Hoppa till innehåll

Vad har ni för rullarsenal hemma?


jeppe

Recommended Posts

  • 8 months later...
On 9/26/2007 at 12:30 PM, Bigsalmon said:

Vadå prylnörd...  :-[

Loop Traditional 1

Loop Traditional Nymph

Loop Traditional DryFly

Loop Traditional 2 + x-spole

Loop LW 6nine

Loop LW 8eleven

Abel Big Game 1

Vision VR 79

Orvis DXR 9/10

Shimano BioCraft 5/6

Pflueger Medalist 1494

Pflueger Medalist 1494½

Pfleuger Medalist 1494½

Pflueger Medalist 1495

Pflueger Medalist 1495½

Pflueger Gem

Ryobi MG 255 + x-spole

Det är skrämmande att konstatera att jag sedan jag skrev den listan för fem år sedan nästa fördubblat arsenalen...

Fast några har jag faktiskt sålt! 😉

  • Like 2
  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag har de senaste två åren börjat flugfiska en hel del och behöver uppgradera min utrustning.

Jag började med att köpa https://fladenfishing.se/produkt/warbird-fly-6combo/ och har använt de grejerna för min flytlina. Rullen har dock en spricka och har efter en spricka behövt korta ner toppöglan ca 6-7 cm.

Till min sjunklina har jag en ärvd rulle som säkerligen har 20 år på nacken. Hittar inget modellnummer, men ser ut som bilden nedan. Den klickar något fruktansvärt när jag vevar. Är det så japansk utrustning från förr låter eller går det få bort på något vis?

Jag fiskar mycket i småbäckar och åar efter öring mellan 25-40 cm.

Regnbåge mellan 1-3 kg.

Kommer eventuellt fiska lax i Västsverige och Vättern framöver, då kanske det blir aningen större fisk på kroken, men alltså ingenting utrustningen ska bara anpassad till. 
 

Kan någon rekommendera bra utrustning för mig, där prislappen inte hamnar på mer än 1000-1500 kr? Spö+rulle

Så länge det fungerar utan krångel och tål att slitas så är jag nöjd. Vilket märke, eller om det är från Wish, Dollarstore eller EL-GE spelar ingen roll. 

 

A5B6EA45-D16A-4135-A902-E686D615F9C5.jpeg

D9905941-B743-4346-B69E-1B45AFCE6A1A.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2023-01-20 at 19:09 Karl T sa:

Kolla in kitten på flugor.se

Tveklöst det bästa till den budgeten 

 

Tack, jag såg att han hade inne ett billigare spö strax innan jul jag tänkte köpa. Väntar in våren och ser om något kring 1500 kr dyker upp igen. Satsar på de han har inne annars nu om de finns kvar. 

Tack för tipset. Upplever honom mer som en slags inspiratör, som i första hand delar med sig kunskap och erfarenhet. I andra hand som en butik. Det är ju de försäljarna man vill ta del utav. Så tack 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 hours ago Eviga Fiskeamatören sa:

Tack, jag såg att han hade inne ett billigare spö strax innan jul jag tänkte köpa. Väntar in våren och ser om något kring 1500 kr dyker upp igen. Satsar på de han har inne annars nu om de finns kvar. 

Tack för tipset. Upplever honom mer som en slags inspiratör, som i första hand delar med sig kunskap och erfarenhet. I andra hand som en butik. Det är ju de försäljarna man vill ta del utav. Så tack 

Ken på flugor.se är helt underbar😍 Deras opal spö klass 4a är ett spö som jag alltid har med å även mina fiskekompisar... vi har både sage, Hardy å guideline spö som är bra mycket dyrare men just denna fyra leker vi alla med👍

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2023-01-25 at 12:48 Benno sa:

Ken på flugor.se är helt underbar😍 Deras opal spö klass 4a är ett spö som jag alltid har med å även mina fiskekompisar... vi har både sage, Hardy å guideline spö som är bra mycket dyrare men just denna fyra leker vi alla med👍

Hur funkar klass 4:a i sjöar och liknande?

Jag åkte till Wollmars i Borås för att köpta fiskekrokar för 89 kr, men kom hem med ett fiskespö i klass 5. Aldrig fiskat med så låg klass innan, men kör mycket i bäckar, Ätran och Viskan i Sjuhäradstrakten.

Har noll koll på märken, men där stod en låda med Hardy och Greys. Blev detta, 9 fot klass 5, men inte switchvariant:

https://wollmars.com/produkt/greys-gr60-switch/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
21 hours ago Tundraman sa:

Varför just loop?

Började laxflugfiskekarriären i slutet av 90-talet, då var det Loop som var drömrullen (för mig). bläddrade sönder loop-katalogen. köpte min första Loop Traditional 4 begagnad, i rätt risigt skick, eftersom jag inte hade råd med en ny. kör fortfarande Loop Traditional från 90-talet i de lättare klasserna

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Chrglx said:

Började laxflugfiskekarriären i slutet av 90-talet, då var det Loop som var drömrullen (för mig). bläddrade sönder loop-katalogen. köpte min första Loop Traditional 4 begagnad, i rätt risigt skick, eftersom jag inte hade råd med en ny. kör fortfarande Loop Traditional från 90-talet i de lättare klasserna

De gjorde jag nog oxå i begynnelsen men sen upptäckte jag deras hästkuk tendenser 🙄

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...