Jump to content

Var simmar de STÖRSTA harrarna?

kopplingsschema
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, puoltsa19 said:

Då vet jag inte vad

Jag har också haft problem med det. Löser det med att posta på YouTube och döljer videon så att den bara går att nå genom en länk (om man inte vill ha den offentlig utanför forumet).

2 minutes ago Lodjur sa:

Jag har också haft problem med det. Löser det med att posta på YouTube och döljer videon så att den bara går att nå genom en länk (om man inte vill ha den offentlig utanför forumet).

Döljer det?..blundar du?

På 2021-12-11 at 15:04 puoltsa19 sa:

Då vet jag inte vad

Funkar för mig🤷‍♂️ Men vill man va supersäker på att alla ska kunna se så ladda upp på youtube först. Då funkar även förhandsvisningen i forumet.

På 2021-12-11 at 12:25 puoltsa19 sa:

Även i norra Sverige käkar dom puppor, inte så stor men många🙂

IMG_0386.MOV

Det finns riktigt stora!..oftast då i sjöar...sällan en ser dom kläcka...dom kläcker till vingad variant då!. vart dom kommit upp till ytan...otroligt att dom får avkommor...kläcker nån mitt i sjön...så överlever dom sällan.

Var norrut i somras,först 5 dagar i kraddsele Vindelälven min största harr där vägde 1,4 kg fortsatte sedan till Kalixälven,tog massa harr där en 50 plussare.Ismopuppa. sedan blev det en kväll vid luspen Torneälven ,fick några riktigt stora där, en 50plussare.sedan besökte jag en mindre jokk, och hade där ett harr fiske utan dess like,drog massor av harr,flera över kilot och dessvärre tappade jag en som måste varit runt 2 kilo,vägen dit höll på att knäcka mig, men det var mödan värt.under mina 43 år som harrfiskare har jag aldrig varit inärheten av något liknande. Jag kommer att återvända dit till sommaren,kommer då att filma fisket.

• Like 2

• 4 weeks later...

Jag som är rätt ointresserad av Harr fick en som var minst 56cm (vill tro att den var över 60cm) i Nedre Dalälven på 90talet. Närmare bestämt i strömmen kallad Härsingen (Tyttbo forsfiske) och det lustiga är att det är den enda harr över 35cm som jag fått där. Den var så slut så jag koncentrerade mig på att sätta ut den framför att både mäta och fota stackaren.
Ryggfenan gick förbi fettfenan och jag ska ha ett gammalt analogt foto någonstans på den...
Jag hade rott över älven till västmanlandssidan och vandrat upp till övre strömmen för att därefter vada ut till ön och fiska från nacken och ner tillbaks mot vadningsstället. Medans jag vadade tillbaks över lillströmmen så slökastade jag en tung nymf och på stripande fluga högg Harren. Den var mycket mycket slöare än de 50cm Harrarna som man på den tiden fick nere i Gysinge. Den här Tyttboharren vände sig och visade sin vita buk direkt under drillningen så jag drog in den stenhårt eftersom jag trodde det var en fenlös nyinsatt regnbåge. Vilken förvåning det blev när jag fick se att det var en Harr.... Den såg ut som en fet 2 kilos regnbåge från en dålig odling...

Tyvärr så är det inte ens lönt att fiska i nedre Dalälven idag...

En bekant fick en Harr på 65cm i ett biflöde till Piteälven och jag fick en på 56cm i Pärlälven på en sträcka där det kryllade med Harr mellan 40-50cm. Harrfisket kan vara alldeles för lättfiskat men de kan bli supergriniga också...

Om ett ställe som nedre dalälven kunde hålla hög medelvikt på Harr så måste det finnas tusentals liknande platser i vårt avlånga land. Då tänker jag på alla okända nästan ofiskade strömsträckor långt in i inlandet eftersom de flesta fiskar i kända fjällnära vatten...

• Like 3