Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Var simmar de STÖRSTA harrarna?

Featured Replies

Är det elritsa?, och ???
Vad e d mer för nåt? 🤔😊

Edited by Krippax

• Replies 387
  • Views 105.8k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Då får man göra ännu ett bokslut. Sammanfattningsvis 1. Ingen Harr som nådde 2 kgs strecket 2. Extremt få dagar med vakande fisk, andra året på raken där vakfesterna i stort set uteblev

• Hade en riktigt bra helg, aningen mindre än Freaks 1,9 Harr, nu pratar vi gram🙂 636DFA09-DB14-4824-B479-1BFF3149F1BA.MOV

• Nu är året strax slut, i 2 år har vi jagat en 2 kgs Harr, en som ska vara vägd, mätt och fotad, ingen har lyckats. Så här långt ingen sån Harr, nära har vi vart, men inte 2 kg🙂 tror det säger lit

26 minutes ago Krippax sa:

Är det elritsa?, och ???
Vad e d mer för nåt? 🤔😊

Dom käkar harryngel, Kanibaliserad harr🙂

👍

Tack, då har jag lärt mig någonting nytt idag också…

Tyvärr har jag aldrig fått en harr, hör och häpna 😊

Kanske inte så konstigt med tanke på vart jag fiskar, men d kommer, förr eller senare 😁

3 minutes ago Krippax sa:

👍

Tack, då har jag lärt mig någonting nytt idag också…

Tyvärr har jag aldrig fått en harr, hör och häpna 😊

Kanske inte så konstigt med tanke på vart jag fiskar, men d kommer, förr eller senare 😁

Men du har säkerligen fått fiskar somjag knappt sett på vykort🙂

Stor harr äter fisk. Där har jag landat. Vill man få dem är torrfluga fel. Vill man maxa chansen kör man streamers.
Bästa harren i år fick min vän Bruno Lauri. Men det var ingen tvåa.

_Z3B8719.jpeg

1 hour ago, Jonas said:

Stor harr äter fisk. Där har jag landat. Vill man få dem är torrfluga fel. Vill man maxa chansen kör man streamers.
Bästa harren i år fick min vän Bruno Lauri. Men det var ingen tvåa.

_Z3B8719.jpeg

Ligger mycket i det Jonas, stor fisk väljer ofta stora byten. Samtidigt har jag liknande erfarenhet som Poultsa. Jag har fått en massa harr på 1,7-1,8 kilo, men aldrig nån över 2 kilo. De flesta av dom stora jag fått är på torrfluga.

Tror snarare att det är rejält svårt i de flesta vatten att en harr når 2 kilo. Finns massor av vatten där kilot verkar vara en maxgräns. Tror vattnet är viktigare än fiskemetoden faktiskt.

Tror jag sagt det förr i denna tråd att de större älvarna norrut har potentialen då det är ett mer varierat bestånd än i sjöar, där JAG upplever att ett bestånd blir på något sätt begränsat då det får en maxstorlek pga förhållandena. Jag tror Poultsa är på rätt ställe, han kan älven. 2 kilos harren kommer men det är ont om dom även där, men det engagemang han fiskar med kommer att ge resultat!

Jag vet en sjö i Kirunatrakten där vi nog fick 50-tal harrar över 1,5 kilo på några dagars fiske men toppfisken på 1,8 kilo. Kändes som tusenbröder efter ett tag. jag fick känslan att en 2-kilos inte fanns där.

Sen tror jag att ska man få Svenska rekordharren är det i en sjö med rätt förhållande, sjöharren är oftast tyngre, gäller  bara att hitta rätt sjö, och gärna på lite lägre höjd än många harrsjöar det pratas om, glöm inte skogslandet!

Min första stora harr fick jag för 35 år sedan i en sjö i Kvikkjokkfjällen. 57 cm och 1.8 kilo på en 18 grams mörrumspinnare. Gädda var målet..... Hyfsat stort bete för att återknyta till tråden.. 😀

Men för att inte krångla till det, en streamer är aldrig fel! 

Edited by Matte

15 minutes ago Matte sa:

Ligger mycket i det Jonas, stor fisk väljer ofta stora byten. Samtidigt har jag liknande erfarenhet som Poultsa. Jag har fått en massa harr på 1,7-1,8 kilo, men aldrig nån över 2 kilo. De flesta av dom stora jag fått är på torrfluga.

Tror snarare att det är rejält svårt i de flesta vatten att en harr når 2 kilo. Finns massor av vatten där kilot verkar vara en maxgräns. Tror vattnet är viktigare än fiskemetoden faktiskt.

Tror jag sagt det förr i denna tråd att de större älvarna norrut har potentialen då det är ett mer varierat bestånd än i sjöar, där JAG upplever att ett bestånd blir på något sätt begränsat då det får en maxstorlek pga förhållandena. Jag tror Poultsa är på rätt ställe, han kan älven. 2 kilos harren kommer men det är ont om dom även där, men det engagemang han fiskar med kommer att ge resultat!

Jag vet en sjö i Kirunatrakten där vi nog fick 50-tal harrar över 1,5 kilo på några dagars fiske men toppfisken på 1,8 kilo. Kändes som tusenbröder efter ett tag.

Sen tror jag att ska man få Svenska rekordharren är det i en sjö med rätt förhållande, sjöharren är oftast tyngre, gäller  bara att hitta rätt sjö, och gärna på lite lägre höjd än många harrsjöar det pratas om, glöm inte skogslandet!

Min första stora harr fick jag för 35 år sedan i en sjö i Kvikkjokkfjällen. 57 cm och 1.8 kilo på en 18 grams mörrumspinnare. Gädda var målet..... Hyfsat stort bete för att återknyta till träden.. 😀

Men för att inte krångla till det, en streamer är aldrig fel! 

Mitt personbästa 1980g är taget på torrt, dessutom var kroken hullinglös🙂

Kommande sommar blir ju första som jag har hur mycket tid som helst till fisket och då ska den förhoppningsvis upp skam den som ger sig🙂

Jag tror min största är tagen på torrt med och jag delar erfarenheten att många bra vatten kan ha gott om harr i spannet 1,3-1,6 och enstaka 1,7-1,8. De större är däremot extremt sällsynta. Jag har fiskat bra vatten för stor harr i 25 års tid nu men kan inte minnas att någon harr vi fått upp har varit längre än 57-58 centimeter?

I väldigt många år var mitt fokus helt på att ta dem på torrt men de sista åren är jag inte lika nogaräknad. Det är ett faktum att många större harrar helt struntar i torrflugor. Byter man däremot till en streamer så attackerar de direkt. Fördelen med klara fjällvatten är att det är lätt att studera fiskens beteende. 

Sen vore ju självklart drömmen att ta en tvåkilos på torrt då det är svårast.

Den största harren jag sett såg jag högt upp i Taavaättno. I höjd med Rovvejaur.

Vi hade flugit sjöflygplan ut (Kallaxflygs DeHaviland Beaver) och landat på sjön. Givetvis börja vi med att fiska lite innan vi paddla oss ner mot Harrejokka där vi hade bokat helikopterlyft hem en vecka senare.

Den långa sandåsen emellan Taavaättno och Rovvejaure är rejält hög. 10-15 meter kanske? Det är i alla fall perfekt att ta höjd på åsen och spana fisk när förhållandena är rätt. Precis där såg jag en harr på 65-70 eller mer som långsamt simma uppströms. Jag fiskade bara torrt då och den fisken var helt ointresserad. Med det jag vet idag hade jag förmodligen börjat med att prova med en gäddfluga😁

Kommer ihåg att jag var övertygad om att den vägde tre kilo…😅 ryggfenan var helt fantastisk. Jag tror det här var 2006 och jag har inte sett någon harr i samma storlek efter det. Däremot så är jag övertygad om att det vattensystemet är rätt om man vill ha chans på +60 centimeterharrar.

Hoppas på en tvåkilos nästa år. Förr eller senare kommer den…

1 hour ago Jonas sa:

Jag tror min största är tagen på torrt med och jag delar erfarenheten att många bra vatten kan ha gott om harr i spannet 1,3-1,6 och enstaka 1,7-1,8. De större är däremot extremt sällsynta. Jag har fiskat bra vatten för stor harr i 25 års tid nu men kan inte minnas att någon harr vi fått upp har varit längre än 57-58 centimeter?

I väldigt många år var mitt fokus helt på att ta dem på torrt men de sista åren är jag inte lika nogaräknad. Det är ett faktum att många större harrar helt struntar i torrflugor. Byter man däremot till en streamer så attackerar de direkt. Fördelen med klara fjällvatten är att det är lätt att studera fiskens beteende. 

Sen vore ju självklart drömmen att ta en tvåkilos på torrt då det är svårast.

Den största harren jag sett såg jag högt upp i Taavaättno. I höjd med Rovvejaur.

Vi hade flugit sjöflygplan ut (Kallaxflygs DeHaviland Beaver) och landat på sjön. Givetvis börja vi med att fiska lite innan vi paddla oss ner mot Harrejokka där vi hade bokat helikopterlyft hem en vecka senare.

Den långa sandåsen emellan Taavaättno och Rovvejaure är rejält hög. 10-15 meter kanske? Det är i alla fall perfekt att ta höjd på åsen och spana fisk när förhållandena är rätt. Precis där såg jag en harr på 65-70 eller mer som långsamt simma uppströms. Jag fiskade bara torrt då och den fisken var helt ointresserad. Med det jag vet idag hade jag förmodligen börjat med att prova med en gäddfluga😁

Kommer ihåg att jag var övertygad om att den vägde tre kilo…😅 ryggfenan var helt fantastisk. Jag tror det här var 2006 och jag har inte sett någon harr i samma storlek efter det. Däremot så är jag övertygad om att det vattensystemet är rätt om man vill ha chans på +60 centimeterharrar.

Hoppas på en tvåkilos nästa år. Förr eller senare kommer den…

Jakten på 2 kgs harren fortsätter kommande sommar/höst, må bäste kvinna/man vinna🙂

Edited by puoltsa

19 minutes ago puoltsa sa:

Jakten på 2 kgs harren fortsätter kommande sommar/höst, kanske krävs det ett nytt Scott GT 8104-4 spö för att klara av uppdraget😂 

Det är säkert där problemet ligger. Har själv bytt "upp" mig de senaste säsongerna men tyvärr inte riktigt träffat rätt än.😀

Det kan vara linan som spökar också.

3 minutes ago Lawson sa:

Det är säkert där problemet ligger. Har själv bytt "upp" mig de senaste säsongerna men tyvärr inte riktigt träffat rätt än.😀

Det kan vara linan som spökar också.

Helt klart sitter det i utrustningen, absolut inte i personen som håller i spöet😂

Klart du ska slå till på ett nytt Scott @puoltsa🙌👌😁 Jag köpte en Solid Tackle 5:a i maj. Det spöt gav mig röding på strax över 2 i somras. Ska testa det i några nya harrsjöar i sommar. Bra Mojo i spöt nu så hoppas det levererar en 2:a på harr med😅

Jag tror en viktig parameter är att söka vatten som fiskas så sällan som möjligt och att det finns riktigt stora gäddor. Gärna riktigt högt upp i vattensystemen då de största gillar vandra långt uppströms.

Det vore så kul om någon av faktiskt kunde leverera en tvåkilosharr bra dokumentation. Säkrad vikt och bild. 2026 så gör vi det. Jag ska definitivt göra mitt bästa :)