Hoppa till innehåll

Sasse Och Sara´s Vardagsdagbok


sasse

Recommended Posts

Nu får man börja om då när någon har haft kul och hackat Edge.

Verkar vara ett bra öringår i år. Harrydavid och jag var ute en sväng. Fint väder i början. Inge fisk då men när snön började falla så slet det på för Harrydavid. En utlekt fisk men blank och fet iaf. 3kg vägde öringen. Nu är det en 5kg som harrydavid siktar på nu.

Redigerad med sasse
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inget nät i lådan i dag heller...

Det kan dock inte sabba mitt humör. Så jäkla kul för harrydavid. Första stora öringen på fluga och tagen på en egen gjord fluga. Som det stod i min försvunna tråd så lärde han sig nyligen att binda och i dag nöp han en fin rackare. Så lätt det kan vara ibland. Nu har vi sett och känt fisk på 4 turer rad och 2 st har kommit upp. Hoppas 2008 fortsätter så här.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad det är men vad det än är så är det bra. Har haft ett jäkla flyt. Har känt fisk nästan alla ggr sedan jul och fått upp 2. Nr 2 kom upp i dag. En blank men smal rackare på 1.7kg. Den fick gå tillbaka. Ett steg närmare 3kg gränsen. Blir mer bilder och info i morgon.

post-1939-1200239639_thumb.jpg

oring_hav.jpg_thumb

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fin fint men du är ihärdig så det ger resultat i längden!

Mvh Fredde

Tack. Det känns verkligen som det ger resultat. Vet inte hur många ggr jag var ute utan att känna något.  Nu känns det som att åka på en räkmacka. Nu är 3kg målet.

Jag vet att man inte ska tävla eller sätta mål igentligen men eftersom jag inte är en öringmänniska utan laxloser. Har detta som substitut för laxfisket och träna kastarmen.

Jag börjar dock fastna mer och mer för detta. Kanske blir öringloser snart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Underbart. Var på banken i dag och tänkte ta en kort tur efter besöket. Åkte ut i bråviken. Gick ut på några klippor och tog ett kast. Hugg direkt. Lång drill med många och långa rusningar. Efter ca 5min kunde jag håva en blank och fet öring på 1.5kg. Denna fick följa med hem. Förstår inte vad gör för skillnad mot förra året? Spelar ingen roll så länge det går så här bra.

post-1939-1200318647.jpg

Blankare1.jpg_thumb

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Första öringen 2008

Som ni kunde läsa på vår dagbok så gjorde jag ett antal försök att få en öring innan 2007 var slut. Jag misslyckades men var mycket nära på julafton. Jag fick ett par nya Simms vadarskor av fru uhr som jag fick lov att testa. Då när jag minst anande det så högg det en stor öring som blev tokig. Dansade iväg på ytan och slet av min 0,18mm tafs i ett nafs. Nu visste jag iaf att det gick att få dem att hugga. Efter 10 bomturer så kändes denna tappade öring som en stor seger.

Jag var tyvärr mycket hängig efter jul och de närmsta dagarna var jag hemma och sängliggande. Måndagen den 7 var jag iaf så pigg att jag tog mig ut ett par timmar.

Åkte ut en bit först. Fiskade av en sjyst vik först. Körde en timme ca utan en känning. Bäst att pröva ett nytt ställe. Vadade ut till ett ställe som såg bra ut.

Satte på en glimmerfluga i strl 10 och en liten harörenymf i strl 14. Kastade ut mot en sten. Stod och drömde mig bort till Norge och stora laxar då det slet till i linan. Hugg!!!!!

Tittade upp och såg en stor virvel i ytan. Reste spöt och gjorde ett mothugg. Tomt...!!! Jäkla skit, stå här och drömma när det hugger. Nåja. Fick iaf känna en i dag. Kastade lite till. Försiktigt hugg. Reste spöt försiktig. Med 0,20mm tafs och liten fluga så blir det findrill. Efter ett par rusningar var den redo för håvet. En spegelblank havsöring på 1,5 kg. Den var lite mager så jag satte tillbaka den försiktig. Efter en liten stund simmade den iväg. Jag fiskade på en stund till men det var inga fler inne. Mycket nöjd vevade jag in och vadade upp på land. Äntligen satt den där. Ibland är det så enkelt. Nu är målet en 3kg blank på 5-6:an.

post-1939-1200389020_thumb.jpg

forsta_oringen_2008.JPG_thumb

post-8-1200389020_thumb.jpg

svan_flock.JPG_thumb

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blåsig tur med harrydavid.

Vi som bor i mittsverige har inte blivit bortskämda med sol de senaste månaderna. Tror jag har sett solen en ggr påde 30 senaste dagarna. Jag såg på nyheterna att det fanns möjlighet för sol under morgondagen. Harrydavid slog mig en signal på kvällen och undrade om jag ville haka på någon timme. Jag mådde rätt ok så det var bara att hänga på. På morgonen var det strålande sol och vindstilla. Helt underbart. Vi åkte ut mot Bråviken. Inne i viken var det helt vindstilla och solen sken. Vi parkerade bilen och gick ner till vattnet. Tittade ut över vattnet och såg att molen rullade in. Det började blåsa också. Precis när vi klev i vattnet så försvann solen bakom molnen. Typiskt. Men det är bara att bita ihop och köra på. Vi fiskade av alla heta ställen utan en känning. Harrydavid blev av med en fluga i ett nafs. Antingen var det en öring som gjorde ett snabbt hugg eller så var det en slempelle. Vi åkte ut en liten bit till. Vi bärgade fiska i en bra vik. Här var det mer lä. Jag och Bissie gick iväg en bit medians harrydavid slet inne i viken. Efter en stund ökade vinden. Det blev riktigt mörkt också. Nu började det blåsa ännu mer och det började snöa och regna. Jag skulle precis vända mig om och ropa till harrydavid att detta är bra huggväder för öringen på vintern. När jag vänder mig om så ser jag harrydavid med ett böjt spö. Jag sprang bort och försökte hjälpa till. Harrydavid hade drillat ett tag så det var precis dags för håvning. Harrydavid tog det lugnt och snart låg öringen på sidan redo för håvning. Allt gick bra och snart låg en trind 3kgs havsöring i håven. Harrydavid var strålande glad. Första havsöringen på egengjord fluga. Och vilken öring sedan, 3kg rund och fin. Den var dock lite brun sedan leken så vi beslutade att släppa tillbaka den. Bättre att ta upp den när den är spegelblank och i ännu bättre kondition. Vi fiskade ett tag till men det ville inte bli något mer. Vädret blev bara värre och värre så vi beslutade att det räckte. Nästan gång är det en 5kg som hägrar.

post-1939-1200389158_thumb.jpg

harry1.jpg_thumb

post-8-1200389158_thumb.jpg

harry2.jpg_thumb

post-8-1200389159_thumb.jpg

harry3.jpg_thumb

post-8-1200389160_thumb.jpg

harry4.jpg_thumb

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blåsväder.

Satt och bläddrade i en FIN där Klippinge skriver att hård vind är det bästa för havsöring. Jag vek undan gardinerna och tittade ut. Blå himmel och HÅRD vind. Det knakade i huset när vindbyarna tröck till. Jag tänkte att man kan åka ut en stund iaf. Bissie behövde röra på sig och även jag. Efter jul och nyår så har jag varit mest inne och sängliggande. Denna dagen mådde jag dock ganska bra. Vi åkte ut till Bodaviken. Jag hade räknat ut att det skulle vara lite lä där med tanke på hur vinden blåste. Ute på udden blåste det värre än jag sett på länge. Stora härliga vågor som man ser på västkusten. Det var dock helt omöjligt att kasta med min 5-6:a. Det var dock härligt att stå i vinden och höra vågorna. Lite längre i gick det bra att kasta med vinden. Vattnet var dock mycket grumligt. Jag fiskade mig längst kanten. Inne i viken var det nästan helt stilla. Jag vadade längs viken och kastade. Tyvärr kastade jag inte framför där jag gick. Bakom några stenar skämde jag en fisk som var inne på fotdjupt vatten. Hade jag kastat framför mig så kanske jag hade fått den. Glömmer alltid att göra det. Ska försöka att pränta in det i huvudet så jag inte gör om det. Fiskade vidare men kände inget. Nu är det bara att vänta några dagar så vattnet  klarnar.

post-1939-1200389257_thumb.jpg

20080111371.jpg_thumb

post-8-1200389257_thumb.jpg

20080111376.jpg_thumb

post-8-1200389258_thumb.jpg

sasse2.jpg_thumb

post-8-1200389259_thumb.jpg

sasse.jpg_thumb

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...