Hoppa till innehåll

Nedre Ransarån


Järven

Recommended Posts

Nyss hemkommen från selen i Nedre Ransarån, 4:e året och 6:e gången vi är där så man trodde man hade koll på läget. Men som vanligt gick man igenom flugaskarna från alla håll innan man prickade rätt och den flugan fungerade naturligtvis inte alltid nästa dag... :-)

Vi kom upp en dag tidigare och provade torsdagskvällen i utloppet av Gikasjön, det frös i ringarna och vi hade is på rutan på bilen så kläckningarna lyste med sin frånvaro och så även huggen, en sen vår pratade några om men jag tycker det var en sen vinter som visade sig. På fredag var det dags för 3 dygn i selen och det hade i alla fall blivit plusgrader men istället halv storm, men några timmar in så landades första rödingen i utloppet av övre selet, 1,2 kg visade vågen och nollan var spräckt och den togs på en flicksländenymf storlek 14. Nästa fisk blev en öring i övre på en svart wollybugger, och innan dagen var över så landades en öring till i inloppet på nedre på samma flickslända. Lördagen började lika blåsig så vi siktade in oss på flicksländan ett tag till, 12-15 rödingar blev facit den dagen i övre selet. Söndagen började vi i det nedre då resten av fiskarna fiskade i övre och vi inte gillar att trängas. Där fick vi en fantastisk sländkläckning med ett kokande sel av blandat örings- och rödingsvak medan i övre hade ökningen från 2,4 till 5,7 från dammen gjort att det blivit väldigt trögt och där uppe var det bara några få sländor som syntes. Men flugvalet var inte lätt att komma fram till då jag aldrig vart med om en liknande kläckning där uppe förr, men till slut får jag en röding på en svart/grå superpuppa som visar sig ha en slammsländkläckare i storlek 16 med 2 dm tafs i munnen, vi tog den och hittade fler lika i askarna och då tog racet fart. Ett gäng rödingar landades men även några bättre öringar med 1,2 som topp. Nu hade öringsfebern slagit till så vi la sista passet på avslutande måndag i nedre selet, inte lika vindstilla men samma kläckning och samma race igen. Sen blev det en kväll med rödingsrace i inloppet till Gikasjön och resan avslutades med en marsch upp till Neavroenjaevri där vaken lyste med sin frånvaro men innan natten gick mot morgon så hade några öringar landats även där med en topp på 1,6 kg. Lite fiske i Insjön i Saxnäs och även någon tur till i Gika hann vi med på denna alltför snabbt avverkade vecka men som trots en trög inledning blev den bästa resan hittills för oss där uppe.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nyss hemkommen från selen i Nedre Ransarån, 4:e året och 6:e gången vi är där så man trodde man hade koll på läget. Men som vanligt gick man igenom flugaskarna från alla håll innan man prickade rätt och den flugan fungerade naturligtvis inte alltid nästa dag... :-)

Vi kom upp en dag tidigare och provade torsdagskvällen i utloppet av Gikasjön, det frös i ringarna och vi hade is på rutan på bilen så kläckningarna lyste med sin frånvaro och så även huggen, en sen vår pratade några om men jag tycker det var en sen vinter som visade sig. På fredag var det dags för 3 dygn i selen och det hade i alla fall blivit plusgrader men istället halv storm, men några timmar in så landades första rödingen i utloppet av övre selet, 1,2 kg visade vågen och nollan var spräckt och den togs på en flicksländenymf storlek 14. Nästa fisk blev en öring i övre på en svart wollybugger, och innan dagen var över så landades en öring till i inloppet på nedre på samma flickslända. Lördagen började lika blåsig så vi siktade in oss på flicksländan ett tag till, 12-15 rödingar blev facit den dagen i övre selet. Söndagen började vi i det nedre då resten av fiskarna fiskade i övre och vi inte gillar att trängas. Där fick vi en fantastisk sländkläckning med ett kokande sel av blandat örings- och rödingsvak medan i övre hade ökningen från 2,4 till 5,7 från dammen gjort att det blivit väldigt trögt och där uppe var det bara några få sländor som syntes. Men flugvalet var inte lätt att komma fram till då jag aldrig vart med om en liknande kläckning där uppe förr, men till slut får jag en röding på en svart/grå superpuppa som visar sig ha en slammsländkläckare i storlek 16 med 2 dm tafs i munnen, vi tog den och hittade fler lika i askarna och då tog racet fart. Ett gäng rödingar landades men även några bättre öringar med 1,2 som topp. Nu hade öringsfebern slagit till så vi la sista passet på avslutande måndag i nedre selet, inte lika vindstilla men samma kläckning och samma race igen. Sen blev det en kväll med rödingsrace i inloppet till Gikasjön och resan avslutades med en marsch upp till Neavroenjaevri där vaken lyste med sin frånvaro men innan natten gick mot morgon så hade några öringar landats även där med en topp på 1,6 kg. Lite fiske i Insjön i Saxnäs och även någon tur till i Gika hann vi med på denna alltför snabbt avverkade vecka men som trots en trög inledning blev den bästa resan hittills för oss där uppe.

Trevlig läsning! Man får härliga minnen därifrån :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och idag ökade man på vattnet till 20 kubik...kompisarna som var där åkte hem och får väl vara glada att dom inte tältade vid selet, nu börjar vårfloden verkar det som.. :(

Tråkigt! Lider verkligen med dom....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Pratade med min mormor som är uppe i Fatmomakke och hon sa att vattennivån är normal nu men att det säkert behövs en vecka innan balansen stabiliserats så fisken blir i farten... Håller tummarna då jag flyger upp på tisdag :)

Får se vart det blir att fiska men så klart runt Fatmomakke, kanske svartbäcken, spegeldammen så får vi se om det blir vid något av selen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jodå, det går fint att fiska i alla vattenflöden. Min favorit är faktiskt kring just 20 kubik.

Men anpassning är viktigt! Massor av fisk dras mot inloppet i övre vid högvatten och om man petar ner mycisimitationer och hemlighetenguldskallar så brukar det gå fint. Kan behövas mycket blyhagel på tafsen och självklart bara uppströmsfiske. Samma sak i övre delen av kanalen, ovanför nacken och framförallt i hålan vid utloppet och 20-30 meter ner i kanalen. Mycket fiske brukar också samlas utanför stora udden på norra sidan i övre där det blir en strömkant strax utanför stora stenen. Det bildas en strömklack vid djupkanten som är skarpt markerad ner mot djupet till vänster om udden, där parkerar mycket röding vid högvatten. Annars bör man generellt leta i de bakvatten som bildas här och där både i övre och nedre vilka drar mycket fisk.

Nacken längst ner i nedre håller ALLTID fisk (stor fisk) även i högvatten. Men kom ihåg att verkligen få ner grejerna under den hårda ytströmmen. Likaså trånget mitt på nedre mellan ön och land på norra sidan. Klacken ner mot djuphålan precis vid bäckutloppet håller fisk som står bekvämt under den hårda ytströmmen precis vid klackens kant. Tänk på att få en drift så att flugan liksom droppar ner vid klacken.

De 4-5 små hålorna i inloppet i nedre är också fina ståndplatser vid högvatten och om man vet var dom är så petar man ner flugorna och vittjar av dessa med fördel från södra sidan.

Annars är det ofta givande att vänta ut fisk vid bakvattnen som drar ihop mycket mat i högvatten. Sen finns några grymt säkra kort som kan ge årets största öringar vid högvatten, har gett mig ett antal mellan 3 och 4,5kg genom åren. Men nu räcker det med tips så dom knepen får ni lista ut själva! :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det inte fiskbart med nuvarande vattenföring alltså? Ska dit om några dagar. Får hoppas att de sänker nivån tills dess.

Jag är kompisen till Ken1som fiskade med honom första peioden, jag hade en andra period med min kusin mellan Ons-Lörd, Ons började med byig vind o duggregn på eftermiddagen. Vi hade ändå en rätt bra dag med 4 landade öringar från 8hg till 1,3kg. Torsdagen började vi igen i nedre selet i hopp om att sländkläckningen skulle ta fart om vinden la sig men de va trögt hela dagen med blåst, for upp på kvällsidan till övre selet o gick över till pumphuset där det var lite lä, kusinen landade en mindre röding direkt. jag fick en lite senare på 50cm. ett åskregn gjorde att vi gick hem o tog en sen middag. Vid 23 tiden gick jag ner o såg att de vakade fint i utloppet till övre selet, gick upp o frågade kusinen om han skulle med ner på ett förmodat rödingrace men har var trött ;) tog spöt gick ner o sen fick man uppleva hur ett bra fiske kan vara vid övre selet.

Under drygt 2 tim hade jag många påslag o landade ett flertal rödingar med varierad storlek. Gick upp o la mig ca 02:30, ställde väckaren på 05:30. Förberedde kusinen på att han skulle få uppleva ett kanonfiske sista dygnet, han gick ner 5min före, när jag går ner möter jag honom som säger att det blir nog ett svårt fiske eftersom det är så högt vatten, trodde han skämtade med mig, kom ner till selet så var vattenståndet minst 1 meter högre än ca 3 tim tidigare. var bara o gå upp o packa ihop grejerna o lämna Ransarån för denna gång tyvärr.......jag har ingen större erfarenhet av en så här stor skillnad i vattenföringen, nu gick det från ca 5m3 till 20m3, när det blir en mindre skillnad från ca 3m3 till ca 6m3 så brukar det ta nån el några dagar innan fisket drar igång igen, tyvärr är det mycke snö kvar på fjällsidorna så man får nog förbereda sig på en varierad vattenföring under några veckor. När åker ni dit?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej!

Jag och en kompis åker upp till selen 17, 18 Augusti. Var ska man söka fisken så här sent på säsongen? Är det att dunka guldskallar i inloppet till övre som gäller? Förra året var jag där första veckan i augusti och vi hade ett sanslöst fiske med bibios, rödingen var helt galen.. :wub:

Är det nån som vet om det har kläckt bibio iår också?

Vi tänkte även testa på öringfiske med streamer under de lite mörkare timmarna, finns det några speciella hotspots vi måste fiska av?

Blev en hel del frågor det här men skulle behöva lite tips

MVH

en flugfisketokig 17-åring :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi såg lite bibio strax efter midsommar men milsvidd skillnad gentemot förra året då det vart nån form av invasion.

Precis som Joakimf säger så behöver du nog inte oroa dig nämnvärt, ni får säkert bra torrflugefiske ändå.

Ring fiskecentrum i Saxnäs och hör med killarna där, de vet säkert råd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nyss hemkommen från selen i Nedre Ransarån, 4:e året och 6:e gången vi är där så man trodde man hade koll på läget. Men som vanligt gick man igenom flugaskarna från alla håll innan man prickade rätt och den flugan fungerade naturligtvis inte alltid nästa dag... :-)

Vi kom upp en dag tidigare och provade torsdagskvällen i utloppet av Gikasjön, det frös i ringarna och vi hade is på rutan på bilen så kläckningarna lyste med sin frånvaro och så även huggen, en sen vår pratade några om men jag tycker det var en sen vinter som visade sig. På fredag var det dags för 3 dygn i selen och det hade i alla fall blivit plusgrader men istället halv storm, men några timmar in så landades första rödingen i utloppet av övre selet, 1,2 kg visade vågen och nollan var spräckt och den togs på en flicksländenymf storlek 14. Nästa fisk blev en öring i övre på en svart wollybugger, och innan dagen var över så landades en öring till i inloppet på nedre på samma flickslända. Lördagen började lika blåsig så vi siktade in oss på flicksländan ett tag till, 12-15 rödingar blev facit den dagen i övre selet. Söndagen började vi i det nedre då resten av fiskarna fiskade i övre och vi inte gillar att trängas. Där fick vi en fantastisk sländkläckning med ett kokande sel av blandat örings- och rödingsvak medan i övre hade ökningen från 2,4 till 5,7 från dammen gjort att det blivit väldigt trögt och där uppe var det bara några få sländor som syntes. Men flugvalet var inte lätt att komma fram till då jag aldrig vart med om en liknande kläckning där uppe förr, men till slut får jag en röding på en svart/grå superpuppa som visar sig ha en slammsländkläckare i storlek 16 med 2 dm tafs i munnen, vi tog den och hittade fler lika i askarna och då tog racet fart. Ett gäng rödingar landades men även några bättre öringar med 1,2 som topp. Nu hade öringsfebern slagit till så vi la sista passet på avslutande måndag i nedre selet, inte lika vindstilla men samma kläckning och samma race igen. Sen blev det en kväll med rödingsrace i inloppet till Gikasjön och resan avslutades med en marsch upp till Neavroenjaevri där vaken lyste med sin frånvaro men innan natten gick mot morgon så hade några öringar landats även där med en topp på 1,6 kg. Lite fiske i Insjön i Saxnäs och även någon tur till i Gika hann vi med på denna alltför snabbt avverkade vecka men som trots en trög inledning blev den bästa resan hittills för oss där uppe.

Har haft bra framgång med den jag också!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
  • 2 months later...

Familjen har varit uppe i fjälls och har tydligen varit ett himla pådrag efter ransar vägen, 8 trailar som kört berg upp till parkeringen vid selen, där det stått ett krossverk och varit några maskiner.

Har bara hört rykten från en arbetskamrat som jobbar som sprängare att det som dom håller på med nu är att förstärka dammen, men att i sommar ska det igång nått större jobb, där det ska sprängas och grävas en ny kanal till selet?

 

Är ju bara rykten jag hört men tänkte om det är någon som har nån fakta om detta stämmer och om det sker i sommar?! Och om fisket kommer påverkas?

Vore ju inge vidare att fastna med torrflugan i en grävmaskins skopa!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Familjen har varit uppe i fjälls och har tydligen varit ett himla pådrag efter ransar vägen, 8 trailar som kört berg upp till parkeringen vid selen, där det stått ett krossverk och varit några maskiner.

Har bara hört rykten från en arbetskamrat som jobbar som sprängare att det som dom håller på med nu är att förstärka dammen, men att i sommar ska det igång nått större jobb, där det ska sprängas och grävas en ny kanal till selet?

 

Är ju bara rykten jag hört men tänkte om det är någon som har nån fakta om detta stämmer och om det sker i sommar?! Och om fisket kommer påverkas?

Vore ju inge vidare att fastna med torrflugan i en grävmaskins skopa!

Hej Hampus

Vi träffades uppe i selet i fjol tack för sällskapet i efterhand,efter vad jag har hört så kommer dom att köra krossmassor upp till dammen så länge vägen bär innan de blir tjällossning.Sen kommer dom att krossa det uppe vid dammen och förstärka,och göra en "nödlucka" mot selet.Jag tror att dom skulle hålla på i 5 år ett ganska stort projekt. Skitfiske på dig å hälsa dina kompisar MvH Pelle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej tårta

Nja dom säger att alla massor skall tvättas i olika steg innan det läggs ut ,de en omfattande process så man får hoppas "dom" vet va dom gör för de vore synd att tappa ett så fint fiskeställe.. :angry:  :angry: :angry:  

Fan, det där låter inget bra alls! Blir det tömning av sjön igen och mera slam ner i selen??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi får hoppas att det inte blir så illa..? Blir nog inte kul att fiska där medans de jobbar, lär ju dundra en hel del.. 5år :wacko:

Hej tårta

Nja dom säger att alla massor skall tvättas i olika steg innan det läggs ut ,de en omfattande process så man får hoppas "dom" vet va dom gör för de vore synd att tappa ett så fint fiskeställe.. :angry:  :angry: :angry:  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Krossmaterial innehåller mängder av partiklar som är som damm. Förmodligen kommer en kalkström att se glasklar ut i jämförelse.

 

 

Krossmaterial innehåller mängder av partiklar som är som damm. Förmodligen kommer en kalkström att se glasklar ut i jämförelse.

 

Ja dom kommer väl att bygga ett antal sedimenteringsdammar som ska ?? ta vara på de mesta av partiklarna. Grattis hampus Skellefteå leder me 1-0 ;)  ;) 

Vi får hoppas att det inte blir så illa..? Blir nog inte kul att fiska där medans de jobbar, lär ju dundra en hel del.. 5år :wacko:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...