Jump to content
Sign in to follow this  
pette

vad ska man tänka på??

Recommended Posts

jag har kört med flera olika spön för gädd fisket sw spöna räcker gott och väl med klass 8# men kan finnas gränsfal där du kan villa ha 9# men samtidigt om klass för gäddfisketfrån 8-10# är ju smaken som baken. men ska du ha spöt till lite hö fiske nån gång skulle iaf jag satsa på en klass 8#

jag tycker man kan pressa spöt lite mer med ett 9' istället för 10' både i vind och lungt flugorna tar ju upp en del vindmotstånd och väger endel så men ett 9' får man en marginal men en liten fartökning på linan. de känns också efter en hel dags fiske

tjena!

Då får de nog bli ett #9 spö tror jag :- ??? ;)

jag själv har ingen koll alls, helt grön när det gäller gäddflugfiske, jag måste kanske känna på ett spö först :-,har tänkt att köra på lite havöring med men det blir nog mest gäddfiske är det tänkt.

mvh/pette

tjena!

vade tror ni om de här spöt för gäddfiske  Guideline LPXe RS Series 909  9 fot  #9 ??? ???

mvh/pette

tjena!

vade tror ni om de här spöt för gäddfiske  Guideline LPXe RS Series 909  9 fot  #9 ??? ???

mvh/pette

Kanonspö! Med det kan du lyfta upp de stora med. :)

(Har ett likadant...) 8)

Kanonspö! Med det kan du lyfta upp de stora med. :)

(Har ett likadant...) 8)

tjena!

hur upplever du spöt?

Är det ett snabbt spö??

hur är känslan i spöt?

m.m.m.m ??? ;):D

har du koll på hur mycket spöt väger?

du tycker inte att en #9 blir "för mycket" för gäddfisket??

fast det går kanske åt om man ska kunna bångla iväg stora flugor :-

och häva upp stora gäddor :D;)

mvh/pette

För mig är #9 lagom. Spöt är hyffsat snabbt med en grym ryggrad som gör att du kan tämja de stora.

Det är väl inte så förlåtligt mot dålig tajming. Med dubbeldrag kommer du hur långt du vill och kan ändra kastvinkeln med mycket lina ute om det skulle behövas. Det är oxå lätt vilket underlättar långa dagar med stora tunga flugor.

Nackdelar, spöringarna rostar :(. Ärligt så kunde väl spölacken varit lite bättre oxå.

Men jag tycker det är värt de pengarna jag fick lägga. :)

För mig är #9 lagom. Spöt är hyffsat snabbt med en grym ryggrad som gör att du kan tämja de stora.

Det är väl inte så förlåtligt mot dålig tajming. Med dubbeldrag kommer du hur långt du vill och kan ändra kastvinkeln med mycket lina ute om det skulle behövas. Det är oxå lätt vilket underlättar långa dagar med stora tunga flugor.

Nackdelar, spöringarna rostar :(. Ärligt så kunde väl spölacken varit lite bättre oxå.

Men jag tycker det är värt de pengarna jag fick lägga. :)

okej,vad jag förstår så fiskar du mycket efter kusten ???

jag kommer mest fiska i insjöar så då lär det kanske inte rosta lika lätt :- :D

vet du exakta vikten på spöt?? ;)

får kolla lite i beg. marknaden om man kan hitta ett sjyst exemplar  :D innan man kollar på ett nytt ;).

så du rekomenderar de spöt eller??

vad tycker du om vision spöna då??

dom är billiga men är det något att ha tror du?? :-

mvh/pette

hallo!

Någon som har ett  vision GTFour FAST  #9 ,10fot

hur är spöt?

MVH/P

Tänk dig för innan du köper ett 10 fots spö, du märker stor skillnad pga luftmotståndet i själva spöet i motvind med ett 10 fots jämfört med 9 fot.

Tänk dig för innan du köper ett 10 fots spö, du märker stor skillnad pga luftmotståndet i själva spöet i motvind med ett 10 fots jämfört med 9 fot.

okej,så du rekomenderar ett lite kortare spö då??

typ 9fot??

vad tror du om ett vision 3ZoneSW eller gtfourSW klass 9, 9fot??

mvh/pette

vad tror du om ett vision 3ZoneSW eller gtfourSW klass 9, 9fot??

En kompis till mig har ett vanligt 3zone 8# och han är nöjd. En klass högre kan inte vara fel. Mitt favoritspö till gädda är Corman #8 men ett sådant hittar du inte i butik, superstyvt och mycket styvare än de övriga #8 jag kännt på.

okej,så du rekomenderar ett lite kortare spö då??

typ 9fot??

Drar jag till riktigt med mitt 10 fot så tror man det ska knäcka sig på mitten. Ska du fiska från flytring är det inte fel med ett längre.

En kompis till mig har ett vanligt 3zone 8# och han är nöjd. En klass högre kan inte vara fel. Mitt favoritspö till gädda är Corman #8 men ett sådant hittar du inte i butik, superstyvt och mycket styvare än de övriga #8 jag kännt på.

Drar jag till riktigt med mitt 10 fot så tror man det ska knäcka sig på mitten. Ska du fiska från flytring är det inte fel med ett längre.

okej,det finns ett Vision 3zoneSW 9.0 #9 till salu här men vet ej om jag ska slå till :- ???

vet ej skillnaden på det och gtfoursw spöt som jag har kikat lite :- ???förutom att gtfour spöt är lite dyrare

har kollat lite på ett guideline LPXe RS med :-

mvh/pette

Guest krille_

rs spötär riktigt fint hade ett klass 8 till gäddfisket förut funkade riktigt fint även till riktigtstora flugor

rs spötär riktigt fint hade ett klass 8 till gäddfisket förut funkade riktigt fint även till riktigtstora flugor

okej,jag är såjäkla velig om jag ska ha ett #8 eller#9 spö :- ??? ;)

men det blir nog Guideline LPXe RS,måste bara bestämma mej vilken klass jag ska ha på spöt :-

mvh/pette

Guest krille_
okej,jag är såjäkla velig om jag ska ha ett #8 eller#9 spö :- ??? ;)

men det blir nog Guideline LPXe RS,måste bara bestämma mej vilken klass jag ska ha på spöt :-

mvh/pette

rs spöt orkar mycket höga vikter på linan mot tex min gt4 en klump som jag använde mig för till gäddfisket på min rs 8# fick jag kapa ca 70-80 cm och då var det en grov klump jag fiskade också klass 9# lina på mitt rs så skulle jag ha köpt ett rs till gädd fisket skulle jag nog ha tagit en klass 8# skulle räcka fint för mig iaf

rs spöt orkar mycket höga vikter på linan mot tex min gt4 en klump som jag använde mig för till gäddfisket på min rs 8# fick jag kapa ca 70-80 cm och då var det en grov klump jag fiskade också klass 9# lina på mitt rs så skulle jag ha köpt ett rs till gädd fisket skulle jag nog ha tagit en klass 8# skulle räcka fint för mig iaf

okej,det låter ju bra :Ddå blir det kanske en  RS #8 ;D :D;)

Guest krille_

om du har chansen att prova 8:an och 9:an skulle du ju kunna göra en egen uppfatning men som sagt jag tror inte du kommer att känna att 8:an inte räcker till

om du har chansen att prova 8:an och 9:an skulle du ju kunna göra en egen uppfatning men som sagt jag tror inte du kommer att känna att 8:an inte räcker till

men du tycker att det är bra "tryck" i spöt och inga problem att kasta stora flugor med #8:an,för jag vill inte behöva kämpa som fan för att få ut flugorna,man blir helt slut efter ett tag annars.

finns tyvär ingen här i e-tuna som säljer guideline så jag kan tyvär inte känna på spöna just nu :- :(.

fast JK i strängnäs säljer guideline ,får se om man åker dit o känner på spöna.

mvh/pette

Jag hade valt Gtfour SW, kändes som att den hade riktigt mycket kraft och sen så vägde den mycket lite och hade hög kvalitet, men då har jag inte känt på LPXe RS...

Jag hade valt Gtfour SW, kändes som att den hade riktigt mycket kraft och sen så vägde den mycket lite och hade hög kvalitet, men då har jag inte känt på LPXe RS...

tack för den  ;)nu blev man ännu mer velig :- :D;) på vilket spö man ska ha. ;) och det var säkert en #9 eller :- ??? ;)

tack för den  ;)nu blev man ännu mer velig :- :D;) på vilket spö man ska ha. ;) och det var säkert en #9 eller :- ??? ;)

Hehe, inte lätt. Det du väljer blir du säkert nöjd med, alla spön håller ju en mycket fin klass och kvalitet så det ska inte vara några problem:)

Så här står det på capricorn om GTfour SW

"Till skillnad från vår Extreme SW serie har vi låtit bli att bygga

in maximal lyftkraft i klingan på de här spöna. Därför kan dom

arbeta hela vägen från spöbasen till toppen, vilket gör det lättare

att hantera grövre linor och stora flugor. Det här gör GTfour till ett

verkligt allround spö för grövre enhandsfiske. "

LPXe RS

".....de har en kraftfull och ­kortslagig aktion, och de är bestyckade med delar som tål saltvatten och rejält med stryk.

.....De kvicka och kortslagiga klingorna är producerade med en specialdesignad grafitblandning. ....."

Verkar som att det skiljer lite emellan dem... Vilka sorts spön tycker du om att använda då?

Hehe, inte lätt. Det du väljer blir du säkert nöjd med, alla spön håller ju en mycket fin klass och kvalitet så det ska inte vara några problem:)

ja jag läste lite där jag med det låter ju bra :D :- ;)

det är ju helt okej pris på spöt med.

/pette

Guest krille_

LPXe RS

".....de har en kraftfull och ­kortslagig aktion, och de är bestyckade med delar som tål saltvatten och rejält med stryk.

.....De kvicka och kortslagiga klingorna är producerade med en specialdesignad grafitblandning. ....."

Verkar som att det skiljer lite emellan dem... Vilka sorts spön tycker du om att använda då?

här tcker jag att det enda som skiljer sig åt mellan spöna är vad man tycker m för sorts rs spöt jobbar lite mer med halv/top aktion men känns endå bra långt ner i spöt när man kastar. har bara erfarenhet av gt4 inte sw modellen den jobbar med lite mer av klingan en vad rs spöt gör.

jag tycker att du borde försöka få prova spön och se va du tycker om dom när du kastar med dom