Jump to content

Var simmar de STÖRSTA harrarna?

kopplingsschema
 Share

Recommended Posts

5 hours ago, Matte said:

Hehe, kändes som det med mitt tillägg kanske blev lite för avslöjande om var det var. Sen lät jag lite mästrande tyckte jag när jag läste det sedan. Så jag tog bort det när ändå ingen svarade...😄

Men jag  tycker våra erfarenheter känns ganska lika ändå. Bara att vi ser på statistiken på fångsterna på olika sätt!

Men jag hoppas verkligen du tar jätteharren där. (Eller i nån annanstans) Och helt klart går det 2-kilosar där. Men rekordharren? Nja... 😇 JAG tror att den finns i mera skogsnära sjöar eller i någon älv, men det är en högst personlig teori.

Just det du skriver om storharren i Taava är ju en klassiker. Man får bara komma dom nära. se dom vända under flugan osv. Stora fiskar blir stora av en anledning, så typiskt att bara se dom, eller nesligt tappa dom!  Å andra sidan minns man dom fiskarna bäst!!!

Jag var och fiskade i månadsskiftet juni/juli i ett mindre vattendrag, där jag vet en som fått en 2,2 kgs Harr.

kom ner till bäcken efter en svettig marsch, riggade ett 7,2 fots glasfiberspö.

Började fiska av ett mindre sel, helt övertygad om att det bara var en tidsfråga innan storharren skulle hugga🙂

Mycket riktigt ett rejält hugg och fisken satt, den drog i väg en liten bit nerför bäcken och inget tvivel om att det var en fin fisk.

Började ta hem fisken och då hoppar den, en fin guldfärgad prickig sak.

Syftet var Harr när jag gick till bäcken, första fisken jag får var en öring kring kilot🙂

Så kan det gå med ett riktat Harr fiske🙂

• Like 2

• 4 weeks later...

Söndag blev årets sista dag med harrfiske.

Riktigt sent på hösten, 8-10 grader varmt och regn i luften då kläcker små nattisar.

Vet man var det fins bakströmmar där det samlas stora mängder sländor då vet man var harren är🙂

Årets sista fiske blev riktigt lyckat, en Harr över kilot och ett gäng strax under.

Nu väntar sex månader av snöskottning och förhoppningsvis 100 mil skidor som är årets mål.

Fick kanske en 2 kgs i år, men tyvärr blev bara längden mätt 58 cm, krfig höst Harr men ingen vikt😟

Årets sista Harr högg på en size 18 eller 20 nattis, nya tag nästa sommar, jakten på 2 kgs harren fortsätter🙂

DD51BE80-EBAE-4DCD-8BF6-2100039313F0.jpeg

• Like 3

Snyggt @puoltsa19😎 58 är trots allt en harr of a lifetime🤷‍♂️men med det sagt ser jag fortfarande noll bekräftade tvåkilos i tråden. 
100 mil på skidor kommer göra dig vacker å fitt inför nästa års posering med första bekräftade bild med tvåkilosharr. Jag och förmodligen alla andra edgare är redo😎

*hoppasjaghinnerföre*

19 hours ago, Jonas said:

Snyggt @puoltsa19😎 58 är trots allt en harr of a lifetime🤷‍♂️men med det sagt ser jag fortfarande noll bekräftade tvåkilos i tråden. 
100 mil på skidor kommer göra dig vacker å fitt inför nästa års posering med första bekräftade bild med tvåkilosharr. Jag och förmodligen alla andra edgare är redo😎

*hoppasjaghinnerföre*

Nästa sommar fortsätter kampen, först till 2 kg vinner 👍

• Haha 1

Fick en harrhona en gång i kaitumälv som såg lång ut så mätte. 59cm totalt vikt 1.25kg.
Min största från sandåslandet är brukar säga 1,7kg men vägde "bara" 1,65kg och minst 5cm kortare än kaitumharren.

Dragit säkert närmare tusen harrar över kilot. Det går en gräns där tillväxten avtar snabbt i norra sverige.
De kan säkert växa sig betydligt större och fetare i sjöar söderut.

Men drillar hellre en pigg kilos i älven än en trög tvåkilos i sjön!

En Harr som är 59 cm och väger 1,25 är en svält Harr.

Såna får man i Harri och Ratek, vem som nu vill ha svältharr🙂

Har oxå genom åren fått ett par tre stora harrar och öringar, hur många inte en aning men några är det.

Absoluta merparten av harrar följer Vestrins vikt skala bra upp till ca 1,3 kg sen diffar det lite och då ofta är harren tyngre än vad skalan anger.

Fick förra sommaren en har som var 45 cm och vägde så nära 1 kilo man kan komma, så inte vet jag om tillväxten avtar i älvarna i norr.

Ismo visade ju en bild på en monsterfet Harr för ett tag sen. Så jag håller inte med om att tillväxten avtar i norr, inte på låglandet i alla fall.

• 2 weeks later...
On 9/12/2021 at 3:44 PM, puoltsa19 said:

Helt rätt skulle tro att det är 10 st 53-54 cm på en 57-58, kanske fler oxå.

Harr upp till 1,2 kg får man ganska ofta.

Dagen innan jag fick harren på bilden fick jag en som kanske skulle vägt lika mycket, en riktigt grov Harr (bifogar bilden nu)

Men som jag skrivit tidigare låg vågen hemma.

040A659D-7B4B-4281-B7E7-EC446E72EC02.jpeg

Bra gjort för att vara en högervevare. 😉

Veva höger lr. vänster?..vad är bäst?

Minns en som tyckte vid 2-hands fiske att jag vevade fel!..när jag fiskade fr. strömmen kommande fr.min högra axel & nedströms..(vevar höger)

-Du måste ju byta grepp!..

Mmm..sa jag..men om jag byter sida på/i älven...då behöver jag inte..:rolleyes:

• Like 1

8 minutes ago, Ismo said:

En vevar!!..NATURLIGTVIS!..med den hand en har bäst känsla med..&..vevar snabbast med.

Det fanns en blinksmiley med…

Jag enhandsfiskar och håller spöt i höger hand. Jag är även högerhänt. 
Jag gillar att veva med min fria hand och slippa byta grepp efter mothugget. 
Men det är ju jag det.
Sorry för att det blev lite off-topic. Men hur man kastar och drillar måste ju räknas till fiskarens eget val. Det som känns bäst helt enkelt.
Jag är en person full av gråzoner, men däremot inte hur man beter sig mot fisk och miljö. Där är jag svart och vit. 
(Det ska vara lite finare runt älven när jag åker, än när jag kom).

On 10/15/2021 at 10:43 PM, puoltsa19 said:

En Harr som är 59 cm och väger 1,25 är en svält Harr.

Såna får man i Harri och Ratek, vem som nu vill ha svältharr🙂

Har oxå genom åren fått ett par tre stora harrar och öringar, hur många inte en aning men några är det.

Absoluta merparten av harrar följer Vestrins vikt skala bra upp till ca 1,3 kg sen diffar det lite och då ofta är harren tyngre än vad skalan anger.

Fick förra sommaren en har som var 45 cm och vägde så nära 1 kilo man kan komma, så inte vet jag om tillväxten avtar i älvarna i norr.

Ismo visade ju en bild på en monsterfet Harr för ett tag sen. Så jag håller inte med om att tillväxten avtar i norr, inte på låglandet i alla fall.

Nej ingen svältharr alls. Början av juli var det länge sedan och minnet sviker kan ha varit 57-58cm. Men mycket ovanligt lång var den iallafall och inga tunga romkakor såklart.
Vad jag skriver här på forumet fredagkvällar är inte alltid så tvärsäkert eller smart! Bara så ni vet!😏

12 minutes ago Bob sa:

Men det är ju jag det.
Sorry för att det blev lite off-topic. Men hur man kastar och drillar måste ju räknas till fiskarens eget val. Det som känns bäst helt enkelt.
Jag är en person full av gråzoner, men däremot inte hur man beter sig mot fisk och miljö. Där är jag svart och vit. 

Jo jag såg det!..men det finns trots allt som inte förstår ..VARFÖR?..en vevar med h lr v hand..

Men märkligt nog har jag vid haspel-fiske..lärt mig att veva med vänstern(genom åren)..eftersom jag kastar över min högra axel..så ter det sig naturligt å snabbt att påbörja invevningen..med vänstern...bäst känsla att kasta över höger axeln. Allt för mig i grunden sker med med min högra hand..skjuter right!(hockey .slår en golfboll right..är väldigt högerhänt.

Min kastriktning..är alltid bäst fr. min högra sida..& KRAFTEN!. är fr. denna sida..prövat att skjuta en puck/boll fr. left sidan!

Träffar knappt pucken lr. bollen..vet knappt hur en skall hålla i skaftet fr det hållet.

Är rejält höger hänt.

17 minutes ago, Bob said:

Men det är ju jag det.

Samma här! Varför byta grepp när fisken är på. Bara fördelar att veva vänster för högerhandskastare. Använder även en vänstervevad Ambassedeur spinnrulle. Känns helt bakvänt att veva med höger.

14 minutes ago SA sa:

Samma här! Varför byta grepp när fisken är på. Bara fördelar att veva vänster för högerhandskastare. Använder även en vänstervevad Ambassedeur spinnrulle. Känns helt bakvänt att veva med höger.

Hur kan det vara fördelar?..en använder väl den kroppsida vart motoriken sitter bäst i..

2 minutes ago, Ismo said:

Hur kan det vara fördelar?..en använder väl den kroppsida vart motoriken sitter bäst i..

Svar ja högergrepp om spöt för att parera. Vänster hjärnhalva bäst på finmotorik, så funkar det. Men gammal vana grymt svårt bryta. Vevat vänster sen jag var teen. Sitter i märgen.

11 minutes ago SA sa:

Svar ja högergrepp om spöt för att parera. Vänster hjärnhalva bäst på finmotorik, så funkar det. Men gammal vana grymt svårt bryta. Vevat vänster sen jag var teen. Sitter i märgen.

Precis tvärt om för mig!..Skjuter du right om du är höger hänt?..Jag gör det ..gör du?..mest kraft får jag då.

Minns en Professor i Fysik som sade..

-! Skall en få ut mest av sin KRAFT!!!..så bör en vänster hänt..SKJUTA LEFT!..& en höger hänt(som jag)..skjuta RIGHT!..å det gör jag.

Skjuter hårdare än dom flesta...har alltid gjort..sen barnsben...kändes skönt att höra/läsa.

Edited by Ismo

Har just kommit hem från årets förmodligen sista flugfiske i strömvatten. Bara över dan i Stockholmstrakten. Fick en välkonditionerad harr på 37 cm, grov i kroppen. Kul att den tog på torrfluga, men det har varit en varm dag med 11 grader och en och annan slända kläckte. Det är i alla fall en rejäl fisk för mig. Varför blir harren så stor uppe i Norrbotten medan här nere i Mellansverige så är det sällsynt med harrar över 45 cm? Harren anses klara högre vattentemperaturer bättre än öring. Borde inte vattnen här nedåt kunna producera väl så stora fiskar? Fisketryck, ja men andra fiskar blir ju stora.

Vevade för övrigt in den med vänsterhanden, så fort den var i håven släppte flugan sitt grepp.

För att återgå till dom STÖRSTA HARRARNA!!..så var det en som vann 2 år i rad(tror jag det var).NSD:s sommar fiske tävling med 2st Harrar på strax över över 2 kilo...men när jag tänker efter!..så såg jag aldrig en bild av någon av dessa!

Kuriren hade oxå en jämsides tävling.

Men hade en arbetskompis som faktiskt fick en på 2,2kg..slutet på -90 talet..sen han berättade att han tappade en på runt 2,5-2,7kg året efter..sen sa att han såg sin största Harr han någonsin sett!..ingen aning om storleken..sa han..men den VAR STOR!!!

Tyvärr dog han ..just i slutet av -90 talet.

29 minutes ago, Jumping Jack Flash said:

Har just kommit hem från årets förmodligen sista flugfiske i strömvatten. Bara över dan i Stockholmstrakten. Fick en välkonditionerad harr på 37 cm, grov i kroppen. Kul att den tog på torrfluga, men det har varit en varm dag med 11 grader och en och annan slända kläckte. Det är i alla fall en rejäl fisk för mig. Varför blir harren så stor uppe i Norrbotten medan här nere i Mellansverige så är det sällsynt med harrar över 45 cm? Harren anses klara högre vattentemperaturer bättre än öring. Borde inte vattnen här nedåt kunna producera väl så stora fiskar? Fisketryck, ja men andra fiskar blir ju stora.

Vevade för övrigt in den med vänsterhanden, så fort den var i håven släppte flugan sitt grepp.

med söderut menade jag västerbotten jämtland. Där finns sjöar med extra fin fet harr. med vikter uppåt 2 kilo

Föga intressant för en norrländsk oppurtinist!

Intrigen tätnar… jag längtar mer och mer efter vägda fiskar på krönt våg med bra bild. Tråden har helt klart potential 😅

16 minutes ago, Ismo said:

För att återgå till dom STÖRSTA HARRARNA!!..så var det en som vann 2 år i rad(tror jag det var).NSD:s sommar fiske tävling med 2st Harrar på strax över över 2 kilo...men när jag tänker efter!..så såg jag aldrig en bild av någon av dessa!

Kuriren hade oxå en jämsides tävling.

Men hade en arbetskompis som faktiskt fick en på 2,2kg..slutet på -90 talet..sen han berättade att han tappade en på runt 2,5-2,7kg året efter..sen sa att han såg sin största Harr han någonsin sett!..ingen aning om storleken..sa han..men den VAR STOR!!!

Tyvärr dog han ..just i slutet av -90 talet.

Så är det. Mycket fiskeljug hela djävla tiden. Lita inte på fiskeberättelser om drömfiske på nätet eller i tryckt media. Är journalister som vill sälja en bra story. Och dom kan vränga hur som helst för att sälja en story.