Jump to content

Var simmar de STÖRSTA harrarna?

kopplingsschema
 Share

Recommended Posts

4 minutes ago, puoltsa19 said:

I de här fallet är planen uppströms kast. Platsen är som gjord för det, du kan vada ända ut till strömkanten och själva älvfåran blir tvärdjup.

Ta hem flugan i strömmens hastighet kanske aningen fortare, om du tar hem flugan aningen långsammare än strömmen känner du inte när harren tar flugan.

Dom riktigt stora harrarna ligger i botten på strömfåran där strömmen lugnar ner sig, gångna helgen fiskade jag med tunga nymfer bunden på jigg krok, så fort jag fick ner nymfen på botten fick jag fisk.

Nu ska jag placera mig 10 meter nedanför hotspotten, göra långa uppströms kast och förhoppningsvis har streamern hunnit sjunka till botten eller närapå när den passerar hotspotten, lyckas jag ska jag i princip släpa flugan över älvsbotten, så är min plan för helgen.

Kommer köra med ett klass 6 spö i och med att flugorna blir ganska tunga och en sjunklina då borde jag komma ner till botten (skulle tro att det är ca 3-4 meter djupt)

Kort och gott, situationsannpassat fiske med passande utrustning och förhoppningsvis en streamer som harren vill ha.

Tack för tips. Ska iväg till ett fint harrvatten nu till helgen jag med, som jag har besökt några gånger tidigare, men jag har aldrig testat med mindre streamers efter harren. Kan ju vara kul ifall det är trögt med torrflugor.

Den älven är dock mer jämndjup, men det finns några ställen jag vet om med djupare partier som jag nymfat tidigare. Kanske får ta med sjunklinan som sitter på extraspolen jag aldrig använder... :)

• 2 weeks later...
On 9/12/2022 at 12:39 PM, Lodjur said:

Tack för tips. Ska iväg till ett fint harrvatten nu till helgen jag med, som jag har besökt några gånger tidigare, men jag har aldrig testat med mindre streamers efter harren. Kan ju vara kul ifall det är trögt med torrflugor.

Den älven är dock mer jämndjup, men det finns några ställen jag vet om med djupare partier som jag nymfat tidigare. Kanske får ta med sjunklinan som sitter på extraspolen jag aldrig använder... :)

Var ute förra helgen och fiskade, taktiken med jigstreamers funkade hyfsat men ingen våldsamt stor Harr, var nog lite för kallt ute.

Största Harren var strax under kilot sen nån lite mindre, vatten hade oxå stigit 30 cm så det gjorde inte fisket bättre.

Knepig sommar/höst i år, högt vatten nästan hela tiden, men ska göra ett nytt försök på söndag är tanken men då på ett annat ställe.

• Like 2

16 hours ago puoltsa19 sa:

Var ute förra helgen och fiskade, taktiken med jigstreamers funkade hyfsat men ingen våldsamt stor Harr, var nog lite för kallt ute.

Största Harren var strax under kilot sen nån lite mindre, vatten hade oxå stigit 30 cm så det gjorde inte fisket bättre.

Knepig sommar/höst i år, högt vatten nästan hela tiden, men ska göra ett nytt försök på söndag är tanken men då på ett annat ställe.

Men en. Vattenfall!!..så verkar det varken ha regnat l.r båst i sommar...???

6 hours ago, Ismo said:

Men en. Vattenfall!!..så verkar det varken ha regnat l.r båst i sommar...???

Just nu är vattenståndet 40-50 cm över det för årstiden normala.

I morgon om det inte regnar lika mycket som nu, blir det fiske med tunga nymfer, streamers i några väl valda gropar.

Vi kämpar på här uppe i jakten på den riktigt stora och i dessa vatten finns den🙂

F6CDC8E3-2EFF-446E-B660-DAE2C19EA378.jpeg

6BDE96DD-89E7-4C1D-8464-6F1C23E3A75B.jpeg

30C6B541-DCCF-41F0-B921-E535495669CB.jpeg

• Like 6
  • Thanks 1

Mycket vatten i år. Men ändå ganska lyckat. Bara skönt vara ute. Kaitumälven slutet av augusti. Ser ibland större öring som hoppar. Men ingen över kilot fick man. Trots spinnfiske denna gång bara gädda! Grov Harr på flugspö såklart!

DSC_1216.JPG

DSC_1241.JPG

DSC_1270.JPG

DSC_1174.JPG

DSC_1256 (2).JPG

Edited by SA
  • Like 6