Hoppa till innehåll

Måste allt vara så förbannat dyrt?


hinkraka

Recommended Posts

Jag har en lite underlig situation, men jag kan banne mig inte vara den enda.

För åtta år sedan var det mycket i min ungdom som tog mitt fokus från fisket, och nu har jag i sommar återupptäckt glädjen, upplevelsen och anden i att vara fiskare.

Mitt problem nu är att de vadarstövlar jag använde då inte längre är gångbara (de var för små för länge sedan, så jag sålde dem då) och att ärva flugspön i klass 7 och 8 när jag fiskar harr och öring i åar och mindre älvar med fluglinor som man inte vet säkert om de matchar spöna eftersom man fått tag på dem från släktingar som inte varit särskilt brydda om vad de fiskar med.

Ja ni ser själv att jag fiskar med felaktigt matchande utrustning med ett par vanliga stövlar som når upp till strax nedanför vaden.

Det innebär att jag till nästa säsong är i behov av ett spö i klassen 4-5 ungefär, samtidigt som jag behöver vadare. Helst då vadarbyxor, men till vadarbyxor behöver man ett par vadarkängor (dumt prismässigt, men praktiskt att dela upp det användarmässigt).

Till detta behöver jag i alla fall minst en ny lina, helst två. Har jag otur funkar ingen av mina två tidigare rullar (som är hyffsat bra rullar) till det nya spöet.

Här står jag alltså, helt och otroligt frälst, och i en situation där jag kan tänka mig att det här kommer det att kosta för att ge mig den utrustningen jag behöver (utan att ens lägga på en slant för något lyx)

Nytt spö: >1000:-

Nya vadare: 1000-2000:-

FluglinaX2: 1000:-

Ny rulle (vid otur): >500

Alltså kommer jag undan med 3500 om jag skulle packa ihop de billigare alternativen jag har sett, och närmare 5000:- om jag skulle ta lite mer kvalité.

Då har jag ju inte räknat med hur många tusen det kommer att gå tilll resor och utflykter och fiskekort till nästa säsong om jag vill fiska nog mycket för att göra det värt att köpa utrustning.

Lägger ni verkligen ner såhär mycket pengar vid enstaka tillfällen, eller kanske varje säsong? Är det verkligen en så stark säljarens marknad?

Och ja förresten, vad är poängen med en vadarjacka?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja. Jag kan bara tala för mig själv men många fler än jag här inne på forumet lägger nog ner åtskilliga tusenlappar på utrustning varje år.

Jag vill inte ens tänka på vad jag spenderat i år, när jag nu gör det funderar jag på exakt hur dum i huvudet man är egentligen  :-

Vadare, rullar, linor, spön... mycket blir det.

Mitt råd till dig är att kolla in begagnatmarknaden när det gäller spön, rullar etc...! Där finns det garanterat pengar att spara!

Fisket blir roligare med bra utrsutning, så är det bara !!!

Och ja förresten, vad är poängen med en vadarjacka?

Bra motståndskraft mot ruskväder, för fiske srategiskt placerade fickor med gott om utrymme!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så en vadarjacka kan man lätt ersätta med en tunn regn/vindjacka med en flugfiskeväst över alltså?

Jag kollar in begagnatmarknaden, jag håller koll på Tradera och blocket, men det är knepigt. Antar att det är dumt att köpa vadare i andrahand, men visst, spön och rullar kanske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och ja förresten, vad är poängen med en vadarjacka?

Om man vadar lite djupare då slipper du  blöta ner jackan om du har en vadarjacka, för dom brukar vara

lite kortare än en vanlig jacka, m.m.

Ett intresse får kosta pengar tycker jag ;D ;D det är så jäkla kul att handla nya fiske prylar ;D ;)

så tycker jag man ska unna sig lite fina och dyra prylar ibland :D man lever ju bara en gång ;) ;D

mvh/pette

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt, man ska nog inte börja räkna på vad det kostar att hålla på med. Jag har slutat och rökt/snusat/äta godis/ samåka mm för att kunna lägga mer pengar på fisket.

Tycker dock varje krona är rätt placerad när man står på nacken och ser laxarna komma upp längs älven  :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så en vadarjacka kan man lätt ersätta med en tunn regn/vindjacka med en flugfiskeväst över alltså?

Jag kollar in begagnatmarknaden, jag håller koll på Tradera och blocket, men det är knepigt. Antar att det är dumt att köpa vadare i andrahand, men visst, spön och rullar kanske.

Jag sålde mina gamla vadare i våras och köparen var mycket nöjd med skicket, det var inte en skråma på dem fast de var flitigt använda och de jäklarna hade krymt under vintern  ::)

Så visst går det att köpa vadare begagnat men du bör se till så du får testa dem och/eller lämna tillbaka dem om de inte håller måttet!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

SPÖ: Mycket fint 3-delat IM7 kolfiberspö. Snabb aktion. Klass 8/9 har fighting butt. RULLE: Okuma Airframe grafit. Mjuk fin broms. Saltvattenbeständig. LINA: Energy fluglina. Du får dessutom två extraspolar och tre linor (flyt.- interm. och sjunklina.) Cirka pris 3000:- NU 995:- OM DU KÖPER ETT TRIAX FLUGFISKESET FÅR DU KÖPA VÅRT TILLBEHÖRSPAKET FÖR 299:- SPÖTUB I CORDURA 99:- RULLFODRAL I NEOPREN.

Finns även i andra klasser så som 5/6 kanske inte världens bästa spö men billigt som fan .

http://www.fiskefiskar.se/ 

Tycker jag låter som rimligt alternativ om pengarna är små/Clas      ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du ska börja med ett par bra vadare/skor och inte pruta så mycket på det. Du har ju spö, rulle och lina. När du med tiden får mer pengar kan du införskaffa andra saker. Bra kvalitet kostar pengar. Vad som är kvalitet kan du säkert med hjälp av detta forum, hitta rätt. Sök t.ex på vadarbyxor, vadarskor osv osv.

Tyvärr sålde jag ett perfekt spö i klass 4 nyligen  :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

esh!

även om jag lagt ner en 30 lax de här året på fiske prylar ,så är de bra mycke billigare än att lira paintball eller att köra cross som var mina sysslor förr i tiden. allt är relativt  8)

Mina vänner kör motorcyklar som dom får betala typ 2000:- i månaden bara i försäkring , då känns mitt fiske billigt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det kan ju kännas tråkigt att allt kostar så mycket men det är också lite av charmen att kunna bygga/köpa upp sig. Ha dröm grejor som man kanske vill ha och spara tills man får dom eller bara drömmer om dom. Man behöver inte ha dom dyraste grejorna för att kunna fiska bra och få fisk!!!

Det är du som kastar och fiskar inte grejorna men givetvis behöver man en del för att kunna komma igång med fisket, så är det väll med allting(smakar det så kostar det).

Det kostar också tid att fiska man lär sig inte gratis eller kan köpa till sig bra kast teknik. Det man "investerar" i sig själv genom att lära en bra kast teknik o köper grejor som man trivs i så betalar dom sig själv tillbaka många många gånger :) :) :)

Det finns bra grejor till vettiga priser så att man kommer igång att fiska sen  e det nog så att om man inte har "massvis" med pengar över så måste man bygga upp sig allt eftersom behovet växer. Som sagt det e riktigt kul en njutning att längta tråna efter nått spö eller dylikt och sen nån gång kunna köpa det! Då tror jag man uppskattar grejorna och fisket ännu mer än om man går in i affären o kunna köp det bästa som finns direkt.....

Köpte själv ett par Vision vadare för typ 5 år sen begagnade kostade mig 800:- o fiskar med dom fortfarande.

Ang vadarjacka har själv köpt billigare vadar jackor i början för att komma billigt undan(det är ju inte så viktigt sas det) men efter ett tag fiskande märkte jag hur viktigt det var för mig med vadarjackan. Laxfiske i Norge med dålig jacka e bland det jobbigaste som finns kan jag garantera.

Dålig andnings förmåga o läckande jacka med dålig passform kan förstöra fisket.

Lycka till

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spö och rulle går att hitta billigt begagnat, jag köpte ett LOOP Blackline för en femhundring nyss, på annons här på edge. Tidigare i år köpte jag tre rullar för omkring 250:- (tillsammans, och då ingick även tre extraspolar!), också på annons. Jag använder Scientific Anglers billigaste lina; Hot Line, den kostar under 250:- hos Wittlock, och är en alldeles utmärkt lina (har köpt den i klass 6, 8 och 9, så nöjd med den blev jag) . Kläder är billigare om man inte köper såna som säljs som fiskekläder, t.ex. så har ITAB mycket bra och billigt. Min egen fiskejacka är en norsk jaktjacka som jag köpte på Emmaus för 150:-, när det regnar har jag en regnjacka (bra kvalitet som andas) köpt på rea i sportaffär för 150:- (då ingick byxor) .

Så man kan komma undan billigt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som studerande vet jag precis vad du snackar om! Kände själv att det var dags att förnya utrustningen nyligen.Problemet är att jag är och antagligen alltid kommer vara "material lirare"  8) , vilket inte rimmar bra med en inkomst på 7000/mån. Tack vare forumet här så gled jag in på spöbyggnads tankarna, vilket var en rent ekonomisk tanke från början men som har slutat i en fin hobby. Har du bara lite tid över och tålamod, så kan du bygga ditt eget spö för flera tusen kronor billigare! Dessutom med en personlig prägel. Rulle hittade jag begagnad i nyskick till en tredjedel av priset, dessutom med lina på värd 5-600. Där var havsörings/laxutrustningen klar. Till mitt mindre spö som jag använder till harr/öring (där jag också byggt spöet själv) blev det en "plastrulle", eftersom kravet på bra broms inte är lika stor.

Så nog går det att få bra grejer till mindre pengar!

Skitfiske! /Thomas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har planer på att bygga mig ett eget spö under vintern, det har jag givetvis. Speciellt eftersom jag är van att hantverka. Hur "billigt" kommer du undan om du köper utrustningen själv och sätter ihop den?

Helst skulle jag bygga ett cane-spö, men det får nog vänta lite tror jag =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har planer på att bygga mig ett eget spö under vintern, det har jag givetvis. Speciellt eftersom jag är van att hantverka. Hur "billigt" kommer du undan om du köper utrustningen själv och sätter ihop den?

Helst skulle jag bygga ett cane-spö, men det får nog vänta lite tror jag =)

Här kan du börja med din kalkyl :)

http://www.xorcommerce.se/capricorn/sida_1_1176.asp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har aldrig haft råd att riktigt skaffa mig erfarenhet av olika spön (fiskade med samma två builliga spön i 29 år innan de gick sönder så jag fick köpa nya...), men jag fiskar numera bl.a. med ett femdelat Pro Level som jag är ytterst nöjd med. Jag tror det finns som klinga, men det kostar bara ca. 750:- färdigbyggt från Wittlock. Till klass 8-fiske har jag ett Ron Thompson Travelforce som jag köpt på rea för 595:- (ord. pris ca 950:-) och det är också ett utmärkt spö (fick bättre testresultat än tre gånger så dyra spön i Allt om Flugfiskes spötest härförleden...).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ville ha ny gäddutrustning och köpte begagnat ett fyrdelat #9 Powellspö med tub, en Orvis DXR-rulle och en RIO Lake Intermediatelina för 1200 spänn. Backing köpte jag på mässan för en överkomlig peng. Det behöver inte vara dyrt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 15 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...