Jump to content
Sign in to follow this  
Freddeponken

Kilsbergens Ädelfiskevatten (Karlsdal/Villingsberg)

Recommended Posts

Blev det någon fisk då?

Nix, hade ett fett påslag när jag skulle åka hem, var kvar till näst sist vid 18,30-tiden när de skymde small det på en stor (8ans) Muddler Minnow som gick precis under ytan, vattnet stänkte åt alla håll men firren hoppa loss på engång, en fin fisk!

Polarn Per som var med fick en 5hg Regnbåge som han släppte tillbaks på en brun nymf.

Halloj...!

Det som kallas "armbågslucka"... Men varför inte besöka Malingsbo-Kloten o framförallt Mellantjärn? Kanonfint vatten m en hel del fisk nu...!(Endast flugfiske) Samma gäller för Hemtjärn o Gäddjärn!

/Flugfiskarn

Mmm, fina sjöar håller jag med dig om. Jag "brukar" fiska en hel del i Malingsbo-Kloten området, var där förra helgen (11okt) besökte samtliga flugfiskesjöar, jag upplevde de som mycke folk i Hemtjärn o Gäddtjärn, Mellantjärn var de mindre folk i ca 4-5st gubbar.

Men jag tycker de släpps alldels för lite fisk i tjärnarna, man märker rätt snart att de gått nån vecka sedan isättning med tanke på att de kan vaka en handfull vak på en hel dag.

På kvällskvisten när jag var på hemgång stannade jag till i "spinn-mete-flug-sjön" Rågåstjärn, inga husvagnar, inga folk alls och en mycket fisk som gick o vakade inne i en vik i vassen, tyvärr var de svårt att nå ut till dem, med alla träd o buskar runt i kring, men hade ett par försiktiga hugg som jag inte lyckades kroka.

Lika för mig sist oxå. För mycket folk på helgerna. De borde öppna en sjö till för endast flugfiske! Jag vet inte hur det ser ut vid spinnsjöarna? Är det lika mycket folk där? Annars skulle det ju gå att göra om en spinnsjö till ff-sjö.

Du vet väl om att de inte är förbjudet att flugfiska i en "spinnsjö" som du skiver? De heter faktikst Spinn-Mete-Flugfiske Sjöar så de är fritt fram o fluga hur mycket du vill i de andra sjöarna. Sörämten är rätt trevlig att gå o flugfiska ifrån när de inte är fullt i folk där ^_^

Tänkte åka ut en vardag under nästa vecka till villingsberg och doppa lite fluga, har skamligt nog bara använt mitt z-axis 1 gång i år...

Någon som har tips på speciella fiskeplatser/sjöar? Flugor? Väldigt längesen jag var där...

Guest flugdan
Nix, hade ett fett påslag när jag skulle åka hem, var kvar till näst sist vid 18,30-tiden när de skymde small det på en stor (8ans) Muddler Minnow som gick precis under ytan, vattnet stänkte åt alla håll men firren hoppa loss på engång, en fin fisk!

Polarn Per som var med fick en 5hg Regnbåge som han släppte tillbaks på en brun nymf.

Jag fick iallafall 1st, regnbåge ca 1kg. Bra fart i den var det. Men jädrar vad folk det var i lördags, man fick nästan brotta sig fram ;)

/Danne

Du vet väl om att de inte är förbjudet att flugfiska i en "spinnsjö" som du skiver? De heter faktikst Spinn-Mete-Flugfiske Sjöar så de är fritt fram o fluga hur mycket du vill i de andra sjöarna. Sörämten är rätt trevlig att gå o flugfiska ifrån när de inte är fullt i folk där :huh:

Jo det är klart man får. Har testat några av spinnsjöarna oxå för några år sedan. Det var få platser som möjliga att kasta från och risken är ju stor att de är upptagna. Jag fastnade inte heller för någon av dem... Men med tanke på hur mycket folk det är på helgerna vid flugsjöarna kanske man borde de det en ny chans.

Jag fick iallafall 1st, regnbåge ca 1kg. Bra fart i den var det. Men jädrar vad folk det var i lördags, man fick nästan brotta sig fram B)

/Danne

Du såg inte killen med blå jacka/tröja som stod längst in i viken då, han plockade en 5,8kg båge när jag gick förbi där, den var de skapligt tryck i :huh:

Tänkte åka ut en vardag under nästa vecka till villingsberg och doppa lite fluga, har skamligt nog bara använt mitt z-axis 1 gång i år...

Någon som har tips på speciella fiskeplatser/sjöar? Flugor? Väldigt längesen jag var där...

Jo vardagar är de bästa dagarna och fiska i Villingsberg, inte så farligt mycke folk då. Eller varför inte prova Karlsdal och Kviddtjärn där är de nog ännu mindre folk på en vardag än Villingsberg.

Flugor, tja du... Fjädermygg, haröron, black & peacoks mfl funkar finfint! B)

Men vissa kör ju med Fritz-streamers i stl 6 på sjunklina och 0,30tafs och får fisk på de också... :huh:

Jo vardagar är de bästa dagarna och fiska i Villingsberg, inte så farligt mycke folk då. Eller varför inte prova Karlsdal och Kviddtjärn där är de nog ännu mindre folk på en vardag än Villingsberg.

Flugor, tja du... Fjädermygg, haröron, black & peacoks mfl funkar finfint! :D

Men vissa kör ju med Fritz-streamers i stl 6 på sjunklina och 0,30tafs och får fisk på de också... :D

Tack för tipsen!

08:00 på torsdag är jag på plats i villingsberg iallafall, röd volvo och WJ creel chestpack.

Blir nog till att nymfa loss lite med haröron :lol:

Men blir det trögt så får jag väl med svansen mellan benen knyta på en woolly bugger.

Någon som har koll på hur det är vid vattnen? telefonsvararen som man når via kedjeåsens fisk var uppdaterad först tidigare denna månad, den 9e tror jag...

Återkommer med rapport på torsdag kväll!

Tack för tipsen!

08:00 på torsdag är jag på plats i villingsberg iallafall, röd volvo och WJ creel chestpack.

Blir nog till att nymfa loss lite med haröron :D

Men blir det trögt så får jag väl med svansen mellan benen knyta på en woolly bugger.

Någon som har koll på hur det är vid vattnen? telefonsvararen som man når via kedjeåsens fisk var uppdaterad först tidigare denna månad, den 9e tror jag...

Återkommer med rapport på torsdag kväll!

Gå in på hemsidan istället, den uppdateras lite oftare än svararen iaf! www.kedjeasenfisk.se

Lycka till :D

Karlsdal var det jag var till idag :o

Dök upp vid 8 på morgonen, trodde att jag skulle vara en av få fiskare ute på en vardag, men icke...

Jag bestämde mig för att börja fisket vid bastkulltjärn (1,4Ha), hela 4 bilar var redan på plats vid min ankomst, fler bilar kom och jag räknade till 8 bilar med min egen! Många farsor som fiskade med sina (för sin ålder mycket duktiga och fiskinbringande) söner och döttrar.

Började fisket genom att gå motsols runt tjärnen, men iom att det var fullt på andra sidan så fick jag hålla mig längs sidan där parkeringen finns.

Jag började med en svart myra modell mindre, men efter en halvtimmes fiske (klockan var väl då ungefär 9-9:30) så byttes det till haröra, som resulterade i en tappad fisk modell mindre. Efter det följde en mycket lugn period, fiskbilen kom och släppte i fisk medans jag stod på nära håll och tittade på(största bitarna var väl runt 2-2,5kg, genomsnittet var förmodligen över 1,5kg).

Värmlänningarna (det kryllar ju av sådana där, hjälp!) på andra sidan började dra fisk som tokiga efter isättningen, en äldre man fick en 9st. Han stod vid vindskyddet mitt emot parkeringen, enligt honom så är det en djuphåla där.

Bytte till en streamer (pinsamt...), men resultat uteblev.

Vid 12-tiden så bytte jag till en brun påfågelnymf med guldskalle, storlek 12/14, och precis nedanför parkeringen så smällde det på en fin båge som efter vägning hemma väger 2,3kg! Fenorna var okej, har sett bättre, men också sämre.

Fiskens aktivitet i sjön var ganska hög, hade en större regnbåge som gång på gång tog någonting i ytan bara någon meter från mina fötter, utan att visa tecken på skygghet. Mycket vak till och från, men också ganska lugna perioder.

(min tidiga hemkomst beror på kylan, haha)

Edited by impetus

post-3337-1225459893_thumb.jpgFick en fet ful båge i kviddtjärn för två veckorsedan 7.2 kg. Men som sagt ingen vacker syn.. Se själva stackars fisk!

halloj!

Det finns grov fisk där men som sagt är det väldigt dålig kvalite på vissa fiskar där tyvär:huh: :wub:

/pette

Nån som fiskat i Villingsberg i helgen? Det är väl inte is än??? :rolleyes:

det är risk för det. kan kanske vara en tunn ishinna på sjöarna.

Jag åker upp till Karlsdal nu på torsdag 13e november, ligger ishinna på de mindre tjärnarna tydligen, så de blir fiske i Kviddtjärn :(

Hej..

Inatt har vi haft ca -8,5°C i Karlsdalområdet, så det kan va slutfiskat med flugspö

för ett tag...

Om jag hinner så tar jag en tur förbi Kviddtjärn i em.. återkommer med isläget

Linus

Det är bara en telefonsvarare på det numret och den uppdaterades 20 november så där får man inte mycket hjälp. :)

Nej, det var inget vidare.

Jag pratade med en vän igår som sa att han ringt dit förra veckan och då fått veta att det var is på sjöarna. Om det var telefonsvarare eller ej vet jag dessvärre inte.

Om det inte är akut så kanske det bästa vore att skicka ett mail till dem?

Man kan ju tycka att du rimligtvis borde få reda på hur det ligger till innan helgen i alla fall :wub: