Jump to content

Var simmar de STÖRSTA harrarna?

kopplingsschema
 Share

Recommended Posts

11 hours ago, puoltsa19 said:

Det skrevs tidigare i den här tråden om vilka förutsättningarna bör vara för att det ska finnas riktigt stor Harr.

Det är som Jakobj skriver.

1. Det ska vara vatten med lågt fisketryck

2. Min erfarenhet är där det finns riktigt stor Gädda finns det riktigt stor Harr

3. Det ska vara en sjö med naturligt bestånd av Harr som har minst ett utlopp, gärna inlopp oxå. Bäckarna som rinner ut/in ska ha djup sel med inslag av strömmande partier.

4. Sist men inte minst, det ska vara för nära att flyga och för långt för att gå. Stränderna efter bäcken ska ha indianskallar, det ska vara risigt och jävligt och ett litet mygghelvete, då finns det goda förutsättningar för stor Harr och Gädda.

Ja gädda glömde jag skriva. Det är stor gädda i de vatten jag känner till. Utom i ett där gädda inte finns faktiskt. Men där är väldigt mycket stor abborre istället och kanske är det en fungerande kombination med harr också?

Kom på ett vatten till. Knappt fiskat där själv alls. Besökt en gång efter att ha sett bild på en 2,2kg harr som en passerande skoteråkare fick. Men jag fick bara småharr och stor gädda. En 10+ till och med.

Har ett nytt vatten som ska testas i sommar. För ovanlighetens skull ett strömmande vatten. Mycket likt det du beskriver. Jag har ingenting verifierat om 2+ harr där men gubbarna som tar en harr då och då under älgjakten säger att dom är alltid över 1,5 och säkert 2 ibland. Mycket svagt att gå på då såna gubbar är väldigt opålitliga i sina bedömningar av fisk.. Men värt att pröva!

• Like 1

5 hours ago, Henka said:

Oj, krya på dig 🤪

Jaha där dök det upp lite hipstersnobberi igen ja. 😪

Hacka på stackars Ismo som inte gör en fluga förnär utan bara har otur när han tänker och ytterligare lite när han skriver. Typiskt översitteri!

Hade ett bra snack med G Westrin i gårkväll! ,,han skall börja skriva på artikeln om mig...förhoppningvis blir den bra,, & rättvisande...efter 32 år!!!.med Puppan...skall komma i Fiskejournalen till sommarn..sen ev. en artikel i NSD(Norrländska Sosial Demokraten?) Men då blir det på plats!..var jag gjorde den.

• Like 4

1 hour ago, Ismo said:

Hade ett bra snack med G Westrin i gårkväll! ,,han skall börja skriva på artikeln om mig...förhoppningvis blir den bra,, & rättvisande...efter 32 år!!!.med Puppan...skall komma i Fiskejournalen till sommarn..sen ev. en artikel i NSD(Norrländska Sosial Demokraten?) Men då blir det på plats!..var jag gjorde den.

Kul! Det blir spännande att läsa. 🙂

16 hours ago, Ismo said:

Bara att gratulera!
Ismos puppa är lite av en kioskvältare i norra Sverige.

Hur det det ser ut i övriga landet har jag inte ensusning om.

Det jag vet, i vissa stunder, inte alltid, är puppan outstanding .

Jag har vart med om stunder när inget annat dugit för storharren.

I somras, finaste kvällen på hela året, jag fick i börja av kvällen riktigt bra, sen vände det, kompisen 6-7 harrar i 1,5kgs klassen på kort stund, jag fick 1 😟 

Man kan fundera, var det flugan eller fsikaren som fick fisken att ta?
Det jag vet att den differensen sker inte mellan mig och min polare om han inte har ngt bättre hängande i ändan av tafsen🙂

Alla ska veta, kompisen körde puppa, jag körde lite annat smått och gott.

Vi fick kanske lika många fiskar, men hanns medel var nog halvkilot,tyngre i slutändan av kvällen.

Med puppan större fisk?  men min känsla är att storharren lättare kliver upp på puppan🙂 

3 hours ago puoltsa19 sa:

Bara att gratulera!
Ismos puppa är lite av en kioskvältare i norra Sverige.

Hur det det ser ut i övriga landet har jag inte ensusning om.

Det jag vet, i vissa stunder, inte alltid, är puppan outstanding .

Jag har vart med om stunder när inget annat dugit för storharren.

I somras, finaste kvällen på hela året, jag fick i börja av kvällen riktigt bra, sen vände det, kompisen 6-7 harrar i 1,5kgs klassen på kort stund, jag fick 1 😟 

Man kan fundera, var det flugan eller fsikaren som fick fisken att ta?
Det jag vet att den differensen sker inte mellan mig och min polare om han inte har ngt bättre hängande i ändan av tafsen🙂

Alla ska veta, kompisen körde puppa, jag körde lite annat smått och gott.

Vi fick kanske lika många fiskar, men hanns medel var nog halvkilot,tyngre i slutändan av kvällen.

Med puppan större fisk?  men min känsla är att storharren lättare kliver upp på puppan🙂 

Så är det!..ibland så vägrar dom ta en Puppa! Bara att acceptera...men det ärju rätt skönt. Skall inte vara så "enkelt"

Men jag har lärt mig av andra/granne..-ju större dessto bättre- har han sagt.

I sommar fick jag uppleva Ryssflugan..det märkliga var..dom tog Puppan...var det var lite turbulent vatten..men inte var det var blank vatten..fattar 0:wacko:..tafsen verkade inte hinna sjunka...Puppan började stripa!!!?? Ja Gud vet vad...det blir en nöt att knäcka.

19 hours ago Ismo sa:

SOCIAL.

TA tjata ju redan på 90- talet på tv att din fluga var som rotenon, tog allt!

Nu när du  drar dig tillbaka från jobbet, har du ju tid att meta fjällmört hemma i Kiruna och ta såna som alla andra drömmer om!

Nä uppriktigt sagt, i dag när folk ändrar en minimal detalj i en fluga och gjort det till sin egen dräpare, så känns Ismopuppan i stälet som en rejäl gamechanger! kanske den största sista 30 åren iaf! Det kan inget ta från dig Ismo!!! Hjälte!

Jag har nog ett tiotal orginal kvar, måste vara 15 år sedan iaf sedan du gjorde dom? Jaja jag tar fram dom när dom behövs... :)

Edited by Matte
  • Thanks 1

24 minutes ago, SA said:

Ismopuppan är väl en typisk harrfluga! Allround.

Aldrig provat den finns så många flugor. Korkflugan, Rackelhanen fångar harr men knappast selektiv större fisk.🙂

Den fångar stor fisk oxå🙂

Har fått riktigt stor Harr och öring på puppan.

I början av säsongen är den ju inte förstavalet men när juli månad infinner sig är det en klockren fluga och funkar riktigt bra ända in i september.

Från Oktober då är det riktigt små nattisar och bäcksländor som är fiskens meny, nu pratar jag om Kiruna och Gällivare regionen

34 minutes ago SA sa:

Ismopuppan är väl en typisk harrfluga! Allround.

Aldrig provat den finns så många flugor. Korkflugan, Rackelhanen fångar harr men knappast selektiv större fisk.🙂

Jag trodde oxå att den "bara" var en Harrfluga!..Men icke...sett REJÄLA Rödingar & Öringar som den tatt...den.

Din puppa e grym!😄

Sen kör jag nog mest med Superpuppa på Harr, också en sån där fluga som funkar löjligt ofta!

Fast jag binder dom lurvig och feta till skillnad från orginalet... Till och med ofta med glittrig dubbing, ser ju skit ut men harrarna älskar det!

Kanske skulle köra med en Ismo fat edition när jag kör balsa?😇

1 minute ago, puoltsa19 said:

Även i norra Sverige käkar dom puppor, inte så stor men många🙂

Kör en Kiruna variant, replik på mig själv.

5 månader till och man får börja lite försiktigt, 6 månader då är löven som musöron stora då är man på plats🙂