Hoppa till innehåll

Var simmar de STÖRSTA harrarna?


kopplingsschema

Recommended Posts

On 8/18/2021 at 1:45 PM, Karl T said:

Hur har vi det med harrarna i Danmark? Kanske inte är så mycket mer lättillgängligt för oss i söder om vi talar om de västra öarna iofs. 

Efter vi hade "hårda" (för Danmark) vintrar i sluttet av 00'arna var manga sjöar och fjordar var igen-frusna en längre period var skarven fiskede i åarna har bestånden i dom jyska åarna gått ner väldigt mycket.

Sista vinter var det rapporteringer från många åar om skarv igen.

Harren har fået stryk i Danmark - tyvärr - öringen också. Vissa sträckor är/var i princip tömda för fisk.

90'talet och 00'arna var rätt bra i flera åar.

Mina största från Danmark är 2 på 54 cm. En kompis har toppnotering på 63 cm - inte illa för en 5 m bred å.

Jesper, från Danmark   

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago, puoltsa19 said:

Årets största så här långt 57-58 cm, den för året inköpta Rapala vågen låg hemma😂

Hade en riktigt bra helg, med många riktigt fina harrar

9BF10646-7766-4206-9C55-B774E2A21E17.jpeg

Galet stora harrar när de blir så långa. 🤩Båtfiskare! Oftast samma här. Inte lika lättdrillat, men man hittar ju ställen. 😎

Grattis till fin fisk! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Amen mått stämmer inte alltid så bra. Samma med alla fiskar. Men å andra sidan vem bryr sig.
Hade en fiskekompis som även jagar mycket som sa att skjuta en björn i alaska är hög status. Jag förstår inte det tankesättet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 hours ago, puoltsa19 said:

Årets största så här långt 57-58 cm, den för året inköpta Rapala vågen låg hemma😂

Hade en riktigt bra helg, med många riktigt fina harrar

9BF10646-7766-4206-9C55-B774E2A21E17.jpeg

Snyggt!

Det går många många 54-55 cm harrar på en sådan pjäs! Kämpa på så sitter 60 cm harren där en dag!!👍

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fråga till er som är kunniga!
Mitt Harr PB är ca 54cm. Fisken var i fin form. Hade dock inte någon våg den dagen, och fisken fick gå tillbaka.
Vad kan den ha vägt ungefär?
Ska rota fram en bild på den också så blir det nog lättare att uppskatta :)

Edit: Uppdaterad med bild. Alltid bra med en vän som kan "hissa segel" under fotografering 😄

36425814_10214767382892345_2759680332092407808_n.jpg

Redigerad med Lodjur
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 9/11/2021 at 9:36 AM, Lodjur said:

En fråga till er som är kunniga!
Mitt Harr PB är ca 54cm. Fisken var i fin form. Hade dock inte någon våg den dagen, och fisken fick gå tillbaka.
Vad kan den ha vägt ungefär?
Ska rota fram en bild på den också så blir det nog lättare att uppskatta :)

Edit: Uppdaterad med bild. Alltid bra med en vän som kan "hissa segel" under fotografering 😄

36425814_10214767382892345_2759680332092407808_n.jpg

Det verkar ju vara en ganska normal Harr, vikt 1,4 kg +-5% skulle jag tro🙂

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 9/10/2021 at 8:00 PM, Matte said:

Snyggt!

Det går många många 54-55 cm harrar på en sådan pjäs! Kämpa på så sitter 60 cm harren där en dag!!👍

Några gånger till i år blir det innan denna säsong är över, annars fortsätter jakten nästa sommar🙂

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 9/10/2021 at 3:40 PM, Bob said:

Galet stora harrar när de blir så långa. 🤩Båtfiskare! Oftast samma här. Inte lika lättdrillat, men man hittar ju ställen. 😎

Grattis till fin fisk! 

Tackar

När det är riktigt högt vatten blir det en hel del båtfiske, men som vattenståndet är nu då parkerar jag på nån grynna och kliver ur.

Ganska bekvämt sätt att fiska🙂

 

D4FE3A8F-A7EC-4568-9E1F-291B52630A37.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 9/10/2021 at 8:00 PM, Matte said:

Snyggt!

Det går många många 54-55 cm harrar på en sådan pjäs! Kämpa på så sitter 60 cm harren där en dag!!👍

Helt rätt skulle tro att det är 10 st 53-54 cm på en 57-58, kanske fler oxå.

Harr upp till 1,2 kg får man ganska ofta.

Dagen innan jag fick harren på bilden fick jag en som kanske skulle vägt lika mycket, en riktigt grov Harr (bifogar bilden nu)

Men som jag skrivit tidigare låg vågen hemma.

 

040A659D-7B4B-4281-B7E7-EC446E72EC02.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 9/10/2021 at 6:22 PM, SA said:

Amen mått stämmer inte alltid så bra. Samma med alla fiskar. Men å andra sidan vem bryr sig.
Hade en fiskekompis som även jagar mycket som sa att skjuta en björn i alaska är hög status. Jag förstår inte det tankesättet.

Det är därför jag är extra noga med att mäta och väga.

Harrarna jag fick mätte jag endast längden på, ingen våg tillgänglig och all stor Harr släpper jag tillbaka.

Har ett PB på dryga 1,9 och vill gärna få en över två kg och då ska den vara vägd och mätt.

Fick för ganska många år sen en riktig monster Harr på över 60 cm, men den vägdes inte, så den gills ej som PB🙂

 

 

Redigerad med puoltsa19
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, puoltsa19 said:

Tackar

När det är riktigt högt vatten blir det en hel del båtfiske, men som vattenståndet är nu då parkerar jag på nån grynna och kliver ur.

Ganska bekvämt sätt att fiska🙂

 

D4FE3A8F-A7EC-4568-9E1F-291B52630A37.jpeg

Ser magiskt ut. Har inte fått fiska nån Harr på 2 hela somrar, skulle varit sjukt kul att komma iväg någonstans men som ganska ung och därmed inte fullvaccinerad så är det sjukt svårt då de närmsta ställena är i Norge.

Tack för svaret ang. vikten btw :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago, Lodjur said:

Ser magiskt ut. Har inte fått fiska nån Harr på 2 hela somrar, skulle varit sjukt kul att komma iväg någonstans men som ganska ung och därmed inte fullvaccinerad så är det sjukt svårt då de närmsta ställena är i Norge.

Tack för svaret ang. vikten btw :) 

Kommer en ny sommar nästa år, med nya möjligheter👍

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@Mattetror du ångra ditt svar..? Tänkte ta tag i det nu. Oavsett så han jag läsa det för ett par dagar sen. Bra svar, däremot tror jag fortfarande på sjöarna där jag var. Vi toppar på 58cm i systemet under de turer jag gjort sista 20 åren så så långt har vi ju delade erfarenheter. Jag har däremot sett en grotesk harr en gång i Taava, den måste vägt ledigt 2,5-3kg😅🤷‍♂️ men den vandra bara vidare uppströms… lite därför jag hamnat där jag är😉

Jag körde ett par av sjöarna i år. Får se om jag betar av nån till nästa vända. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago, Jonas said:

@Mattetror du ångra ditt svar..? Tänkte ta tag i det nu. Oavsett så han jag läsa det för ett par dagar sen. Bra svar, däremot tror jag fortfarande på sjöarna där jag var. Vi toppar på 58cm i systemet under de turer jag gjort sista 20 åren så så långt har vi ju delade erfarenheter. Jag har däremot sett en grotesk harr en gång i Taava, den måste vägt ledigt 2,5-3kg😅🤷‍♂️ men den vandra bara vidare uppströms… lite därför jag hamnat där jag är😉

Jag körde ett par av sjöarna i år. Får se om jag betar av nån till nästa vända. 

Hehe, kändes som det med mitt tillägg kanske blev lite för avslöjande om var det var. Sen lät jag lite mästrande tyckte jag när jag läste det sedan. Så jag tog bort det när ändå ingen svarade...😄

Men jag  tycker våra erfarenheter känns ganska lika ändå. Bara att vi ser på statistiken på fångsterna på olika sätt!

Men jag hoppas verkligen du tar jätteharren där. (Eller i nån annanstans) Och helt klart går det 2-kilosar där. Men rekordharren? Nja... 😇 JAG tror att den finns i mera skogsnära sjöar eller i någon älv, men det är en högst personlig teori.

Just det du skriver om storharren i Taava är ju en klassiker. Man får bara komma dom nära. se dom vända under flugan osv. Stora fiskar blir stora av en anledning, så typiskt att bara se dom, eller nesligt tappa dom!  Å andra sidan minns man dom fiskarna bäst!!!

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, Matte said:

Hehe, kändes som det med mitt tillägg kanske blev lite för avslöjande om var det var. Sen lät jag lite mästrande tyckte jag när jag läste det sedan. Så jag tog bort det när ändå ingen svarade...😄

Men jag  tycker våra erfarenheter känns ganska lika ändå. Bara att vi ser på statistiken på fångsterna på olika sätt!

Men jag hoppas verkligen du tar jätteharren där. (Eller i nån annanstans) Och helt klart går det 2-kilosar där. Men rekordharren? Nja... 😇 JAG tror att den finns i mera skogsnära sjöar eller i någon älv, men det är en högst personlig teori.

Just det du skriver om storharren i Taava är ju en klassiker. Man får bara komma dom nära. se dom vända under flugan osv. Stora fiskar blir stora av en anledning, så typiskt att bara se dom, eller nesligt tappa dom!  Å andra sidan minns man dom fiskarna bäst!!!

Jag var och fiskade i månadsskiftet juni/juli i ett mindre vattendrag, där jag vet en som fått en 2,2 kgs Harr.

kom ner till bäcken efter en svettig marsch, riggade ett 7,2 fots glasfiberspö.

Började fiska av ett mindre sel, helt övertygad om att det bara var en tidsfråga innan storharren skulle hugga🙂

Mycket riktigt ett rejält hugg och fisken satt, den drog i väg en liten bit nerför bäcken och inget tvivel om att det var en fin fisk.

Började ta hem fisken och då hoppar den, en fin guldfärgad prickig sak.

Syftet var Harr när jag gick till bäcken, första fisken jag får var en öring kring kilot🙂

Så kan det gå med ett riktat Harr fiske🙂

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Söndag blev årets sista dag med harrfiske.

Riktigt sent på hösten, 8-10 grader varmt och regn i luften då kläcker små nattisar.

Vet man var det fins bakströmmar där det samlas stora mängder sländor då vet man var harren är🙂

Årets sista fiske blev riktigt lyckat, en Harr över kilot och ett gäng strax under.

Nu väntar sex månader av snöskottning och förhoppningsvis 100 mil skidor som är årets mål.

Fick kanske en 2 kgs i år, men tyvärr blev bara längden mätt 58 cm, krfig höst Harr men ingen vikt😟

Årets sista Harr högg på en size 18 eller 20 nattis, nya tag nästa sommar, jakten på 2 kgs harren fortsätter🙂

DD51BE80-EBAE-4DCD-8BF6-2100039313F0.jpeg

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snyggt @puoltsa19😎 58 är trots allt en harr of a lifetime🤷‍♂️men med det sagt ser jag fortfarande noll bekräftade tvåkilos i tråden. 
100 mil på skidor kommer göra dig vacker å fitt inför nästa års posering med första bekräftade bild med tvåkilosharr. Jag och förmodligen alla andra edgare är redo😎

*hoppasjaghinnerföre*

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago, Jonas said:

Snyggt @puoltsa19😎 58 är trots allt en harr of a lifetime🤷‍♂️men med det sagt ser jag fortfarande noll bekräftade tvåkilos i tråden. 
100 mil på skidor kommer göra dig vacker å fitt inför nästa års posering med första bekräftade bild med tvåkilosharr. Jag och förmodligen alla andra edgare är redo😎

*hoppasjaghinnerföre*

Nästa sommar fortsätter kampen, först till 2 kg vinner 👍

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick en harrhona en gång i kaitumälv som såg lång ut så mätte. 59cm totalt vikt 1.25kg.
Min största från sandåslandet är brukar säga 1,7kg men vägde "bara" 1,65kg och minst 5cm kortare än kaitumharren.

Dragit säkert närmare tusen harrar över kilot. Det går en gräns där tillväxten avtar snabbt i norra sverige.
De kan säkert växa sig betydligt större och fetare i sjöar söderut.

Men drillar hellre en pigg kilos i älven än en trög tvåkilos i sjön!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En Harr som är 59 cm och väger 1,25 är en svält Harr.

Såna får man i Harri och Ratek, vem som nu vill ha svältharr🙂

Har oxå genom åren fått ett par tre stora harrar och öringar, hur många inte en aning men några är det.

Absoluta merparten av harrar följer Vestrins vikt skala bra upp till ca 1,3 kg sen diffar det lite och då ofta är harren tyngre än vad skalan anger.

Fick förra sommaren en har som var 45 cm och vägde så nära 1 kilo man kan komma, så inte vet jag om tillväxten avtar i älvarna i norr.

Ismo visade ju en bild på en monsterfet Harr för ett tag sen. Så jag håller inte med om att tillväxten avtar i norr, inte på låglandet i alla fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
On 9/12/2021 at 3:44 PM, puoltsa19 said:

Helt rätt skulle tro att det är 10 st 53-54 cm på en 57-58, kanske fler oxå.

Harr upp till 1,2 kg får man ganska ofta.

Dagen innan jag fick harren på bilden fick jag en som kanske skulle vägt lika mycket, en riktigt grov Harr (bifogar bilden nu)

Men som jag skrivit tidigare låg vågen hemma.

 

040A659D-7B4B-4281-B7E7-EC446E72EC02.jpeg

Bra gjort för att vara en högervevare. 😉

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago, Ismo said:

En vevar!!..NATURLIGTVIS!..med den hand en har bäst känsla med..&..vevar snabbast med.

Det fanns en blinksmiley med…

Jag enhandsfiskar och håller spöt i höger hand. Jag är även högerhänt. 
Jag gillar att veva med min fria hand och slippa byta grepp efter mothugget. 
Men det är ju jag det.
Sorry för att det blev lite off-topic. Men hur man kastar och drillar måste ju räknas till fiskarens eget val. Det som känns bäst helt enkelt.
Jag är en person full av gråzoner, men däremot inte hur man beter sig mot fisk och miljö. Där är jag svart och vit. 
(Det ska vara lite finare runt älven när jag åker, än när jag kom).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 10/15/2021 at 10:43 PM, puoltsa19 said:

En Harr som är 59 cm och väger 1,25 är en svält Harr.

Såna får man i Harri och Ratek, vem som nu vill ha svältharr🙂

Har oxå genom åren fått ett par tre stora harrar och öringar, hur många inte en aning men några är det.

Absoluta merparten av harrar följer Vestrins vikt skala bra upp till ca 1,3 kg sen diffar det lite och då ofta är harren tyngre än vad skalan anger.

Fick förra sommaren en har som var 45 cm och vägde så nära 1 kilo man kan komma, så inte vet jag om tillväxten avtar i älvarna i norr.

Ismo visade ju en bild på en monsterfet Harr för ett tag sen. Så jag håller inte med om att tillväxten avtar i norr, inte på låglandet i alla fall.

Nej ingen svältharr alls. Början av juli var det länge sedan och minnet sviker kan ha varit 57-58cm. Men mycket ovanligt lång var den iallafall och inga tunga romkakor såklart.
Vad jag skriver här på forumet fredagkvällar är inte alltid så tvärsäkert eller smart! Bara så ni vet!😏

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

17 minutes ago, Bob said:

Det fanns en blinksmiley med…

Jag enhandsfiskar och håller spöt i höger hand. Jag är även högerhänt. 
Jag gillar att veva med min fria hand och slippa byta grepp efter mothugget. 
Men det är ju jag det.
Sorry för att det blev lite off-topic. Men hur man kastar och drillar måste ju räknas till fiskarens eget val. Det som känns bäst helt enkelt.
Jag är en person full av gråzoner, men däremot inte hur man beter sig mot fisk och miljö. Där är jag svart och vit. 
(Det ska vara lite finare runt älven när jag åker, än när jag kom).

Samma här! Varför byta grepp när fisken är på. Bara fördelar att veva vänster för högerhandskastare. Använder även en vänstervevad Ambassedeur spinnrulle. Känns helt bakvänt att veva med höger.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...