att du har en lina/spö kombination som orkar bära ut de stora och ibland tunga flugorna.

Om du går på en WF8 eller WF9 sink tipp så ska du väl klara dig långt. Sen är det bara att prova ut ett spö du tycker att du kastar bra med, till den prisklass du har tänkt dig. 

Jag själv föredrar en SA WF8 sjunklina och en SA WF9 Sink Tipp, Till ett TFO #8 spö. Det tycker jag är en "hyfsad" utrustning. ...  Bara att prova dig fram  :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är att du har en lina/spö kombination som orkar bära ut de stora och ibland tunga flugorna.

Om du går på en WF8 eller WF9 sink tipp så ska du väl klara dig långt. Sen är det bara att prova ut ett spö du tycker att du kastar bra med, till den prisklass du har tänkt dig. 

Jag själv föredrar en SA WF8 sjunklina och en SA WF9 Sink Tipp, Till ett TFO #8 spö. Det tycker jag är en "hyfsad" utrustning. ...  Bara att prova dig fram  :D

okej,hur mycket gav du för den utrustningen då?? ;)

har inte tänkt lägga så jäkla mycket pengar på gäddutrustning, men någon tusenlapp blir det nog :D

mvh/pette

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

okej,hur mycket gav du för den utrustningen då?? ;)

Hmm.. Få se.. Linorna köpte jag under FF-mässan för typ 600:- för båda, (efter lite förhandlande ;D)

Spöt köpte jag som byggsats, kan kanske ha landat på runt 16-1800 nånstans att bygga..

Rullen (en SA Mastery 89 nånting..) köpte jag på en auktion för inte så många kronor :P  ..

Runt 2500:- nånting då..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag själv fiskar rätt så mycket med ett "edge spö tror att modellen heter MCP" i klass 6-7. Det passar mig perfekt. (du kan nog hitta ett sånt för under tusen lappen skulle jag tro. Jag binder superlätta gäddflugor "lax-krok stl 4 samt typ julgransglitter i silver eller skimrande rött. Inget avancerat alltså. Dessa flugor har aldrig gjort mig besviken. Har aldrig kommit hem utan fisk någongång än så länge. Som tafs kör jag med min egenimporterade lina och den är hur grym som helst. Allt som allt är detta en utrustning för MAX 1500 spänn.

Ett annat alternativ är att du köper ett Ron Thompson traveler set klass 7-8. Inte alls så dåligt faktiskt. Då får du ett 4 delat spö i tub samt aluminiumflugrulle som är helt ok, + fluglina för under 1000 spänn. Antagligen det billigaste alternativet som är fullt brukbart i gäddvatten. Ett tips är att binda gäddflugorna själv. Det är lättare än vad man tror och jävligt mycket roligare att få fisk på.

Ha de´

;) ;) ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Duger det med ett 9fot spö eller ska man ha ett lite längre spö 

/pette

För vadning räcker ett 9', ska man fiska från flytring så föredrar jag ett 10'.

Ska du köra billigast möjliga när det gäller fluglina så köp andrasorteringslina från Dan-tackel. 1/2 DT + WF med avklippt klump av lägre klass(ca #5) som runningline. Pris 263 kr när jag beställde själv nyligen inkl frakt och du får en halv DT över i reserv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ska man kör #8 eller#9 man vill ju inte ha ett för vekt spö heller ??? :-

Jag har ett gammalt 6-7# på 10 fot spö ligger, men den blir nog för klen för gäddfiske :- ???lite svårt att kasta stora gäddflugor med det med :-[

ska nog  ändå börja med det spöt tills jag vet vad jag ska ha.

ska köpa en flytring så den kommer jag använda  nu när jag börjar fiska gädda :D,så det får kanske bli en 10fotare,fast man sitter rätt högt i en fishcat 4 har jag läst :-.

kom med mer tips :D :D

mvh/pette

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag förordar #9! Annars är det för lätt för mina pikes... 8) ;)

.

det blir nog mest insjöar,men jag tänkte att man kanske kan ha spöt för lite H.örings fiske med :- ???fast mest för insjö fiske efter gädda.

man måste tänka lite praktiskt och ekonomiskt ;)

mvh/pette

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill man slunga ut STOOORA gäddisar så skulle ett Vision GTIV i 10 fot 9 vara perfekt.

Har varit sjukt anti till både 10 fot 9or resp 10or, men efter att ha fiskat med just dessa två en dag är jag helt omvänd.

De "känns" som 9 fot klass 8 men kastar ut de större flugorna med bravur.

Big mama linan går inte av för hackor heller, ganska lång klump med brant fronttapering så de vänder över aggresivt.

Jag brukar normalt fiska med 9 fot 8 men byter till 9/10 i höst eller senast vår, man känner sig rätt kass när polarna langar dubbla längden och kraftlöst dessutom...

Räknar du med att fiska med mindre gäddisar går en 8a fint.

Tycker åtminstone jag då...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nope, men går att få tag på via alla visiondealers, om de inte redan har dem på lager kan de alltid beställa hem.

okej får kolla runt lite :D men det heter GTIV? :-

jag kollade runt lite förut men då hittade jag inte något vision spö som heter så :- :- ???

annars var jag väl blind iögat 8)

:- ;)

mvh/pette

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har kört med flera olika spön för gädd fisket sw spöna räcker gott och väl med klass 8# men kan finnas gränsfal där du kan villa ha 9# men samtidigt om klass för gäddfisketfrån 8-10# är ju smaken som baken. men ska du ha spöt till lite hö fiske nån gång skulle iaf jag satsa på en klass 8#

jag tycker man kan pressa spöt lite mer med ett 9' istället för 10' både i vind och lungt flugorna tar ju upp en del vindmotstånd och väger endel så men ett 9' får man en marginal men en liten fartökning på linan. de känns också efter en hel dags fiske

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...