Jump to content
Sign in to follow this  
jeppe

Frånlandsvind?

Recommended Posts

Kan det vara nått så här års. Får ner tempen men smådjuren försvinner kanske utåt eller mot botten. vad är er erfarenhet? Hade lite funderingar och sökte på dessa men fann inget vettigt. Frånlandsvind brukar ju vara stort nono i hö sammanhang.

Hellre fiske i frånlandsvind än inget fiske alls!  ;)

Man kan få fisk under de flesta omständigheter, sen finns det kanske bättre och sämre förutsättningar - men chansen finns där alltid!

Guest P-A

Man kan få fisk under de flesta omständigheter, sen finns det kanske bättre och sämre förutsättningar - men chansen finns där alltid!

Absolut, men tillslut tröttnar man på dom där jävla blanla sakerna

och åker bara när det är som bäst.

;) ;D

Nu vet jag inte hur det ser ut just där du tänker fiska.... Men frånlandsvind är ett jävla skit rent ut sagt. Däremot så brukar i alla fall jag ha ett antal platser som funkar på diverse olika vindar. Även ostliga vindar här på västkusten. Har det däremot blåst ostan flera dagar i sträck - kanske kraftig sådan - då är det bara att lägga ner...

Jag fick mina misstankar bekräftade. Jag är ju bara så sugen att lägga till en eller två i min statistik innan fredningen nu när tempen börjar bli bättre. Nordvind och frånlands på sydkusten gör då att det endast blir lite kastträning om man inte har oturen att stöta på en vilsen hö. Tror faktiskt jag kör en runda i veckan iallafall. Man är ju inte riktigt rationell som en biten hö fiskare... :D

Jag fick mina misstankar bekräftade. Jag är ju bara så sugen att lägga till en eller två i min statistik innan fredningen nu när tempen börjar bli bättre. Nordvind och frånlands på sydkusten gör då att det endast blir lite kastträning om man inte har oturen att stöta på en vilsen hö. Tror faktiskt jag kör en runda i veckan iallafall. Man är ju inte riktigt rationell som en biten hö fiskare... :D

Helt rätt - ut å kasta!  ;D

Guest Anfield

När det gäller sommarfiske på sydkusten så har vi haft absolut hetast fiske efter ganska kraftig frånlandsvind som får det varma ytvattnet att driva ut. 1 dags kraftig frånlandsvind (nord) kan få tempen att minska från +20 till runt 12-13 grader. Under resten av året håller jag dock med, frånlandsvind är då ingen hit.

/M

När det gäller sommarfiske på sydkusten så har vi haft absolut hetast fiske efter ganska kraftig frånlandsvind som får det varma ytvattnet att driva ut. 1 dags kraftig frånlandsvind (nord) kan få tempen att minska från +20 till runt 12-13 grader. Under resten av året håller jag dock med, frånlandsvind är då ingen hit.

/M

Ser ni, jag var inte helt ute och reste... ;)

Var ute igår (pålandsvind och riktigt varmt i vattnet) och såg bara en hoppa, men inget snöret.

Även jag försöker planera mitt fiske efter rådande väder- och vindförhållanden. Tyvärr har jag inte möjlighet att bara ge mig ut när vädret är det rätta utan måste oftast boka fisketuren i förväg och stämma av med familj, fiskekamrat och dennes familj. Det är då inte ovanligt att vinden hunnit vrida från sydväst till väst till ost innan den efterlängtade torsdagskvällen innfunnit sig. Jag fiskar ju mest i havet på västkusten och vår skärgård är ju full av kustnära öar. Därför ställer jag nu en följdfråga till experterna på forumet.

Frånlandsvind på kusten blir ju pålandsvind på öarna utanför. Står fisken på insidan av öarna då? Eller drar den längre ut i kustbandet? Eller står den kvar kustnära och surar? Eller är det bara att lägga ner?

Däremot så brukar i alla fall jag ha ett antal platser som funkar på diverse olika vindar. Även ostliga vindar här på västkusten. Har det däremot blåst ostan flera dagar i sträck - kanske kraftig sådan - då är det bara att lägga ner...

Guest dräparn

Ja har man familj gör fiskesuget att man många gånger sticker ut när det funkar och inte när det är LÄGE

Även jag försöker planera mitt fiske efter rådande väder- och vindförhållanden. Tyvärr har jag inte möjlighet att bara ge mig ut när vädret är det rätta utan måste oftast boka fisketuren i förväg och stämma av med familj, fiskekamrat och dennes familj. Det är då inte ovanligt att vinden hunnit vrida från sydväst till väst till ost innan den efterlängtade torsdagskvällen innfunnit sig. Jag fiskar ju mest i havet på västkusten och vår skärgård är ju full av kustnära öar. Därför ställer jag nu en följdfråga till experterna på forumet.

Frånlandsvind på kusten blir ju pålandsvind på öarna utanför. Står fisken på insidan av öarna då? Eller drar den längre ut i kustbandet? Eller står den kvar kustnära och surar? Eller är det bara att lägga ner?

Till viss del kan du ha framgång på "vindkanterna" ute på öarna. Men om ostan har dragit igång på allvar så drar den med sig hela havet, dvs lågvatten uppstår. Då sugs också alla småkryp med av bara farten....

Ostan är ett jäkla skit med andra ord. Skall man ändå chansa så får du ta dig så långt ut som möjligt på öarna!

Det beror mycket på hur, var och när man fiskar. Här på hösten giller jag frånlandsvind för flugfiske, ofta svårtfiskat med skygga fiskar men ibland har man topklass stunder med hur bra fiske som helst. Det ska ju inte vara för lätt heller  ;)

(har fångat mängder med havsöring i frånlandsvind på kusten (norra själland DK, kattegatkusten)

Mitt resonemang är nog ändå i slutändan att det är värt att chansa. Medveten om att det är ett annat fiske får man andra utmaningar att söka fisken och få denna att hugga. Sofflocket och flugbindning kommer därefter. Jag gillar helt enkelt att vara ute. ingen lina i vattnet= ingen fisk... ;)

Öhhh!!!  Vad är problemet med frånlandsvind???  Det är väl bara att åka till andra sidan så har du pålandsvid... :P :P  Fast ärligt talat så håller jag mig helst från det... brukar inte vara nått vidare

Mitt resonemang är nog ändå i slutändan att det är värt att chansa. Medveten om att det är ett annat fiske får man andra utmaningar att söka fisken och få denna att hugga. Sofflocket och flugbindning kommer därefter. Jag gillar helt enkelt att vara ute. ingen lina i vattnet= ingen fisk... ;)

Bra resonemang, fisken måste ju äta.

Det är ofte mycket lättare att se fisk i frånlandsvind, men dom kan vara mera svårtfångade, inte för att dom alltid är. Rekeflugor och märlkräftflugor är ofta säkrest om fisken är lurig. Torrflugar funker ibland (bra att ha i alla fall) ;)

Guest dräparn
Öhhh!!!  Vad är problemet med frånlandsvind??? Det är väl bara att åka till andra sidan så har du pålandsvid... :P :P  Fast ärligt talat så håller jag mig helst från det... brukar inte vara nått vidare

Som västkust fiskare tycker du alltså att man skall åka till Danmark ööhhhhhhh

Har haft riktigt bra fiske med frånlandsvind, så som det blåst den sista tiden har det nästan varit det enda alternativet om man är en så usel kastare som jag.  :D

/Nocke

Instämmer. Alltid lönt att försöka...