Jump to content

Var simmar de STÖRSTA harrarna?

Recommended Posts

8 hours ago, puoltsa19 said:

100% rätt, stor Harr = stor gädda och nån enstaka storöring.

Själv har jag aldrig sprängt 2 kgs gränsen när jag mätt och vägt.

Men en jag känner som metade fick en som var runt 65 cm, så att dom finns är det ingen tvekan om.

Till sommaren lär det bli några besök i vatten som liknar din beskrivning och vill det sig väl klipper jag en +2 kgs.

Det ska vara för långt för att gå, för nära att flyga och gott om skog och myrar i anslutning till fiskevattnet då vet man att man är rätt?

Jo det krävs nog lite speciella förutsättningar för att det ska finnas fler än ytterst enstaka individer som blir så stora.

I "mina" vatten är längd/vikt helt annorlunda mot vad gemene man är lärd. Den på 2250 var 55cm.. Vägning och mätning naturligtvis helt korrekt och fisken är reggad i storfiskregistret enligt alla regler kring dokumentation.

Det är till stor del därför jag tror att jag vågar förespråka stilla vatten om man letar du tunga harrarna. Vet av erfarenhet från strömmande att det är lika vanligt att harrskalan slår fel i underkant där som att den stämmer. En 60cm är inte självklart över 2kg.

En gemensam nämnare till som finns i åtminstone två av vattnen -gammarus. Mycket stor förekomst är det. Kanske är det dessa små proteinbomber som är tillgängliga året runt för fisken som bygger konditionen som spränger harrskalan så fullständigt.

• Like 1
  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dom största Harrarna borde finnas i sjöar lr stora sel i anslutning till rinnande/strömmar. Denna bild visar en Harr från en sjö jag fick -78 lr -79. 1,7kg & bara 49cm lång.  

En håller inte en Harr!!!...så långt fram vid fotandet..SKÄMS!!!! sen vill jag ha mera specifierat..ang. Längd å vikt! Du borde få kokt stryk....1 tim /dag med påk i ett års tid.

Här har vi en till jätteharr från mongoliet, 75 cm. Intressant är att den här arten har "öringhuvud" på en harrkropp. Sen finns det även lenoköringen som har "harrhuvud" på öringkropp. Mäkta in

Posted Images

19 minutes ago, jakobj said:

Jo det krävs nog lite speciella förutsättningar för att det ska finnas fler än ytterst enstaka individer som blir så stora.

I "mina" vatten är längd/vikt helt annorlunda mot vad gemene man är lärd. Den på 2250 var 55cm.. Vägning och mätning naturligtvis helt korrekt och fisken är reggad i storfiskregistret enligt alla regler kring dokumentation.

Det är till stor del därför jag tror att jag vågar förespråka stilla vatten om man letar du tunga harrarna. Vet av erfarenhet från strömmande att det är lika vanligt att harrskalan slår fel i underkant där som att den stämmer. En 60cm är inte självklart över 2kg.

En gemensam nämnare till som finns i åtminstone två av vattnen -gammarus. Mycket stor förekomst är det. Kanske är det dessa små proteinbomber som är tillgängliga året runt för fisken som bygger konditionen som spränger harrskalan så fullständigt.

Känner igen det där. Även i mitt primära hemmavatten är Harren väldigt tung i förhållande till sin längd. I mitt sekundära hemmavatten är den mer normal och skillnaden är väldigt tydlig.

Bilden visar en Harr på 54cm från mitt primära hemmavatten. Vet inte vikten men som kanske framgår av den bristfälliga bilden så var det en fet och grov individ.

IMG_2633.JPG

5 hours ago, jakobj said:

Jag fick i somras en Harr som var 45 cm som vägde så när ett kg som den kunde.

Den harren fick bli mat, undersökte maginnehållet och knökfull i snäckor.

B0F6D812-4AB5-446A-85A7-ED8B074B7456.jpeg

8D4AE2FF-AD2A-458E-853B-F815E055DF2F.jpeg

I normalfallet stämmer harrskalan, att en Harr som är 45 cm väger 1 kg är lika onormalt som att en på 55 cm väger över 2 kg.

Men det finns som med allt det som avviker från det normala.

Torneälven t.ex. finns platser där harren är extremt grov och färdas du efter älven dryga milen så är dom nästan under det normala.

Det gäller bara hitta platserna där dom är onormalt feta?

Här är ett exempel på en kort och tjock älvarharr. Minns jag inte fel så var den 45 eller 46 och 1,4? 

_JN_2576.jpg

Dom största Harrarna borde finnas i sjöar lr stora sel i anslutning till rinnande/strömmar.

Denna bild visar en Harr från en sjö jag fick -78 lr -79.

1,7kg & bara 49cm lång.

20190920_085109.jpg

• Like 7
2 hours ago, Ismo said:

Dom största Harrarna borde finnas i sjöar lr stora sel i anslutning till rinnande/strömmar.

1,7kg & bara 49cm lång.

20190920_085109.jpg

Riktigt grotesk Harr 

3 hours ago, Ismo said:

1,7kg & bara 49cm lång.

20190920_085109.jpg

Från medeltiden? 

29 minutes ago Line-speed sa:

Från medeltiden? 

Ungf. Ja! En kanon sjö engång i tiden..som LKAB förpestat vattnet..med dammutsläpp.

Tror dock inte en skall leta stor Harr i direkt strömmande vatten..men anslutning till det.

57 minutes ago Ismo sa:

Ungf. Ja! En kanon sjö engång i tiden..som LKAB förpestat vattnet..med dammutsläpp.

Tror dock inte en skall leta stor Harr i direkt strömmande vatten..men anslutning till det.

Sjöar högt upp i bra harrvatten är också en gammal klassiker... de största går dit?

46 minutes ago, Ismo said:

Lugna djupa utloppskanaler eller långa djupa inte alltför breda sel.

Sen är frågan om fluga är rätt redskap, långspö beckad Lina ner till blyet sen en krok med rejäl mask 50-60 cm nedanför blyet?

Så fick en snubbe jag känner en riktig monsterharr ?

en sommar när jag fiskade hade jag en extremt förtyngd jignymf, efter den 50-70 cm nylon sen en ISMO puppa med ilsket grön rygg. Fick en hel del stor Harr på det setuppet ?

Av alla fiskar jag fick satt absoluta merparten på puppan.

Fisket var ganska enkelt, la bara ut lite Lina utanför toppen.

Lät nymfen och puppan studs nedför strömkanten i sidan av djupgroparna, när nymfen fastnade i stenarna repade jag ut lite Lina, lyfte lite försiktigt på spöet och nymfen fortsatte ned ströms med puppan då strax ovanför botten.

Funkar bra  om kan är utvadad men mycket bekvämare stående i båten med en öl på sidan i sommar värmen?

11 minutes ago, Jonas said:

Sjöar högt upp i bra harrvatten är också en gammal klassiker... de största går dit?

Jag törs nästa ta gift på, finns det inte Björk eller andra träd där du fiskar, finns det inte rekord harrar.

Fjället är nog inte stället, där man först ska söka dom riktigt stora.

Min åsikt i det hela?

Edited by puoltsa19
6 minutes ago, puoltsa19 said:

Jag törs nästa ta gift på, finns det inte Björk eller andra träd där du fiskar, finns det inte rekord harrar.

Fjället är nog inte stället, där man först ska söka dom riktigt stora.

Min åsikt i det hela?

Finns grymt stor fisk även på kalfjället..  Här i området jag bor finns de inget man kan kalla träd eller ens buskar...  Finns inge harr men andra fiskar.. 

Oftast ganska fritt på insekter i luften pga blåst...   Undervattenskryp finns otroligt mkt av..   Har sett ganska stora kryp som traskar på botten.. 

Vet inte va de är men 2-3cm lång el nå... 

1 hour ago, Line-speed said:

Finns grymt stor fisk även på kalfjället..  Här i området jag bor finns de inget man kan kalla träd eller ens buskar...  Finns inge harr men andra fiskar.. 

Oftast ganska fritt på insekter i luften pga blåst...   Undervattenskryp finns otroligt mkt av..   Har sett ganska stora kryp som traskar på botten.. 

Vet inte va de är men 2-3cm lång el nå... 

Stor skillnad på Harr och röding t.ex.

Rödingen kan vara smällfet och harrarna under det normala i samma sjö.

Verkar också vara nästan ett krav att det ska finnas stor Gädda där det finns riktigt stor Harr. Varför vet jag inte.

Om jag gissar rätt på sjön där Ismo fick fisken på bilden, där finns det oxå riktiga krokodiler. 

7 hours ago edvin edvinsson sa:

Ingen som provat Poultikasjärvi senaste tiden? Dras ju 2-kilos där varje år senaste 5 åren enligt diverse specimenlistor...

Inte personligen! Men känner en som vart där för runt 2 år sedan...& mycket rikgtigt..väldigt stor Harr där..

Har förresten fått en Harr i Leavasjokk -90 (sista Aug.)en Harr som var runt 62-63cm lång..men vägde ynkliga 1,7kg..tragiskt mager Harr..

1 hour ago jakobj sa:

Du ser ut som en blodfattig vegan.

Helt rätt! ..mådde inte bra den tiden...ALLERGI!

1 hour ago, Ismo said:

Märkligt att ingen skjutit dig än.

Det har dom ju. En italienare jag guidade sköt mig. Fick ett hagel rätt på bröstvårtan. ?

2 hours ago jakobj sa:

Det har dom ju. En italienare jag guidade sköt mig. Fick ett hagel rätt på bröstvårtan. ?

Mjölkade du?