Hoppa till innehåll

Gävle


Guest pesse

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ja, när börjar man fiska havsöring på kusten i Norrland? Jag har efter tvivelaktiga försök i början på 1990- talet zero erfarenhet. En gång, på hösten, har jag sett en hygglig tvåkilos följa efter en 20-grams gladsaxwobbler, dock utan att hugga. Här, efter den öppna och smått brutala norra västerbottenskusten går det utmärkt att fiska harr med fluga. Öring verkar icke göra sig besvär, trots att den finns, om än inte i överflöd, så i fullt tillräcklig mängd. Någon gång har en och annan prickig, i raket fart, gjort låtsas attacker mot sik- och harrmormyrskan på våren. Men på fluga? Kanske är ambitionsnivån för låg? Eller också har de tafatta försöken med fluga gjorts vid fel tidpunkt, för tidigt eller för sent på året. Här leker, till exempel, strömmingen kring midsommar på vissa platser som går att komma åt utan båt, men då är det laxen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vill också ha en stuga på Romelsön! Troligen Sveriges bästa harjaktmarker!

Det här meddelandet blir lite offtopic, men...

...hur känner du till Romelsön? Varit där?

Förvisso har jag sett en del hare på ön men att den anses som riktigt bra jaktmark kände jag inte till. Iofs så har jag sett en del jägare på ön med hundar så jag är väl lite trögtänkt... Jag håller på och tar jägarexamen, har fixat teorin och har skjutprov i vår, mest med tanke på fågeljakt, men man kanske skulle ta och jaga hare på Romelsön när man ändå har bra marker in på stugknuten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Abborre, mina herrar, (inte hare för Guds skull!) är inte fy skam och det finns på Romelsön. Bäcken på ostsidan av ön är infart för lekabborren och i den lilla tjärnen går det vilt till på vårisarna då och då. Säkerligen även på sommaren. Jag såg Gladsaxöringen ute vid Finnhällan på Kågnäsudden en fin oktoberlördag. Svartnäsudden utanför Byskeälven är också ett ställe där det måste gå öring. Harr av fin kaliber finns där till och från, både när det är isbelagt och inte. Jag inbillar mig att de klumpiga fiskeförsöken kanske skulle ha ägt rum tidigare på hösten, månadsskiftet augusti-september och från mitten, slutet av maj fram till midsommar ungefär. Bottenviken är en jäkla kall liten del av Östersjön...

Kanske är det lika bra att ägna sig åt öring, harr och abborre i stället för nötandet efter fåtaliga vildlaxar och lämna våröringarna i fred i de outbyggda älvarna : )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Flyrodder

Jag har tillbringat många barndomssomrar i Båtvik nära Byskeälvens mynning. Vi fick mängder med harr på utter och nät. En del riktigt fina, men knappast i de storlekar som är vanliga runt Holmön/Holmögadd utanför Umeå. Vid Byskgrundet som ligger lite längre ut tog vi en del större "gråharrar". Kanske finns det riktigt stora harrar lokalt längre ut? Havsöring fick vi ibland på nät, men de var nästan alltid små. Bottenvikens havsöringar är ju oftast småttingar. Magiskt vackert område är det i alla fall :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hej undrar när och var man kan börja fiska efter havsöring utefter gävlekusten ;D

Jag ska försöka återföra ämnet till sin utgångspunkt.

När man kan börja fiska vid Gävlekusten vet jag inte, men förra våren fick jag tips om ett hett ställe.

Utsidan av Billudden, ett naturreservat som ligger straxt söder om Skutskär, ska vara bra. Problemet är att fisken går efter en kant ca 50 m ut. Antingen får man ha båt, flytring eller kasta låååångt.

Uppgiftslämnaren hade köpt sitt första spinnspö (han är inbiten flugfiskare) för att kunna hänga med en flytringsägande kompis och fiska där.

När jag provade där en majdag förra året fick jag bara en liten öring men såg fina bitar som hoppade och for omkring långt där ute.

Sammanfattningsvis är Billudden en fantastiskt vacker plats att tillbringa en fiskedag på, men det är svårt att nå fisken vadande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Fredrik Lindqvist

Inget att skryta om direkt , har bara varit där ett par gånger utan störe lycka.

Kompisarna har lyckats komma rätt ett par gånger och faktiskt fått lite hyffsad fisk.

I år ska jag försöka hinna med ett par turer med flytringen och hålla mig inne i sågarboviken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Är helt borta när det gäller kustfisket då jag ej testat det än och undrar om de finns nå havsöringsplatser värda att testa här i närheten av Gävle??? och då menar jag fiske från land...

Förslag på andra trevliga fiskeställen sjö/ström här i trakten med öring harr tas gärna emot oxå  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja då Gävlar  :)

Jag fiskar messt i sjöar häromkring och några veckor blir det upp till föräldrarnas trakter i Jämtland och fiske i sjö/tjärn och nå strömmande ibland som Gimån eller ammerån.

Men kustfiske och havsöring har jag ej testat ännu men är lite sugen på det så alla tips om det är jag tacksam för

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har själv bara spinnfiskat där då det blåst alldeles för mycket då jag varit där men fluga går bar enligt de som tagit fisk. Färger osv vet jag inte då jag j testat själv. Fisket brukar vara som bäst om ca 10 dagar och tre fyra veckor efter det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Knappsat någon trängsel, Väldigt glest med fiskare. Jag var där förra helgen, såg en till som fiskade. Sträckan du kan fiska på är riktikt lång. Dock är vadare eller flytring att föredra. Finns många som tar fina fiskar med endast vadare men problemet är att det finns en djupbrant där fisken ofta går, och den ligger runt 50-70 meter ut från land. Men det går att vada en bit och det går även som sagt att få fiska innanför denna kurva. Längst ut på udden är väl ett av de populäraste. Ska kanske dit i helgen så jag kan rapportera om det kommer upp någon blanking.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir nog inga vadar med första turen för mig..då blir de att kolla in stället och lära känna miljön lite så man får hoppas att de ska kunna gå att få någon närmare land :) Har inga riktigt bra vadare och skulle behöva nya med riktiga vadarskor till men pengarna räcker inte till det den närmaste tiden  :-

Så är botten fin att traska på annars ?

Skriv gärna om helgens fisketur

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Botten består av sten och beroende på vart du är är den olika grund. Räkna inte med några längre utgångar i vattnet. Helgens tur började kl 07 30 och slutade kl 17 00 utan ett enda napp. För tidigt tror jag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Romelsön & kustfiske utanför Byske nämndes ju tidigare i den här tråden. Jag har lagt upp en sida med Romelsön. Där finns också en karta där jag har märkt ut platser som är bra för harrfiske samt även märkt ut var yrkesfiskarna tidigare hade sina laxfällor innan skyddsgränsen för Byskeälvens mynningsområde flyttades. De platserna borde vara bra riktmärken för var lax och havsöring kan hittas. Jag skriver 'borde' för jag har aldrig testat kustfiske efter havsöring och lax i nåt vidare seriöst men jag ämnar göra försök i sommar. Harr fiskar jag med fluga i havet, men när det gäller lax- och havsöring i havet vette fasen om jag inte ska ta och damma av haspelspöt.

Tips från andra landsändar där man idkar sånt havsfiske efter öring & lax vore intressant. Strömmingsgrynnor kring midsommar när strömmingsstimmen går till kanske är platser man även hittar lax på.

http://hem.passagen.se/alvsajtn/romelson/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...